[SGW] Hartslagmeter; wie gebruikt 'm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Hartslagmeter; wie gebruikt 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:05

Ik heb er met mn pony welens mee getraind. Maar dat was om te kijken of haar conditie niet té goed was. Die kwam met een hartslag van 40 de cross uit (dus over finish direct naar DA gaan) en had een hartslag van 30 voor de cross.

Ik vond het opzich wel fijn, maar voor in de lagere klasse niet echt noodzakelijk.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:47

*flinke schop*

Rijden er inmiddels al bokkers met een hartslagmeter?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:37

Ik heb er zelf geen, maar heb wel veel informatie hierover verzameld, heb er een profielwerkstuk van meer dan 30 blz. over gemaakt en heb er eentje twee weken mogen gebruiken voor mijn onderzoek.

Als ze niet zo ontzettend duur waren in aanschaf had ik er al lang eentje gehad, hartslagmeter staat op dit moment wel bovenaan het wensenlijstje. Dan heb ik het over hartslagmeter + Software om alle gegevens uit te zetten in grafieken zodat je je trainingen ook echt kan analyseren, een meter die alleen de hartslag op dat moment weergeeft heeft imo veel minder nut.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:24

En die jij gebruikt hebt, meette die ook afstand en snelheid?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:31

Jep :j , je kon met dat programma alle informatie bekijken en uitzetten in grafieken en dus ook zien bij welke snelheid het paard welke hartslag had en wat de afgelegde afstand was.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:26

Ik moet van mijn dressuurtrainer met hartslagmeter rijden :D Koek moet sterker worden achter, voornamelijk voor de galop en je bouwt pas kracht op vanaf een hartslag van 150 bpm. Zo'n hoge hartslag red je met dressuurtraining nooit, dus heuvelwerk met hartslagmeter. Leuk om te zien dat hij van 180 naar 60 gaat in een minuut of 5. Met zijn conditie zit het wel goed dus.
en dat hij in 3 seconden van 40 naar 140 schiet als hij langs kinderen op een trampoline moet

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:39

Ik wil er ook 1 hebben eigenlijk... Is toch wel fijn met trainen en ook belangrijk om te voorkomen dat je in de anaerobe drempel overgaat.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:51

Ik wil er ook eentje aanschaffen, moet alleen nog even uitzoeken welke ik wil hebben. Twijfel nog of ik er eentje wil met software of zonder.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:23

Ik heb zitten kijken maar je hebt ze van 80 euro maar ook van 600 euro.

Het is dan natuurlijk ook wel erg handig om te weten hoe hard je gaat en welke afstand je aflegt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:46

Om even aan te haken op die anaerobe drempel waar Lau het over heeft:
Om de hartslagmeter echt efficiënt te kunnen gebruiken zal je ook naast de hartslagmeter een keer een lactaatbepaling laten doen door een da en dit vergelijken met je meetresultaten, dan kan je pas echt bepalen wanneer een specifiek paard over gaat op zijn anaerobe verbranding. Bij een warmbloed is dit gemiddeld rond de 200 slagen per minuut en bij een volbloed rond de 210, maar dit is een gemiddelde dus verschilt van paard tot paard. Je kan bijvoorbeeld net een paard hebben dat bij 180 bpm al over gaat op de anerobe verbranding waarbij trainen rond de 200 bpm dus de conditie van het paard alleen zal verslechteren ipv verbeteren.

Een lactaatbepaling is dus ook wel iets om in je kostenplaatje op te nemen, als je een hartslagmeter wilt aanschaffen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:40

Ik geloof dat het gemiddelde nog lager lag Evie?

Er zijn ook mensen die expres over gaan naar anaerobe fase omdat ze geloof dat door het herstel dat dan optreed de conditie beter wordt. Maar dat is dus echt een gevaarlijk spelletje wat korte termijn resultaten geeft en op lange termijn veel schade oplevert aan het lichaam.
Althans dit is wat mijn moeder mij uitlegde :Y) Die heeft vroegah veel onderzoek gedaan naar anaeroob aeroob.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:42

Als je het precies voor jouw paard wil weten, kun je ook contact opnemen met Carolien Munsters (moxiesport.nl). Zij komt aan huis om je paard door te meten en trainingsadviezen te geven. Ze helpt ook het A kader.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:57

heel intressant dit allemaal!
Eef: mag ik vragen aan wat voor meter jij zit te denken en wat de prijs daar ongeveer van is?

