[SGW] Maximale hartslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Maximale hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:18

Het is per cross heel verschilllend. Je hebt er gewoon crossen bij dat er heel veel mensen terug moeten komen. Een paar jaar geleden in Maarsbergen moesten er ook heel veel terugkomen. Oro had toen 90 en wij moesten ook na 10 minuten terug komen. Toen had hij 70 en dat vonden ze maar net goed. Er zijn er die dag meerdere afgekeurd. Ik denk dat ze op zo'n wedstrijd strengere richtlijnen aanhouden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:26

of de omstandigheden zijn zwaarder. Het was gisteren relatief warm, en met de heuvels in Markelo is het conditioneel wel zwaarder. Ik heb het ook 1 keer meegemaakt, vorig jaar in Maarsbergen. Bioj de 1e controle was hartslag erg hoog, DA raadde aan om goed te koelen en na 10 minuten terug te komen. Hartslag was toen ineens gedaald naar 48.

Eerlijk gezegd vind ik het prima als er niet te makkelijk gekeurd wordt, daar zijn ze ook voor.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:44

Je mag dus wel gewoon ingrijpen in je tien minuten, als je bijvoorbeeld beenbescherming eraf zou halen, zou het paard in ieder geval makkelijker afkoelen, lijkt mij. Als jet warm weer zou je hem dus ook mogen koelen. Of is mijn conclusie nu fout omdat hiervoor wordt geschreven dat het paard gekoeld mocht worden. Of mag zoiets niet direct na de cross maar wel bij het terugkomen.

Streng keuren vindt ik geen probleem het gaat om het welzijn van het paard, een stalgenootje van mij wil graag cross rijden, maar dat paard heeft al bijna geen basis conditie en wordt niet specifiek getraint voor de cross(beter gezegd heeft nog nooit een boomstam in het wild zien liggen). Dat soort mensen die zonder na te denken een cross gaan rijden moeten de kans lopen dat ze niet door de keuring komen, uit bescherming voor het paard voor de volgende keer(terwijl het eigenlijk al te laat is, omdat het achteraf is). Het welzijn en de gezondheid van het paard moet op zo'n dag voorop staan en als een strenge keuring daaraan bijdraagt dan moet dat gewoon.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:03

Natuurlijk mag je een paard direct na de finish gaan koelen. Ga maar ens kijken bij de echte grote wedstrijden, daar staan de grooms bij de finish te wachten met emmers water. Zadel gaat eraf en er worden gelijk een paars emmers met water over de paarden heen gegooit. Hierdoor kunne de paarden veel sneller afkoelen en herstellen!

Trouwens even ter correctie.
De eerste keuring na de cross moet binnen 10 minuten na de finish. Na deze keuring wordt beslist goedkeuren of 20 !!!! minuten uitstel, na die extra 20 minuten wordt beslist of het paard worrdt goedgekeurd of wordt afgekeurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:29

ik wist niet dat het 20 minuten was, ik dacht idd ook 10 minuten. De eerste controle binnen 10 minuten wist ik wel.

Koelen doe ik nu met Ojee idd soms wel voor de keuring, en iig probeer ik al af te zadelen en beenbeschermers eraf te halen. Hij heeft het snel warm (is nu dus ook weer geschoren) en dan is het alleen maar eerlijk om hem daarmee te helpen.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:33

Officieel hoort de keuring ook plaats te vinden in een afgesloten ruimte. De meeste mensen gaan idd uit van 10 minuten. Maar het blijkt zelfs te zijn dat wanneer je paard een ijzer is verloren tijdens de cross en daardoor onreglematig is bij de keuring je het ijzer er weer onder mag maken en dan ter herkeuring kan komen. Dit moet nl best kunnen in 20 minuten.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:29

Ik ben er in Vasse bijna uitgezet na de keuring voor de cross. De keuring was daar naast de kapschuur. Veel mensen, herrie, generators. Mijn paard is best gevoelig en het was er erg druk toen zij de veearts ook dat zij zich behoorlijk opwond wat ik wel logisch vond. Meisje wilde mij niet door laten gaan maar toen kwam de echte DA eraan en mocht het wel. Na de cross uitgestapt op het parkeerveld en toen was het prima

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:43

Ik heb gister in Markelo nog even met de DA staan praten na het keuren. Mijn paard had 72 na de cross, normaal zit ie op 64.
Dus ik vroeg wat nu het max was. Hij vertelde dat alles onder de 100 goed is.

