[SGW] Koelen na een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_

Re: Koelen na een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:51

in jouw geval je werk denk ik CD Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:54

sttt da moet je niet zeggen Knipoog

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:56

Haha!

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:07

Ik gebruik zowel na de training als na de wedstrijd koelinggel voor op de pezen.
Voor het overige spons ik alleen af om het zweet weg te halen.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:57

Welk merk gebruik je?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:32

ik koel overigens ook alleen de pezen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:42

het belangrijkste om te koelen, doen wij in de endurance, is de hals en tussen de achterbenen/billen. wat je op de hals koelt er gelijk weer aftrekken waardoor je de warmte van het paard haalt. water neemt de warmte op en als je dat op het paard laat zitten houd je de warmte vast Knipoog en heeft je paard gelijk ook een lagere hartslag. verder afhankelijk van het weer verder koelen en/of warm houden. houdt vooral de achterhand warm, dat is de motor van het paard. leg een dekentje eventueel, bij wat kouder weer, vanaf de kruis/lendene over de achterhand tot ca ter hoogte van de pijp. zo houdt je de motor van het paard warm.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:55

Onide, ik gebruik de JVH coolinggel. En inderdaad, de hals koel ik wel met water als het warm is. Zeker die Ier, die heeft nogal eens moeite om zijn warmte kwijt te raken, terwijl zijn hartslag dan al wel goed is. De spieren van de rug en de lendenen laat ik liever ook niet te snel afkoelen, daar zal ik als het wat frisser is eerder een dekentje over gooien.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:08

Ik gebruik ook Cole's Linement voor zijn rug en coolinggel voor zijn benen.
Als je Linement zou vervangen door Cool Wash heb je dan niet een heel ander resultaat? Linement verwarmt volgens mij eerder dan dat het koelt (maar daar kan ik helemaal naast zitten ook hoor). Wat zou je verder nog voor vervangends kunnen gebruiken? Ik bedoel dus voor de spieren op de rug, niet voor het koelen...

Heb trouwens ook wel eens coolinggel gehad waar op stond dat het als doping aangemerkt werd als je paard het binnen kreeg...... Gelukkig eet mijn paard geen smurfensnot Haha!

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:39

Die van jou niet? Oh ik moet echt altijd uitkijken met tandpasta en afwasmiddel.. niets is veilig!

Ollie, je hebt wel een punt, er bestaan wel meer van dat soort dingen toch? Je hebt ook tijgerbalsam ofzo, zou daar ook kamfer in zitten?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:52

Ik ben bang dat dat hetgene is dat de verwarmende werking geeft... Dan kun je er dus niet omheen. Je hebt ook iets vergelijkbaars . dravers Fluidium (mumuninum bla ofzo Blond sorry weet niet precies hoe je het schrijft). Iemand daar ervaring mee??

De mijne is meer van de hondekoekjes... Clown

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:17

Sorry voor de late reactie:

Campher is inderdaad doping. Doping hoeft niet altijd oraal (via de mond) in je paard te komen, maar kan ook gesmeerd worden (mokzalf) of inge-ademd (en hier komen we bij Campher).
Campher heeft net als menthol een bepaalde werking heeft op de ademhaling (dit merk je zelf ook als je je paard insmeert).
Veel produkten die je in de ruitersportzaak koopt bevatten ingredienten die op de dopinglijst staan. En alleen een pepermuntje is dus ook al doping. Denk vooral aan alle smeersels waar een ontstekingsremmer in zit.
Homeopatisch is ook niet altijd een oplossing, want bijv. ook valeriaan is doping.

marjoleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:12

Hoi hoi, (tijdje terug dat ik op bokt gezeten heb :S sorry)
Na de cross was ik altijd gewoon met water en dan wandel ik 10 min. op het harde, daarna zet ik Grace op de trailer met klei (laat ik 3/4 uur zitten) op de benen of ijspeeskappen (laat ik 45/60 minuten zitten) als het ietsje frisser is doe ik ook gelijk een dekentje op.

marjoleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:43

Ik was trouwens met water, omdat ik wist dat cole linement doping is.. Ik had er alleen geen alternatief op (er zijn meerdere spiergels en spierwassingen met doping).
Als ik weer ga crossen, volgend jaar dan zal ik die cavalor proberen.