Ik zal zeker vanavond eens meer informatie hierover op gaan zoeken want het klinkt als een heel handig hulpmiddel om doelbewuster de conditie van je paard te gaan trainen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:16

Over de anaerobe drempel:
Het is juist zaak om net over de drempel te gaan en in het herstel treed er dan supercompensatie op waardoor de conditie verbeterd. Op zich is het over de drempel gaan dus wel een goede manier van trainen, maar dan moet je wel exact weten waar die drempel voor jouw paard zit en niet te lang eroverheen gaan. Dit kan je dus eigenlijk alleen bereiken dmv een hartslagmeter in combinatie met een lactaatbepaling door een da. Je kan hier dus wel de conditie ook op lange termijn, eigenlijk juist op de lange termijn, trainen, je moet alleen dondersgoed weten waar je mee bezig bent. Als het paard te ver over zijn drempel getraind word of niet genoeg tijd krijgt om te herstellen zal de conditie juist verslechteren op de lange termijn.

Diezelfde als die Laura laat zien heb ik ook gebruikt en zou ik willen aanschaffen, bij die ene zit alleen de gps nog niet bij in (voor de snelheid en afstand enz.), dit is het complete pakket:
http://www.polar.fi/en/products/equine/ ... RS800CX_G3
Voor dat pakket ben je ergens tussen de 400 en 500 euro kwijt als ik me niet vergis, maar nogmaals, dan ben je er nog niet want een lactaatbepaling is ook erg belangrijk. Dat is eigenlijk de eneige reden dat ik hem zelf nog niet heb aangeschaft, het is gewoon ontzettend duur.

Als je hem echt wil aanschaffen zou ik eens contact opnemen met Cees van Beckhoven (http://www.heartforhorses.nl/index.htm ) , hij heeft mij begeleid bij ons onderzoek en is de enige in Nederland die deze dingen levert en geeft vervolgens ook begeleiding in hoe je hem het beste kunt gebruiken. Simpelweg een meter en software bestellen via internet is erg zonde van je geld, het systeem heeft heel veel mogelijkheden maar die moeten wel goed uitgelegd worden, met een handleiding kom je er niet. Hij is ook degene die de kaders voorziet en begeleid met hun hartslagmeters.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:51

Opzich is het interessant om toch maar eens een afspraak te maken met zo iemand.

Overigens zijn de meningen verdeeld over wel/niet grens over gaan.
Het kan idd goed gaan, maar het komt zo nauw dat ik daar nu nog echt niet mee ga spelen. Het zal anders zijn als je badminton wil rijden, maar dat is hier niet het geval :Y)

Misschien interessant om met een aantal mensen samen af te spreken met bijv carolien munsters.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:52

Goed idee Lau!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:55

Mijn zusje heeft een hartslagmeter voor haar zelf en de pony's.
Gebruikt hem mometeel zelden :o

Vorige jaar in het B kader bij de pony's Eventing was die min of meer verplicht.
En is die vaak gebruikt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:00

dat zou ik heel graag doen :j Ik ken Carolien wel, aardige meid.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:17

Ik sluit me graag aan bij het groepje. Carolien crosst zelf toch ook? Ken haar volgens mij ook wel.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:44

Ik wil me ook graag aansluiten, als Vorstin tenminste in orde is.
Lijkt me erg interessant en handig!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:50

Ik zou ook wel eens mijn paard met een hartslagmeter willen trainen. Helaas zijn ze te duur.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:54

Ik sluit mij ook graag aan. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:58

Goed dan moeten we dat gaan plannen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:55

Eef_Bam schreef:
Over de anaerobe drempel:
Het is juist zaak om net over de drempel te gaan en in het herstel treed er dan supercompensatie op waardoor de conditie verbeterd. Op zich is het over de drempel gaan dus wel een goede manier van trainen, maar dan moet je wel exact weten waar die drempel voor jouw paard zit en niet te lang eroverheen gaan. Dit kan je dus eigenlijk alleen bereiken dmv een hartslagmeter in combinatie met een lactaatbepaling door een da. Je kan hier dus wel de conditie ook op lange termijn, eigenlijk juist op de lange termijn, trainen, je moet alleen dondersgoed weten waar je mee bezig bent. Als het paard te ver over zijn drempel getraind word of niet genoeg tijd krijgt om te herstellen zal de conditie juist verslechteren op de lange termijn.

Dat over die anaerobe drempel heen gaan is grote discussie over. Er hoeft juist geen supercompensatie dan op te treden en op die manier kan het averechts werken. Dat de conditie juist achteruit gaat. Dit hangt af van het type paard en de fysiologische processen die dan in het lichaam optreden. Ik heb hier artikel van, kan wel eens kijken of ik die nog op mijn computer heb staan. Zit nu op de laptop.

Als er in de groep nog plek is zou ik graag ook mee willen. :j