Het kan zijn dat een paard met 200 de cross uit komt naar heel snel terug gaat naar 80 dus geen probleem. Maar het kan ook dat ze met 120 de cross uitkomen en heel lang op 120 blijven en das dus niet goed.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 06:19

Maar die van mij had 92 en dat is dan uitsluiting. Wel raar als hij dan zelf zegt 100.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:31

Interessante discussie! Ik heb het ook een keer aan de DA gevraagd, omdat ik altijd commentaar kreeg op de lage hartslag van mijn paard maar hoge ademhaling (35/40 na het springen 50/55 na de cross zonder de volle 10min te wachten). Deze DA vertelde mij dat hij 90 aanhield, maar dat er hierop wel uitzonderingen waren. Als een paard een te hoge ademhaling had wilde hij hem ook wel eens terugzien.

Wat ik zo denk (als ik iedereens berichten lees) is het naar inzicht van de DA en niet volgens richtlijnen vanuit de KNHS.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:34

ik denk ook dat het beter is om naar inzicht te handelen!
De hartslag van een ouder paard ligt geloof ik ook al lager dan die van een jonger paard, tenminste dat is mij een keer verteld

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:36

Ik denk dat de KHNS hier maar eens richtlijnen voor moet maken. Nu zegt de ene DA wat anders dan de andere wat voor veel verwarring zorgt.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:40

ben ook wel benieuwd wat voor instructies de da krijgt voor het keuren van de paarden.
zal in westerbork de da wel even uithoren ;)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:08

Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er WEL richtlijnen voor de dierenartsen! Maar omdat deze niet in de reglementen staan weet ik ze dus ook niet uit mijn hoofd. Ik zal hier ook eens even gaan informeren. Jullie horen van mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:13

http://www.sgw-eventing.nl/reglementen/instructie5.doc
Citaat:
INSTRUCTIES VETERINAIRE KEURING
VAN PAARDEN EN PONY’S BIJ EVENTING WEDSTRIJDEN NATIONAAL

Doelstelling
De veterinaire keuring bij samengestelde wedstrijden heeft tot doel de bescherming van het paard/de pony tegen onoordeelkundig gebruik en tegen deelname aan een wedstrijd wanneer, gezien de conditie, respectievelijk de gezondheidstoestand van het paard, voor het dier een beschadigende, ziekmakende respectievelijk ziekteverergerende of verminkend effect zou kunnen beteke¬nen.

Definities
Wedstrijddierenarts
• Onder de wedstrijddierenarts wordt diegene verstaan die belast is met de veterinaire controle van de deelnemende paarden/pony’s vóór, tijdens en na de wedstrijd, geheel geconcentreerd op het wedstrijdgebeuren.

Dienstdoend of behandelend dierenarts
• Onder de dienstdoende dierenarts wordt diegene verstaan die door het organiserend comité is aangesteld om in voorkomende gevallen, ongelukken, ziektes, enz. diergeneeskundige hulp te verlenen.

Algemene richtlijnen betreffende de veterinaire keuring
• Wanneer een paard/pony aan de keuring wordt onttrokken volgt uitsluiting.
• Tegen de beslissing van de wedstrijddierenarts is geen beroep mogelijk.
• Wanneer een ruiter of eigenaar op de hoogte is van de aanwezigheid van een bepaalde afwijking bij zijn paard die voor de keuringsdierenarts aanleiding zou kunnen zijn het paard niet te laten starten, maar waarbij bij voorgaand diergeneeskundig onderzoek is gebleken dat deze afwijking geen afbreuk doet aan de ge¬schiktheid van het paard voor de betreffende wedstrijd, dan wordt de ruiter of eigenaar aangeraden het bewijs van een dergelijk onderzoek bij de keuring te overhandigen.
• Per wedstrijd moet een wedstrijddierenarts en daarnaast een behandelend dierenarts (oproepbaar) of een gekwalificeerde paarden/pony EHBO’r aanwezig zijn. In geval van eerste hulp (en alleen dan en niet meer) kan de wedstrijddierenarts kort inspringen.
• De ruiter is verantwoordelijk voor het op tijd aanbieden van zijn paard voor de keuring.

