[SGW] Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:48

bvw schreef:
Caro en Sannn ik sluit me bij jullie aan

En ik ook

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:49

mireilledons schreef:
... Ik zou het vooral erg op prijs stellen als de jury enigszins rekening houdt met de aard van het beestje en beseft dat het voor sommige combinaties niet mogelijk is om een braaf rondje te rijden.

Ik was een van de bijvallers in het betreffende topic, maar ben het hier op dit punt even niet met je eens. Een jury moet wel punten naar wat het ziet. Is het slecht, krijg je slechte punten. Dat het niet leuk is, en dat je daardoor geen wp kan rijden of in de prijzen rijdt is dan jammer. Nu begreep ik daar wel uit je verhaal dat jij extreem slecht gepunt was voor je gevoel (gevalletje jurysport, zullen we maar zeggen)
Ik zou er zelf met geen haar aan mijn hoofd moeten denken om daarvoor een ander paard aan te moeten schaffen, maar blijkbaar is het paard dan (nog) niet all-round genoeg als je altijd slechte punten rijdt. Al hoop ik bij mij nog steeds dat het komt door de gelijktijdige cross als ik aan het dressuren ben... Immers, net als jij heb ik ook gewoon mn winstpunten in de B, dus blijkbaar kunnen we het wel!
Verder herken ik het probleem van meer oefenen heel erg goed, maar dat zullen meer SGW-ers hebben. Je moet vaak andere dingen laten schieten in verband met trainingen en wedstrijden en ieder weekend op concours gaan, zit er gewoon niet in. Gelukkig heb ik sinds kort een springtuin op stal, waardoor mijn spring-routine lekker blijft. Daardoor ben ik heel erg vooruit gegaan met springen, en hoef ik niet wekelijk meer op cc om ritme te houden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:50

Mireille, ik begrijp je probleem. Ik ga tijdens de eerste SGW van het jaar bokkend door de losrijring of (zoals afgelopen jaar) door de dressuurring. Wat ik wel merk, is dat - nu we wat verder in de opleiding komen - het wel beter wordt. Het is m.i. wel iets waar je aan kunt werken en ervaring in de dressuurring helpt daar zeker aan mij.
Voor het overige sluit ik me wat dit punt betreft aan bij Sannn en Caro :j .

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:57

mireilledons schreef:
Zoncorde is van Concorde X Animo en staat kennelijk redelijk hoog in het bloed

ik heb hem even opgezocht en zie dat hij 35% "bloed" voert, dat is voor eventing begrippen echt niet veel en er zijn dus ook genoeg paarden met veel meer "bloed".
Dit is niet aanvallend bedoelt hoor, gewoon even een indicatie over waar ander ruiters mee rijden ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:59

bvw schreef:
mireilledons schreef:
Zoncorde is van Concorde X Animo en staat kennelijk redelijk hoog in het bloed

ik heb hem even opgezocht en zie dat hij 35% "bloed" voert, dat is voor eventing begrippen echt niet veel en er zijn dus ook genoeg paarden met veel meer "bloed".
Dit is niet aanvallend bedoelt hoor, gewoon even een indicatie over waar ander ruiters mee rijden ;)

dat valt heel erg mee idd, ik heb met een 90% gereden en rij nu met een 50% (beat) en 52% (Ruby) en met die laatste rij ik alleen dressuur.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:59

@ Sannnn, hoewel je aangeeft dat jouw opmerking niet persoonlijk bedoeld is, voel ik mij wel degelijk aangesproken. Dit topic nodigt uit om te vertellen over je ervaringen met dressuur. Ik vind het jammer dat jij mijn bijdrage in het topic dan aanmerkt als excuus zoeken. Misschien kun jij aangeven wat jij dan verstaat onder een normaal rondje. Mijn paard loopt echt niet constant met zijn staart te zwaaien, is niet rennerig en voert de oefeningen zoals gevraagd uit. We springen over het algemeen een foutloos rondje en in de cross is het een safe maar wel heel gretig paard. Tja en of wij dan de ideale combinatie zijn. Ach, we redden ons prima. Heel veel succes met je paard in ieder geval. Jullie doen het hartstikke goed aan je onderschrift te zien.
Tjemig, ik wil dit bericht posten en dan staan er ineens nog 5 of 6 reacties die ik niet in beeld heb dus ik kan onmogelijk per persoon reageren.
Mensen, ik vrees dat jullie een heel verkeerde indruk hebben van mijn 'probleem'. Dat is maar relatiaf hoor. Ik heb vorig jaar en dit jaar 8 x B SGW gestart en 1 x 158 punten voor mijn proef gehad. Verder heb ik 1 x afgegroet in Vlietland vanwege de bodem. Verder heb ik gewoon redelijke punten gereden. Althans tussen de 175 en 185 punten. Ik heb wrs zelf teveel nadruk gelegd op de spanning in de proef. Zal dat niet meer doen, want ik heb nu een beetje het idee dat ik reacties uitlok die ik helemaal niet wil krijgen. Ik ga gewoon door met dressuurmatig trainen, regelmatig spring- en crosstrainingen bijwonen en ga in Wieringerwerf maar weer eens kijken of we daar een braaf proefje neer kunnen zetten. Zoals in het topic Wedstrijdkalender 2012 werk opgemerkt kan ik daar mijn hart ophalen qua omgeving.
edit spelfout

