[SGW] sgw verslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:14

Toch vind ik dat Lruiter wel een punt heeft. Hoeveel mensen kijken er nu werkelijk naar hoeveel er nog verlaagd kan worden, welk klosje gaat er tussen uit enz enz. Ik bekijk een crosshindernis altijd vanaf de zij en achterkant op de mogelijkheden tot verlagen. Maar misschien wel een tik van mij en dus iets abnormaals :+ .

Als ruiter hoor je de maximale hoogte en breedte van een hindernis in jouw klasse te weten. Mensen zouden misschien eens een dagje mee moeten lopen met een bouwploeg, ook heel erg leerzaam. Hoeft niet eens op een wedstrijddag te zijn, het mooiste is vlak voor of tijdens het uitvlaggen. Verandering van hindernis is noodzakelijk om te vermelden, alleen verlagen is imo niet altijd nodig. Als ik weet dat een stijl max. 95 cm mag zijn hou ik daar rekening mee. Als blijkt dat ie dan op 90cm staat ga ik echt niet anders rijden.
Staat er op het bordje, hindernis wordt 10 cm lager, dan moet ik daar op vertrouwen, met rijden kan ik moeilijk afstappen en nameten. Als de hindernis 8 of 12cm verlaagd wordt, verschil is voor mij niet te merken als ik aan het rijden ben.

Alternatieven mogen soms wel duidelijker aangegeven worden, maar deelnemers mogen ook wel eens beter lezen en dat schiet er met de zenuwen wel eens bij in.

maximiliano

Re: sgw verslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:58

Roos, Lruiter zegt juist dat wij teveel info krijgen en alle info die wij lezen zoals het verlagen enzo weggehaald moet worden want we moeten zelf weten hoe en wat als er een hindernis staat.

Daar ben ik het totaal mee oneens. Ik vind de info juist handig. Hetzelfde als met een alternatief.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:27

Roos@ wat jij zegt ben ik het volledig mee eens. Ik bekijk de cross ook op die manier (enkelt verhogen en verlagen hoeft niet zo mega groot te worden aangegeven, veranderingen echter wel !!!),,
maar punt is dat Lruiter in een eerder topic een en ander heeft aangehaald waar de meesten het niet mee eens waren en nu voert hij/zij weer een discussie op, daarbij spreekt de persoon zichzelf tegen door eerder gezegd te hebben nog nooit zelf gereden te hebben en nu te beginnen over het feit dat wij onnozele dozen en hij/zij zelf Z gereden zou hebben.??
dan komt de persoon in kwestie erg ongeloofwaardig over en alhoewel ik eerder me voorgenomen had niet op die persoon te reageren kreeg ik bij het lezen van zijn/haar eigen tegenstrijdige berichten er een beetje de kriebels van.
Vind het dan niet meer echt sympathiek overkomen om een serieuze discussie op gang te brengen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:59

In mijn ogen is het dus goed dat juist de informatie wel aanwezig is. Inderdaad moet de ruiter de reglementen lezen en op de hoogte zijn van van alle zaken. Krijg ook regelmatig een punthoofd van dingen die mensen niet weten en wel degelijk zouden moeten weten.

Maar in dit geval kan je maar beter genoeg info verstrekken. Om juist die " domme dozen" die er nog wél rondrijden ook veilig verantwoord van jou kant het veld in te sturen. Er zijn nou eenmaal nog altijd ruiters die een cross even gauw fietsen, niet stoppen bij de sprong en in de cross dus voor verassingen komen te staan. En als gevolg hierop het paard de schuld geven. Heb je in ieder geval als organisatie je best gedaan.

Dus vandaar mijn reactie als de vorige. Ik was het daar volledig mee eens. Voor degene die nu nog rijden zijn er blij mee en dan moet je dat ook zo houden. We gaan nu eenmaal ook in een maatschappij leven waarin steeds meer voorgekauwd zal worden. En dat kleine beetje waarmee je de veiligheid kan vergroten moet je zeker erin houden.

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:45

Maximiliano, ik zeg niet dat alle info weg moet alleen dat als er staat deze hindernis wordt per klasse in hoogte aangepast dat dat voldoende moet zijn.

En of ik nu geloofwaardig ben of niet, ik wil gewoon jullie mening over de info die vaak zoveel is dat men vergeet naar de hindernis te kijken en voor verwarring zorgt. Dat er weer iets totaal anders bij gehaald wordt slaat nergens op als iemand probeert een normale discussie te voeren. Dat vind ik zielig en onnozel.

