Te lange beugels kunnen echt niet en is zeker vaak de basis voor een onvoldoende !! Verlichte zit is belangrijk op plaatsen waar dat kan, maar bij het aanrijden van de hindernis mag de ruiter best gaan zitten. Met je zit regel je in mijn ogen toch het tempo van je paard en het is niet de bedoeling dat je zonder enige controle over hindernissen springt.
Overigens is het verplicht de hindernis(sen) waar je op dat moment zit te noteren op je lijst. Veel jurys doen dit niet en dat is erg vervelend voor de ruiter. Het is de bedoeling dat de ruiter er iets van leert en dat kan niet als je niet weet waar het over gaat.
Ik heb in Vlietland ook B (hc) gereden en er stond niets op de lijst, geen enkele opmerking niets. Dat vind ik echt uit den boze. Er is altijd wel wat aan te merken. En als het goed is, is het voor een ruiter ook leuk om de goede punten te horen.
Ook is me opgevallen dat vele jurys niet beseffen dat er ook ruiters zijn met hele jonge/onervaren paarden die wel correct gereden worden, maar waarbij het soms toch niet vlekkeloos gaat. Dat onderscheid moet je kunnen maken als jury, dat moet je ook kunnen zien.
Ik ben het er ook mee eens dat je zeker niet te soepel moet zijn, sommige mensen gaan onverantwoord te werk in de cross en zijn zich daar niet bewust van. Als die 4 winstpunten hebben mogen ze naar de L, als ik vind dat een combinatie zeker nu nog niet naar de L zou moeten gaan vanwege het rijden wat ik op dat moment zie dan krijgt deze van mij een onvoldoende.
Als ze voor de rest wel netjes heeft gereden dan heeft ze bij de andere jury vast een voldoende gekregen en heeft degene dan nog een voldoende.
En tja het blijft een jurymening, de één vind het goed de ander niet.
Je kunt er in ieder geval wel van uit gaan dat het mensen zijn die weten waar ze het over hebben. En dat ze het echt niet doen om ruiters te pesten. Het is om mensen duidelijk te maken wat er nog beter moet.
Van mij zouden ze dit systeem trouwens ook in de hogere klasses uit mogen voeren hoor! Dan zouden de overgangen naar een hogere klasse misschien ook niet zo tegenvallen. De mensen die er qua rijstijl nog niet aan toen zijn zouden dan waarschijnlijk wat langer overdoen om aan de winstpunten te komen.
En dat je foutloos rondkomt betekend gewoon niet altijd dat je goed gereden hebt. Soms heb je gewoon veel geluk of een heel braaf paard. (en op brave paarden moet je trots zijn maar ook heel zuinig zijn
)Edit: ik zie trouwens dat ik het aardig met Scum eens ben