[SGW] Hoe verzorg jij je paard voor je weer op de trailer zet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Re: Hoe verzorg jij je paard voor je weer op de trailer zet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:50

oooo, dat valt mee! Handig om te weten, naja heb ik altijd maar het zekere voor het onzekere genomen ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:42

Ik heb Horse Liniment, daar zit geen kamfer in en is dopingvrij.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:12

Ik spons paard af en goed droogstappen met een dunne deken. Als de cross dichtbij is wordt paard opgehaald en wordt dan gelijk nog een paar uur in de wei gezet tegen verzuring. Paard heeft hierdoor zelden spierpijn de dag erop. Ik gebruik verder geen smeersel. Ik wist niet eens dat zoiets als met kamfer bestond.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:17

Afspuiten (indien mogelijk) en anders lekker afsponzen. Afhankelijk van weer wel of niet een deken erop.
Aan de benen doen we verder niets. Ik wil zien of er iets gebeurt. In zowel de endurance (klasse 3/4) als de cross hanteren we deze werkwijze.
En thuis altijd de wei in.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:42

Afspuiten als het mogelijk is qua weer en of er een plek is anders afsponzen.
Dekentje op en even stappen. Verder gebruik ik niks. Thuis altijd nog even de wei in. min. 30min. en de volgende dag even een stukje de weg op. gewoon een klein relax buitenritje. Merk nooit dat hij stijf is.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:51

ik zadel hem af, haal de knotten eruit, laat hem wat grazen als de mogelijkheid,
En laat hem ook wat drinken.
Meestal zet ik hem pas erop als de uitslag bekend is en ik dus naar huis ga.
Ik probeer dan ook altijd te zorgen dat zo ver als mogelijk achteraan kan starten, zodat ik niet lang hoef te wachten.
Hem erop zetten en dan wachten.. durf ik nog niet :P
Ik denk dat hij er onrustig van wordt.

Dus zolang het nog niet hoef, probeer ik het niet :P
Er zal toch een moment moeten komen, maar hij heeft pas 4 keer op de trailer gestaan, dus.. lkkr rustig aan
Of zeggen jullie, hem er gewoon op zetten en klaar?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:09

CalvinenGino schreef:
ik zadel hem af, haal de knotten eruit, laat hem wat grazen als de mogelijkheid,
En laat hem ook wat drinken.
Meestal zet ik hem pas erop als de uitslag bekend is en ik dus naar huis ga.
Ik probeer dan ook altijd te zorgen dat zo ver als mogelijk achteraan kan starten, zodat ik niet lang hoef te wachten.
Hem erop zetten en dan wachten.. durf ik nog niet :P
Ik denk dat hij er onrustig van wordt.

Dus zolang het nog niet hoef, probeer ik het niet :P
Er zal toch een moment moeten komen, maar hij heeft pas 4 keer op de trailer gestaan, dus.. lkkr rustig aan
Of zeggen jullie, hem er gewoon op zetten en klaar?

Jij start duidelijk niet op een SGW want dan moet je paard namelijk altijd een paar uur op de trailer staan tussen de verschillende wedstrijd onderdelen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:28

TG spuit ik af als de mogelijkheid er is en anders afsponzen en dan met zweetmes erover. Dan krijgt ie afhankelijk van het weer een zweetdeken,cooler of vliegendeken met fleece rug op.

Ik heb nu ook de Stay Sound clay maar dat vond ik wel een gedoe om er netjes op te krijgen.

En ik heb deze linement:
http://www.dochorse.nl/ABSORBINE/ABSORB ... detail(577).aspx

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:21

die klei is volgens mij niet netjes erop te krijgen...tenminste...bij mij lukt dat niet..dus ik doe gewoon zo goed mogelijk verdelen..