magicrover

Re: Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:13

Ik (heb een aantal oefencrossen gereden de afgelopen jaren) vind juist dat de dressuur bij de SGW hoort. Het gaat om de beste allround-combinatie van die wedstrijd in een klasse. Net zoals in een springparcours heb je toch ook je dressuur nodig tussen de crosshindernissen. Zou je niet heel veel race-rmonsters krijgen die SGW gaan rijden omdat de dressuur eruit is? Lijkt mij een zeer slechte zaak om de dressuur eruit te halen, stukje veiligheid wat verdwijnt! Of de dressuur er in laten met andere proeven zou dat wat zijn?

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:20

Was even nieuwsgierig wat er zoal in dit topic besproken zou worden. Ben het totaal eens met het feit dat een dressuurproef hoort bij SGW. Ben zelf dressuurjury en heb ook al een aantal SGW's gejureerd. Soms zie je hele goede combi's voorbij komen, waarbij je wel merkt dat ze in de dressuur op een hoger niveau rijden. Soms zie je ook combi's die tandenknarsend van de stress, op drie sporen voorbij komen met een zwiepende staart. Hier kan ik dan echt geen punten aan kwijt en krijg je dan ook niet. Ik vind dat er wel een goede basis aanwezig moet zijn, controle, ontspanning, nageeflijkheid. Begrijp dat het bij bloederige paarden lastiger is, maar is in mijn ogen niet iets om rekening mee te houden, ieder krijgt wat hij op dat moment verdient. Daarom verbaas ik me ook wel een beetje over onderstaande....

digo schreef:
In Hattem gaven ze juryleden bij de SGW allemaal een uitleg mee van hoe je een crosspaard moet jureren.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:22

ik meen mij te herinneren dat Lielle een keer een stuk had geplaatst over hoe een sgw combinatie te beoordelen t.o.v. een normale combinatie.

Dat stuk was een kopie van de reglementen?? destijds, of iig een leidraad.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:32

In de Wiki hier op Bokt staat over de eisen aan de dressuur bij een SGW het volgende :

"Dat komt omdat de eisen aan een sgw proef wat anders zijn dan bij de gewone dressuur. Verzameling is bijvoorbeeld niet strikt noodzakelijk. In de instructie voor sgw dressuurjury’s staat het als volgt: "Een S.G.W. paard dat aan de teugel is, zich in evenwicht en regelmatig in de drie gangen met hun onderscheiden tempi beweegt en zonder spanningen overgangen kan maken, zou cijfers van 7 en daarboven moeten krijgen." Over het geheel genomen zijn de punten bij een sgw proef dan ook hoger dan bij een gewone dressuurproef.

Ook moet de jury duidelijker onderscheid maken in de onderlinge verschillen tussen de combinaties, omdat die verschillen later kunnen worden goedgemaakt in het springen en de cross. Iemand die veel beter is dan de rest zal dan ook veel meer punten krijgen, wat hij/zij als voorsprong in de rest van de wedstrijd meekrijgt."

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:42

Dat was niet het stuk dat ik bedoelde. Daarin werd echt een oefening uitgelegd en dan punten gewoon VS sgw

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:48

Ik vind over het algemeen dat er hoger wordt gejureerd op SGW dan op een gewoon cc. En krijg idd wel het gevoel dat er iets anders wordt gekeken naar een crosspaard dan naar een dressuurpaard. Dat mag ook, want naast nestjes dressuur lopen, moet het nog geen paar uur later ook als een monster door het terrein!