Er wordt gewoon redelijk slecht verkent en ik vind dat als een ruiter voor de lol een sgw rijd, hij/zij zich ervan bewust moet zijn dat het niet zomaar iets is om onvoorbereid te gaan crossen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:55

lruiter schreef:
Maximiliano, ik zeg niet dat alle info weg moet alleen dat als er staat deze hindernis wordt per klasse in hoogte aangepast dat dat voldoende moet zijn.

Dat vind ik ook. Als er nu staat klasse B 80cm, dan moet ie dat ook zijn. Terwijl niemand merkt of ie 82 of 85 cm is. Als er staat dat de hindernis aangepast wordt aan de klasses die verreden worden dan zit daar ook voor een parcoursbouwer meer speling in. In een bos en met natuurlijke hindernissen is het gewoon lastiger om bv aan precies 90 cm te komen.

Citaat:
En of ik nu geloofwaardig ben of niet, ik wil gewoon jullie mening over de info die vaak zoveel is dat men vergeet naar de hindernis te kijken en voor verwarring zorgt. Dat er weer iets totaal anders bij gehaald wordt slaat nergens op als iemand probeert een normale discussie te voeren. Dat vind ik zielig en onnozel.

Er wordt gewoon redelijk slecht verkent en ik vind dat als een ruiter voor de lol een sgw rijd, hij/zij zich ervan bewust moet zijn dat het niet zomaar iets is om onvoorbereid te gaan crossen.

_/-\o_ _/-\o_ Zo vreselijk mee eens. Ik zit nog wel eens te jureren in het B en als ik dan zie hoe mensen voorbij komen met lopen. Of een enorme air, of blik op oneindig en in beide gevallen gaat het nog wel eens flink mis. In w'werf zat ik bij een hindernis, het makkelijkste was gewoon rechtuit het bospad volgen. Ik heb 3 combinaties links of rechtsaf een pad in zien duiken. Bij twijfel kijk je toch waar eerder paarden gelopen hebben, maar in dit geval moesten de ruiters een hele haakse bocht maken (scherper dan 90 graden), dwars door dikke bagger. Voor degene die W'werf gereden hebben, ik zat toen na de piano, dus echt geen raar punt.

Bianca, dat doe ik dus ook. Tegenwoordig komen er steeds meer prefab steunen met om de 10cm een gat, dit vergemakkelijkt het verhogen en verlagen. Bij bepaalde hindernissen is dat niet mogelijk, maar daar zitten vaak klossen tussen, daar kan je dan ook al aan zien wat er ongeveer vanaf zal gaan. Ik snap niet zo goed dat niet meer mensen daar naar kijken.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:23

Kijk nu ben ik het ook met je eens! Nu ben je ook in míjn ogen een normale discussie aan het voeren. Ook begrijp ik nu wat je bedoeld. In je OP was het niet geheel duidelijk.

En Roos er rijden inderdaad een heleboel mallOten bij. Ook die gewoon snoeihard overal doorheen jekkeren. Ik zeg heel eerlijk dat ik de eerste keer met lopen niet wist dat ik de briefjes aan de hindernissen moest lezen. Tot een andere crosser mij erop wees. Ik heb voordat ik begon met SGW's heel goed het reglement gelezen maar daarin niets gevonden over de briefjes. Ik geloof ook dat er een hoop zijn die niet expres fout rijden of niet lezen maar het ontwetendheid is.

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 13:15

Gelukkig. Ben er niet om te stoken maar om dingen duidelijk te krijgen. Ben misschien wel wat ruig geweest in mijn bewoordingen maar als je alleen staat is het moeilijk hier om iets helder te krijgen. Ik snap ook wel dat t voor organisaties en vooral voor crossbouwers moeilijk is om zijn bedoelingen naar ruiters over te brengen. Ik denk dat als er problemen zijn met hindernissen over hoogtes, afstanden of de aan te rijden route naar een hindernis je beter naar de crossbouwer kunt vragen dan alleen op deze site je mening uiten. Denk dat het dan beter over komt en kan hij/zij zich ook verweren of uitleg geven waarom het zo is gedaan.