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:49

maar waarom kleien? Had hier zaterdag ook nog een gesprek over na de zware endurance in Banholt.
Ik wil graag weten of ik mijn paard te zwaar heb belast en dus zien of er zwelling ontstaat.
Daarbij heb ik bij onze arabier nog nooit zwelling gezien en vind daarom het kleien gewoon nutteloos.
Goed uitstappen en in beweging houden is in mijn optiek beter. In de endurance zie je paarden na een wedstrijd ook vaak nog in een paddock staan, waar ze nog lekker rond scharrelen.
Ik veroordeel het niet, maar nutteloos smeren vind ik zonde van de euro's ;-)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:48

TG je moet iig zorgen dat de benen goed droog zijn wanneer je de klei er op smeergeld, dan is het goed te doen! Plastic handschoen aan dan heb je je handen ook niet helemaal onder zitten.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:44

Bedankt voor de tip.

De coolpacks zijn in de aanbieding bij de paardendrogist.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:57

Tot nu toe op de volgende manier gedaan:

Na de cross afsponsen + zweetmes erover, lekker hapje (wortels meestal) wat drinken als meneer wil, 10/15 min. stappen met of zonder zweetdekentje. Dan krijgt ie bij de trailer, als die wil, wat brok+musli (zemelen/slobber wil die niet, dat heb ik liever), en smeer ik nog wat coolingsgel op z'n pezengebied&kogel. Voor de rest heb ik hem zo veel mogelijk buiten vast aan de trailer, hooinet erbij. Moet ik lang tussendoor of erna wachten, mss nog een stukje stappen. Maar eigenlijk moet ie in rust aan de trailer staan, niet dat ie bij elk onrustig momentje wordt meegenomen te wandelen. Wanneer ik toch echt bij de auto weg moet, dan gaat ie op de trailer.
Thuis nog paar uurtjes op de wei.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:00

TG krijgt na de cross altijd 1 of 2 biertjes met wat musli, electrolyten en een appel. Drinken wil die niet altijd maar wordt wel regelmatig aangeboden.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:16

Ruud_O schreef:
maar waarom kleien? Had hier zaterdag ook nog een gesprek over na de zware endurance in Banholt.
Ik wil graag weten of ik mijn paard te zwaar heb belast en dus zien of er zwelling ontstaat.
Daarbij heb ik bij onze arabier nog nooit zwelling gezien en vind daarom het kleien gewoon nutteloos.
Goed uitstappen en in beweging houden is in mijn optiek beter. In de endurance zie je paarden na een wedstrijd ook vaak nog in een paddock staan, waar ze nog lekker rond scharrelen.
Ik veroordeel het niet, maar nutteloos smeren vind ik zonde van de euro's ;-)

tja, eigenlijk deed ik dat ook nooit, maar ik zag zoveel ruiters dat doen dat ik me erin ben gaan verdiepen en ik vond het op zich wel een goed ding, maar nu ik jou argument hier zo lees en ik weet welke wedstrijdervaring jij hebt...vind ik dat van jou ook wel weer een goed argument...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:24

Ik zorg dat het paard in ieder geval goed uit gestapt is. Mits het warm genoeg is spons of spuit ik het paard af, in ieder geval altijd de benen al is het maar om de modder eraf te krijgen. Het liefst doe ik ook meteen de beschermers af na de cross. Spons is het paard af, dan gebruik ik vaak ook wat voor de spieren door het water (kom zo ff niet op de naam). Een deken krijgt ze alleen op als het te koud is.

Ze krijgt altijd water, mits ze dat wil, maar ik voer of geef nooit speciale dingen na de cross :n (behalve wat snoepjes :D ). Klei heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben meer van het goed uitstappen en zorgen dat ze na de cross thuis de wei nog ff op gaan. K heb ook nog nooit last gehad van stijve paarden met dikke benen na de cross. Dat zal denk ook de reden zijn.

Als ik na de cross nog lang moet wachten en het paard kan ik niet thuis brengen dan laat ik hem nog ff wat gras eten en anders hooi op de trailer. Echt voeren doe ik amper op concours, maar ik ben dan ook nooit 2 uur onderweg naar een cross.