Adviezen aan de keuringsdierenarts
• Stel u op de hoogte van het wedstrijdreglement.
• Neem tijdig contact op met het organiserende comité betreffende de wijze van uitvoering van de keuring (plaats, tijd, ruimte, aantal deelnemers, soort wedstrijd, taakverdeling met colle¬gae, etc.).
• Controle van de keuring dient plaats te vinden op een voldoende harde bodem.
• De keuring vóór de wedstrijd of vóór de cross (bij ééndaagse wedstrijden) dient analyserend en niet diagnosticerend te zijn (geen buigproeven etc.).
• Bij verwondingen niet laten starten wanneer de deelname aan de wedstrijd nadelig is voor genezing van de wond.
• Bij afkeuring nader diergeneeskundig onderzoek en eventueel behandeling adviseren.
• Bij twijfel afkeuren.
• Ga niet over een genomen beslissing in discussie.
• Zorg dat de toegevoegde secretaris de betreffende gegevens goed noteert. Deze gegevens zijn niet openbaar.
• Houd de identiteit van de ruiters en paarden/pony's bij.
• Houd rekening met het feit dat de stress van een wedstrijd sommige ruiters prikkelbaar maakt.
• Houd uw mening over bepaalde paarden/pony's voor uzelf tenzij de eigenaar er nadrukkelijk om vraagt.
• Een belangrijke voorwaarde voor de keuring is dat de paarden onder dezelfde omstandig¬heden worden gekeurd. Een strakke organisatie is daarom noodzakelijk. Het tijdschema dient nauwkeurig in de gaten gehouden te worden.
• Houd er rekening mee dat sommige paarden met betrekking tot hartslag erg gevoelig kunnen reageren op eerste stethoscoop contact met de arts.

De volgende beoordelingsfactoren dienen bij de keuring van paarden en pony’s bekeken te worden:

Algemene indruk paard (en ruiter!)
• heel goed / goed / voldoende / slecht
Algemene informatie:
• Hartslagfrequentie: onregelmatig/regelmatig
• Ademhaling (frequentie en type)
• Transpireren/uitdrogingsverschijnselen
• Traumata benen, spoorplaatsen/zadelplaats etc.
• Hoefbeslag
• Harnachement (passend) inclusief bandages etc.

Eerste veterinaire keuring:
Indien geen wegparcours vooraf of meteen na springparcours.
• vijftien-dertig minuten of na springparcours voor de start van de cross-country.
• De keuring heeft dan plaats met zadel-hoofdstel-beenbeschermers etc. aan.
• Controle op hartslag (onregelmatigheden en frequentie).
• Controle ademhaling (frequentie en type).
• Reacties, temperament, huid, gangen en standen, hoeven, beslag.
• Inspectie benen, mond en ogen.
• Temperaturen alleen indien er speciale omstandigheden zijn.
• Controle op kreupelheid aan de hand in draf (indien niet regelmatig dan herkeuring na 10 minuten, indien nog niet regelmatig, dan uitsluiting).

Indien wèl wegparcours vooraf:
• laatste dertig meter van wegparcours vóór aankomst keuringplaats draven aan losse teugel (d.w.z. onder de ruiter);
• zie verder bij keuring geen wegparcours vooraf.

Indien geen wegparcours vooraf, maar daarvoor het onderdeel springen
• zie keuring geen wegparcours vooraf.

Tweede veterinaire keuring :
Na de cross-country:
• Op exact tien minuten na de finish, zonder zadel en beenbeschermers, maar wel met hoofdstel, halster en zweetdeken.
• Controle hartslag (onregelmatigheid en frequentie).
• Controle ademhaling (frequentie en type).
• Controle op verwondingen of blessures (benen, spoorplaats etc.).
• Controle kreupelheid, op en neer draven aan de hand.
• Indien te grote afwijkingen van gemiddelde van de wedstrijd dan herkeuring na exact tien minuten, ook bij onregelmatigheid van paard/pony.
• Indien nog niet genoeg hersteld van afwijkingen of onregelmatigheid tijdens de herkeuring, dan tweede herkeuring na opnieuw tien minuten.
• Indien bij tweede herkeuring nog onvoldoende herstel van afwijkingen of onregelmatigheid dan directe en onherroepelijke uitsluiting.

Redenen voor afkeuring:
• Duidelijke kreupelheid.
• Duidelijke ziekte, koorts.
• Ernstige afwijkingen aan respiratie of circulatie apparaat.
• Ontstekingsoedeem, pijn, algemene stijfheid.
• Ernstige huidlesies op plaatsen waar zadel, singel of hoofdstel druk uitoefenen.
• Afwijkend beslag, losse ijzers, hoefscheuren etc.

Bij veterinaire afkeuring, geen protest mogelijk. Dit geld ook indien de cross als laatste onderdeel van de wedstrijd geldt.

Aandachtspunten voor de organisatie:
1. Duidelijk herkenbaar veterinair arrêt afgezet met band of ander flexibel materiaal.
2. Zo mogelijk het arrêt op de plattegrond in het programmaboekje opnemen.
3. Een goed onderkomen voor veterinair en assistent(e), met een tafel en stoelen, ter bescherming tegen regen en kou.
4. Een verhard dan wel voldoende hard pad om de paarden te laten draven.
5. Indien mogelijk finish wegparcours kortbij of aan de start cross-country.
6. De dierenarts dient te beschikken over een volledige lijst van deelnemers ten einde identificatie mogelijk te maken en gegevens te kunnen noteren.
7. Er dient een veterinair assistente beschikbaar te zijn, die de deelnemers te woord staat, tijden van controle aan de belanghebbende doorgeeft en alle bevindingen van de keuring op de controlestaat invult.
8. Uniforme controlestaten beschikbaar gesteld door de wedstrijd organisatie (zie voorbeeld bijlage 1 en 2).
9. Er dient op een vaste plaats in de buurt van het veterinair arrêt water beschikbaar te zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:17