Maxi, inderdaad zijn er veel ruiters die te hard gaan, vooral om door de waterbak te komen. Als je rustig naar een waterbak rijd en het paard/pony kan zien wat er komt zal het op den duur beter gaan om over die angst heen te komen

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:15

Zelf reageer ik niet meer vaak op het forum, ik ben meer een stille ex-eventer meelezer geworden, maar nu toch maar even wel een reactie.

Ben het ermee eens dat ansich niet alles op een briefje hoeft te staan. Meestal is de verhoging of de verlaging duidelijk te zien aan de hindernis zelf. Tuurlijk kan het op een papiertje aangegeven worden als daar behoefte aan is. Een verandering van steil naar oxer of vice-versa is natuurlijk een ander punt en of de hindernis weggehaald wordt waardoor de aanrijdlijn voor de volgende hindernis anders wordt.

Waar ik mij net als anderen in dit topic over verbaas is het gemak van verkennen van veel ruiters en het rijgedrag onderweg.
De hindernis is bij het verkennen niet het spannendste om naar te kijken. Wat wel van belang is je aanrijdlijn, welke bocht, hoe is de bodem, maak je een extra ophouding enz. En zeker richting het water, hoe rijd je dat aan, in welk tempo, om het paard niet te overrompelen en vertrouwen te geven.

Enkele jaren geleden was er de mogelijkheid om, ik geloof met Madeleine Brugman, de cross te verkennen in Markelo, dat zijn positieve punten!
En wat mij betreft mag dat vaker georganiseerd worden (in de UK gebeurd dat zeer regelmatig met de bekende eventers, top!).

Ruiters moeten leren hoe een cross te bekijken en wat ze moeten doen onderweg in plaats van zo snel mogelijk van start naar finish te rijden. Mooi voorbeeld is van een bokker die in de eerste crossen bijna overal in draf is gegaan om haar paard veel vertrouwen te geven en dat heeft een hele poos geduurd voordat het vertrouwen er helemaal was... nu rijdt ze met datzelfde paard succesvol 1 ster.

Het gaat inderdaad om een stukje bewustwording bij de verschillende ruiters, waar ze mee bezig zijn en hoe zich daarop voor moeten bereiden... en dan kun je jezelf de schuld geven als de voorbereiding niet goed is, in plaats van het paard de schuld geven of de crossbouwer...

En als je van te voren weet dat een bepaalde cross je niet ligt (om welke reden dan ook), dan moet je daar of niet starten of je eigen plan trekken voor de cross en er een trainingsrondje van maken. Met een fijn gevoel de finish overkomen is nog altijd de grootste overwinning!

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 12:18

Helemaal mee eens. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om bij elke wedstrijd voor diegene die geinteresseerd zijn m.n. voor de b en l ruiters om mee te lopen met iemand die weet wat er staat en hoe er aangereden moet worden. Denk dat er dan meer duidelijkheid komt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:51

Vroeger was die mogelijkheid er ook in 'W'werf, maar daar was geen animo voor. Vanuit tregiotraining west idem dito de mogelijkheid om met de instructeurs wijlen P.iet Avis en M.ichiel Brons de cross te verkennen. Ik heb in Gorssel toen alleen gelopen met 1 van de instructeurs. Voor de rest geen animo. Ik moet wel zeggen dat deze initiatieven een jaar of 13 terug werden ontplooid.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:34

Hmm... wel jammer dat daar weinig animo voor was! Zou het kunnen zijn dat een heel aantal mensen denken dat ze het zelf wel weten en het niet nodig denken te hebben? Misschien is het een idee om dit plan weer opnieuw een impuls te geven... Het gaat tenslotte om de veiligheid van ruiter en paard en de positieve benadering van deze mooie tak van sport!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:46

Het georganiseerd lopen was in beide gevallen wel aan een tijd gebonden. B ruiters konden in W'werf op zaterdagmiddag met een M of Z ruiter mee de cross in. Soms was dat qua afstand niet te doen, maar veel mensen willen die tijd er ook niet meer insteken. Die willen niet eens een uurtje eerder weg om onder begeleiding een cross te lopen.
Vanuit west waren er 3 of 4 groepen op zaterdag en 2 groepen op zondag. De M/Z ruiters konden dan ook nog met de instructeurs mee. Iedere klasse had een eigen groep, en de grotere klasses 2 groepen.

