[SGW] Spierpijn na cross (paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:56

Dank jullie voor alle tips! Ik ga het allemaal bekijken en uitzoeken!

Het zou natuurlijk ook aan de training kunnen liggen, ik train niet specifiek voor de cross (behalve dan de crosstrainingen, maar dit is natuurlijk niet elke week). Maargoed, ieder paard met een normale conditie zou in principe een B cross moeten kunnen lopen toch?

Mijn zusje en ik rijden de merrie samen. Ze loopt zo'n 5 keer per week onder het zadel (de andere twee dagen staat ze in het weiland en heeft ze verder "vrij"), of 1 van die 5 keer aan de longe. Hiervan is 1 dag een springles, waarin we naast het losspringen zo'n 5 a 6 keer een parcoursje springen van een hindernis of 10, B-niveau, maar vaak technisch en dus niet eens op B hoogte. Les duurt een dik uur, veel stappen tussendoor. Verder dus 3 a 4 keer dressuurtraining, L2 niveau, van 30-45 minuten. 1 keer in de 14 dagen les van 30-45 minuten. Elke dag van 9.00 tot 19.00 in het weiland. Helaas hebben wij geen bos in de buurt, dus buitenritten worden niet heel vaak gemaakt. Wel een enorm grote buitenbak (ik gok 130 x 50 m) waarin ik regelmatig wat langer galoppeer. Haar conditie lijkt mij prima, ook altijd nette hartslag na de cross, zo rond de 65.

Verder moet ik zeggen dat het paard er super uit ziet, ze glimt echt enorm, krijg ik vaak opmerkingen over, en zit erg goed in haar bespieding, zeker voor zo'n jong paard.

Ik lees veel opmerkingen over dat het niet normaal is dat een paard dus flink spierpijn heeft na een B-cross (maakt het dan misschien nog uit dat het een jong paard is en dat de spieren nog zo in ontwikkeling zijn?), ik ga dan toch maar eens met de dierenarts overleggen over een eventueel bloedonderzoek.

Edit: Simone, ze heeft het ook na een training.
Oh, en nog twee opmerkingen over bloedonderzoek, bel deze week de dierenarts om te overleggen!
Laatst bijgewerkt door martinev op 31-05-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:56

Ga ook me met bloedonderzoek. Want inderdaad spierpijn na een B cross mag echt niet. Zeker geen 3 dagen lang.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:00

Ik vind het inderdaad niet normaal. Juist niet bij een jong paard in zo'n lage klasse. Had eerst niet door dat het over B ging en een jong paard is.

Training op zich lijkt mij prima in orde dus is het denk ik zeker wijs om eens verder te kijken. Zeer beslist ook naar het voeren. Wat wordt er gevoerd en wat kan er aan veranderd worden eventueel?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:04

Ze krijgt twee keer per dag 1,5 kilo basisbrok, geen idee van welk merk of wat er in zit, dat zal ik morgen in ieder geval even navragen. Ze zou ook sportbrok kunnen krijgen als wij dat willen, maar daarvoor geld ook dat ik niet weet van wat. Verder veel hooi/kuil, wat volgens de dierenarts (die een kliniek op onze pensionstal heeft) dus van erg goede kwaliteit is.
Voor het oog doet ze het dus prima op dit voer ze ziet er echt super uit, maar misschien komt ze door die basisbrok wel wat te kort, dat zou zeker kunnen natuurlijk!

Oh, en nog even een kleine toevoeging, ze heeft geen drie dagen spierpijn, maar twee (ook teveel natuurlijk). Over het algemeen is het na een 10-15 minuten draven wel weg, of in ieder geval een stuk minder. Maar het liefst zou ik helemaal geen spierpijn zien!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:11

Met basisbrok zou ze te kort kunnen komen qua energie maar niet zo wat jij beschrijft.

Een B-cross is in feite maar basis en vraagt niet extreem veel van een paard.

Als ze inderdaad goed in haar bespiering zit en verder goed presteert moet er iets anders aan de hand zijn. Hoeft niets ernstigs te zijn maar een check up kan nooit kwaad.

Ben benieuwd.

_lautje_

Re: Spierpijn na cross (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 05:06

Basisbrok is natuurlijk dat wat het zegt dat het is: basisbrok. Voor een sportpaard zit daar niet veel in. Maar als je goed ruwvoer geeft moet dat op dit niveau voldoende zijn.

Massage klinkt allemaal leuk maar heeft een diepte werking van nog geen 2cm. Hetzelfde als bij mensen leuk als je last hebt van oppervlakkige spieren met een knoopje hier en daar. Maar niet voor dieperliggend weefsel of grotere problemen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:14

_lautje_ schreef:
Basisbrok is natuurlijk dat wat het zegt dat het is: basisbrok. Voor een sportpaard zit daar niet veel in. Maar als je goed ruwvoer geeft moet dat op dit niveau voldoende zijn.

