[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:52

Ik heb een kwpn (Emilion x G Ramiro z) merrie net 4 geworden, planning eind van het jaar oefencross in Broekelo te gaan doen en vanaf eind van de zomer paar keer oefen bij Alice Naber. Nu zijn we dressuurmatig aan het trainen, we krijgen 1 keer in de 2 weken les. En zo nu en dan een B hindernis, voor de afwisseling en de fun ze doet dit namelijk heel graag.

Haar bouw is nog wat jong en wil haar nog wat te tijd geven, hoewel haar wil er klaar voor is (ze is super werkwillig en fanatique).

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 09:11

Goedemorgen dames!

@Percy: Mooi dier heb je en gave waterfoto's :D
@Caro: Welkom! Een Ultimo, leuk! Heb je er een foto van?
@Lielle: Wekom! Is die van jou misschien heel groot dat ie nog wat slap is? Of gewoon wat meer tijd nodig?
@Eline: Volgens mij mag je niet bitloos starten, alleen op aparte rubrieken voor bitloos.
@Tiahastrona: Gaaf dat je er op zit!
@MizzMontana: ' Klinkt' goed, je crosstraining! Super dat ze het al zo makkelijk oppakt! Waar had je de oefencross?
@Neesa: Welkom! Ook al lekker aan de slag met je jonkie dus :) Misschien kunnen we die les bij Alice met dit forum doen? :D

Ik ben zondag met m'n Edelweissje op buitenrit geweest, samen met een vriendin van me. Ze zou me thuis ophalen (te paard), maar omdat ze wat later was, was ik alvast het erf afgestapt en het dorp in, dacht zie wel hoe ver ik kom en anders stap ik wel af, maar ze stapte dapper het dorp door en later liep ze in het bos continu voorop. Buitenrit-talentje haha :D
Zal haar vanavond even longeren, ben namelijk tot nu toe niet echt bezig geweest met haar om aan de teugel te rijden en wat stelling te vragen, maar toen ik dit afgelopen weekend probeerde, snapte ze het nog niet zo, dus ga even kijken of ik met longeren haar dat kan leren :)

Tiahastrona

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:30

@ Neesa: welkom!!!
@ Marije: Wat fijn dat ie dat zo simpel deed!!

Ik heb er gisteren weer op gezeten, ook stukjes gedraafd aan de longeerlijn, ze was echt lief. En gaf nog een goed gevoel ook :D . Ze wilde alleen wel heel graag zakken met haar hoofd, maar dat komt wel goed. Beter teveel zakken als niet willen zakken, toch?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:42

Hoi Neesa :wave:
Tiahastrona wat fijn dat het zo goed gaat met zadelmak maken.
Marije al heel dapper alleen door het dorp gestapt. Dat van die les bij Alice met onze jonkies vind ik een leuk idee, daar ben ik wel voor in.

Mijn oefencross was in Winterswijk. Komend weekend misschien naar Markelo om daar de cross van afgelopen weekend te rijden. Wel de pony hindernissen dan hoor :P

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:05

Hallo Dames, leuk om zo te lezen waar jullie nu mee bezig zijn en prachtige paarden allemaal. Ik zal proberen mijn profil bij te werken met wat foto's van mij en Emy, (op papier heet ze Exotica "ja dat is nou niet een naam waar je trots op kan zijn :9 " ) op te zetten, is wel leuk om een beeld te krijgen.

@Marije: lijkt mij een leuk idee om samen te gaan lessen met onze jonkies bij Alice, ik ben er wel voor in!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:35

Tiahastrona schreef:
@ Neesa: welkom!!!
@ Marije: Wat fijn dat ie dat zo simpel deed!!

Ik heb er gisteren weer op gezeten, ook stukjes gedraafd aan de longeerlijn, ze was echt lief. En gaf nog een goed gevoel ook :D . Ze wilde alleen wel heel graag zakken met haar hoofd, maar dat komt wel goed. Beter teveel zakken als niet willen zakken, toch?

Gaaf dat het al zo goed gaat, leuke paarden komen er voorbij. Marije, ik weet niet of Jan in de IDS stond want ik ben geen lid van het kwpn. In de laatste PaardenSport kwam hij wel voorbij.
De oefencross is geweest, Jan van Beek had een medisch probleem en daarom had Anouk van Gerwen de training overgenomen, voor ons een hele bekende want we zijn stalgenoten geweest en ze heeft mijn dochter heel vaak geholpen met springen.