Verbaas me ook wel over de mentaliteit. Met weigeringen gas geven door de cross om tijd goed te maken. Over het algemeen heb je in het B geen prijs als je een weigering rijdt ;)

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:02

Eigenlijk moeten ze de prijzen afschaffen voor de b. Zoals ik het nu zie wordt er voor de prijzen gereden of om maar geen verliespunten te krijgen. Verlaag het inschrijfgeld en schaf het prijzengeld af. Vooral in de b maar ook voor de l paarden geld dat het een 'kennismaking' is voor de paarden en of ponies. Op deze manier voorkom je volgens mij het jakkeren in de cross en zou je bijv. Op zaterdag de hele groep b pa en po kunnen laten starten en vooraf in groepen verkennen voor diegene die begeleiding wil.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:20

Bij onze wedstrijd in Ysselsteyn kunnen B ruiters ieder jaar onder begeleiding de cross lopen. Hier wordt gelukkig door velen gebruik van gemaakt.
Vanuit de regiotrainingen (waar mijn vader instructeur is) kunnen de ruiters ook in Castenray en Helden parcours lopen en hier wordt ook goed gebruik van gemaakt.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:27

lruiter schreef:
Eigenlijk moeten ze de prijzen afschaffen voor de b. Zoals ik het nu zie wordt er voor de prijzen gereden of om maar geen verliespunten te krijgen. Verlaag het inschrijfgeld en schaf het prijzengeld af. Vooral in de b maar ook voor de l paarden geld dat het een 'kennismaking' is voor de paarden en of ponies. Op deze manier voorkom je volgens mij het jakkeren in de cross en zou je bijv. Op zaterdag de hele groep b pa en po kunnen laten starten en vooraf in groepen verkennen voor diegene die begeleiding wil.

In mijn belevingswereld is het wel zo dat je voor je een 'jakker' cross rijdt, je een foutloos parcours moet hebben gesprongen of een mega hoge dressuurscore moet hebben. Naar mijn idee krijg je deze 2 aspecten niet zonder moeite.
Waarom dan prijzen afschaffen? Ondanks dat het een kennismakingsklasse is, denk ik niet dat het veel uitmaakt als je dat gaat doen. Maak je het hooguit minder interessant en druk mee in de B, maar de echte crossers blijven dan wel doorrijden in de B of gaan over naar een klasse met wel prijzengeld en jakkeren daar verder....

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:51

Wees eerlijk, de meesten hebben de dressuur wel voor elkaar of zijn met de dressuur veel hoger geklasseerd. Over het algemeen stellen de springparcoursen niet veel voor qua hoogte, breedte en moeilijkheid. Op de een of andere manier moet er iets gevonden worden om de onervaren jakkerruiters te helpen. Ik ben ervan overtuigt dat als er niets gebeurt er echt ongelukken gaan komen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:12

Ik kijk met lopen ook altijd naar hoe de hindernissen verlaagd of verhoogd kunnen worden. Zo krijg je een aardig beeld over hoe het eruit zal komen te zien. Verder probeer ik altijd 2x te lopen, zodat ik de bodem ook goed in mij op kan nemen. En ik loop liever niet met teveel mensen, ik wil mij tijdens het lopen wel echt op het parcours concentreren.
Wat het jakkeren betreft, ik vind het heel verschillend over hoe er gereden wordt. In WW weinig idioten zien gaan. Maar gisteren in de BB in Lisse wel weer dingen gezien met het losspringen alleen al, waar je je vraagtekens bijzet. Er werden er dan ook veel uitgebeld, in sommige gevallen gelukkig maar!

Ik heb gisteren na een stop ook gas gegeven om nog wat tijd goed te maken. Niet om hoger te eindigen in het klassement. Wel om te kijken of hij goed te schakelen blijft in hoog tempo. Juist omdat ik wist dat ik niet meer bovenin kon eindigen, durfde ik wat meer risico te nemen. Volgend seizoen wil ik L gaan rijden. Edge kan nog wel eens te hard gaan en het roer overnemen, dat wil je niet. Nu kon ik mooi testen of ik hem op de stukken zonder hindernissen vol gas kon laten lopen en of de rem het dan nog deed richting een sprong. Geeft echt wel een kick als dat dan lukt! Hindernisjury had ook gezegd dat het hard maar gecontroleerd en netjes ging. Beetje gas erop vind ik dan ook niet verkeers, zolang je paard maar geen ongeleid projectiel wordt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:35

lruiter schreef:
Wees eerlijk, de meesten hebben de dressuur wel voor elkaar of zijn met de dressuur veel hoger geklasseerd. Over het algemeen stellen de springparcoursen niet veel voor qua hoogte, breedte en moeilijkheid. Op de een of andere manier moet er iets gevonden worden om de onervaren jakkerruiters te helpen. Ik ben ervan overtuigt dat als er niets gebeurt er echt ongelukken gaan komen.

