[SGW] sterk paard, bit gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:08

Mijn pony reed ik ook in de cross op Pelham. word gewoon zo enthausiast, en dan nog was ze onwijs sterk.

Paard heb ik op zowel pessoa als pelham gereden maar door het verbindingsstukje snapte hij het niet goed en werd alleen maar dwarser/sterker en ging alleen maar rennen.. Ik dressuur, spring en cross hem nu op zn Myler lvl 2 bitje en rijd er super goed op. :j Ben ik wel blij mee :j

MaritB

Re: sterk paard, bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:10

ik heb ook een overenthousiast paard en die rij ik op een halster. Dan wel geen cros, maar imo maakt dat niet veel uit, Springen wekt ook genoeg adrenaline op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:13

Zou eerst eens een cross rijden met een paard die dat erg leuk vind, dan merk je het enthausiasme verschil wel maritje.
Mijn pony is thuis ook op halster te springen, cross ga ik niet proberen, alleen al als ik haar uitlaad en ze heeft al rennende paarden in't vizier weet ze al hoe laat het is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:15

Met springen kan je echter wel de balken er af tikken als het eens niet geheel uit komt. En de cross staat vaste hindernissen daar zit toch echt wel een heel groot verschil in. Want ook mijn paard springt wel eens met een halster. En normaal gesproken met een simpel K & K water trensje

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:18

Als hij op de hand hangt wordt dat waarschijnlijk niet minder met een pelham. Je zou een Waterford kunnen proberen of een Myler level 2. Pessoa zou ik persoonlijk niet snel proberen, breken ze snel op af.

Als hij zijn mond opendoet kan een touwneusriem nog wel eens helpen.

Succes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:19

EvelienH wat bedoel je met breken ze snep op af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:21

Ik heb ook wel eens half op hol geslagen idioten in het bos gereden of op strand, volgens mij maakt het dan weinig uit wat voor bit je inhebt. Moeten we ze dan maar meer pijn doen in de mond voor iets waar ze gewoon enthousiast voor zijn?
Op strand heb ik het opgelost door ze terug te halen, rust terug te brengen en daarna weer verder te gaan en er voor te zorgen dat ze niet over de grens gaan.

Dus wat ik zou willen zeggen, ga een oefencross rijden en dan puur rijden op controle en rust. Voltes rijden, focussen op terug. Is dat zo moeilijk? Tja het kost meer tijd dan een scherper bit kopen...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:24

Ach ja Joolien, en wat los je er dan mee op? Dan rijd ik een oefencross misschien in voltes. Heb ik overigens laatst toen wel gedaan, telkens een volte voor hindernissen, maar als je in een lekkere volle galop zit in de cross, is het bij sommige paarden echt lastig om ze goed terug te rijden dan, is ook niet zo gek met de adrenaline.
Mijn paard blijft bijv ten alle tijde dan wel goed terug te rijden op zn huidige bit en loopt er fijn op. Mn pony integendeel die heeft maar 1 doel en dat is de hindernis springen, wel gecontroleerd en goed uitgemeten, maar dat zou ik dus niet kunnen met een simpel trensje of wat dan ook. Dan gaat het fout en dat is met springen niet zo erg maar cross ga ik zulke risico's niet nemen aangezien het wel vast ligt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:25

Joolien schreef:
Ik heb ook wel eens half op hol geslagen idioten in het bos gereden of op strand, volgens mij maakt het dan weinig uit wat voor bit je inhebt. Moeten we ze dan maar meer pijn doen in de mond voor iets waar ze gewoon enthousiast voor zijn?
Op strand heb ik het opgelost door ze terug te halen, rust terug te brengen en daarna weer verder te gaan en er voor te zorgen dat ze niet over de grens gaan.

Dus wat ik zou willen zeggen, ga een oefencross rijden en dan puur rijden op controle en rust. Voltes rijden, focussen op terug. Is dat zo moeilijk? Tja het kost meer tijd dan een scherper bit kopen...

