[SGW] paarden voor cross

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:58

bij ons op de crosswedstrijden in de reeks B gaat het wel en komen er normaal wel meer dan de helft binne (was in de B soms te vroeg en dat kost strafpunten) maar vanaf de reeks Licht zijn er al heel wat minder die op tijd binnen komen. zo hebben we een cross in Durbuy waar we in een ring van 32 paarden maar met 2 binnen de optimale tijd aankwamen ik en een vriend Tong uitsteken dan ben ik fier op men paardje zen conditie Haha!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:35

Ik denk idd dat je een paardje met veel bloed moet hebben, en vooral eentje die er veel plezier in heeft!
Ik heb een keer een cross gereden met mijn pony.. ging opzich goed.. maar ze houd een beetje van crossen Haha! had de snelste tijd van de dag Bloos! omdat ze gewoon niet te houden was.
dat was dus een keer en nooit meer Haha! wil graag nog langer leven *LOL*

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:41

@ eefjuh112: daar heb je gelijk in,het moet wel gecontroleerd blijven Lachen ze mogen lopen zolang ze luisteren.
en je hebt er gelijk in dat je paardje plezier moet hebben in het crossen anders gaat het niet goed of toch niet zolang

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:45

Ik heb crossen gereden met mijn arabiertje [nu niet meer omdat ik 18 ben geworden] zie profiel voor crossfoto's! Knipoog
Ik denk wel inderdaad dat je zeker voor de hogere klasses een volbloedje nodig hebt... met mijn KWPN paard wil ik heel graag ooit nog een B cross starten! Ik heb alleen geen idee hoe ze het vind *LOL*

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:01

NRPS doen het erg goed, in elke discipline.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:02

RanouK schreef:
NRPS doen het erg goed, in elke discipline.

Eens

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:37

volbloedjes
en dan vooral de franse volbloedjes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:39

Ik heb een KWPN-er maar die heb ik nog nooit in de SGW-wedstrijden gestart. Wel cross ik af en toe eens een les of een oefen-cross mee. Maar ik twijfel er niet aan dat ze het makkelijk aan kan.
Een kennis van mij heeft een Poolse Volbloed in de SGW lopen, die van de renbaan af komt. Die kan hárd!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:23

Ik cross met een Engels volbloed x KWPN maar die wordt echt niet heet hoor. Een slome muts, behalve op de paden waar ik rustig aan wil doen (bergaf en zo) dan kan hij ineens wel hard lopen. Voor mij is de tijd altijd het probleem. Maar in de B en de L zie je zo veel verschillende types pony's en paarden. Er zitten bloedpaardjes, fjorden, haflingers, vanalles bij.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:06

tenemieken schreef:
bij ons op de crosswedstrijden in de reeks B gaat het wel en komen er normaal wel meer dan de helft binne (was in de B soms te vroeg en dat kost strafpunten) maar vanaf de reeks Licht zijn er al heel wat minder die op tijd binnen komen. zo hebben we een cross in Durbuy waar we in een ring van 32 paarden maar met 2 binnen de optimale tijd aankwamen ik en een vriend Tong uitsteken dan ben ik fier op men paardje zen conditie Haha!

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat binnen de tijd blijven afhangt van de conditie. Ik heb met mijn paard echt moeite om in het B binnen de tijd te blijven. Galoptempo is prima en met zijn conditie is ook niets mis, maar hij springt zo gruwelijk hoog en rond dat dat gewoon heel veel tijd kost...Maar hij staat meestal met een hartslag van 48-52 bij de veearts na de cross dus conditioneel is hij echt niet minder dan een 'sneller' paard

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:13

gomir schreef:
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat binnen de tijd blijven afhangt van de conditie. Ik heb met mijn paard echt moeite om in het B binnen de tijd te blijven. Galoptempo is prima en met zijn conditie is ook niets mis, maar hij springt zo gruwelijk hoog en rond dat dat gewoon heel veel tijd kost...Maar hij staat meestal met een hartslag van 48-52 bij de veearts na de cross dus conditioneel is hij echt niet minder dan een 'sneller' paard

dat vind ik dus ook!! ik had met ossi ook moeite om de tijd aan te houden!!!zelfs met `oeterma Bloos dat is nu niet bepaald een lomp paard met geen conditie *LOL*

Ils_K

Re: paarden voor cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:41

het paardje waar ik op rijd is l sgw geweest met punten voor de m, en dat is een kwpn-er ( zie profiel) ik start zelf 15 okt. de oefencross met hem,maar ga volgend jaar wel officieel crossen.
hij vindt het geweldig en zijn hartlslag was altijd het rustigst van de hele dag! heel apart hahaha maar hij springt alles en houd het echt makkelijk vol, er zit genoeg pit in als je met hem springt of cross.

ik denk dat het er ook aan ligt of je paard het heel erg leuk vindt of niet, of het dan een kwpn of volbloed is maakt dan weinig uit. als een kwpner het zo super vindt en alles voor je wil doen in de cross kan je daar ook zeer hoog meekomen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:14

Eeeeeh.. Heel oud topic?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 06:27

tenemieken schreef:
ik heb een BWP en dat klikt geweldig in de cross
en veel van men vrienden rijden ook met BWP's

IK HEB OOK EEN BWP!!! (= crosspeerd in de maak met een vleugje arabier )