Ik wou niet reageren, maar hier ben ik het zeker mee eens. Om maar een voorbeeld te noemen: een kennis van mij jakkert al 2 jaar in het B en nu in het L en wint prijs na prijs. Niet omdat ze verstand van crossen heeft, maar omdat ze hoge dressuurpunten rijd en de cross door jakkert. Haar paard keer op keer verrast waarna het brave dier toch springt. Ze heeft echter geen flauw benul hoe je een cross loopt/ rijd... Lessen neemt ze ook amper. Ik zeg al 2 jaar dat het fout gaat, ook een TA en hindernisjury's hebben haar al eens gewaarschuwd. Volgend jaar wil ze naar het M... Ik hou nog steeds mijn hart vast. Dit is slechts een voorbeeld, maar hier zijn er genoeg van. Mensen die het keer op keer redden ondanks dat ze geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.

Ik weet niet echt of er iets moet zijn om de onervaren jakkerruiters te helpen, denk dat het ook arrogantie is in een bepaalde manier. Het gaat steeds goed, ze winnen steeds prijzen. Ze verslaan een olympische ruiter. Dus waarom dan naar anderen luisteren? Waarom een cross lopen met een ervaren iemand als het zo ook gaat? Dat is denk ik de mentaliteit onder redelijk wat ruiters tegenwoordig. En dan heb ik het niet over iedereen, zijn er ook zat die wel willen leren. Maar ze trekken zich in het B ook weinig aan van het commentaar van een stijljury. Waarom dan verder wel? Je veranderd denk ik vrij weinig aan dit soort type ruiters totdat het een keer echt goed fout gaat. Dan is eventing ineens weer een levensgevaarlijke sport...

Roxxiejj schreef:
Waarom dan prijzen afschaffen? Ondanks dat het een kennismakingsklasse is, denk ik niet dat het veel uitmaakt als je dat gaat doen. Maak je het hooguit minder interessant en druk mee in de B, maar de echte crossers blijven dan wel doorrijden in de B of gaan over naar een klasse met wel prijzengeld en jakkeren daar verder....

Ik ben ook niet voor prijzen afschaffen. Maar de echte crossers jakkeren niet, die hebben verstand van zaken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:46

Ik vind de stijljury's in de B echt een pluspunt. Heb wel eens op 0,1 punt mijn winstpunten moeten missen. Had een 5,9 voor stijl, eigen schuld, had ik maar beter moeten rijden. Heb er keihard aan gewerkt en de afgelopen 3 crossen telkens 7ens gescoord. Ze staan er niet voor niets, dus de kritieken neem ik altijd mee in mijn trainingen. Wel jammer dat er vaak zo weinig commentaar bij geschreven staat op de stijlprotocollen.

Wat mij vaak opvalt is dat degene die ongetraind en onvoorbereid de cross ingaan er nog mee wegkomen ook. Alleen hoe komen ze de B dan door vraag ik mij wel eens af. Veel stijljurys geven de voldoendes toch echt niet kado.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:24

Meiden, moet ik toch echt heel eerlijk zeggen: ik heb geen les gevolgd, heb het crossrijden geleerd door... Crossen te rijden, ik kan ook wel eens een jakker dag hebben en die stijljury's, tja, in Gorssel kwam ik er redelijk mee weg vond ik. Net 2 momenten dat paard zich liet rijden. Zeker het begin en de lange stukken had ik geen controle.

Maar..

Ik rij wel prijzen, en heb soms het idee dat me dat niet in dank wordt afgenomen. Ja, ik blijf lang in de B, het zit namelijk erg tussen mijn oren dat ikzelf de L niet aandurf. Maar ondanks dat ik hoger dressuur moet ik ook werken voor de dressuur. Een Z paar is geen garantie voor dikke punten. Goeie lessen en aandacht besteden aan afwerken en africhting, DAT scheelt punten.

