Bij zo'n valtraining leer je hoe je het beste kunt vallen en daarmee eventueel letsel te beperken. In andere sporten zoals judo, turnen, voetbal etc leren de sporters diverse valtechnieken en verkleinen daarmee de kans op een blessure. Paardensport, is een sport waarbij een eventuele val behoorlijk hard aan kan komen. Echter aan een valtechniek werd nooit gewerkt. Er was ook niemand die op dat idee kwam... Dus tijdens die valtraining leer je bepaalde valtechnieken, die uiteindelijk als reflexen gaan werken. Die valtraining wordt gedaan in een sportzaal, of zoals bij Gert Boonzaaijer in een deel van de manege. Met diverse hulpmiddelen kun je je zelf onder deskundige leiding trainen in het "correct" vallen. Maar tevens kun je ook coordinatie en balansoefeningen doen zonder paard. Het is dus erg leerzaam en erg leuk.
oh ze zijn wel zo aardig om een luchtkussen te plaatsen maar ik houd dat niet vol hoor...eerst een training en dan dat nog... zon goede conditie heb ik nu ook weer niet
Zo'n valtraining lijkt me wel wat, vorige week heb ik twee ribben gebroken.. door een val. Ik kwam op zich goed terrecht, alleen vlak voor m'n paard dus liep ie over me heen... stomm!