[SGW] over ruiters en hun paarden, of als de sport onsportief is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:11

Verbaast me niks eigenlijk.
Als ik al zie hoe sommige wedstrijdruiters les krijgen, waar dit soort dingen vrij normaal is.
Ik sta er wel eens bij te kijken (bij de lessen dan) ook dressuur trouwens hoor, en dan heb ik de tenen krom in de schoenen staan.
Zagen, rukken , scherper bit, nog scherpere sporen.
Mijn dochter zou ook wel wedstrijden willen rijden, maar ik wil haar zeker niet in zo'n wedstrijdgroep lessen laten nemen.

LuffB

Re: over ruiters en hun paarden, of als de sport onsportief is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:29

Ook ik ben niet voor beide hoor (veel slaan of onderhands slaan), vind dat het als een geheel moet gaan. Tuurlijk heb je een keer een paard dat twijfelt op de sprong of weet ik het, maar dan kan je beter je paard opsluiten tussen hand en been dan dat je je teugels in een hand neemt en je paard gaat slaan voor de hindernis. Langsloper gegarandeerd.
Het kan beter door middel van techniek worden opgelost, dan door al dat zweep en spoorgebruik.

Zo deed ik twee jaar geleden mee aan een oefencross waarbij ik meerdere weigeringen opliep, maar tegelijkertijd mijn tempo eigenlijk te hoog lag, ikzelf onzeker was en pown dan eigenlijk zo lief is van; zit je niet stevig, dan gaan we niet springen hoor, straks val je. Bovendien moet je ook wel een beetje aan haar rijden.
Gister had ik diezelfde oefencross weer, met een aantal hindernissen van vorig jaar er ook weer bij. Ditmaal hadden we bij het verkennen 1 weigering, waarvoor ik haar een tik heb gegeven, waarna ik met een ruime bocht opnieuw ben aangereden. Vervolgens was het een tikje op de schouder en een aanmoediging van de stem en was het opgelost. In het parcours zelf uiteindelijk geen enkele weigering gehad en vele hogere stijlpunten toegerekend. Mijn rij techniek was dus duidelijk verbeterd, waardoor mijn pony makkelijk voor en met mij kon werken.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:30

ik vind het heel goed dat er door de hinderniscontroleurs melding van wordt gemaakt. Vind wel dat ze moeten waarschuwen voor overmatig zweepgebruik/wreedheid. Hopelijk komen er dan een paar bij zinnen.
Ik denk ook dat de pony ruiters tegenwoordig te veel onderdruk worden gezet door de ouders (en te verwend), winnen is alleen nog belangrijk. Niet de gezelligheid en het plezier van het rijden.
En sommige mensen kunnen helaas slecht met verlies omgaan, ik heb het ook moeten leren maar het is zo veel leuker rijden

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:15

Plus dat veel ouders niks met paarden hebben, en als de instructeur zegt dat ze een scherper bit en misselijke sporen erbij moeten hebben, ze dat braaf doen.
Ik hoor het regelmatig, doe er vrijdag maar even DAT bit in, en por hem maar even flink met DIE sporen, dan weet ie dat zaterdag op wedstrijd nog wel, en dan luistert ie wel.
En als ze dan ook nog met leuke punten weer naar huis gaan, is het bewijs geleverd dat hetgeen de instructrice zegt, ook de manier van rijden is.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:46

Ik heb als hindernisrechter al eens iemand uit de cross gehaald.
Dame sloeg met haar vlakke hand op het hoofd van haar paard nadat die weigerde,beest was onzettend bang en de amazone in kwestie sloeg 5x op de achterhand en 3x met de hand op het hoofd van het paard. Heb dat doorgegeven via walkie talkie waarna ik doorkreeg dat de amazone in kwestie uit de cross gehaald moest worden,was namelijk niet de enigste keer dat ze dat deed bleek dan later.

Op zo'n momenten vraag ik mij echt af waarmee we bezig zijn. Ponyruiters kunnen gefrustreerd en agressief handelen maar volwassenen...dat vind ik echt triestig.
Natuurlijk,als ik cross en m'n paard doet idioot floept er ook wel eens een scheldwoord uit ,zo behoed ik mij van verder kwaad zeg maar.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:03

Zat net te denken, is het niet een optie om desnoods een mobieltje mee te nemen als je van tevoren weet dat je misschien alleen staat bij een hindernis en er dus geen getuigen zijn? Als je dan niet kan bewijzen dat iemand de fout in ging omdat er geen getuigen waren, kan je het altijd nog filmen en doorsturen naar de persoon die erover gaat?

