[SGW] afsprong: voorover of achterover zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitwise

Re: afsprong: voorover of achterover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:51

Ik denk dat ik het maar met Romkabouter eens ben. Ik kan de uitleg van Professor niet helemaal volgen. Het kan misschien waar zijn dat bij en val het 'naar achter zitten' niet zo handig is, maar dat naar voren zitten doet mij zeer vreemd aan.

Als je die beroeps spring ruiters een zeer hoge hindernis ziet springen zoals bij puissance, gaan ze bij de landing ook terug zitten.

Rombabouter, het zijn niet alleen dressuur beugels, maar ook dressuur zadels op de foto's

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:10

Hmmm sorry maar ik kan de uitleg van Professor ook niet helemaal volgen...

Ook bij mij is het rijden van een afsprong aangeleerd zoals de uitleg van Romkabouter en Lielle...

edit: nog moet niet zijn..
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 26-09-05 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:11

Citaat:
Rombabouter, het zijn niet alleen dressuur beugels, maar ook dressuur zadels op de foto's

Ik dacht "laat ik nu niet alle details van commentaar voorzien"

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:24

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil er niet aan denken hoe deze sprong zou eindigen als Bitwise hier voorover zou zitten.
De tweede is een dikke 1.60 hoog.........

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:27

chantal_cs schreef:
Hmmm sorry maar ik kan de uitleg van Professor ook nog helemaal volgen...

Ook bij mij is het rijden van een afsprong aangeleerd zoals de uitleg van Romkabouter en Lielle...

Kun je de uitleg van de prof wel of niet volgen Chantal? Ikke niet helemaal begrijpen, want je tweede zin maakt de boel een beetje tegenstrijdig. "nog" misschien een typfoutje en moet "niet" zijn?
Of ben ik nou hele domme dingen aan het zeggen?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:29

ik wilde net gaan zeggen scum!!! jakkie moet er niet aan denken als bitwise in verlichte zit gaat zitten

ik denk dat ze niet bedoeld Simmie

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:38

Zo, ik vind dat Bitwise daar erg netjes zit! Zo wordt het mij ook geleerd, alleen in praktijk zit ik iets minder ver naar achter, maar dat is dus onbedoeld!

Ik heb dus de neiging om iets te ver naar voren te zitten, zoals hier in Nijmegen, ik blijf afsprongen moeilijk vinden!!
Afbeelding

En hier zegt de trainer dus, bovenlichaam naar achteren!!!
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 26-09-05 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:41

Simmie, ik bedoelde idd 'Niet' beetje snel getypt denk ik...

Bitwise zit naar mijn idee zo ook erg netjes!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:56

ik vind dat Bitwise idd erg netjes zit op die foto's!
wil liever het gevolg ook niet weten als hij in verlichte zit zou zitten..

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:02

miss_jumpy, dat is ook een hele afsprong. Die heb ik ook vaker gedaan. Het is een van de zwaardere afsprongen op de oefenterreinen waar ik ben geweest.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:52

Ik ga toch ook echt voor het naar achteren zitten, heb het idee dat je veel te makkelijk over de kop kunt gaan op het moment dat je voorover blijft zitten.
Tegen de tijd dat ik ze in Burghley of Badminton voorover zie zitten ga ik het ook wel eens uitproberen. Te beginnen met een afsprong van 20 cm

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:07

Simmie schreef:
Dan doet elke "grote" eventingruiter het dus fout.
Ik ga regelmatig kijken bij grote wedstrijden waar 1, 2, 3 en 4 sterren wordt verreden en elke ruiter/amazone zit toch echt wel behoorlijk terug, zelfs achterover op een afsprong. Sommige ruiters zie je nog 1 arm in de lucht en achterover brengen om hun evenwicht goed te houden.
Zeker op een afsprong het water in, moet ik er niet aan denken om licht voorover te zitten. Het water heeft een remmende werking en geheid dat je een duik maakt als je paard de landing een keer verkeerd taxeert.

Ik ben het wel met professor eens dat je, als je in de verlichte zit zit, bij een val beter weg zou kunnen komen. Maar mi voorkom je een val toch wel beter als je terug blijft zitten in een afsprong.

Mijn lesgever zit bij een afsprong ook altijd achterover en smij soms ook zijn arm achteruit voor het evenwicht. Ikzelf zit ook niet voorover.

