[SGW] eventing en cross SOMS gevaarlijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:47

Bonny_CT schreef:
Eventing is niet een sport opzich, het is een levenstijl die je pas bevat als je het zelf mee maakt

_/-\o_

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:04

Paardrijden en de omgang met paarden houdt per defenitie een risico in zich. Maar binnen de eventing wordt dit risico zoals Bonny aangeeft voor een deel ingeperkt door goede bescherming. Als ik vorige week geen bp had gedragen tijdens mijn val had ik nu waarschijnlijk niet thuis op de bank gezeten, maar in het ziekenhuis gelegen.

Waar crossen voor mij gevaarlijk word is als ik combinaties zie springen zonder goede bescherming voor paard en/of ruiter, zonder goede instructie en/of ervaring ( als er geen instructie bij is vind ik dat je genoeg ervaring moet hebben om zelfstandig te trainen), of op een terrein met slechte bodem en ongeschikte hindernissen. Wij zijn wel eens ergens weg gegaan omdat wij het niet verantwoord vonden om te rijden. Ongelijke en harde grond of juist veel te zachte bodem, te hoog gras voor en na de sprong, scherpe uitstekende en loszittende onderdelen aan hindernissen. Nu zijn wij natuurlijk wel heel erg verwend wat betreft de oefenterreinen waar wij ervaring mee hebben, maar ik snap niet dat mensen het risico bewust opzoeken door ergens te rijden waar het gewoon niet veilig is.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:08

_Elke schreef:
Bonny_CT schreef:
Eventing is niet een sport opzich, het is een levenstijl die je pas bevat als je het zelf mee maakt

_/-\o_

Haha,ik zeg altijd: het woord "combinatie" is ontstaan in de eventing. Als je kunt rijden, rij je met elk willekeurig doorsnee paard een dressuur proefje.
Pas als je echt een combinatie vormt met je paard kan je gaan crossen.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:41

mamamier schreef:
Bonny_CT schreef:

_/-\o_
Citaat:
Haha,ik zeg altijd: het woord "combinatie" is ontstaan in de eventing. Als je kunt rijden, rij je met elk willekeurig doorsnee paard een dressuur proefje.
Pas als je echt een combinatie vormt met je paard kan je gaan crossen.

+:)+ _/-\o_

oji

Re: eventing en cross SOMS gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:19

Ach, ik zeg altijd maar, van leven ga je dood. Of je nou crosst of in een glazen huisje zit.
Met crossen altijd alleen maar blauwe plekken opgelopen. Idd bodyprotector en helm. Begin dit jaar ging ik gewoon in de bak, om niets naast mijn paard zitten. Verbrijzelde ruggenwervel. Lang leve de dressuur. %)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:15

Bernoe schreef:
fresley schreef:
Heb ooit een paard met ruiter in de cross over de kop zien vliegen... Nou dan krab je jezelf wel even achter je oren of het wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet.

Heb ooit een paard tijdens een buitenrit over de kop zien slaan.... dan kan je je ook achter de oren gaan krabben of paardrijden op zich wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet...

dit is alleen met een buitenrit. in de bak met paarden die je door en door kent, zal dit nooit gebeuren...

+:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:18

Jawel hoor, ook in de bak kun je over de kop gaan :j is mij drie keer overkomen, waarvan 1 keer met een paard wat ik door en door kende en 200 % vertrouwde. De andere twee keer was met "brave" manege paarden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:47

xTitanic schreef:
Of het zo veilig is.. cross brugge zijn laatst 2 paarden dood. De één overkop gegaan en moeten laten inslapen, de ander zat vast met zijn hoef en been gebroken oid.
3 jaar geleden ook 2 paarden op dezelfde sprong, op dezelfde manier overkop gegaan.
En ook in brugge

Hé, volgens mij was ik 1 van die 2 van 3jaar terug:)
Maar desondanks dus mijn nare val vind ik eventing zo een mooie sport! Ik weet bijna zeker dat, moest ik om 1 of andere reden. Niet meer morgen crossen, ik niet voor jumping of dressuur ga gaan, omdat afzonderlijk me dat noet zoveel zegt

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:56

mamamier schreef:
fresley schreef:
Heb ooit een paard met ruiter in de cross over de kop zien vliegen... Nou dan krab je jezelf wel even achter je oren of het wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet.

Ja ik ook. Mijn eigen dochter van toen 12 jaar. Vlak voor mijn neus, pony werd verblind Door de zon en zag gewoon de hele hindernis niet. Samen salto voorover eroverheen.
Ze begon pas te huilen toen de hindernis jury zei dat ze echt niet verder mocht rijden. Wat was ze boos haha. Het zal vast haar laatste val niet zijn. Inmiddels start ze L cross dus ze is er ook niet van geschrokken. Pony ook niet, die doet niets liever dan crossen en springen. Ze krijgen goede instructie en gaan beiden goed beschermd de cross in dus ik maak me inmiddels niet meer zo druk.

dat is wel heftig! :=

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 07:45

SusanH schreef:
Jawel hoor, ook in de bak kun je over de kop gaan :j is mij drie keer overkomen, waarvan 1 keer met een paard wat ik door en door kende en 200 % vertrouwde. De andere twee keer was met "brave" manege paarden.

Ik heb niks gezegd :o :D

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:02

LadySnoet schreef:
SusanH schreef:

Ik heb niks gezegd :o :D

Vond het ook al een aparte opmerking van je... :P

Het is en blijft een feit dat er met paarden altijd iets kan gebeuren en dan zal de ene tak van paardensport misschien iets risicovoller zijn dan de andere.