[SGW] Dressuur schrappen uit B-SGW?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:06

misschien omdat tegenwoordig de B vaak een veredelde dressuurwedstrijd is? En op deze maneir kun je ook heel wat meer deelnemers kwijt op een dag :)* Ik zou eerst eens wat meer willen weten over de ideeen erachter voordat ik alles zo afbrand.

Als ze dit gaan doen, daarnaast de stijlbeoordeling meenemen en wellicht het exact op de optimale tijd rijden belonen, zie ik er best mogelijkheden in. Ik vind het jammer dat er meteen zo conservatief gereageerd wordt, ipv eens te kijken naar mogelijkheden om de sport te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-04-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:07

AntheaV schreef:
Mootje schreef:
Net als Margreet al oppert, mogen ze wat mij betreft de B SGW eisen alleen nog maar meer optrekken ipv een veredelde oefencross uitschrijven....
Wat mij betreft 180 voor een winstpunt, 10 WP om door te mogen naar de volgende klasse :+

Mootje, idd! Die 180 punten hoeft van mij dan niet perse, maar ze mogen de winstpunten grens idd wel optrekken! Was van het weekend hindernisjury in W'bork en heb toch echt een paar verschrikkelijke kamikaze piloten voorbij zien vliegen in het L en M! Die hadden van mij wel wat langer in de B mogen blijven. Ook dat je al L sgw mag starten als je zoveel wp-en hebt in het gewone springen (weet niet meer precies wat de eis was?) vind ik geen goede regeling

Kamikazepiloot in de cross, hoeft niet per definitie te betekenen dat ze ook in de dressuur niets hebben gepresteerd natuurlijk... Ook met 209 punten, kun je vervolgens het gas onverantwoord lostrekken in de cross. Overigens geldt het ook andersom. Met een lage score (en dat heb ik het niet over lager dan 145 :P ) in de dressuur kun je ook twee nette rondjes rijden in het springen en in de cross... Wel vind ik het dan terecht dat je geen wp krijgt.
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 23-04-12 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:09

Eens met Mootje en Margreet. Eisen voor terreinjury's worden strenger, want veiligheid moet omhoog en dan halen ze de dressuur eruit. Ik stond na de dressuur altijd laatste of een na laatste, maar de dressuur hoort erbij, zeker in de B.

Lielle, in Maarsbergen werd er gewoon slecht gereden in de B, verbaas me dan weer over de hoge stijlcijfers in W'bork :x . Veredelde dressuurwedstrijd wil ik het dan niet noemen.

Ik ben het wel met Loetje eens, er zijn ruiterd die gewoon een blinde vlek krijgen en onverantwoord hard de cross doorgaan in de hoop dat een paard zo geen tijd heeft om te stoppen.
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 23-04-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:09

Gaat dus lijken op het Duitse systeem van de gelandeprufung. Alleen cross en dan op stijl beoordelen. Ik vind het helemaal niet gek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:11

Maar hoe vaak zie je niet dat vrijwel iedereen foutloos crosst? Wat mij betreft pak je dat aan door de cross lastiger te maken, maar dan wordt er meteen geroepen dat de sport laagdrempelig moet blijven. En dat de stijljuryleden een heikel punt zijn ben ik helemaal met je eens.

Ik zeg niet dat dit de perfecte oplossing is, maar ik vind het wel goed dat er eens buiten de gebaande paden gedacht wordt.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:11

@ Loetie: Ik was denk ik niet zo duidelijk in mijn berichtje, maar ik bedoelde dat ik vind dat de winstpunten grens in het B wel omhoog mag. Nu mag je al met 4 wp over naar het L. Als je toevallig 2x goed gereden hebt, mag je al over. Voor die 'kamikaze piloten' vind ik het niet verkeerd dat ze wat langer in de B moeten blijven. Voordat je 10 wp-en hebt, moet je dus minimaal 5 crossen foutloos en netjes hebben gereden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:14

Anthea, mee eens. Als Kamikaze piloten nu 2 keer mazzel hebben mogen ze over naar het L en de meeste doen het dan ook. Waarom in de B ook niet gewoon 10 winstpunten. Voor beginnende combinaties zijn 5 B crossen echt niet onoverkomelijk veel en als je niet 5 crossen foutloos kan uitrijden in het B heb je imo ook niets in het L te zoeken.

Lielle

Re: Dressuur schrappen uit B-SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:16

dat zouden dan allereerst bij de pony's moeten worden ingevoerd die in alle klasses met 4 wp'en mogen promoveren. Maar volgens mij kun je dat ook al iig in het B beter oplossen door je stijljuryleden beter te gebruiken. Kamikaze betekent onverantwoord rijden, mag dus geen voldoende zijn, en dus geen wp'en.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:17

Mootje schreef:
Net als Margreet al oppert, mogen ze wat mij betreft de B SGW eisen alleen nog maar meer optrekken ipv een veredelde oefencross uitschrijven....
Wat mij betreft 180 voor een winstpunt, 10 WP om door te mogen naar de volgende klasse :+

Hoop toch echt niet voor de B pony's 10 wp en dan pas over mogen.. de B pony's staan vaak heel laag qua crosshindernissen, dus als ik straks weer eens start word het gewoon L pony's (dus B paarden zelfde cross).
Lielle, volgens mij bij pony's alleen B bij 4 wp promoveren toch... niet L/M..
Edit: wel dus... nou mag wel aangescherpt worden voor overstap L-M en M-Z..

