Breekbomen (on)zin?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorrn

Berichten: 100
Geregistreerd: 07-04-06

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:05

nee ik vind (meestal) van niet dan zijn ze gewoon veiliger, maar ze worden vaak ook overbodig gebruikt en dat vind ik jammer want dat is gewoon minder mooi

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:04

Ik heb niet veel ervaring in crossen (behalve dat op mn stagebedrijf het nogal gedaan word )
zie wel op de hindernissen op mn stage vaak breekbomen liggen.. er liggen hele stapels hier, maarja dat heb je als er een crossbouwer in huis woont... ik denk opzich dat de breekbomen toch wel iets veiliger zijn. maarja, de test die gedaan is heeft ook wel wat te zeggen.

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:41

AnneMieKe_89 schreef:
Ik vind ze erg onzinnig!
Michael's vader heeft ze getest op zijn werk..
En ik weet de resultaten niet exact, maar de uitslag was iig niet veel goeds!
De breekboom moet minimaal 4 meter breed zijn, en breekt alleen wanneer er een paard, geen pony! met een erg hoge (bijna onmogelijke) snelheid precies in het midden opknalt!
1 meter er naast en hij breekt niet..
Bij een pony dus zoiezo niet.
En vaak zie je dus breekbomen, die geen 4 meter breed zijn.
Daarbij komt dat je elke wedstrijd wel mooi 2,50 extra mag betalen, omdat het ontwerpen ervan veel geld heeft gekost, terwijl die dingen niet eens werken!


Ik wist niet dat de werking zo minimaal was . Misschien dat het effect van de breekboom in de toekomst nog wel verbeterd zou kunnen worden, maar tot die tijd heb je er weinig aan denk ik.

Miky0

Berichten: 225
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Enter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:23

Heb even zitten lezen. Er is wel een leuke discussie losgebarsten maar denk eerst graag even na voordat je gaat stellen dat ik me totaal tegenspreek. Heb mijn verhaal gisteren bij Annemieke thuis even snel zitten typen voor ik weg moest, het kan dus zijn dat het niet helemaal duidelijk aankomt.

Het feit wat ik duidelijk probeer te maken is dat een breekboom gewoon veel te onbetrouwbaar is.

- Als hij in goed staat is is hij veel te stevig. Omdat hij ook niet bij alles zomaar moest breken. (zie eerder verhaal) Hierbij breekt hij bv niet op momenten dat dat wel moet.

- Maar door de binnenkant van karton (wat de breekboom stevig maakt) is hij zeer gevoelig voor "bewerking". Hierdoor breekt bij bv op momenten dat dat niet moet

bij bewerking kun je denken aan:
BV het doorzagen van de boom om hem op maat te maken. Zo hak je een deel weg van de beschermende waterafstotende omhulsel.

Tevens is het laagje waterrettentie materiaal maar een dun laagje plastic >> het beschadigt snel waardoor er wel water binnen kan dringen. Als dit gebeurt kunnen jij, ik en ook de paarden niet zien hoe erg dit is. Pas als de boom breekt. Als je dus een beshadigde boom op de grond legt en hij ligt een tijdje in de regen kan hij van binnen "verrot" zijn waardoor zijn werking minimaal is.

Werkt hij nu wel of niet?
Zoals je al kunt lezen is de breekboom vrijwel onbertouwbaar. Op ponies kun je vrijwel in alle gevallen spreken van een technische niet werkende boom. Een c,d en soms e pony heeft gewoon niet de massa om een breekboom te doen breken. Bij paarden ligt dit verhaal anders. De boom is in zijn oorspronkelijke staat (min 4m lang) wel berekend op een paard. Als je dan valt op de boom met een paard. kun je in veel gevallen zeggen dat deze waarschijnlijk wel breekt. Als de boom bewerkt is (korter gemaakt, opgenomen in iets, ga zo door) dan word deze kans steeds kleiner en zul je maar moeten hopen. Als deze nat is word de kans op breken steeds groter en kan dus oo breken wanneer men dat niet wil

Een sociale boom!
We hebben het nu alleen nog maar over de technische kant van de boom gehad. Deze is niet uiters optimaal.