Massage klinkt allemaal leuk maar heeft een diepte werking van nog geen 2cm. Hetzelfde als bij mensen leuk als je last hebt van oppervlakkige spieren met een knoopje hier en daar. Maar niet voor dieperliggend weefsel of grotere problemen.

Jammer dat je zo negatief bent over massage. Het kan namelijk wel heel goed ondersteunend werken, zelf al meerdere resultaten mee gehad en ook bij spierbevangen paarden. Het kan wel degelijk heel veel doen met de fysieke toestand van een paard.
Het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze en ik wil het uiteraard niemand opdringen.

Het doen van een bloedonderzoek lijkt mij een prima eerste stap in de zoektocht naar wat het beste werkt, succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:04

Merk je na crosstrainingen of oefenparcoursen ook veel van spierpijn de volgende dag? Of een normaal CH met 2 proeven dressuur en een springparcours?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:05

Zo, net een kwartier met de dierenarts aan de telefoon gezeten. Hij vond het ook raar, en raadde inderdaad een bloedonderzoek aan. Niet zozeer naar wat er aan tekorten zijn, want hij verwachtte daar ook niet veel in, mede door het goede voer bij ons op stal, en het feit dat magnesium metingen niet betrouwbaar zijn. Magnesium verschijnt en verdwijnt heel snel in het bloed, dus als het paard net wat gegeten heeft kunnen de waardes heel hoog zijn, niet representatief dus. Hij wilde graag een onderzoek naar wat bepaalde enzymen doen, en wat daar de waardes van zijn. Het bloed moet dus een dag na de cross afgenomen worden. Ik start 21 juni in Ede, dus daarna zullen we bloed laten afnemen. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!

Kahawa, soms na een springtraining of concours is ze iets stijf, maar lang niet zo erg als na een cross. Het is dan ook al snel weer verdwenen. Na dressuurproeven heb ik nog geen spierpijn gezien.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:03

Goeddat je gelijk actie hebt ondernomen! Ben heel benieuwd of en wat er uit komt.

StalVermaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:11

Ik raad Vitamine E aan!!

Het paard wat ik nu start is erg verzuurd en stijf bij mij gekomen.
Hij is door een osteopaat/chiropractor behandeld toen hij bij mij op stal kwam, is toen iets losser geworden, maar moest met trainen het paard soepeler (en sterker) maken....helaas liep ik constant tegen verzuring aan.
Op advies vitamine E gegeven, en hij is nu heel soepel, en heeft geen spierpijn meer na een zware training of cross!

Ik heb Vitamine E van het merk Pharmahorse.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:54

Een update!

Vorige weekend heb ik de SGW Ede-Putten gereden, voor de eerste keer L gestart en door de regen was de bodem flink zwaar. Fay moest dus echt goed aan de bak. De ochtend erna bloed laten prikken, vandaag kreeg ik de uitslag.

Alles was perfect in orde. Twee enzymen waren iets verhoogd, maar dat was volkomen normaal door de arbeid van de dag ervoor. Als het richting spierbevangenheid zou gaan moesten die waarden in de tienduizenden lopen, daar komt het gelukkig in de verste verte niet in de buurt. Vitamine E en alle andere mineralen zijn ook perfect in balans, steeds precies tussen de uiterste waarden in.

Volgens de dierenarts was er in het bloed absoluut niks te zien dat zou duiden op overmatige spierpijn. Hij zei dat het eventueel nog iets in het bewegingsapparaat zou kunnen zijn, in de rug of in het bekken, maar volgens hem zou het paard dan echt verzet moeten tonen (en het is nogal een kleinzielige dame dus dan zeker) en zou ze dan niet normaal gesproken zo los door het lijf kunnen lopen en zo mooi rond en met de schoft omhoog kunnen springen.

Toen we bloed gingen prikken heeft de dierenarts haar nog helemaal bekeken, gevoeld naar stijfheid in de spieren en gekeken hoe ze liep en hij zag niks raars of verontrustends.

We gaan er dus maar vanuit dat dit bij haar hoort, we houden haar natuurlijk goed in de gaten, maar deze uitslag stelt me wel gerust, samen met de mening van de dierenarts dat er niks raars aan de hand is. Ik blijf extra letten op warming up en cooling down, ook de dagen na de cross!

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:30

Dat is supernieuws! Heel positief.

Heb zelf net module 1 van een cursus paardensportmassage afgerond en masseer nu de paarden van mijn dochter. Ik heb het idee dat dit ze wel heel erg goed doet dus misschien zou dit voor jouw paard ook een optie zijn?

Er zit er vast iemand bij jou in de buurt. Helaas wonen we wat ver van elkaar af anders konden we jouw paard mooi als oefenmateriaal gebruiken :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:33

Fijn! Deze zekerheid heb je tenminste!

Veel succes en plezier samen! :)