En wbt dressuur, 180 hoeft ook weer niet, iedereen heeft wel eens een mindere dag. maar 170/175 mag best.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 23-04-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:20

Ik vraag me af wat de motivatie erachter precies is.

Het heet toch samengestelde wedstrijdsport. Als je de dressuur weglaat dan vind ik het niet zo samengesteld meer.
Je krijgt zo inderdaad het idee van een oefencross. Vind het net zo mooi dat je alledrie die onderdelen op 1 dag mag doen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:20

Toch vind ik het jammer dat je dan als B-ruiter niet meer het echte SGW-gevoel hebt als je aan een wedstrijd mee doet. Meer beoordelen aan de hand van de cross kan ik inkomen (zoals nu al gedaan wordt met de stijlcijfers die van je eindscore afgehaald worden), maar om nou een onderdeel in zijn geheel te schrappen vind ik echt heel erg zonde.

Het punt van Lielle dat de B een veredelde dressuurwedstrijd vind ik erg overdreven. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Westerbork afgelopen weekend dan waren er in mijn B-ring nog behoorlijk wat hindernisfouten in de cross terwijl in de M-rubriek iedereen foutloos gecrosst had! Dus dat de dressuur in de B een grote 'spelbreker' is vind ik ongegrond..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:21

Ook mee eens, wat mij betreft mogen die winstpunten best omhoog naar gewoon 10. Eigenlijk is de B-SGW een uitzondering, in dressuur/springen en alle andere klassen mag je ook pas over bij 10 WP.

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:22

Ik vind het ook echt geen goed idee :n

Zoals al eerder werd aangegeven is het een samengestelde wedstrijd en is het goed dat je moet laten zien dat je veelzijdig bent op alle onderdelen.
Ook is het leuk om lekker een dressuur proefje te rijden (vind ik)

Zoals vief al zegt ik kan me niet voorstellen dat je niet in de B een winst waardige proef neer kunt zetten, als je er voor traint. In de B dressuur wordt alleen de basis van je gevraagd, tevens wordt er 'over het algemeen' ook niet heel erg streng beoordeeld in de B bij SGW wedstrijden (uitzonderingen daargelaten), Het gaat er voornamelijk om dat het beeld goed is :j

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:23

Melanie, pony's mogen in alle klassen al met 4 wp promoveren! Dat mogen ze van mij ook direct opschroeven naar 10 wp

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:25

Vief, ik zeg ook niet dat dat niet voor meer klasses geldt. Maar in het B zie je het wel regelmatig.

Ik ben erg benieuwd naar de ideeen erachter, de concrete invulling en de uitwerking, voordat ik eea zo hard ga afbranden.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:26

Eerst de BB officiëler maken, daarna de B juist weer minder aan laten sluiten bij de rest? Hmmm...

Wat ik me wel voor kan stellen is dat het voor ervaren ruiters mogelijk wordt om in de klasse B buiten
mededinging mee te doen, en dan de dressuur niet te hoeven rijden. Op die manier kun je makkelijker
een aantal jonge paarden meenemen om ervaring op te doen. Maar dan wel HC dus.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:28

wb kamikaze ben ik het met jullie eens maar we hebben allemaal al wel eens een butafstand gehad op een hindernis waar het paard je moet redden.
stel dat daar dan net de stijljury zit, geen wp? gaat me echt te ver om stijl zover door te laten wegen als er maar enkele hindernissen beoordeeld worden ipv hele parcours.

Mij lijkt het een oplossing voor de grote groep B ruiters die uit de "normale" wedstrijdsport over komen een startplek te geven maar hetafschaffen van de dressuurproef heeft dan absoluut niet mijn voorkeur. Liever dan het model van de Belgische LRVWedstrijden met ook dressuur in de middag. Kunnen er heel wat meer deelnemers starten als er om 8u al gestart wordt in de cross ipv 10u20zoals op veel plekken.
Of dan de lage klasses moeten starten of juist de hogere klasses is een andere discussie :o

Als de dressuurproef eruit gehaald wordt, zou dat voor mij de hele SGW een stuk minder aantrekklijk maken, het gaat juist om de veelzijdigheid van de sport. De een is beter in dressuur en bouwt zo een voorsprong op en de ander is juist sneller in de cross en loppt zo in...