Echter kunnen we bij de breekboom spreken van een sociale boom. Met het idee van de breekboom wordt er geprobeerd om SGW meer sociaal aanvaarbaar te maken. Het werkt dus als een imago verschoner. SGW staat bekend als een "gevaarlijke" tak van de paarden sport. Door te laten zien dat er wel dergelijk aan de veiligheid word gewerkt word dit imago enigzinds verbeterd. Bij ruiters zelf kan dit ook zo werken. Goh da's een brede sprong.. nouja gelukkig zit er een breekboom in dus als ik val met mijn paard gaat het wel goed.

Gebruik van de breekboom
Deze vind ik persoonlijk uitermate slecht. De breekboom word (vaak) ingezet op sprongen waarbij:

1. nooit ongevallen zijn ongeacht er nu een breekboom is of niet
2. gemonteerd op vaste sprongen waardoor het nut van de breekboom wegvalt

Maar heeft hij nu wel nut?
Nou eh.. Ja! Nee! Misschien? Mentaal of het is gewoon dom?

Het is gewoon een vraag die je meer bij jezelf moet neerleggen.

Heeft het volgens jou nut? Krijg je er zelf een beter gevoel van om te gaan crossen als je weet dat die breekboom erin zit die het "veiliger" maakt of maakt het niet niets uit?

iedereen heeft zijn eigen archumenten. Het is gewoon in feite een onderwerp waarover je nooit raakt uitgepraat

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:53

Miky0 schreef:

Een sociale boom!

We hebben het nu alleen nog maar over de technische kant van de boom gehad. Deze is niet uiters optimaal.

Echter kunnen we bij de breekboom spreken van een sociale boom. Met het idee van de breekboom wordt er geprobeerd om SGW meer sociaal aanvaarbaar te maken. Het werkt dus als een imago verschoner. SGW staat bekend als een "gevaarlijke" tak van de paarden sport. Door te laten zien dat er wel dergelijk aan de veiligheid word gewerkt word dit imago enigzinds verbeterd. Bij ruiters zelf kan dit ook zo werken. Goh da's een brede sprong.. nouja gelukkig zit er een breekboom in dus als ik val met mijn paard gaat het wel goed.



En hier sla je de spijker op zn kop! Maar dan betalen 'we met zn allen' toch wel een hele hoge prijs voor een 'placebo'. Per wedstrijd doen er gemiddeld zo een 200 combinaties mee (ponies en paarden samen) Dat betekend dat er per wedstrijd 500 euro afgedragen wordt aan de knhs voor breekbomen. Er zin dit jaar 19 SGW wedstrijden (in de bassissport) in nl. Dat betekend dat de knhs (toch?) 9500,- Euro breekboomtoeslag per jaar incasseert
Overigens moet ik wel melden dat ik nergens heb kunnen vinden dat deze toeslag daadwerkelijk naar de knhs gaat en niet gewoon naar de organiserende vereniging. Het lijkt me toch dat een organistatie die dingen zelf aanschaft en niet dat ze door de knhs verstrekt worden?

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:02

Ik weet het niet zeker, over die kosten..
De KNHS heeft hem geloof ik wel laten ontwerpen, of zit ik hier verkeerd?

sfranken

Berichten: 872
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Ysselsteyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:19

Ja, uiteraard weer een mooie inkomst voor de KNHS (waar ik niet mee bedoel dat ik tegen de breekboom ben) Ik erger me alleen aan die KNHS. Menen overal geld aan te verdienen... Die paar breekbomen hebben ze al lang terugverdiend

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:17

Inderdaad... dan zouden ze in principe de toeslag omlaag moeten brengen... voor het bijmaken is dan nog wat geld nodig..

ik heb trouwens nog nooit gezien dat ze een breekboom doorzaagden om hem passend te maken...lijkt me ook erg dom trouwens!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:21

dat van dat doorzagen vind ik raar, want je leent die bomen dus dat mag volgens mij niet eens.

