[SGW] Ijzers echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Re: Ijzers echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:31

Ik denk niet dat het nodig is, als er tot nu toe geen problemen zijn geweest met ijzerloos rondlopen ;)

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:34

Precies, kijk maar hoe ver je komt, zonder hoefschoenen. Overigens kregen wij ook twee maal het advies om ijzers te gebruiken van een dierenarts die nog nooit onze hoefschoenen (Renegades) had gezien .... Toen we ze lieten zien, was hij overigens wel geïnteresseerd!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:39

Ik reed altijd dressuur op bloten voeten, met springen wel altijd rondom ijzers met kalkoenen. Vorige jaar ben ik met paard ontzettend gevallen, dit was met ijzers/kalkoenen waarschijnlijk niet gebeurd. Voor mij dus nu altijd bij wedstrijden op het gras ijzers/kalkoenen. Als ik ga twijfelen kijk ik dit filmpje terug :D
https://plus.google.com/photos/10629404 ... 8903855264

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:33

Moet stiekem wel een beetje lachen om de aangewakkerde hoefschoenen discussie :)

Ik laat het nu even zo, op blote voetjes. Ik kan m'n spring wedstrijden uitzoeken op zand, en de regio trainingen zijn volgens mij prima te doen zonder kalkoenen. Mocht ik me toch niet veilig voelen kan ik natuurlijk ieder moment ervoor kiezen toch ijzers er onder te laten slaan.
Wel goed om te lezen dat zoveel mensen wel gewoon b sgw rijden zonder ijzers!

En paardje123, nare val! Scheelt natuurlijk wel dat je in de cross bijna altijd recht aanrijd, en dus weinig korte wendingen maakt ( zoals in de dressuur)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:44

Sgw heb ik ook wel eens zonder gestart in Dijkgatbos, cross parcours was goed te doen, bijna alles op het zand. Spring parcours ging ook wel, gras was al zo stuk gereden, dat ik bijna alleen maar door het zand reed. Was zekere een nare val Madelein en ik was echt overtuigd dat ik geen kalkoenen nodig had :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:12

Ik ben van mening dat het per paard verschillend is. Die van mij doet het in het L prima op blote voeten. Maar zij is heel bodemvast en glijd bijna nooit. Een ander paard kan wat onstabieler zijn waar dan een ijzer met stiften een uitkomst kan zijn.
Ik zou het gewoon proberen zonder ijzers. Je traint neem ik aan ook regelmatig? Dan kun je het prima uitproberen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:48

@sim: Ik rijd de regiotrainingen mee, die zijn tot nu toe alleen nog maar in Moordrecht geweest, wat alleen zand is. Volgende zijn bij de Valouwe, wat goed te doen is zonder begreep ik.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:52

Zeker. Heb twee weken geleden op de Valouwe getraind. Zonder ijzers.
Waar je ook aan kunt denken is dat de afzet en landingsplaatsen bij de hindernissen in de meeste crossen toch vaak zand zijn. Het gras is vaak al weggereden.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:54

_Sim_ schreef:

Top! Toevallig ook ervaring in Hernen en lelystad? :D
Ja dat van de afzet en landing klopt ja. Daarom durf ik nu ook wel zonder, voor nu. Dan komende zomer toch wel ijzers ivm de spring parcoursen.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:56

Hier hetzelfde dilemma, paardje heeft heel gezonde hoeven maar gaat nu wel SGW's rijden. Omdat ik het zonde vind ijzers te slaan in die goede hoeven gaan we aankijken hoe het gaat. En mocht het echt glad zijn dan maar niet starten.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:59

ijzers zijn geen afbreuk voor de hoeven op zich.
als het paard ze er netjes onder laat zitten en de hoefsmid ze er goed onder slaat in ieder geval.

mijn paard heeft ook erg sterke en goede hoeven van zichzelf.
maar toch zomers heb ik er ijzers onder, meneer is er zo netjes mee dat ze er zo 8-10 weken onder zitten.
nou groeien de hoeven van mijn meneer redelijk snel dus als de hoefsmid weer komt, kan er zoveel bekapt worden dat de oude gaten van de nagels er al weer uit zijn!

maar dit is niet voor elk paard hetzelfde natuurlijk! (A)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:01

hedwig1 schreef:
Hier hetzelfde dilemma, paardje heeft heel gezonde hoeven maar gaat nu wel SGW's rijden. Omdat ik het zonde vind ijzers te slaan in die goede hoeven gaan we aankijken hoe het gaat. En mocht het echt glad zijn dan maar niet starten.

Gelukkig nog iemand die hetzelfde dilemma heeft! :)
Ik mail nu van te voren organisaties of er te rijden is zonder kalkoenen, en dat gaat tot nu toe goed. Als ik weet dat er echt alleen maar gras is start ik er nu nog niet. Dat komt dan wel als we wat verder zijn.

@lotte: is zeker waar, maar toch doe ik het liever niet als het niet echt nodig is. Zeker omdat mijn paard in de zomer hele droge voeten krijgt en dan snel scheurt en brokkelt...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:12

@madelein

als je vanje zelf weet dat je paard snel droge voeten krijgt dan is jou keuze logisch lijkt mij! :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:52

madelein schreef:
_Sim_ schreef:

Top! Toevallig ook ervaring in Hernen en lelystad? :D
Ja dat van de afzet en landing klopt ja. Daarom durf ik nu ook wel zonder, voor nu. Dan komende zomer toch wel ijzers ivm de spring parcoursen.