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:33

Wat zouden beweegredenen kunnen zijn? Doorstroom naar andere klasses vergroten? Financieel voordeel voor organistaties? Tijdwinst en dus meer combinaties kunnen laten starten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:38

Tody, als jij startgerechtigd bent in een hogere klasse, mag je sowieso al HC starten zonder dressuurproef, bij mij weten :)

Voorbeeld:
Afgelopen zondag in Westerbork in de L zijn er 5 ruiters onder de 165 (van 140 tot 165) in dezelfde ring.... Als dit al voorkomt in het L, is het in de B zeker, al dan niet nog meer, te verwachten.
Ik vind dat de niet mogen springen grens ook wel opgeschroefd mag worden van 135 naar 150 ofzo :+
Je moet wel hele rare praktijken uithalen wil je deze score halen, zeker op een SGW waar de gemiddelde jurering toch een aantal punten hoger ligt dan bij een dressuurwedstrijd!

Venga, dat lijken mij ook de beweegredenen, maar of ik dit een goede ontwikkeling vindt, is een heel ander verhaal! Misschien als je eerst een startbrevet moet halen (zoals in België, toch?) zie ik er misschien wel iets positiefs in!

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:42

Ik vind het ook een heel slecht idee..
SGW is niet voor niets een Samen Gestelde Wedstrijd.
Dressuur hoort erbij (vind ik persoonlijk)
We hebben ook te maken met vaste hindernissen in de cross dus het risico is altijd hoger dan een normaal
springparcourtje. Zelf vind ik dan ook dat je je pony / paard goed dressuurmatig voor elkaar moet hebben
voordat je een cross gaat rijden. Uberhaupt voordat je een springparcours gaat rijden.
Winstpunteregeling mag idd van mij ook wel wat omhoog, zie vaak dat in de L pony's en L paarden,
Combinaties die onbehouwen rijden, soms gaat het dan ook maar net goed.

Dressuur uit de SGW, geen optie lijkt mij, dan is het leuke van de wedstrijd weg. En krijg je ook
combinaties die er nog helemaal niet klaar voor de cross zijn.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:49

Lielle, ik vind niet dat ik conservatief reageer hoor. Als je de dressuur laat vervallen (eventueel dan met een andere beoordeling voor springen/crossen) dat is het m.i. geen samengestelde wedstrijd meer.
Als je een andere opzet wilt dan kun je bv. ook alleen gaan crossen en daar dan bv. een stijl aan koppelen voor alle klassen.
Maar een SGW zonder dressuur is geen SGW meer.
Maar zoals met alles, zoveel mensen zoveel meningen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:55

Goh, ik vond juist dat ze de dressuur wel wat moeilijker mochten maken :+ gaan ze het helemaal eruit halen... Hmm, nee, dan ga ik toch maar weer terug naar de gewone dressuur/springwedstrijd. Voor mij is dan de lol eraf van de Samen Gestelde Wedstrijd.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:59

Heeft iemand de vraag mbt tot de motivatie al bij de KNHS neergelegd? Anders waag ik er denk even een mailtje aan... Ben erg nieuwsgierig.

@Mootje: Dat 'startbrevet' is er toch al in NL? Je moet eerst 1 wp dressuur, en daarna nog eens een wp springen halen. Heb geen idee hoe het er in Belgie uit ziet qua brevet, maar tis hier dus ook niet zo dat je 'zomaar' mag starten in de SGW. Al kun je wel vraagtekens zetten bij deze manier van 'voorselectie', maar dat is weer een ander onderwerp...
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 23-04-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:00

mootje maar die ruiters hebben wel in een giga regen/hagelbui gereden en als de paarden de kont na zo'n bui draaien kun je er weinig aan doen. vind dat de jury er best iets rekening mee had mogen houden.

we zullen wel een keer te horen krijgen wat de reden is van de knhs. en hoe het hen bevalt op die wedstrijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:05

margreet, niet persoonlijk bedoeld maar de reacties hier 'helemaal niets, want dan is het geen sgw meer' zonder enig verder idee van motivatie, invulling e.d. vind ik erg conservatief. IMO zou het zelfs een heel mooie manier kunnen zijn om de sport verder te ontwikkelen als er de nadruk gelegd gaat worden op de kwaliteit van het rijden van de cross en daar ook promotie van laten afhangen. Mss wel een idee om helemaal geen prijzen meer eraan te koppelen, maar het als 'toelatingseis' voor het L te hanteren?
Dan kan het inschrijfgeld omlaag en kun je veel meer deelnemers laten starten (zoals Ingrid al schreef). In feite krijg je dan BB en B als oefenmogelijkheden. In het hele grijze verleden kenden we ook helemaal geen B sgw (back in the 90's).

Nogmaal, ik zeg niet dat dit de ultieme oplossing to the life, universe and everything is, maar dat het wel interessant is om eens naar wat andere benaderingen te kijken dan de huidige, die uiteindelijk ook niet in steen is gebeiteld. Een beetje innovatie in de sport is echt niets mis mee, en ik begrijp van lau dat het in Duitsland ook al zo bestaat.

Ik zie er nog wel een voordeel in. Waar je nu regelmatig te maken hebt met lange wachttijden tussen dressuur en springen (of juist extreem kort) heb je daar dan geen last van.