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:38

Ik heb 2 kwpners met een flinke scheut volbloed in de klasse L lopen.
Toch voor het grote werk zijn bloedpaardjes het meest bruikbaar.
Die franse paarden zijn inderdaad heel fijn!!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:43

ik heb een hannoveraan en haar start ik in de Z pony's. De crossen in nederland zijn over het algemeen niet zo zwaar maar als je badminton enzo hebt met steeple dan heb je wel minstens 3/4 volbloed nodig.
Met mijn pony kan ik prima binnen de tijd blijven, ik moet haar juist vaak inhouden omdat ze te snel gaat.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:49

Ik heb een Kwpn er met een volbloed vader en die loopt **!!
Gaat prima...
Dan een vlobloed in de M, het verschil kun je echt wel merken hoor.
Maar een goed getrainde KWPN er kan echt wel op ** niveau lopen.
Mijn L paard is een 3/4 vlobloed...
Maar voor het grotere werk zie ik ook liever de bloedpaarden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:14

Ik heb een KWPN'er maar als je het terug zoekt is ze 90% volbloed. Lijkt mij bloederig genoeg . Ze is ook knetterheet en ijzersterk. Soms is ze haast wel eens té.
Daarnaast heb ik ook een Holsteiner van 4 jaar en die kan ook giga hard en heel groot galopperen. Maar daar zit ook weer bijna 75% volbloed achter en gaat terug op een Trakhener moederlijn en dat zijn ook altijd van die bloedkikkertjes.
Ik denk dat je toch wel bloed nodig hebt. Puur voor de snelheid en hardheid.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:45

Ik heb een Flemmingh * Pericles (Pablo) met teruggerekend (tot in de 4e generatie) zo'n 41 % volbloed en een Zuidhorn * Emilion (Raimaer) met bijna 40 %, dus dat verschilt niet noemenswaardig. Ze hebben beide een volbloed opa (Pericles en Le Val Blanc) waarbij Raimaer dan een overgrootopa als volbloed heeft (Afrikaner) en het bij Pablo verder terug zit.
Pablo heeft juist een vlakkere galop dan Raimaer, die enorm van de grond springt en te weinig gaat liggen. Dat merk ik wel in het terrein, maar ik heb wel de hoop dat dat nog verbetert, al verwacht ik dat Pablo het betere crosspaard zal blijken.

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:34

Ik vind, dat de meeste moderne KWPN'ers ook goede crosspaarden zijn.(Vooral omdat in de meeste ook wel wat bloed zit) Ik vind dat de volbloeden vaak erg slordig springen. Natuurlijk zijn niet alle KWPN'ers bruikbaar, maar dat zijn ook niet alle volbloeden

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:04

volgens mij kan je al niet veel KWPN-ers vinden zonder volbloed in de stamboom!

De mijne is 50% volbloed, zijn vader is triton (Erdball xx * Uppercut xx) en van moeders kant (Farn * Normand) komt ook nog wat bloed.

Toch is het niet een heel bloedtypisch paard, al is hij afgelopen jaar wel heel erg veranderd al, iets gestroomlijnder geworden al

Ik denk dat als je basissport wil rijden, je jezelf niet teveel blind moet staren op bloedvoering maar gewoon een leuk paard moet zoeken. Als ik het echte hoge werk bekijk snap ik dat de eisen anders liggen

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:08

renskek schreef:
Ik vind, dat de meeste moderne KWPN'ers ook goede crosspaarden zijn.(Vooral omdat in de meeste ook wel wat bloed zit) Ik vind dat de volbloeden vaak erg slordig springen. Natuurlijk zijn niet alle KWPN'ers bruikbaar, maar dat zijn ook niet alle volbloeden

Natuurlijk is het zo dat volbloeds over het algemeen slechter springen. Maar er zijn genoeg volbloedhengsten (Julio Mariner, Narew, Mythens, French Buffet) die wel goede springmanieren doorfokken. Bovendien zijn volboeds vaak moeilijker te rijden, dus ligt dit probleem ligt denk ik ook deels bij de ruiters.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:20

Absoluut!
Kijk eens naar Phareon xx. Dat was ook een volbloed en heeft toch een bronze medaille op de OS gewonnen.

Wat het met volbloeden vooral is is denk ik vooral de rug. Ze hebben gewoon een wat moeilijkere rug en willen die nog wel eens te weinig gebruiken en gaan daar door te vlak springen. En de meeste ruiters kunenn dat niet oplossen.

Het paard van Pindakaas is ook een volbloed en die springt makelijk rond in het M.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:25

peanutbutter schreef:
Wat het met volbloeden vooral is is denk ik vooral de rug. Ze hebben gewoon een wat moeilijkere rug en willen die nog wel eens te weinig gebruiken en gaan daar door te vlak springen. En de meeste ruiters kunenn dat niet oplossen.

Wat is dan volgens jou de oplossing om het paard wat minder vlak te laten springen?
Ik zelf heb ook een volbloed en thuis springt ze erg goed en hebben we (bijna) geen fouten. Op parcours wordt ze erg heet (en ze weet dat daarna de cross komt ) en wil ze idd nogal vlak worden en de pootjes laten hangen.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:31

Ik weet wel enige oplossingen daarvoor om te zorgen dat ze voorzichtig blijven maar die zijn niet altijd even netjes.
Daarnaast heb ik eigenlijk geen ervaring met vlak springende paarden. Ik weet dat die van pindakaas het wel eens doet als ie knetterheet is maar pindakaas heeft op het moment een ban van 3 maanden Dus haar kan je het ook niet vragen