Lielle, dank je wel voor het opzoeken maar max. waarden voor ademhaling en hartslag worden niet gegeven (of lees ik eroverheen?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:19

nee, ik weet ook niet zeker hoe oud deze richtlijnen zijn.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:26

Het vorige paard wat ik reed en mee crosste had ik nooit problemen met de hartslag. Die altijd onder de 65 na de cross :D

Maar ik moest wel een keer terug komen om de ademhaling, omdat die te snel was. Maar lang niet bij elke cross controleren ze op ademhaling....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:41

Citaat:
Indien te grote afwijkingen van gemiddelde van de wedstrijd dan herkeuring na exact tien minuten, ook bij onregelmatigheid van paard/pony.

Maar hier maak ik uit op dat als het gros van de paarden met 60 uit de cross komt, ze 90 hoog kunnen vinden. Als het gros met 80 uit de cross komt hoeven ze 90 niet hoogte vinden.
Dan houd je dus automatisch rekening met het terrein, de drukte en het weer.

Zoiets?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:19

In Westerbork zit een DA die zal wel zijn eigen instructie gebruiken. Vorig jaar kreeg ik de opmerking dat mijn paard beter liep dan de ruiter. haha maar toen had ik een peesbladontsteking in mijn voet. Ik denk dat ze vooral kijken naar de algemene toestand van het paard.
Ik ben ook wel eens teruggekomen bij de keuring met bijna dezelfde waarde als voor de cross.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:33

pol013 schreef:
Citaat:
Indien te grote afwijkingen van gemiddelde van de wedstrijd dan herkeuring na exact tien minuten, ook bij onregelmatigheid van paard/pony.

Maar hier maak ik uit op dat als het gros van de paarden met 60 uit de cross komt, ze 90 hoog kunnen vinden. Als het gros met 80 uit de cross komt hoeven ze 90 niet hoogte vinden.
Dan houd je dus automatisch rekening met het terrein, de drukte en het weer.

Zoiets?

ik vat het ook zo op

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:51

Maar dat is dan pas na een stuk of wat combinaties te beoordelen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:28

TG: dat denk ik. Dat lijkt me dan weer het nadeel.

Aan de andere kant kan een beetje dierenarts aan de hand van het totaal plaatje ook wel oordelen of een dier fit de cross uit komt (houding, oogopslag, zweet, gedrag etc). Hij zal dan hooguit zijn mening nog wat bijstellen als hij dan wat andere hartslagen tegen komt. Stel er zit net in het laatst stuk van de cross een spannende hindernis of en zwaar stuk waar hij niet van op de hoogte was.

Het lijkt me heel rot om op basis van de hartslag uitgesloten te worden maar aan de andere kant zou ik me zelf wel echt achter de oren krabben als dat gebeurt zonder dat ik snap waarom.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:19

Leuke discussie.
Ik ben van mening dat je uit mag gaan van de kunde van de dierenarts. Op het moment dat die iets niet helemaal vertrouwd lijkt het me verstandiger om te kijken waar het vandaan komt en wat je er aan kunt doen ipv de kunde van de dierenarts in twijfel te trekken.
Je kunt ook altijd aan de DA vragen (op een rustig moment en niet als er nog 4 achter je staan te wachten) wat hij precies ziet en wat hij denkt dat je er aan kunt doen.
Ik vind de DA controles op onze wedstrijden erg mild, van mij mag het wel strenger en strikter (wie houdt bij of je idd na 10 minuten komt en niet langer wacht)
Ik ben ook wel eens meteen na de finisch gegaan en dan na 10 minuten weer om te kijken hoe hoe snel het daalde. Mijn ervaring is dat als je zaken met de DA overlegt en je leerbaar opstelt dat ze graag met je mee willen denken.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:30

Ik had nog wel even een vraagje na de quote van het reglement van Lielle, ik lees namelijk dat het zadel en beenbeschermers verwijderd moeten worden voor de veterinaire keuring afsluitend aan de cross en dat het paard met deken gepresenteerd moet worden. Maar nu heb ik dat zelf nog niet meegemaakt, ik heb met zadel en beenbeschermers mijn paard aangeboden net als andere ruiters voor mij. Nu vraag ik mij af of jullie wel het paard afzadelen en dergelijk, ik maak wel de neusriem los, het voortuig en geef de singel wat ruimte.