Hier sta ik compleet achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:25

MelanieB schreef:
Ach ja Joolien, en wat los je er dan mee op? Dan rijd ik een oefencross misschien in voltes. Heb ik overigens laatst toen wel gedaan, telkens een volte voor hindernissen, maar als je in een lekkere volle galop zit in de cross, is het bij sommige paarden echt lastig om ze goed terug te rijden dan, is ook niet zo gek met de adrenaline.
Mijn paard blijft bijv ten alle tijde dan wel goed terug te rijden op zn huidige bit en loopt er fijn op. Mn pony integendeel die heeft maar 1 doel en dat is de hindernis springen, wel gecontroleerd en goed uitgemeten, maar dat zou ik dus niet kunnen met een simpel trensje of wat dan ook. Dan gaat het fout en dat is met springen niet zo erg maar cross ga ik zulke risico's niet nemen aangezien het wel vast ligt.

Nou dan in de cross ook eens goed terug rijden? Zou moeilijk moet dat niet zijn als je dat ook in de oefencross kan, je moet pas ergens aan beginnen als je het veilig en gecontroleerd kunt doen, want passen op de sprong is ook wel fijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:28

Ik ga in een cross niet eens goed terug rijden, dan rijd ik wel een OEFENcross..
En passen gaat ook heel goed, maar wel met een scherper bitje, het zou nog minder fair voor het paard zijn als ik een simpel bitje erin gooi en daar constant heel hard aan ga lopen rukken omdat er totaal geen reactie komt. Liever dan pelham en eens een ophouding maken en je reactie krijgen en goed kunnen passen dan blijven trekken en hopen dat je goed uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:29

MelanieB schreef:
Ik ga in een cross niet eens goed terug rijden, dan rijd ik wel een OEFENcross..
En passen gaat ook heel goed, maar wel met een scherper bitje, het zou nog minder fair voor het paard zijn als ik een simpel bitje erin gooi en daar constant heel hard aan ga lopen rukken omdat er totaal geen reactie komt. Liever dan pelham en eens een ophouding maken en je reactie krijgen en goed kunnen passen dan blijven trekken en hopen dat je goed uitkomt.

Waarom niet even wat langer doortrainen om hem wel netjes op het simpele bitje terug te laten komen?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:33

Dit is weer een hopeloze discussie tussen de cross ruiters en niet cross ruiters. :+ Ik wil liever niet verongelukken, daarom rij ik met een scherper bit. Springen gaat gewoon om een dubbelgebroken bit, dressuur op een ongebroken trens en crosstraining ook op een dubbelgebroken trens. Paarden die het crossen kennen willen zo graag dat het echt niet minder wordt door voltes te rijden. Paarden weten ook dondersgoed het verschil tussen training en wedstrijd.

En inderdaad, liever een scherper bit waarop het paard reageert dan rukken aan een trensje.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het door dressuurmatig werk beter kan worden maar dat elk paard op een simpel bitje in de cross te rijden is, is onzin.

Mijn paard werd op stang en trens in de cross gereden en was dressuurmatig heel slecht gereden. Nu rij ik hem op een waterford, een heel stuk minder streng maar dit wordt nooit een paard dat op een trensje de cross gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 28-10-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:34

Met training komt ie dan ook wel gemakkelijk terug, en durf ik dat ook best op een simpel bitje hoor, maar in de cross heb je toch een bepaald hoger tempo die je rijd, dit ga ik gewoon ook niet doen, voor haar, en voor mij, want constant hangen of kloten, is voor beide niet fijn. Pony heeft zo gewoon zo weinig mogelijk gepluk in de mond, zie er namelijk genoeg rijden die keihard zonder enige controle met een gewoon bitje rijden, alleen maar om te zeggen: ik kan 'm op een gewoon bitje rijden. :D
Overigens is de pony dressuurmatig zeer goed voor elkaar dus daar ligt het niet aan.

Maargoed, ga er ook niet aan veranderen, ben blij dat m'n paard wel lekker op zn myler alles kan doen, maar soms kan dat niet.