Dit weekend heb ik iemand in het water zien vallen doordat hij in verlichte zit zat bij de afsprong, paard geraakte volledig uit evenwicht en viel ook. Dus ik geef je volledig gelijk met je hele uitleg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:27

Omdat iedereen het doet doe ik het ook, sorry jullie zij allemaal autodidakten.
Lees toch goede boeken over de military, en praat toch niet zo dom.
Lees b.v. het boek van Dr. Rainer Klimke, of Maarten Jürgens.
Nee die en die doen het ook.
Deze zomer is bij de Europa Meisterschaften in Ganderkesee in Duitsland een amazone onder het paard gekomen omdat ze safety first houding zat, alle ruiters en amazones zijn goed en naar voren gericht(verlichte zit) enzeker over deze hindernis gekomen.
Het is een ondoordachte methode. Als ik mijn zwaartepunt zo dicht mochelijk bij het zwaartepunt van mij paard breng heeft het paard het veel makkelijker in de landing.
Als ik naar achteren lig ben ik achter de beweeging, mijn paard landt en dan komt nogeens een projektiel in z´n rug geschoten (de ruiter) denk hier maar eens over na. Ik hoop dat jullie niet te oud zijn om het te overdenken, wat hier op dit topic voor een onzin gezegd wordt.
Sorry maar als er instrukteurs verkondigen dat dit achter over liggengoed is, dan moeten ze maar gouw weer gaan leren en lezen.
Natuurlijk kan het eens voorkomen dat ik achter de beweging ben, maar dit zijn uit de nood geboren situaties.
Dit wat ik over de afsprong verteld heb is niet van mij, dit heb ik geleerd en dat van meerdere goede internationale instrukteurs, zowel in de praktijk als in de theorie.
En kom nou niet aan dit zijn beginners fouten van de pony´s en begin nou ook niet te zeuren van dubbele foto´s enz...

P.S. Ergens hadt iemand geschreven, van wie heeft deze ruiters getraind,
hier het antwoord:ik
Er zijn van mijn ruiters die ik nog in training heb en had meerdere die international military rijden.
En bij afsprongen echt nooit problemen hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:36

Scum schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil er niet aan denken hoe deze sprong zou eindigen als Bitwise hier voorover zou zitten.
De tweede is een dikke 1.60 hoog.........

Afschuwelijk voor een paard dat hij z´n rug niet vrij gelaten wordt.
Zo reden de ruiters voor 1900 in de tijd van 1870/71 tot 1914 was het system Caprilli al bekend in de ruiterwereld.
De tweede sprong is 1.60 m diep.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:32

Sommige dingen die je noemt klinken best logisch, zo denk ik dat het zwaartepunt dicht bij je paard houden zeker belangrijk is. Maar daarvoor hoef je in mijn ogen niet persee ook naar voren te zitten. Als je naar voren zit klap je in de landen op de voorhand, lijkt me dan ook weer moeilijk als er weer een sprong kort achter staat.

Maar wat ik me afvraag, jij kan toch niet ontkennen dat er veel goede eventers zijn die in de military achterover zitten, die komen toch ook niet in de problemen. Ik vind je argumentatie toch nog niet overtuigend!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:33

Hier een voorbeeld van een top-eventingamazone (Pippa Funnel; niet de eerste de beste dacht ik zo) op een afsprong.

Afbeelding

Verder commentaar lijkt me niet nodig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:46

Simmie schreef:
Hier een voorbeeld van een top-eventingamazone (Pippa Funnel; niet de eerste de beste dacht ik zo) op een afsprong.

Afbeelding

Verder commentaar lijkt me niet nodig.

Ik geloof of je wilt het niet begrijpen, of je bent er te dom voor, was de uitdruk van mijn schoolmeester.
Mensen, mensen dit antwoord komt weer van zo´n autodidakt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:50

Wat wil ik niet begrijpen? Dat ene professor het beter weet dan de top van de eventing?

Waar heb jij je wijsheid dan vandaan?

Lijkt me dat jij zelf zo'n autodidakt bent. Ik quote: "lees toch eens goede boeken".

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:55

Ik weet niet of we iets in deze discussie opschieten als we elkaar naar beneden gaan halen. Maar vertel mij eens, mijnheer de professor, wanneer wij dit dus allemaal maar niet willen snappen, ligt het dan misschien niet ook aan de uitleg? Beargumenteer eens de stelling dat je, als je voorover zit, bij je paard op de voorhand klapt en hierdoor het paard dus minder de kans krijgt om aan de voorkant weer omhoog te komen om zich voor te bereiden op een eventuele sprong die na een afsprong kan komen.
En wat met afsprongen in het water, en de remmende werking van het water? Voor mijn gevoel wordt je gelanceerd op het moment dat je voorover zit tijdens zo'n insprong, doordat het paard ineens vaart verliest.
Ga de uitdaging aan, en overtuig ons professor!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 00:00

Canter: Amen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 00:07

Sja mijn bedoeling is niet olie op het vuur te gooien .. maar de laatste crosstrainign die ik bij meneer Boonzaaier heb gehad wat toch echt de bedoeling om achterover te zitten .. en om eerlijk et zijn heb ik dat ook altijd zo geleerd.

Wel een beetje arrogant om iemand van dat nieveau "terug naar school" te sturen eigenlijk ook al noem je jezelf proffessor.
En ik denk niet dat ik als enige de mening heb : paardrijden leer je niet uit boeken.. Al lees je 100 beste boeken dan ben je nog geen goede ruiter.