Ze gaf hele goede aanwijzingen. Mijn dochter moet niet te snel naar voren gaan en dat foutje kwam haar even duur te staan want bij een weigering vloog ze ervan af. Paard stopte soms op wat spannende hindernissen maar hij is ook nog super onervaren. Vandaag op school ging het springen stukken beter, langzaamaan krijgt mijn dochter wat meer vertrouwen. Paard is heel gevoelig op zijn ruiter dus dat vertrouwen is enorm belangrijk.

Exotica is inderdaad echt geen naam zeg, Emy is een stuk leuker :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:09

jullie paarden zijn echt al veel verder dan de onze, erg leuk om te lezen!

Weet niet meer wie het vroeg, maar Ennue is redelijk groot (1.71) en nog enorm slungelig. We doen dus bewust rustig aan, en omdat we er nog twee paarden naast hebben, is hij meestal de laatste op de lijst om gereden te worden. Maar hij begint nu wat uit te zwaren, er komt wat meer spek op en ook met rijden merk ik dat de bespiering verbetert. Hij wordt stabieler en het kost allemaal wat minder moeite. Als het zo doorgaat zal ik in het najaar wel eens wat gaan spelen bij Rob.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:33

Exotische naam heeft je paard Neesa!
Percy, fijn dat je dochter zulke goede tips kreeg van Jody, vertrouwen is inderdaad erg belangrijk, helemaal bij een jong paard.
Dat is een mooie grote Lielle, verstandig dat je zo rustig aan doet met je slungel.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:44

Wat een leuk topic

Die van mij is net 5jaar (canturanoXLemmod(burggraaf))en heeft eigenlijk hetzelfde als het paard van Lielle.
Groot en slungelig, ruim 1.70. Vorig jaar veel dressuurmatig gereden en buitenritten/galoptrainingen.
Dit jaar maakt ze ineens behoorlijk sprongen voruit. Ze begint nu uit te zwaren en beter op der eigen benen te lopen.
Ik ga nu beginen met springlessen en wil in het najaar wat crosslessen meepikken. In het bos pakken we al wel eens een boomstam mee
en de waterbak.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:13

Hallo!

Ik meld me ook graag om jullie wat te volgen :-) Ik heb een 3 jarige merrie (Verdi x Touch of Fairway xx x Jokinal de bornival) die ik op jonge leeftijd gekocht heb om later de cross mee in te kunnen. Ze ontwikkelt tot nu toe top en ik ben benieuwd hoe jullie toewerken naar jullie eerste crossen, om ideeën op te doen voor volgend jaar. Tot nu toe heb ik met haar al veel gewandeld en van groot verkeer, plassen, grachtjes, etc kijkt ze niet meer op! Voor ons is het jammer dat ze pas heel laat geboren is (augustus) waardoor het laaang duurt eer ik 'goed' met haar kan beginnen, en ik wil haar toch zeker de tijd geven die ze nodig heeft!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:32

Dames, jullie hebben een heel leuk topic hier zo, maar het gaat een beetje naar een gezellig kletstopic waarin jullie wel wat ervaringen uitwisselen maar of dit voldoende is om het op SGW te houden...
Ik wil het topic eigenlijk verplaatsen naar de HK. Wat denken jullie daarvan?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:38

Naar mijn mening goed, maakt m ij niet zoveel uit waar we kletsen ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:42

Wat is het al gezellig hier! zal vanavond even reageren. HK lijkt me prima :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:51

Ik kom me ook melden!! :)

Heb een net 4 jarige ruin die nu een half jaar onder het zadel is. Op zich gaat het steeds beter, maar ben nog niet helemaal klaar voor het echt spring/cross werk. Vind dat de basis er goed in moet zitten voor ik hem dat aan doe. Het gaat nog niet elke keer helemaal goed, hij heeft soms aardig wat streken! (Neemt niet weg dat hij super lief is hoor, heerlijk dier is het) maar zit een flinke kop op! Ik ben zelf gek op cross dus hoop dat het gaat lukken! :) Heb twee weken geleden voor het eerst gesprongen onder het zadel, hij vond het heel erg leuk maar hij is wel lomp.. :') af en toe vergeet hij z'n benen op te tillen haha! Maar, veel oefenen!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:58

Vandaag voor de derde keer erop gezeten, ze was liefffff. Allebei de kanten gedraafd aan de longeerlijn, daarna los uitgestapt.
Ben trots op haar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:55

Dat ziet er goed uit!! Knap hoor voor de derde keer.

