Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Rombabouter, het zijn niet alleen dressuur beugels, maar ook dressuur zadels op de foto's
chantal_cs schreef:Hmmm sorry maar ik kan de uitleg van Professor ook nog helemaal volgen...
Ook bij mij is het rijden van een afsprong aangeleerd zoals de uitleg van Romkabouter en Lielle...
Simmie schreef:Dan doet elke "grote" eventingruiter het dus fout.![]()
Ik ga regelmatig kijken bij grote wedstrijden waar 1, 2, 3 en 4 sterren wordt verreden en elke ruiter/amazone zit toch echt wel behoorlijk terug, zelfs achterover op een afsprong. Sommige ruiters zie je nog 1 arm in de lucht en achterover brengen om hun evenwicht goed te houden.
Zeker op een afsprong het water in, moet ik er niet aan denken om licht voorover te zitten. Het water heeft een remmende werking en geheid dat je een duik maakt als je paard de landing een keer verkeerd taxeert.
Ik ben het wel met professor eens dat je, als je in de verlichte zit zit, bij een val beter weg zou kunnen komen. Maar mi voorkom je een val toch wel beter als je terug blijft zitten in een afsprong.
Scum schreef:
Ik wil er niet aan denken hoe deze sprong zou eindigen als Bitwise hier voorover zou zitten.
De tweede is een dikke 1.60 hoog.........
Simmie schreef:Hier een voorbeeld van een top-eventingamazone (Pippa Funnel; niet de eerste de beste dacht ik zo) op een afsprong.
Verder commentaar lijkt me niet nodig.
MJ schreef:...
Zijn we zover dat we aan een stielsprong met lagere landing toe zijn, dan rijden we zo'n hindernis aan alsof er helemaal geen niveauverschil was. We gaan niet sneller of langzamer en mikken hoogstens op wat mneer impuyls. De ruiter blijft ook me in de beweging.
Pas wanneer het hoogteverchil aanzienlijk wordt brengt de ruiter in de landingsfase van de sprong zijn bovenlichaam terug. De teugel laat hij daarbij doorglijden zodat het paard de vrije beschikking houdt over hoofd en hals. Het terugbrengen van het bovenlichaam gebeurt uit voorzorg. Mocht het paard in de landing in moeilijkheden raken, dan geeft het de ruiter meer kans in het zadel te blijven.
MJ vervolg schreef:Het paard wordt er niet door geholpen en een overdreven terug brengen van het bovenlichaam kan het paard zelfs bepaald hinderen