Op de site van Maarsbergen vind ik dat mooi verwoord:

Citaat:
In de dressuur ligt het accent op gehoorzaamheid en souplesse van het paard, en de harmonie tussen paard en ruiter. Er worden geen ingewikkelde opgaven gevraagd. Voor een paard dat korte tijd later in hoge snelheid door de cross moet galopperen is het immers al een zware opgave om 5 minuten lang rustig binnen de witte hekjes naar de aanwijzingen van zijn ruiter te luisteren.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:56

Ik heb eigenlijk het idee dat het verschil theoretisch groter is dan in de praktijk.
Het doel blijft hetzelfde maar bij M eventing rijdt je een eenvoudigere proef dan het M-dressuur niveau

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:09

Even snel een stipje.. ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:30

Persoonlijk heb ik er totaal geen probleem mee dat in de B er niet wordt gedressuurd. Er is gewoon een groot probleem, namelijk te weinig startplekken. De dressuur in de B is van een dusdanig basis niveau waar iedereen aan voldaan moet hebben om uberhaupt te mogen crossen (lees 1 winstpunt in de B dressuur om te mogen springen). Dat mensen wellicht toch niet aan dat niveau voldoen alla, ik zie genoeg Z dressuur ruiters waarvan ik mij afvraag hoe ben je L2 uit gekomen.

Het niet rijden van de dressuur zou beteken dat op de tijd dat er anders met de dressuur wordt gestart (half 9) de eerste al kan springen. Neem aan dat er normaal een 1,5uur tussen dressuur en springen zit, creëer je nu 1,5uur extra ruimte om te crossen. Dat is met om de 2min starten 45 starters extra.

Overigens zie ik nog hele mooie onzin voorbij komen als dat paarden die 200 punten in de B en L lopen niet vooraan lopen in M, Z, 1* of 2**. Ik heb een paard wat altijd rond de 70% loopt en ik heb er het volle vertrouwen in dat, dat paard ruim voldoende bloed, galoppeervermogen en instelling heeft om mee te lopen op dat niveau. En ja het is een heet paard, kan echt gaan liggen, wil graag lopen en heeft heel veel bloed. Echter het is ook een heel mooi paard, kan goed lopen, kan sluiten en is zwart met dikke hengstennek. En ik denk dat ik hem misschien ook wel enigszins dressuurmatig voldoende voor elkaar heb waardoor ik die punten krijg.
Ook een bloedpaard kan aan elkaar lopen en dressuurmatig goed voor elkaar zijn. Als een paard dat niet kan is het geen goed eventingpaard. Want een goede eventer loopt goed dressuur, springt foutloos en loopt binnen de tijd de cross.
Want anders kan je zeggen ja ik heb een goed eventingpaard want hij dressuur super, springt foutloos alleen ja de cross die gaat niet foutloos.
Alle drie de elementen zijn even belangrijk. Wat overigens ook een argument is om toch te dressuuren in de B. Echter vind ik het probleem van te weinig startplekken een belangrijker argument.
Ook is de B zo basis en is de dag vaak lang zat voor jonge paarden en onervaren ruiters.

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:32

In het stuk van de wiki staat wat er nu gebeurd denk ik.... De verschillen worden vanzelf minder als men de M/Z eventing gaat rijden, omdat dan het dressuurniveau vaak gelijker is aan het eventingdressuurniveau. Nu rijden bijvoorbeeld Z-dressuurruiters in de B-SGW een B-dressuurproef, waardoor ze soms wel, maar soms ook niet een stuk hoger scoren. Als de dressuur minder zou gaan meetellen, straf je dus eigenlijk mensen die hun paard goed voor elkaar hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:33

Carmen85 schreef:
Ik bedoel dat een gemiddelde dressuurjury graag een paard ziet wat braaf zijn proefje loopt, volledig gedragen en ontspannen in de aanleuning etc. Meer het type dressuurpaard haalt hoge punten. En dat type paard moet je harder aan werken om die voor de cross optimaal in vorm te krijgen. Als het dan hoger en breder wordt en het tempo in de cross gaat ook omhoog, dan krijgen zij het moeilijker. (uitzonderingen daargelaten, je kunt een heel bloederig paard ook wel zo voor mekaar krijgen, maar die gaan het meestal minder makkelijk af.)

Mwah, mijn ervaringen zijn toch anders. Ik haal met enige regelmaat punten door de 200 punten heen. Mijn paard loopt dan ook Z1 dressuur maar dat heeft hij niet, nergens, nooit te danken aan zijn gangen. Die zijn zo doorsnee en simpel als maar zijn kan. Die 200+ punten zijn alleen het resultaat van jaren er aandacht aan schenken.

