lruiter schreef:Wees eerlijk, de meesten hebben de dressuur wel voor elkaar of zijn met de dressuur veel hoger geklasseerd. Over het algemeen stellen de springparcoursen niet veel voor qua hoogte, breedte en moeilijkheid. Op de een of andere manier moet er iets gevonden worden om de onervaren jakkerruiters te helpen. Ik ben ervan overtuigt dat als er niets gebeurt er echt ongelukken gaan komen.
Ik wou niet reageren, maar hier ben ik het zeker mee eens. Om maar een voorbeeld te noemen: een kennis van mij jakkert al 2 jaar in het B en nu in het L en wint prijs na prijs. Niet omdat ze verstand van crossen heeft, maar omdat ze hoge dressuurpunten rijd en de cross door jakkert. Haar paard keer op keer verrast waarna het brave dier toch springt. Ze heeft echter geen flauw benul hoe je een cross loopt/ rijd... Lessen neemt ze ook amper. Ik zeg al 2 jaar dat het fout gaat, ook een TA en hindernisjury's hebben haar al eens gewaarschuwd. Volgend jaar wil ze naar het M... Ik hou nog steeds mijn hart vast. Dit is slechts een voorbeeld, maar hier zijn er genoeg van. Mensen die het keer op keer redden ondanks dat ze geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.
Ik weet niet echt of er iets moet zijn om de onervaren jakkerruiters te helpen, denk dat het ook arrogantie is in een bepaalde manier. Het gaat steeds goed, ze winnen steeds prijzen. Ze verslaan een olympische ruiter. Dus waarom dan naar anderen luisteren? Waarom een cross lopen met een ervaren iemand als het zo ook gaat? Dat is denk ik de mentaliteit onder redelijk wat ruiters tegenwoordig. En dan heb ik het niet over iedereen, zijn er ook zat die wel willen leren. Maar ze trekken zich in het B ook weinig aan van het commentaar van een stijljury. Waarom dan verder wel? Je veranderd denk ik vrij weinig aan dit soort type ruiters totdat het een keer echt goed fout gaat. Dan is eventing ineens weer een levensgevaarlijke sport...
Roxxiejj schreef:Waarom dan prijzen afschaffen? Ondanks dat het een kennismakingsklasse is, denk ik niet dat het veel uitmaakt als je dat gaat doen. Maak je het hooguit minder interessant en druk mee in de B, maar de echte crossers blijven dan wel doorrijden in de B of gaan over naar een klasse met wel prijzengeld en jakkeren daar verder....
Ik ben ook niet voor prijzen afschaffen. Maar de echte crossers jakkeren niet, die hebben verstand van zaken.