En bij deze heb ik eigs niets meer toe te voegen, het lijkt wel op de S&T discussie.. :=

En ik kan me helemaal bij Evelien aansluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:38

MelanieB schreef:
Met training komt ie dan ook wel gemakkelijk terug, en durf ik dat ook best op een simpel bitje hoor, maar in de cross heb je toch een bepaald hoger tempo die je rijd, dit ga ik gewoon ook niet doen, voor haar, en voor mij, want constant hangen of kloten, is voor beide niet fijn. Pony heeft zo gewoon zo weinig mogelijk gepluk in de mond, zie er namelijk genoeg rijden die keihard zonder enige controle met een gewoon bitje rijden, alleen maar om te zeggen: ik kan 'm op een gewoon bitje rijden. :D
Overigens is de pony dressuurmatig zeer goed voor elkaar dus daar ligt het niet aan.

Maargoed, ga er ook niet aan veranderen, ben blij dat m'n paard wel lekker op zn myler alles kan doen, maar soms kan dat niet.

En bij deze heb ik eigs niets meer toe te voegen, het lijkt wel op de S&T discussie.. :=

En ik kan me helemaal bij Evelien aansluiten.

Maar dan klopt er iets niet in je training? Waarom rijd je op wedstrijd anders dan in training?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:41

Omdat je in een training je op 1 of een klein lijntje focust, niet zo'n 4/5 minuten gallopeert in hoger tempo en tussendoor een hindernis meepakt.

Misschien eens bij een training en een cross gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:45

MelanieB schreef:
Omdat je in een training je op 1 of een klein lijntje focust, niet zo'n 4/5 minuten gallopeert in hoger tempo en tussendoor een hindernis meepakt.

Misschien eens bij een training en een cross gaan kijken.

Ik ken een crosstraining wel, maar is het dan niet verstandig om meer op een realistische cross te gaan trainen? Ik kan me voorstellen dat er niet overal vaste banen liggen...

Sorry maar ik snap gewoon niet waarom het probleem niet weggehaald wordt op een trainingsmanier. Maar nee er wordt gewoon een scherper bit ingegooid en opgelost probleem. Iets wat imo alleen maar ten nadele is van het paard.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:19

Mijn paard reed ik in de cross met een enkel gebroken trens met een ringetje in het midden waardoor het bit inwerkt als ongebroken bij druk erop. (ik hoop dat het zo duidelijk is, wordt ook wel danger bit genoemd)
Werkt zacht in als het niet nodig is en heeft net wat extra rem als ze sterk werd.
Het fijnste is als je wat verschillende bitten kunt proberen, ieder paard reageert hier toch weer anders op.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:04

Ach daar hebben we Jolien van het S&T& topic weer!
Weet je wat.... De eerst volgende cross rijd jij de mijne op simpel trensje!
Kijken hoe het gaat....
Nouja doe ook maar niet want dan kan ik m'n paard wegbrengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:09

hennydehart schreef:
Ach daar hebben we Jolien van het S&T& topic weer!
Weet je wat.... De eerst volgende cross rijd jij de mijne op simpel trensje!
Kijken hoe het gaat....
Nouja doe ook maar niet want dan kan ik m'n paard wegbrengen!

Waarom zo reageren? Mag ik geen mening hebben? Ik ben gewoon van mening dat het ook anders kan, dan hoef ik geen ervaring te hebben in de cross maar ik kan me heel goed voorstellen hoe dat is. Ik ben gewoon van mening dat lang genoeg trainen en discipline kweken een net zo goed resultaat heeft, alleen dan zonder scherp bit. Maar tegenwoordig moet alles te snel. Maar goed, ik heb dit al eerder in algemene zin aangekaart maar blijkbaar schop ik mensen tegen het zere been...

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:14

Ten eerste, stop even met dat geruzie over S&T. Dit is niet wat TS vroeg.