De cross wordt nooit een ''dressuurwedstrijd'' . Als een ''dressuur''paard boven je eindigt in de cross hebben jullie in het springen esn crossen waarschijnlijk gelijkwaardig gepresteerd en was die ander in de dressuur beter.
Ik heb me tot nu toe alleen nog maar prijzen gereden met een foutloze cross, hooguit 1 balkje in het springen en daarnaast inderdaad een goede dressuur proef.
En dan was ik op dat moment toch ook gewoon de meer veelzijdige combintie toch?
Dat jij mij na de B of L weer fluitend voorbij komt rijden omdat jou paard beter is in het cross onderdeel is dan toch ook weer prima?

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:36

Eens :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:44

Ik vind niet dat mensen een winstpunt moeten kunnen rijden als zij niet eens met een voldoende gemiddeld door een dressuurproef kunnen komen. De dressuur blijft de basis. De stijlpunten vind ik hier in al een goed initiatief maar dan de dressuurproef afschaffen. Nee.. liever niet. De stand B+1 kun je met elk paard rijden. Een B/L proef moet ieder paard door kunnen lopen ongeacht uiterlijk of beweging.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:48

Ik sta overigens wel open voor de argumenten zoals Lau ze hier nu ook noemt. Ik heb echter vooral de motivatie gehoord dat dit is om ook wedstrijden te kunnen organiseren op locaties die niet voldoende mogelijkheden hebben om ook een batterij dressuurringen weg te leggen. Vooral extra wedstrijden dus ipv meer starts op de huidige locaties.
Zolang er ook maar wedstrijden blijven waar ze wel de complete B uitschrijven (dus incl. dressuur) kan ik er mee leven. Uiteindelijk komen beiden dan toch weer samen in de L waar je wel weer moet dressuren. Dan kan iedereen wel kiezen welke weg ze bewandelen.

Nog 1 om over na te denken dan voor de combi''s die moeite hebben met de dressuur: Voor het springen ligt de toelatingseis (Bspringen 1m) hoger dan de hindernissen in het SGW spring- en cross (80cm)parcours. Waarom zou je dan voor jezelf niet ook als eis hebben dat je minimaal in de L1/2 goed moet kunnen scoren op een reguliere wedstrijd.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:08

L1 / L2? Jij maakt het wel heel spannend :D.
Mijn eis was idd punt in B springen, ruim behaald. Dressuur interesseerd mij totaal niet, dus ben al blij dat ik gewoon B ben. Ik vind die eis nogal hoog :j.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:29

Nee amber voor jezelf.
Men vind wel dat je netjes over 1 meter moet kunnen springen om 80cm te kunnen in de cross. Maar in de dressuur verder zijn dan de B is dan weer (vaak) geen wens van de ruiter. Als de dressuur op reguliere wedstrijden al net-aan is. Kun je dan verwachten op een SGW wel mee te doen voor de prijzen?
Het gaat me inderdaad veel te ver om dat als toelatingseis voor de B SGW te stellen. Maar meer als eis voor jezelf als je in de SGW mee wil doen voor de prijzen.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:29

ook van mij een stipje :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:34

Het probleem van te weinig startplekken kan ook worden opgelost door 's middags te dressuren als laatste onderdeel. Dus om half negen de eerste de springring in en daarna de cross om vervolgens een paar uur later te dressuren. Zo hou je de dressuur er wel in, terwijl er toch meer startplekken gecreëerd kunnen worden. Er zullen dan alleen wel lege plekken in de dressuur vallen door de combinaties die al eerder in het springen of de cross uitgesloten zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:50

Ik weet niet of ik dan nog wel zou gaan dressuren :o Dat betekend dat je moet wachten op de dressuur, al niet ons favoriete onderdeel.
pol013 schreef:
Nee amber voor jezelf.
Men vind wel dat je netjes over 1 meter moet kunnen springen om 80cm te kunnen in de cross. Maar in de dressuur verder zijn dan de B is dan weer (vaak) geen wens van de ruiter. Als de dressuur op reguliere wedstrijden al net-aan is. Kun je dan verwachten op een SGW wel mee te doen voor de prijzen?
Het gaat me inderdaad veel te ver om dat als toelatingseis voor de B SGW te stellen. Maar meer als eis voor jezelf als je in de SGW mee wil doen voor de prijzen.

Ja :j Ligt eraan wat je onder prijzen verstaat, maar mijn dressuur tijdens dressuurwedstrijden is momenteel zeer matig (160-175), maar ik heb aan het eind van vorig seizoen en aan het begin van dit seizoen wel een aantal prijzen mee kunnen pakken in het B (5-7)