Maar ik weet niet hoe dat zit met de regels, zou me niks verbazen als zoiets niet mag.

Edit, toevoeging:
Dat zal niet voorkomen dat ruiters de fout in gaan, maar zorgt er voor dat de ruiters die wél (chronisch) de fout in gaan, er tenminste niet mee weg zullen komen.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 05-06-12 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:04

Ik zat er bij als fotograaf, daar is niets van gezegd. Ik heb dus ook 'bewijzen'. Als het niet mag dan had iemand er wel wat van gezegd denk ik.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:11

Quebelle schreef:
Ik heb als hindernisrechter al eens iemand uit de cross gehaald.
Dame sloeg met haar vlakke hand op het hoofd van haar paard nadat die weigerde,beest was onzettend bang en de amazone in kwestie sloeg 5x op de achterhand en 3x met de hand op het hoofd van het paard. Heb dat doorgegeven via walkie talkie waarna ik doorkreeg dat de amazone in kwestie uit de cross gehaald moest worden,was namelijk niet de enigste keer dat ze dat deed bleek dan later.

Op zo'n momenten vraag ik mij echt af waarmee we bezig zijn. Ponyruiters kunnen gefrustreerd en agressief handelen maar volwassenen...dat vind ik echt triestig.
Natuurlijk,als ik cross en m'n paard doet idioot floept er ook wel eens een scheldwoord uit ,zo behoed ik mij van verder kwaad zeg maar.

Heel fijn dat zulke ruiters/amazones uit het parcours gehaald worden! Op zo een manier heeft het totaal niets meer te maken met sport, maar puur en alleen dierenmishandeling...
Zou mooi zijn als zulke mensen geschorst kunnen worden voor bepaalde tijd.

Edit; typefout

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:06

Amazone probeerde eerst nog door te rijden,maar haar paard wilde absoluut die hindernis niet over.
Kreeg nog een hele scheldserenade over m'n kop maar dan is een van de jury leden komen aanrijden en heeft mevrouw van het veld begeleid.Heb echt nog nooit zo iemand zien tekeer zien gaan op een paard,publiek was er ook van aangedaan. Doet echt de sport geen goede naam aan.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:09

bianca1980 schreef:
je hebt als hinderniscontroleur geen enkel recht, behalve Meld recht....idem voor doorrijders ed. Ik vind dat daar best wat anders in mag.

Denk dat het niet verstandig is om hinderniscontroleurs veel verantwoording te geven. Doorrijders vind ik dan weer een ander verhaal als iemand uit de cross halen omdat die zijn paard onrechtmatig behandeld. Hindernisjury's zijn vrijwilligers en elke wedstrijd weer anders... Sommigen hebben wat met SGW maar anderen ook weer niet. Af en toe moet je je paard op z'n flikker geven en dat kan iemand dan heel zielig vinden, maar het is wel eens nodig. Dat iemand met (soms) weinig kennis van de sport dan zulke beslissingen kan nemen vind ik te veel verantwoordelijkheid.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:20

Sannnn schreef:
bianca1980 schreef:
je hebt als hinderniscontroleur geen enkel recht, behalve Meld recht....idem voor doorrijders ed. Ik vind dat daar best wat anders in mag.

Denk dat het niet verstandig is om hinderniscontroleurs veel verantwoording te geven. Doorrijders vind ik dan weer een ander verhaal als iemand uit de cross halen omdat die zijn paard onrechtmatig behandeld. Hindernisjury's zijn vrijwilligers en elke wedstrijd weer anders... Sommigen hebben wat met SGW maar anderen ook weer niet. Af en toe moet je je paard op z'n flikker geven en dat kan iemand dan heel zielig vinden, maar het is wel eens nodig. Dat iemand met (soms) weinig kennis van de sport dan zulke beslissingen kan nemen vind ik te veel verantwoordelijkheid.

Eens Sannn!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:14

San ik ben het ook met je eens.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:17

ts: ik begrijp je vraag en vind het ook een interessante discussie. Je krijgt echter nooit een antwoord in dit topic omdat 'onredelijk' veel afhangt van de omstandigheden.

Over het algemeen kun je stellen dat je thuis of bij een training (onder begeleiding) je paard best eens flink kunt moeten aanpakken. Het moeilijke met hetzelfde doen in een wedstrijd situatie is dat je in het heetst van de strijd de grens van correct wel eens verkeerd kunt hebben liggen.