Werkt heel simpel, TS stelt een vraag - wij geven een antwoord op de vraag.
We wisten toch allang dat niet iedereen zijn of haar paard op dezelfde manier traint, maar uiteindelijk iedereen het beste voor heeft met zijn paard (Althans, daar gaan we even van uit, mocht dat niet zo zijn is het niet aan ons om daar tussen te gaan staan, dat helpt echt niet ;) )

Oke, TS, ik kan vanaf mijn positie niet zien wat de oplossing is voor jouw en je paard. Je instructrice ziet jou en je paard aan het werk en kan je daarom een goed advies geven over welk bit. Verder wil ik je meegeven dat het goed is dat je om tips vraagt op bokt, maar volg alsjeblieft niet klakkeloos op wat hier gezegd word. Mensen kennen jou en je paard niet.
Succes met het trainen van de Cross, komt heus goed! :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:54

No offence, maar als je zelf nooit een cross gereden hebt kan je het je niet voorstellen. Een cross zelf rijden is iets heel anders als denken dat je weet hoe het is om een cross te rijden. Alles er omheen kan je nooit in een trainingssituatie na bootsen. Alleen degene die zelf crossen gereden hebben weten wat ik bedoel. Je kan niet denken dat je weet hoe het is zonder het ooit gedaan te hebben.

TS overleg met je instructie, die kan je verder helpen. Ga er niet zomaar allemaal bitten in hangen, maar overleg. Dan kom je er wel uit, succes! :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:56

MelanieB schreef:

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. En ik rij niet eens een cross hoor.
Mijn paard wordt gereden. En trainingen rijden wij gewoon op een dubbel gebroken trensje.
Alleen met de wedstrijden hangen wij er dus inderdaad wat anders in.
En dat is meer voor mij dat ik weet dat paard & amazone heelhuids terug kunnen komen.
En dan zeggen ik kunnen want sommige blessures hebben niets met bit gebruik te maken.
En die kan je dan dus niet voorkomen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:10

Annetje schreef:
MaritAriel: Je mag op officieel springconcour of in een officiele cross niet zonder bit rijden zover ik weet, of je moet in een bepaalde (hoge) klasse zitten.

Maritje: Als eigenaar en liefhebber van een paard kun je echt wel het verschil merken tussen angst en plezier tijdens zo'n rit. En hoofdstelloos mag je geen officiele cross rijden. Er is wel ooit een bokker geweest die dit als pauzeprogramma deed.

Ik vind het altijd een beetje jammer dat veelal de niet-crossers in zo'n topic reageren, en het leuke is, ik doe daar lekker aan mee. Ik heb enkel een paar crosstrainingen gereden, maar ik heb genoeg gevoeld en om me heen gezien en ik weet dat de paarden vrolijk worden en daardoor ook heter. In het heetst van de strijd zijn ze iets minder subtiel.
Een paard vlak voor een crossparcours of springwedstrijd relaxed maken? Hm... dan heb je zelf vast nog nooit een wedstrijd gereden, of de adrenaline gevoeld door je lijf wanneer je een beetje harder gaat tijdens een buitenritje. Die adrenaline heb je juist nodig om te kunnen rijden. Als je paard heel relaxed is kun je er vast en zeker achterstevoren en ondersteboven ophangen terwijl hij zonder optoming een rondje in sukkelgalop loopt te smakken door de wei, maar een foutloze cross zie ik daarmee niet lukken.

Aan de topicstarter: Gebeurt het ook tijdens de training? Heeft je instructeur niet wat tips van welke bitten je kunt uittesten? Er zijn zoveel verschillende bitten op de markt en zoveel verschillende paarden, elk paard reageert ergens anders op.
Ik hoor hier in de buurt goede ervaringen met Myler, maar ik weet niet of dat zozeer scherper is, de werking is vooral anders. Volgens mij mag je Myler ook testen. Wellicht is het een idee om naar de plaatselijke ruitershop te gaan en gewoon te vragen of je voor een kleine vergoeding heel wat bitten mag testen? Het zou zonde zijn als je vanalles aanschaft, waarop je paard niet fijn reageert

ik bedoelde ook niet dat ze bitloos moest gaan rijden , maar ik wou er daar mee zeggen dat ik een scherp bit afraden aangezien het niet alleen er vandoor gaan is maar ook hangen ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:14

Toevoeging aan Annetje's post: www.paardenschuur.nl ff bellen, hun lenen bitten uit voor een proeftijd :) Mocht het bevallen koop je die gewoon, is ideaal. Je kunt er ook een met sleuven kopen, kun je zowel met een beetje hefboomwerking testen, als gewoon normaal :)