Volgens mij zijn de bomen de afgelopen jaren juist wel verbeterd. Op de kalendervergadering in december was hier een presentatie over, maar ik was een beetje te laat. Zal het nog eens navragen, volgens mij werken ze nu al een stuk beter. Alleen bij pony's was het nog niet duidelijk volgens mij, of het nu goed werkt.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:24

Miky0 schreef:
Heb even zitten lezen. Er is wel een leuke discussie losgebarsten maar denk eerst graag even na voordat je gaat stellen dat ik me totaal tegenspreek. Heb mijn verhaal gisteren bij Annemieke thuis even snel zitten typen voor ik weg moest, het kan dus zijn dat het niet helemaal duidelijk aankomt.


Mike, ik weet niet waar jij je bericht typt en hoe snel, dus ik ga er uitsluitend inhoudelijk op in. Ik vind je argumenten niet sterk en dat heb ik opgeschreven.

Met je opmerking over het sociale aspect ben ik het wel eens, en ik denk dat het ook handig zou zijn om ook verdere mogelijkheden te bekijken.

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:25

Ik heb het even opgezocht van de breekpennen (die overigens in Engeland ontwikkeld zijn..):

Breekpennen kunnen op twee manieren toegepast worden:
- de boom rust op twee tussen de staanders gemonteerde breekpennen. bij verticale kracht van het vallende paard breken de pennen en de boom valt tussen de staanders op de grond

- de boom rust verticaal op de eerste staander en wordt horizontaal tegengehouden door een klos, bevestigd met een breekpen op de dummy staander. (die dus erachter staat) Bij horizontale kracht van het vallende paard breekt de pen en de boom valt op de grond, gecontroleerd door een touw tegen doorrollen


Altos: het gevaar van wegrollende balken hebben ze hiermee vermeden...

ik vraag me alleen nog af op welke hindernis je puur horizontaal ertegenaan valt.. zal niet veel zijn..

Miky0

Berichten: 225
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Enter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:27

Lielle schreef:
Miky0 schreef:
Heb even zitten lezen. Er is wel een leuke discussie losgebarsten maar denk eerst graag even na voordat je gaat stellen dat ik me totaal tegenspreek. Heb mijn verhaal gisteren bij Annemieke thuis even snel zitten typen voor ik weg moest, het kan dus zijn dat het niet helemaal duidelijk aankomt.


Mike, ik weet niet waar jij je bericht typt en hoe snel, dus ik ga er uitsluitend inhoudelijk op in. Ik vind je argumenten niet sterk en dat heb ik opgeschreven.



Lielle was een algemene opmerking voor iedereen. Ik neem aan dat iedereen dit draadje als een nuttige discussie wil houden toch?

En dat ik zei dat ik het snel had zitten typen bij Annemieke was een verontschuldeging, want dan kan ik me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk overkomt

Nu verder:
De breek pennen. hmm ik vind ze idd veel mooier en of ze beter zijn zou ik zo niet weten Heb er weinig praktijk ervaring mee he Mijn persoonlijke mening (als ik zo lees) is van wel. Het is een anders werkend systeem wat meer werkt met kracht van boven, hierdoor breekt de boom bv niet als het paard er domweg tegenaanknalt (ipv opvalt) bij de breekboom zou deze dan wel moeten breken.. waardoor het paard doorvalt!

Naast een andere werking is een breekpen ook eens makkelelijker te vervangen en veel goedkoper.

the_nollie
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: Nuenen, paard in Son

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:26

Brekenboom = geen onzin. Safety first

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:09

the_nollie schreef:
Brekenboom = geen onzin. Safety first


Dat wel, maar het ging er over of dat het ook daadwerkelijk iets toevoegd aan de veiligheid.

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:31

Inderdaad, lees eerst even voordat je post..