Annetje schreef:MaritAriel: Je mag op officieel springconcour of in een officiele cross niet zonder bit rijden zover ik weet, of je moet in een bepaalde (hoge) klasse zitten.
Maritje: Als eigenaar en liefhebber van een paard kun je echt wel het verschil merken tussen angst en plezier tijdens zo'n rit. En hoofdstelloos mag je geen officiele cross rijden. Er is wel ooit een bokker geweest die dit als pauzeprogramma deed.
Ik vind het altijd een beetje jammer dat veelal de niet-crossers in zo'n topic reageren, en het leuke is, ik doe daar lekker aan mee. Ik heb enkel een paar crosstrainingen gereden, maar ik heb genoeg gevoeld en om me heen gezien en ik weet dat de paarden vrolijk worden en daardoor ook heter. In het heetst van de strijd zijn ze iets minder subtiel.
Een paard vlak voor een crossparcours of springwedstrijd relaxed maken? Hm... dan heb je zelf vast nog nooit een wedstrijd gereden, of de adrenaline gevoeld door je lijf wanneer je een beetje harder gaat tijdens een buitenritje. Die adrenaline heb je juist nodig om te kunnen rijden. Als je paard heel relaxed is kun je er vast en zeker achterstevoren en ondersteboven ophangen terwijl hij zonder optoming een rondje in sukkelgalop loopt te smakken door de wei, maar een foutloze cross zie ik daarmee niet lukken.
Aan de topicstarter: Gebeurt het ook tijdens de training? Heeft je instructeur niet wat tips van welke bitten je kunt uittesten? Er zijn zoveel verschillende bitten op de markt en zoveel verschillende paarden, elk paard reageert ergens anders op.
Ik hoor hier in de buurt goede ervaringen met Myler, maar ik weet niet of dat zozeer scherper is, de werking is vooral anders. Volgens mij mag je Myler ook testen. Wellicht is het een idee om naar de plaatselijke ruitershop te gaan en gewoon te vragen of je voor een kleine vergoeding heel wat bitten mag testen? Het zou zonde zijn als je vanalles aanschaft, waarop je paard niet fijn reageert
ik bedoelde ook niet dat ze bitloos moest gaan rijden , maar ik wou er daar mee zeggen dat ik een scherp bit afraden aangezien het niet alleen er vandoor gaan is maar ook hangen