Nickeltje van mij mag je er ook een HK topic van maken :) volgens mij hebben we het ook nog wel over de training met onze jonge paarden voor de SGW maar het wordt inderdaad al best wel gezellig :D

Ik ga zaterdag lekker met de vier jarige naar Markelo on de sgw van afgelopen weekend te rijden, denk dat ik de gele bordjes van de pony's ga volgen :P zin in! Vriendlief is mee om te filmen dus ik ga de voortgang met jullie delen. Ze was vandaag weer fijn te rijden, wel een heethoofd maar dat is ze altijd al geweest, wordt steeds iets rustiger.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:55

Wat een leuk paard Tiahastrona (hoop dat ik die naam goed onthouden heb)
Mizzmontana: het was Anouk, Jody ken ik niet :D Anouk heeft drie sterren gereden en heeft wat pech gehad de afgelopen tijd met haar ervaren paard door blessure's.

Volgens mij heb ik jou in Hulten gezien Lielle? Was in april. Dat was Daimler's eerste wedstrijd maar helaas ging dat even niet zo lekker. Iemand gooide de hindernis naar 1.20m. toen mijn dochter er aangekondigd op af reed met als resultaat dat ze verkeerd uitwkamen. Weg vertrouwen bij allebei. Jammer maar helaas. Vandaag is ze er weer afgevlogen op school, hij schijnt toch niet zo gemakkelijk uit te zitten te zijn als hij iets uitvreet. Ze moeten samen nog heel veel leren.

Huiskamertopic vind ik prima, kom alleen nooit meer in de huiskamer maar ik vind het topic wel terug via mijn berichten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:18

Percy, dat kan idd. Ik zat op een schimmel (die panisch voor andere paarden) of op een donkere die aan de start mooi op haar achterbenen ging staan? (en ik hoop heel hard dat je de dressuur niet hebt gezien ;) )

trouwens leuk om jou weer eens terug te zien!

HK/Sgw maakt me niet uit, en ons jonkie liep gisteren in de dressuurles erg fijn! Het is nog steeds gewoon wat grote voltes en rechte lijnen rijden, maar hij begint wel een stuk beter in de aanleunign te worden. Wel heel leuk om weer met zo'n groentje bezig te zijn.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:25

Ziet er fijn uit, Tiahastrona!! Voor de derde keer... Dus dat is ook een 3 jarige van jou? Wat heb je ermee gedaan om voor te bereiden?

MizzMontana: heethoofd in het beleren of zag je dat ook al terug in de weide en in omgang vroeger? Mijn paardje is geloof ik ook eentje met genoeg bloed, bij het vrijspringen is ze eigenlijk steeds 'onstopbaar', ze gaat maar door en door en door en een flinke bok ontbrak ook nooit ;-)

HK vind ik prima!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:24

Ja die van mij is een 3 jarige (1-5-2010)
Ik heb haar aantal keer aan de longe gehad, begin met halster, toen hoofdstel. Later met singeltje of zadel er keer op.
Verder staat ze hele dag op de wei. Probeer om ongeveer 3 x in de week iets met haar te doen.

Heb haar eind december gekocht, toen kwam ze zo uit de opfok en kon ze niets. Zo heb ik ze het liefste

En die van jou, FOTO!!!!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:40

Dank Lielle, ben weer een beetje terug op bokt, schuld van mijn dochter ;) Ik weet niet meer op welk paard, ik zag een rode bp en die zie je niet zo vaak dus toen dacht ik dat jij het wel zou zijn :D Heb je dressuur inderdaad gemist, mijn dochter greep net naast de winst maar was wel 7e van de 16 dus voor een eerste keer waren we best tevreden.