Meneer Gert Boonzaaier is een stuk betere eventingruier dan ik .. dus ik neem het graag van hem aan
Ik zit dus achterover en vind het voor de balans ook heel veel fijner rijden dan voorover een afsprong af.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 07:52

Allereerst vind ik het wat neerbuigend om iedereen die het in de praktijk leert smalend af te doen met autodidact. Ten eerste is een onjuist gebruik van het begrip. Een autodidact is iemand die het zichzelf aanleert en dat is zowel in de praktijk als - bij uitstek - uit boeken mogelijk; bovendien zullen de meesten die het in de praktijk hebben geleerd dit onder begeleiding hebben gedaan en zijn daarmee dus juist niet autodidact. Maar taalkloverijen terzijde, gelukkig ben ik in het bezit van het boek van Maarten Jurgens en ik heb het er even bij gepakt. De andere boeken over sgw en eventing (want zo heet het tegenwoordig ) heb ik nog even laten staan, aangezien de professor zelf dit boek aanhaalt.

De Afsprong
MJ schreef:
...
Zijn we zover dat we aan een stielsprong met lagere landing toe zijn, dan rijden we zo'n hindernis aan alsof er helemaal geen niveauverschil was. We gaan niet sneller of langzamer en mikken hoogstens op wat mneer impuyls. De ruiter blijft ook me in de beweging.
Pas wanneer het hoogteverchil aanzienlijk wordt brengt de ruiter in de landingsfase van de sprong zijn bovenlichaam terug. De teugel laat hij daarbij doorglijden zodat het paard de vrije beschikking houdt over hoofd en hals. Het terugbrengen van het bovenlichaam gebeurt uit voorzorg. Mocht het paard in de landing in moeilijkheden raken, dan geeft het de ruiter meer kans in het zadel te blijven.

de laatste toevoeging is op zich interessant, zeker aangezien ik een aantal foto's van MJ in het boek heb gezien waarin hij zelf exact de hierboven beschreven houding aanneemt, met de opmerking dat dit juist bedoeld is om er niet af te vallen in een landing. Ik zal die pagina's vanavond scannen samem met een paar andere boeken.

MJ vervolg schreef:
Het paard wordt er niet door geholpen en een overdreven terug brengen van het bovenlichaam kan het paard zelfs bepaald hinderen

Maarten Jurgens - Trainingsadviezen blz 118

Ik wil vanavond wel wat andere boeken quoten, maar dan wel aan de professor de vraag waarom MJ en het andere door hem genoemde boek wel waar zijn en de bronnen die iets anders beweren juist onzin. Dat is een manier van discussieren die weinig waarde heeft. Ik zie net als Canter nog altijd graag een toelichting waarom het bv in een waterinsprong verstandig om de voorhand nog zwaarder te belasten?

Wat me verder opvalt is dat Caprilli die een revolutie in de manier van springen heeft veroorzaakt maar dus per definitie daarin autodidact moet zijn geweest, wel - IMO terecht - als waardevol wordt ervaren terwijl eenieder die daarna nog iets eraan heeft veranderd als prutser wordt gekarakteriseerd. Het kan IMO niet zo zijn dat er zo'n 100 jaar geleden iemand de ultieme waarheid heeft ontdekt en deze in steen gebeiteld als een evangelie moet worden gevolgd. Ook in de paardensport evolueren inzichten

Verder zal ik mijn instructeur die in Gandekersee was eens vragen naar het betreffende voorval.

En als laatste het verzoek om de discussie niet persoonlijk te laten worden maar vriendelijk te houden, al mag ik als betrokken partij hier niet modereren.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:59

Tja, in het enige military-boek dat ik heb, het boek van Mark Todd wordt ook steeds gesproken over "breng bij het naar beneden gaan je lichaam goed achterover en laat je gewicht op je hakken drukken" in het geval van een afsprong of het afdalen van een trap. Hij spreekt steeds over "het bovenlichaam dat naar achteren helt om het evenwicht te bewaren".

Ook niet de minste die Mark Todd....hij illustreert het duidelijk met foto's waar de ruiters weliswaar niet overdreven achterover liggen (dat lijkt mij ook niet nodig, behalve misschien als je paard met een gigantische sprong het water ingaat) maar toch rechtop blijven zitten terwijl hun paard naar beneden gaat. Ten opzichte van je paard zit je dan achterover, ten opzichte van de grond zit je rechtop (verticaal)...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:17

Wat ik jammer vind is dat de discussie niet op een normale manier kan worden aangegaan. Ik lees alleen maar neerbuigende beschuldigingen over hoe dom wij zijn?
Alleen maar omdat wij het advies niet opvolgen wat ergens in een boek staat.....
Ben benieuwd hoeveel van dit soort hindernissen de professor zelf al gereden heeft en daarbij voorover zit?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:59

De foto's die ik van Professor kan zien, geven imo niet weer wat hij zelf aanhaalt. Ik wil namelijk foto's van de landing zien.
Verder neem ik aan wat mij geleerd wordt (waar moet ik me anders aan vasthouden). Ik heb nu van meerdere eventing-ruiters les gehad en die zeggen allemaal: achterover.
In een oud boek heb ik gelezen (met plaatjes; ik zal proberen het te scannen en in het andere topic te plaatsen) dat je je lichaam licht voorover moet houden bij afdaling (niet afsprong).

Interessante discussie.