Hernen is een heel groot deel op zand. Lelystad is te vergelijken met de Valouwe.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:07

Hangt inderdaad vooral af van de bodemvastheid van je paard, hoe bang hij is áls hij een keer wat gaat glijden en wat voor omstandigheden je treft.
Ik heb er nog nooit achter ijzers onder gehad en wij starten in het L. Eerlij is eerlijk. Wij maken wel een een kleine schuiver achter (meestal omdat hij lomper door een bocht vliegt dan ik graag wil) maar mijn paard wordt daar echt niet onzeker van.
Zo spring ik zelfs heel regelmatig met ijzers zonder schroeven op gras. NIet te hoog maar nog nooit problemen mee gehad.
Is echt heel paard afhankelijk. De tijd zal het leren of het echt noodzakelijk is voor jou paard. Dan zitten ze er nog snel genoeg onder.
Maar hoefschoenen in een cross??? :? Heeft daar iemand ook daadwerkelijk ervaringen mee? Bij die snelheid, bodem, water en sprongen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:13

Juist blootvoets en vooral als de straal de grond raakt heeft een paard juist goede grip. Er zijn ook vrij veel voorbeelden van blootvoets gereden paarden die vrij hoog in de sport meelopen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:48

Maartje1990 schreef:
Juist blootvoets en vooral als de straal de grond raakt heeft een paard juist goede grip. Er zijn ook vrij veel voorbeelden van blootvoets gereden paarden die vrij hoog in de sport meelopen

Klinkt ook weer logisch!

@ Lotte: ja precies. Dat was ook een van de redenen waardoor ik zo zat te mutsen hihi! Volgende week is de smid weer op stal, ik zal dan ook eens vragen of die brokkel voetjes nog een extra risico vormen. Eerlijke smid, dus verwacht geen advies alleen om geld te vangen ;)

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:50

madelein schreef:
hedwig1 schreef:

Gelukkig nog iemand die hetzelfde dilemma heeft! :)
Ik mail nu van te voren organisaties of er te rijden is zonder kalkoenen, en dat gaat tot nu toe goed. Als ik weet dat er echt alleen maar gras is start ik er nu nog niet. Dat komt dan wel als we wat verder zijn.

@lotte: is zeker waar, maar toch doe ik het liever niet als het niet echt nodig is. Zeker omdat mijn paard in de zomer hele droge voeten krijgt en dan snel scheurt en brokkelt...

Een tip voor die droge hoeven: insmeren met olijfolie. Wij doen het om de dag en al lang geen scheurtje meer gezien.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:05

@hedwig: o dat mocht ik juist niet van de smid, omdat je het daar erger mee zou maken! Ik moet de voetjes in droge periodes iedere dag nat maken door er natte badstoffen springschoenen omheen te doen voor 5 minuten. Dat helpt trouwens ook wel perfect.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:07

Bijijn paarden hou ik de hoefwand altijd kort en afgerond daardoor echt nooit brokkels en dat terwijl ik veel blootvoets over de weg men

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:17

Reageer ik hier ook maar eens :)

Wij hebben er twee blootsvoets lopen. De jongste heeft net zijn eerste oefencross op gras gelopen en dat ging goed. Thuis hebben we een graspiste/bak en met veel regen is dat niet fijn rijden zonder ijzers met kalkoenen.

De andere heeft al een paar keer gestart. In Lisse begon hij helaas wel te glijden bij het springparcours. In het bos is het geen enkel probleem.

Wij zitten ook in dubio als straks de overstap naar het L wordt gemaakt. Misschien is dan toch het moment daar om er wel ijzers onder te laten slaan.

Hoefschoenen zijn mij meerdere malen afgeraden en daarom heb ik er geen persoonlijke ervaring mee. Vraag me inderdaad ook af wat daarmee gaat gebeuren als het paard door de waterbak is geweest.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:19

En een plakijzer? Ik weet niet of je daar ook schroeven in kan draaien? Maar je kunt ijzers ook vastlijmen met Vettec en dan kan het wel denk ik?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:35

Mijn pony reed ik altijd blootsvoets. Springen, dressuur en oefencrossen en hij had er nooit problemen mee, zelfs op nat gras (we trainden zelf ook altijd op gras (ook al had het geregend)). Maar tijdens onze eerste cross zijn we keihard onderuit gegleden op zand wat keihard aangelopen was (en behoorlijk goed weggekomen). Sindsdien staat hij als het seizoen begint rondom op ijzers en als het seizoen voorbij is gaat hij er weer af. Hoeven zijn nog steeds mooi :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:38

Ik heb met eentje M gecrosst zonder ijzers (en eentje met alleen voor ijzers) totdat ik merkte dat ze onzeker werden, en dan met name in het springparcours. Als een paard geen ijzers nodig heeft, blijven ze zo lang mogelijk op blote voeten. Heb zelfs zaterdag in Baarle Nassau getraind met ijzers zonder schroeven.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:18

@lielle: O de M red ik nog lang niet! Hihi!
Als ik de verhalen zo lees kom ik waarschijnlijk zelfs prima de B door zonder ijzers?! Dat zou helemaal mooi zijn!