En ook weer een hele goeie tip ivm dat 'gecontroleerd' loslopen tot ze volgroeid zijn, bedankt!
Ik heb alleen niet zoveel met mensen, zowel online als in het echt, die hun mening doordrammen op een soms echt onbeschofte manier.
Ik ben zelf ook rechtuit maar probeer er toch op te letten soms 2x na te denken over hoe ik iets zeg.
Kleur is donkerbruin/zwart, was wel al schemer toen we er waren

Ik zal hier wel een fotootje zetten als we hem hebben.
Castreren doen we sowieso!
Mila: zijn het altijd dezelfde proeven op niveau 1 die je moet rijden, of wisselen ze af? Want er zit ook nog wel verschil tussen vind ik, de ene is toch gemakkelijker dan de andere.
Florence: we hebben nog 2 gecastreerde maltezertjes en 2 stalkatten. Die katten zijn echt nuttig, die zie ik geregeld een muis opeten en ze vangen zelfs mollen! De hondjes hebben we al lang, zijn nu 10 en 12 denk ik, en echt wel schoothondjes. Voor mij is dat meer dan genoeg, ik zou zelfs geen honden meer moeten hebben als deze er niet meer zijn, maar mijn man wil een grote hond, en ja... Ik heb ook al die paarden, ik heb gelijk weinig recht van spreken als hij nu die hond wil. En hij loopt buiten, dus tis niet dat ik daar veel werk ga aan hebben. Binnen zou ik niet zien zitten, haar, kwijl.... Maltezers ruiven niet

Qua financiële, wij hebben 1 rekening, alles dus gemeenschappelijk. Nadeel is dat je wel eens ambras kan maken over wat de ander uitgeeft met 'jouw' geld, maar ik zou het niet anders kunnen: je moet in mijn ogen zoveel afspraken maken dan over wie welk deel betaalt, en wat zijn gemeenschappelijke kosten en wat niet? Om het even heel extreem te stellen, mijn man drinkt in het weekend 2 flessen wijn. Ik nooit. Maar ik doe wel de boodschappen, zou ik dat dan moeten verrekenen?
Bij ons komt het wel beetje overeen denk ik, hij rookt en drinkt dus wat wijn. Strikt gezien zijn Fi en Ny van mij en de 3 jaar staat op zijn naam, hij betaalt ook mee voor 1 extra paard. Maar ik geef dan af en toe eens les of die vos staat nu bij mij, dat zijn dan ook gezamelijke inkomsten...
Qua huis, hiervan staat er wel een groter deel op mijn naam, omdat mijn ouders hier ook een stuk in gefinancierd hebben.
Denk dat jij hier wel goed over moet praten met je vriend, als het op zijn moeders naam staat, en jij komt bij hem inwonen, zal je wellicht wel een stukje 'huur' betalen? Let dan op als je dit jaren aan een stuk doet, en het zou foutlopen, heb je idd enkel gehuurd en staat er niets op jouw naam. Mss een mogelijkheid om je een stuk in te kopen?
Waar gaat je vriend dan rijden? Evt op jouw kosten de piste opknappen in ruil voor stukje 'mede-eigenaarschap' van het huis?
Ik ga je alvast waarschuwen, zoveel keer per week over en weer rijden met een vanne om te trainen en zolang onderweg zijn, dat houd je niet vol. Jij bent ook ambitieus en rijdt ook veel, dat wordt echt een sleur!
Ik weet niet of je kinderen wil op termijn?
Ik kan mijn 'hoeveelheid' aan paarden alleen maar rijden omdat ik ze thuis heb en dus 1: geen tijd verlies maar vooral 2: ik kan rijden als dochter thuis is, of slaapt of... Als je ergens anders moet gaan rijden, moet je vriend al altijd thuis zijn, en meepakken als ze nog klein zijn is praktisch niet haalbaar.
Qua werk, huishouden, paarden, dat lukt wel, zeker als er nog geen kinderen zijn. Maar je doet wel opofferingen natuurlijk... Mijn weekdag ziet eruit als volgt:
6u10 opstaan en paarden eten geven.
6u20 me wassen, aankleden.
6u50 dochter klaarmaken voor school.
7u10 paarden buiten zetten, dochter op opvang afzetten en
tegen +/- 8u ben ik op mijn werk.
Rond 16u15 stop ik met werken, dochter afhalen en rond 17u thuis. Dan doe ik de stallen + paarden binnen zetten.
18u: eten koken en ondertussen spelletje doen met dochter.
18u30 eten
19u15 dochter in bed
19u30 zit ik op mijn 1e paard.
Ik heb een schema in mijn stal hangen van welke paarden ik op welke dag moet rijden, vos en Fi 5x per
week, Ny 4x en Play 2x longeren.
Tussen 21u en 21u 30 heb ik gedaan (ik rij op een doordeweekse avond niet meer als 2 paarden).
Dan binnen propere vaat uit afwasmachine halen en vuile er weer in.
Dan nog een half uurtje-uurtje tv kijken en ik probeer tegen 23u in mijn bed te liggen.
Ik werk niet op vrijdag, dus van maandag tot donderdag doe ik niets in het huishouden behalve koken en de vaatwas vullen/legen.
Op vrijdag rij ik sowieso alle paarden + boodschappen doen + opruimen + beneden stofzuigen + dweilen.
Soms heb ik niet genoeg tijd om te stofzuigen/dweilen, dan moet dat zaterdag gebeuren.
Zaterdag komt meestal mijn moeder in de namiddag mijn strijk doen en was opvouwen, anders doe ik dat zelf op zaterdag. Ik probeer boven dan te stofzuigen en dweilen.
Dochter volgt ook zwemles op woe en zaterdag, dus hier zit ik dan ook 2x een uur vast...
Zaterdag rij ik ook meestal 2 paarden en voor de rest probeer ik dan wel wat spelletjes te doen met de dochter. Zondag is of wedstrijd, of platte rust

Als ik door bepaalde omstandigheden weinig tijd heb in een week, is het huishouden het eerste dat schuift... Het ligt bij mij dus zelden écht proper, tja, je moet keuzes maken en ik heb ook gewoon geen zin om elke dag te stofzuigen of weet ik het...
Mijn man doet in huis niets, hij werkt doordeweeks meestal +/- 12u per dag, op zaterdag komt mijn vader en werken ze samen aan de verbouwingen die nog wel enkele jaren zullen duren.
Op zondag sleept hij de piste, zet een pak hooi klaar binnen en dan ofwel mee op wedstrijd, ofwel ook platte rust.
Ik heb gelukkig veel vakantie (27 gewone dagen, 12 dagen compensatie omdat ik 1 uur teveel werk per week en 1 dag ancienniteitsverlof) en ik werk maar 4/5 natuurlijk.
Ik neem 1 week met pasen, 3 in de zomervakantie, 1 week herfst en 2 weken kerst. Dan heb ik dus nog een 10-12 tal dagen over en daarvan neem ik vooral als het wat beter weer is af en toe een dag om dan eens paar uurtjes te relaxen.
Een gans verhaal, maar ik heb hier wel beetje tijd op mijn werk