Een keer een tikje te veel uitdelen hoeft niet meteen tot uitsluiting te leiden. Gelukkig zijn paarden niet van suiker. Maar waar gaat dat dan te ver? Als je iedere hindernis een tikje te veel moet geven? Als het 5 tikken zijn? Als er daarnaast ook tegenstrijdige hulpen worden gegeven (trekken en slaan). Moeilijk moeilijk moeilijk. Het blijft denk ik toch een gevoelskwestie.

Ik herken ook de situatie waarbij je na een weigering 3 tikken uitdeelt voor je je afvraagt wat er precies mis ging. Ik hang ook niet altijd het schoolvoorbeeld uit maar kan met een gerust hard zeggen dat mijn paard in 99% van de situaties een zeer eerlijke behandeling krijgt (niet te verwarren met een 'altijd lief en aardig' behandeling)

Vind de eerste paar regels in je OP eigenlijk nog het meest duidelijk. Als het algehele beeld er maar 1 blijft van een kleine strubbeling (met een kleine frons tot gevolg) en daarna weer harmonie toont kun je zonder je te schamen verder rijden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:51

TS, ik heb mijn paard bij jou hindernis ook met mijn stem moeten paaien er overheen te gaan :Y)

de mijne vindt het allemaal nog reuze spannend. een klein aanmoedigend tikje vind ik dan nog te overzien, maar om er op los te slaan, dan slaat die spanning toch om in angst :n erg jammer dat je dat soort situaties veel voorbij hebt moeten zien komen.

Ik kan me je frustratie voorstellen, ik heb niet echt tijd gehad bij veel deelnemers te kijken, maar waar ik me ook flink aan ergerde waren tierende en schreeuwende ouders/begeleiders die de ponyruiters bij de start aan het opjutten waren. Wellicht inderdaad doordat het het zeelands kampioenschap was, maar ik vroeg me toen ook wel af of je op die manier niet het plezier van je kind in het rijden ontneemt... en dan nog de vraag hoe ze bij de finish worden ontvangen. Ik vind dat de ouders dit soort gedrag door hun eigen gedrag in de hand werken :o toch een stukje opvoeding die mis gaat.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:23

Ben het tot dusverre nog steeds met jullie allemaal eens :j

Zeeuws kampioenschap heeft denk ik maar een minimale invloed. Vrouwenpolder is eenmaal al jaren de enige zeeuwse SGW, dus heeft in sommige klasses alleen maar de waarde "je hoeft alleen maar rond te komen".

pol013: you got the point. Mij hoor je niet bij een tik en ook niet bij een tikje teveel en ik kan me nog indenken dat je in het heetst van de strijd niet altijd even correct bezig bent, om het zo maar te noemen :+ Maar als je je paard aan zijn oor gaat trekken?! Of al 20 meppen vooraf uitdeelt en dan boven de sprong nog doorgaat en na de hindernis vrolijk door zit te meppen en te krijsen?
En dan kom je dus bij de vraag "wat is nog acceptabel?" Waarvan maak je als hinderniscontroleur melding en waarvan niet? En waarvan willen SGWers dat er melding wordt gemaakt? Immers, de sport heeft het altijd al lastig om de goede naam in ere te houden en wordt snel met misstanden geassocieerd. Dus indirect lijdt niet alleen het paard maar iedereen. Waartegen willen jullie dat er wordt opgetreden? Waar ligt de grens?

Javayo: paard paaien is niets mis mee, ik moet soms hard grinniken als ik hoor wat mensen tegen hun paard zeggen :D Maar soms ook echt niet... Intonatie doet ook een hoop... als iemand heel vrolijk roept dat paardlief benen heeft en het echt niet verkeerd is om die op te tillen, en dat er géén kabouters achter de hindernis verstopt zitten enzo, ja, dat vind ik toch wel gewoon gaaf :=

Ook op dag 1, zaten we in de zon op een verlaten plekje en geen schaduw te bekennen. Kwamen er mensen vast lopen en opperden of we niet beter een parasol konden zetten. "euh, dat is wel erg wapperig, moet niet zo wezen dat de paarden het op hun heupen krijgen wegens ons comfort" Het antwoord was treffend "het is SGW hoor! Die kunnen wel wat hebben en anders wennen ze er maar aan. Hebben ze weer wat te oefenen thuis". :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:17

Delerium: de situatie die je daar schetst zou ik inderdaad ook melden. Daar kun je zo zonder context al wel over oordelen. Er kan niets zijn wat zo'n gedrag rechtvaardigt.

Gelukkig dat het merendeel van de SGWers zo fanatiek vrolijk zijn dat je alleen maar kunt lachen. Lijd juichend en belonend door de cross. Paard de oren van de kop kletsten. Heerlijk. Dat beeld zou ik graag in stand zien te houden.