Merken jullie ook dat het veel drukker is geworden in de B bij de SGW? Vroeger kon je overal terecht maar nu moet je ontzettend snel zijn met inschrijven anders vis je achter het net.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:59

Percy, het was dus Anouk, daar had ik te snel overheen gelezen :)
Bij het inschrijven is het inderdaad goed om er snel bij te zijn want het zit binnen no time vol!
Ik heb nu ook al voor Gorssel opgegeven met mijn jonkie, eigenlijk weet ik niet of ze er dan al helemaal klaar voor is maar later bijschrijven is geen optie.

Wat doen jullie in het begin van de opleiding van je jonge paard met betrekking tot de toekomst als crosspaard?
Ik neem zelf de paarden het liefst een week nadat ze zadelmak zijn mee naar het bos met een ander braaf paard. Rij heel veel buiten zodat ze veel zien en stap dan door het water en over heuveltjes zodat dat heel gewoon voor ze wordt. Mijn ervaring is dat hoe jonger ze zijn als ze alles zien hoe beter ze aan nieuwe dingen wennen. Met paarden die al een half jaar alleen maar in de binnenmanege lopen heb ik nog wel eens wat meer moeite om ze te overtuigen om langs nieuwe dingen te gaan.

Oliefanter, ik bedoel heet in het rijden in de zin dat ze zelf al van te voren bedenkt wat ze wel en niet moet doen en dat ze het liefst wil dat je er helemaal niet aan komt met je been en hand, gevoelig beestje. Maar ze laat zich steeds beter rijden en accepteert het been al een stuk beter en haar voorwaartse karakter is ook wel heel fijn om mee te werken!

Hier een filmpje van afgelopen oefencross, ze was weer zo dapper!!
http://www.youtube.com/watch?v=84UX487UPPI

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:34

Tiahastrona: Filmpje ook goed? Was in februari, wedstrijd vrijspringen waar ze 5/21 werd!
http://www.youtube.com/watch?v=wwi0iTTp ... e=youtu.be

Percy: ook bij ons in België heel erg druk in de laagste reeksen, vaak worden er een deel ruiters geweigerd, wat heel jammer is want hier zijn niet veel crossterreinen waar je kan gaan oefenen. We zien die lagere reeksen dan ook vaak als oefening (laagste A reeks is ook niet op tijd).

Ik maak op een bijzondere manier zadelmak: ze meenemen aan de hand op wandeling en af en toe spring ik er 100 m op en terug af, dan leert ze het spelenderwijs... Als ik 'serieus' begin met rijden denk ik wel ook vaak te gaan wandelen. verder springt ze al aan de hand over een grachtje, boompje op tak en probeer ik zo met haar aan de gang te geraken! Plassen vindt ze intussen ook al niet meer eng.

Mizzmontana: wat een knap paard heb je!!!! Zo'n fijne galop en zeker voor zo'n jonkie... Wat is je doel met hem/haar? Ze pakt het precies super aan he!
Inderdaad met been en hand aankomen, dat leren ze op termijn wel... Vooral veel doen is meestal belangrijk, want als je dan te afwachtend gaat rijden kom je later in de problemen. Sowieso liever eentje die wat te heet is in het begin en veel werklust heeft dan een paard dat voor niets te motiveren is vind ik!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:45

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:26

Hoi dames! Gezellig druk hier al :D

@Tiahastrona: Mooie foto's, ziet er fijn uit. Paard lijkt je wel te vertrouwen, leuk om te zien!

@MizzMontana: Volgens mij loop jij voorop qua niveau hier haha, wat heb je d'r al goed voor elkaar! Pakt het echt lekker op! :)
We kunnen die les bij Alice wel gewoon even in het achterhoofd houden, hoeft ook niet vandaag of morgen al toch?

Ik heb eigenlijk niet veel met Edelweiss gedaan voordat ik haar ging beleren. Ik heb haar zelf gefokt en tot ze 1 jaar was, heeft ze bij mij thuis gestaan, daarna naar de opfok. Bij ons thuis stonden vaak wel hindernissen in de wei en kwam veel (groot) verkeer langs. Vorig jaar zomer is ze weer terug gekomen, röntgenologisch gekeurd (PROK certificaat gekregen :D) en toen beleerd. Eerste paar weken paar keer per week gereden, daarna was het meestal 1x per week, dus echt doorpakken was er toen niet bij. Zo af en toe naar de manege, dus ook al een beetje gewend aan de trailer inmiddels. Nu doe ik wat meer: buitenritjes, naar een oefenterrein, springles, etc. en ondertussen loopt ze (overdag) lekker met m'n andere 2 paardjes in de wei :)
Jij begint