En ik ben nog steeds ook van mening dat er genoeg SGWers rondrijden waarbij het vooral bij de dressuur schort. Want behalve aandacht besteden aan goede crosslessen is aandacht besteden aan dressuurlessen ook wel eens hard nodig. Ook daar wordt je op de feiten gedrukt, die je naast je dressuur ook in de cross kan gebruiken. Vooral de kunst van het schakelen leert men toch daadwerkelijk tijdens goede dressuurlessen?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:37

Alhoewel ik het helemaal eens ben met het feit dat dressuur absoluut belangrijk is, de basis, een stukje lenigheid, gymnastiseren, moeiteloze overgangen kunnen rijden enz enz, vind ik goede voorbereiding (dus les, trainingen) in het crossen echt een must. Ik heb hier met mijn dochter vaak een discussie over want ze dressuurt niet zo graag. Ik zou haar graag meer dressuurmatig aan het werk zien, ze rijdt wel les hoor. Dressuur, 1 keer per week, prive) Maar gezien het toch wel gevaarlijke aspect van het crossen, heb ik, als ik zou moeten kiezen, toch liever een gedegen voorbereiding voor de cross dan voor de dressuur. Waarom? Liever een paar punten in de proef mislopen dan je nek breken in de cross. Ze moet echt voorbereid en getraind de cross in, anders wordt er dus gewoon niet gecrosst. En we hebben het nog nergens over hoor, na een paar oefencrossen en 2 keer BB (Vlietlanden en Lisse) maar afgelopen zaterdag vloog ze toch mooi met pony en al over de kop omdat pony door de zon verblind werd en de hele hindernis niet zag. Domme pech en niet te voorkomen, maar dat zijn wel de dingen die kunnen gebeuren in de cross. Zolang ik verantwoordelijk ben voor haar en haar pony, rijdt ze dus onder mijn voorwaarden.
Volgend seizoen wil ze officieel gaan sgw's gaan rijden. Dat kan en mag dus alleen als ze regelmatig crosstrainingen kan rijden.

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 23:53

Sterke punten mamamier en terecht. Als e geen controle hebt hoor je niet in een cross thuis, hoe leuk het ook is. In princiepe maak je de sport kapot als je onkundig een cross gaat rijden. Tegenwoordig heeft een organisatie zo een proces aan de broek als er wat mis gaat op een hindernis.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:01

Dank je, mijn zusje lacht zich rot als ze dit leest want ik ben altijd degene die dressuur aanmoedigt... Vaak vallen er al een hoop uit op het springparcours waarvan je ze liever niet cross in had zien gaan dus lost het probleem zich al vanzelf op.
Om mezelf als vb te nemen, ik stap rustig op dochterlief haar pony en durf er ook nog wel op weg te rijden (ben al bijna 20 jaar gestopt met rijden, rij hooguit 3 keer per jaar nu). Het zal er vast niet uitzien maar dat geeft niet. Ik weet wat ik doe en lig er heus niet zomaar naast. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in dat zelfde ritje een boomstam van een kleine meter doorsnee mee te pakken.... Dat is gewoon link en jezelf en pony onnodig in gevaar brengen. En ja, ik ben de grootste angsthaas die je kunt vinden op een cross, maar ik weet wel waar ik het over heb en die angsten zijn terecht en vaak gebaseerd op onvoldoende voorbereiding en training waardoor je het fout ziet gaan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:18

Roxiejj, zo ben ik met mijn pony ook begonnen. Ik had nooit een cross gereden, belde de organisatie van Lisse voor info (toen had je nog geen internet :o ) en ik was dubbel L. nou, als ik dubbel L was, dan kon ik direct in de L beginnen. Wij bouwen toch niet zo hoog werd mij verteld. Dus ik leuk meerijden na wat "training" in het park. :Y) L Lisse ging idd prima, maar L Breda was toch andere koek, hihi, nooit bij stil gestaan dat dat dan wel eens tegen zou kunnen vallen. Pony en ik hadden met goede voorbereidingen vast verder kunnen komen, maar we hebben iig veel lol gehad. Met mijn paard heb ik het wel direct veel serieuzer aangepakt en ondanks dat ik dol ben op gas geven (en mijn paard ook) werk ik heel hard aan controle. Ik heb geen paard die ik in zijn tempo door kan laten racen, dan breek ik echt een keer mijn nek.

En voor mamamier :D