@ Ruud: ik ben het ook met je eens. :j

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:44

Ruud op lager niveau vin dik het ook 'onzin' om de paarden in de klei te zetten. Op hoger niveau vind ik het gewoon noodzakelijk omdat de benen toch veel te verduren hebben gehad waardoor je ze met de klei toch wat extra helpt in het herstelproces. Zeker wanneer je een dag na de cross nog moet keuren en springen wil je dat je paard de volgende dag fit is en geen dikke benen heeft.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:57

Ik weet niet wat zwaarder is. Cross of 88km door keihard heuvelachtige terrein in Limburg, of een 120km (om te zwijgen over de 160km in de franse bergen).
Maar dat ter zijde, dan wil ik nog steeds weten of de benen oplopen.

Ook in de endurance vinden we de dag erna pas of een wedstrijd is geslaagd. En bij dikke benen zijn we toch niet tevreden.
Maar iedereen moet natuurlijk datgene doen waarbij hij/zij zich prettig voelt ;-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:00

Ruud, wat doe je dan als je paard de dag er na met dikke benen staat? Dan ben je toch al te laat om je paard te "helpen" om eventuele blessures tegen te gaan?
En een goed management van tevoren helpt je toch ook om je paard niet te overbelasten?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:03

Dat snap ik maar bij een endurance hoeven de benen niet 30 keer de klap van de landing op te vangen. Plus dat de snelheid veel hoger is en de benen dus in een kortere periode veel meer te verduren krijgen en ze ook ineens erg warm worden. Ik denk dat daar het grote verschil in zit.

Ik ga er ook niet van uit dat in de humane sport hordelopers over een sprintafstand dezelfde naverzorging krijgen als marathon lopers. Naar mijn idee is het dus toch een beetje appels met peren vergelijken.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:44

In de endurance wordt heel lang nog na gewandeld met de paarden. En ook de dag erna zijn we nog druk aan het stappen. Stalrust is ook een vies woord bij enduranceruiters.
Mocht het toch zo zijn dat de benen zijn opgelopen, dan kan alsnog klei worden ingezet, maar meestal wordt toch gekozen om zelfs een stukje te gaan rijden.

En bij opgelopen benen wordt de volgende keer dus minder hard gereden, of bepaald terrein vermeden. Het is een blijft een overbelasting....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:18

Voor het hogere werk kan ik wel in komen in het klei smeren. Maar zo iemand als ik die alleen B en hooguit L crosst, zie ik de klei wel als zijnde 'overbodig'. Op zo'n laag niveau is de belasting lang niet zo groot en kun je imo voldoen met goed uitstappen en verzorgen na de cross, plus op de weide zetten als ze thuis komen.

@ Sim: ik heb nog nooit dikke benen mee gemaakt. Dus voor mij zou dat nu iig geen reden zijn om klei te gaan smeren.

Ik vraag me af wie hier wel eens met dikke benen van doen heeft gehad na een cross?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:34

Die van mij ook niet Rowo. Toen ik net begon met crossen kleide ik ook omdat ik dacht dat dat gewoon zo hoorde bij de naverzorging. Nu doe ik dat allang niet meer. Ja, toen ik M crosste met de volbloed kleide ik wel na de cross.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:41

Ja dat zie je vaak: smeren omdat ze denken dat het moet, of omdat iedereen dat doet niet wetende waar het eigenlijk echt voor dient. Ik probeer zelf een beetje aan te voelen waarbij het paard zich het best hersteld en voelt.
Ook valt het me op dat er zoveel mensen zijn die met temperaturen van rond of boven de 20 graden paarden direct een deken op gooien na de cross. Daar kan ik echt niet in komen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:44

Ik klei eigenljik alleen bij echt warm weer, zoals vorig jaar Vlietlanden en (zoals het er nu naaruit ziet) dit jaar Oudkarspel. Een deken om gooien hoef ik bij Jer echt niet te doen, die zweet zo verschrikkelijk na :=
Dat heb ik volgens mij nog nooit gedaan!

Ik heb trouwens net de coolboots bij de paardendrogist besteld :) Als het goed is, kan ik die dan zondag mee in de koelbox!