@Neesa: Wat een naam haha, soms snap je er niks van. Vandaag een mooie (vrije) dag om je profiel bij te werken :P

@Percy: Kan ook wel een ander blad zijn hoor, waar ik het in gelezen had. Altijd leuk als je goede tips krijgt, dan heb je er tenminste iets aan :)
En over de SGW's: ik merk dat ook. Maar komt mij/ons wel goed van pas, wij organiseren nl. dit jaar (laatste weekend juli) voor de 3e keer de SGW in Oenkerk en houden wel van volle startlijsten. Nadeel is alleen dat we nu al wachtlijsten hebben.. Misschien kunnen we het programma iets aanpassen. Voor wie het leuk vindt: we organiseren de zondag's ook oefencross met eventueel instructie!

@Lielle: Ennue (hoe spreek je dat uit eigenlijk?) is inderdaad best groot dan! Heb je hem zelf gefokt? Ik had Edelweissje ook vooral als 3e paard staan, daarom in de winter maar heel weinig gereden, maar nu was 1 van de anderen een paar weken licht geblesseerd en heb ik Edelweiss wat meer gereden. En nu vind ik het makkelijker om er 3 te rijden dan in de winter, s'avonds langer licht en kan gewoon thuis rijden (geen bevroren of besneeuwde bodem ;)), ideaal :)
Super dat ie het zo goed doet bij dressuur! Ik moet met Edelweiss ook nog aan aanleuning werken, heb haar een paar dagen geleden met de Passoa gelongeerd, vind ik altijd wel een fijn hulpmiddel om ze 'aan de teugel' en wat stelling bij te brengen. Heb dit tijdens het rijden nog niet echt opgezocht, hou er wel van om ze eerst lekker op eigen beentjes en in eigen houding te laten lopen, maar nu wordt het wel 's tijd haha (ze is in september beleerd).

@GAM: Welkom! Leuk dat je ook mee komt kletsen! Heb je een foto van je paardje?

@Oliefanter: Ook welkom! ;) Volgens mij is het heel handig wat je doet met je paardje, lekker wandelen, zien ze van alles en bouw je aan het vertrouwen. Wel ideaal voor eventing trouwens, zo'n volboed zo dichtbij in de afstamming!
Mooi filmpje, wat is ze lekker los en soepel :) Denk dat ze een fijne allrounder is/wordt!
Jouw manier van zadelmak maken heb ik nog nooit gehoord haha, maar wel fijn als het zo kan :)

@Nickeltje: Ik vind verhuizen prima, maakt mij ook niet uit!

@Flooredking: Welkom! Jouw paard klinkt wat ondeugend haha! Wat is het voor afstamming? Ik denk dat dat 'lompe' ook wel door 'jongigheid' kan komen hoor, heeft ook met kracht te maken denk ik :)

@Caro: Mooie foto! Was ze daar op de keuring? (ben niet nieuwsgierig hoor :+ )

Ik heb Edelweiss gister mee naar een concours van mijn eigen rijvereniging gehad. Toen de springrubrieken klaar waren, mochten we de ring even in. Mooi moment om Edelweiss kennis te laten maken met het concoursterrein :D Tijdens opzadelen was ze heel rustig, daarna met haar aan de hand naar het veld gelopen (waar gister 7 dressuurringen lagen, maar die waren al opgeruimd), zoveel ruimte vond ze wel wat spannend, waardoor ze eerst wat met de staart erop draafde. Al snel was ze wat rustiger en heb ik wat gestapt en gedraafd met dr. Toen de pony's klaar waren, zijn we naar het inspringterrein gegaan, daar balkjes en een klein kruisje en stijltje gesprongen. Vervolgens de ring in en daar nog een paar kleine hindernisjes gedaan. Vond dat ze het super deed! Heb nog maar zo weinig met haar gesprongen en ze sprong alles waar ik haar op af stuurde. Weet nog niet zo goed wat ik van haar techniek vind, maar denk dat dat wel goed komt. Qua instelling zit het in ieder geval goed :D
Heb er een filmpje van: