[SGW] Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:34

Ik wil toch even reageren in deze discussie. Ik ben zelf regelmatig stijljury en dat is echt niet makkelijk! Je hebt te maken met beginnende combinaties en daar moet je rekening mee houden dat een afstand niet altijd mooi is en kan zijn. Maar dat is het bij ervaren combinaties ook niet altijd!!! Het gaat erom hoe er op gereageerd wordt door de ruiter.
Te lange beugels kunnen echt niet en is zeker vaak de basis voor een onvoldoende !! Verlichte zit is belangrijk op plaatsen waar dat kan, maar bij het aanrijden van de hindernis mag de ruiter best gaan zitten. Met je zit regel je in mijn ogen toch het tempo van je paard en het is niet de bedoeling dat je zonder enige controle over hindernissen springt.
Overigens is het verplicht de hindernis(sen) waar je op dat moment zit te noteren op je lijst. Veel jurys doen dit niet en dat is erg vervelend voor de ruiter. Het is de bedoeling dat de ruiter er iets van leert en dat kan niet als je niet weet waar het over gaat.
Ik heb in Vlietland ook B (hc) gereden en er stond niets op de lijst, geen enkele opmerking niets. Dat vind ik echt uit den boze. Er is altijd wel wat aan te merken. En als het goed is, is het voor een ruiter ook leuk om de goede punten te horen.
Ook is me opgevallen dat vele jurys niet beseffen dat er ook ruiters zijn met hele jonge/onervaren paarden die wel correct gereden worden, maar waarbij het soms toch niet vlekkeloos gaat. Dat onderscheid moet je kunnen maken als jury, dat moet je ook kunnen zien.
Ik ben het er ook mee eens dat je zeker niet te soepel moet zijn, sommige mensen gaan onverantwoord te werk in de cross en zijn zich daar niet bewust van. Als die 4 winstpunten hebben mogen ze naar de L, als ik vind dat een combinatie zeker nu nog niet naar de L zou moeten gaan vanwege het rijden wat ik op dat moment zie dan krijgt deze van mij een onvoldoende.
Als ze voor de rest wel netjes heeft gereden dan heeft ze bij de andere jury vast een voldoende gekregen en heeft degene dan nog een voldoende.

En tja het blijft een jurymening, de één vind het goed de ander niet.
Je kunt er in ieder geval wel van uit gaan dat het mensen zijn die weten waar ze het over hebben. En dat ze het echt niet doen om ruiters te pesten. Het is om mensen duidelijk te maken wat er nog beter moet.

Van mij zouden ze dit systeem trouwens ook in de hogere klasses uit mogen voeren hoor! Dan zouden de overgangen naar een hogere klasse misschien ook niet zo tegenvallen. De mensen die er qua rijstijl nog niet aan toen zijn zouden dan waarschijnlijk wat langer overdoen om aan de winstpunten te komen.
En dat je foutloos rondkomt betekend gewoon niet altijd dat je goed gereden hebt. Soms heb je gewoon veel geluk of een heel braaf paard. (en op brave paarden moet je trots zijn maar ook heel zuinig zijn :o :D )

Edit: ik zie trouwens dat ik het aardig met Scum eens ben ;)
Laatst bijgewerkt door g0otje op 23-06-09 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Re: Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:36

Haha Margo, je schrijft precies wat ik bedoel!
Dan wil ik jou de volgende keer als stijljury dus :j

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:40

:D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:16

Meld me ook even snel in deze discussie.
Ik ben dus ook regelmatig stijljury en ik vraag me af of iedere stijljury weet waar hij op moet letten. Ben destijds uitvoerig ingelicht door Pleun van der Marel en de KNHS was ook bezig met iets van een bijscholing, maar het blijft de KNHS en SGW............. ;)

Jakkeraars krijgen van mij een onvoldoende, ik zet altijd neer waar ik zit en neem zelfs een schrijfster mee. Ik heb ook wel eens eens een 2*ruiter een onvoldoende gegeven. Ik jureer ook zonder startlijst en zonder aanzien van de persoon.
Wel houd ik rekening met hoe de ruiter rijdt en niet met de kuren van het paard.

Wat betreft in discussie gaan met een jury, nee bedankt. Vorig jaar ben ik als hindernisjury (dus niet rijstijl) bedreigd en ik zit er nog altijd voor mijn lol. Vraag ook geen vergoeding voor het rijstijl jureren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:21

gr_roos schreef:
Wat betreft in discussie gaan met een jury, nee bedankt. Vorig jaar ben ik als hindernisjury (dus niet rijstijl) bedreigd en ik zit er nog altijd voor mijn lol. Vraag ook geen vergoeding voor het rijstijl jureren.

En toch kan het soms heel verhelderend werken voor de ruiter om eens 'een babbel' te maken met een jury, bv omdat het gevoel heel anders is oid. Ik vind uiteraard wel dat dit dan totaal niet verwijtend mag zijn, maar een open gesprek.

Verder hoeft van mij vooraf niet bekend te zijn waar de stijljury zit, het gaat erom dat je de hele cross zo goed mogelijk rijdt en oplettend bent. Achteraf moet dit wel bekend worden, evt. op het formulier want je moet terug kunnen halen hoe je op de betreffende hindernis gereden hebt. En commentaar zou imo verplicht moeten zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:12

Als er gezegd wordt: "We zullen der wel even aanpakken zodat ze de weigering ongedaan maakt" en je zit alleen in het bos, dan is dat niet echt lekker om te horen. 3 volwassenen met alle drie een groter/steviger postuur dan ik. Sorry, maar daar hou ik niet van.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:13

Dat is ook gewoon asociaal, maar achteraf aanschieten en een open gesprek voeren vind ik wel prettig en doe ik ook wel eens met een spring- of dressuurjury :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:14

Roos, wat mij betreft rapporteer je dat bij de TA. En dan kan zo iemand van de KNHS een boete oid krijgen en een startverbod voor bepaalde tijd.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:02

mistid schreef:
Ik deel jouw mening Paul!
Je hebt het goed verwoord.

Krijgen stijljury's ook een 'echte' jurycursus? Lijkt me best wel handig, dat de KNHS dat doet. Met springen en dressuren is dat er ook, waarom in de cross niet? (excuse me als het er wel is :o )

Volgens mij zijn de cursussen er niet en die zouden er wel moeten zijn! Nu is het vaak erg onduidelijk wie er jureren of zit er en dressuurjury die nog nooit eerder een cross heeft gezien! Het idee achter de stijlbeoordeling is zeer goed, maar dan moet de KNHS er wel voor dat er een lijst komt met daarop namen van bevoegde stijlbeoordelaars!!!

Edit: Heb nu even het hele topic doorgelezen en vind het goed dat er al veel gebruik wordt gemaakt van zeer ervaren sgw'ers als stijljury. Helaas weet ik ook dat dit nogal eens mensen zijn die echt onvoldoende verstand van het rijden van een cross hebben. Dus een lijst met bevoegde stijlbeoordelaars lijkt mij wel het minste wat de KNHS kan doen! De stijljury bepaald wel of je je winspunt krijgt dus vind ik dat je er als ruiter vanuit mag gaan dat door een kundig persoon is beoordeeld.

Ik ben het wel met Margo eens dat te korte beugels direct een onvoldoende moeten opleveren!!! Wanneer de beugels te lang zijn kan je nooit in balans zitten en zal je het paard tijdens de rit hinderen.
Laatst bijgewerkt door billy1 op 23-06-09 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:14

Als ik alle posts zo lees zijn we het eigenlijk over een ding allemaal wel eens. Stijljury prima, maar er schort het een en ander aan (missen van commentaar bijv.) en de grens voor het promoveren van B naar L omhoog.

Kan er niet iets naar de knhs hierover? Of het resultaat heeft is een tweede, maar niet geschoten is altijd mis.

Roos, bij zo'n bedreiging idd altijd de TA inlichten. Dit kan en mag niet zo maar gebeuren.
Zelf heb ik het een paar jaar geleden meegemaakt bij de regio, waar ik bij het springen jureerde, dat een vader van een deelnemer ons juryleden uit de jurywagen wilde halen omdat hij het niet eens was met een beoordeling. Jammer, heel bedreigend en vervelend, vooral omdat ik de uren daarna toch nog met een rotgevoel zat en het jureren doe ik echt voor mijn plezier. Mensen die niet op een normale manier over het toepassen van het regelement kunnen overleggen met een jurylid, moeten op de een of andere manier aan het verstand gebracht worden dat dit niet kan. Maar dit is weer off topic, sorry.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:18

Ik vind de stijljury een heel goed idee, en wat mij betreft mogen ze het concept zelfs uitbreiden. Winstpuntenregeling is al verzwaard met de eisen in dressuur en springen, en dit hoort er ook gewoon bij.
Promotiegrens mag van mij ook best omhoog, maar het is nu zelfs al zo dat als je L met wp'en bent, je altijd al L mag gaan starten, en dus ook versneld promoveren. Dan zou je daar ook eens naar moeten kijken.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:48

Ik heb onderhand ook al aardig wat over stijljury's gezegd, maar ik ben het met de meesten hier eens.
Stijljury's zijn absoluut nuttig, maar het systeem zou moeten worden veranderd.
- Er zou een cursus o.i.d moeten worden gevolgd om stijljury te worden
- Stijljury's moeten opschrijven waar ze zitten
- Stijljury's moeten verplicht verbeterpunten opschrijven, anders heb je er niets aan.
- Stijljury's moeten ook ver voor een hindernis kunnen kijken, zodat je van iedereen helemaal kan zien hoe hij/zij aanrijdt.

Over lange beugels: Daar mogen voor mij onvoldoendes voor worden gegeven.
Over verlichte zit: Ook. Maar dan moet er wel voldoende voor de hindernis gekeken worden.

Verder probeer ik me ook veel te laten filmen, omdat beeld en gevoel ontzettend kunnen verschillen. Hier heb ik echt wat aan :j Ik heb me nu een aantal keer tijdens trainingen laten filmen, en dit weekend ook voor het eerst tijdens de cross. Dit filmpje heb ik nog niet goed kunnen zien.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:04

Onder het werk liep ik hier ook nog even over na te denken (lekker simpel werk dus vanmorgen) en ik vraag me af hoe jullie het dan vinden dat iemand regio-kampioen kan worden met een onvoldoende voor stijl. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar in Wieringerwerf. Daar waren maar heel weinig voldoendes verdiend en de kampioen had dus o.a. een onvoldoende van de stijljury's.
Is het een optie om dan het klassement op te maken van de deelnemers met de minste strafpunten met een voldoende voor de stijl, en daarna pas de deelnemers klasseren met een onvoldoende voor de stijl? Of moe de stijl van de cross bij de klassering helemaal buiten beschouwing blijven?

Wat is jullie mening hierover?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:08

zolang er nog zoveel onduidelijkheid bestaat over de stijljury en de beoordeling ben ik daar geen voorstander van, het mag ook niet conform het reglement. Maar ik zou zeker - mits een goede cursus etc - voorstander zijn van stijlbeoordeling voor het klassement, net als in het B springen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:10

Ik ben er heel erg op tegen om de stijlpunten mee te laten tellen in de uitslag. Zeker omdat het systeem nu niet goed geregeld is.
Ik vind het genoeg dat je geen winstpunten krijgt als je geen voldoende hebt.

Als het wel goed geregeld zou zijn (met alle verbeterpunten van hierboven) dan zou het een optie kunnen zijn.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:11

Lielle schreef:
zolang er nog zoveel onduidelijkheid bestaat over de stijljury en de beoordeling ben ik daar geen voorstander van, het mag ook niet conform het reglement. Maar ik zou zeker - mits een goede cursus etc - voorstander zijn van stijlbeoordeling voor het klassement, net als in het B springen.

Helemaal mee eens!!!!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:11

het komt nu ook een beetje krom over; kampioen met een onvoldoende, maar er is idd eerst nog een heleboel wat duidelijker kan en moet vwb de stijlbeoordeling/jury's

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:49

Ik vind ook dat er heel veel meer duidelijkheid moet komen. Er zijn tegen mij ook dingen gezegd (bv lange beugels = onvoldoende voor rijstijl) die ik bij andere juryleden niet beoordeeld zie worden. Heb in Oudkarspel mensen met lange beugels voorbij zien komen die gewoon 7ens en 8en kregen. Er is daar helemaal geen onvoldoende gegeven en de jury zat naast elkaar. Vind ik ook niet kunnen.

@Texelse, ik snap dat het krom is, maar als jury weet je niet wat de uitslag is en al wist ik wel wat de voorlopige stand is, dan laat ik dat niet meewegen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:01

Roos, de eventuele tussenstand hoor je als jury ook niet mee te laten wegen, dus dat is prima natuurlijk. En de juryleden moeten ook op 2 verschillende plaatsen zitten. Nou vind ik Oudkarspel wel een plaats waar de juryleden zich een goed oordeel moeten kunnen vormen omdat er een plekje gezocht kan worden waar ze een heel groot deel van de cross kunnen zien. En volgens mij zijn daar wel 2 of meer plekjes te vinden van waaruit ze het goed kunnen bekijken.

Maar zoals bijv. in Wieringerwerf is de het hoogje voor de waterbak de enige plek waar je een paar hindernissen kan zien.

Bij ons kon je vorig jaar vanaf de opsprong van het L bijna de hele cross zien, en dan weegt een juryoordeel voor mij ook zwaarder dan wanneer het beoordeeld is op 1 of 2 hindernissen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:11

Ik hoorde ze gewoon overleggen. Dat vind ik niet kunnen, maar dat is mijn mening. Bos is inderdaad lastig. In W'werf probeer ik altijd een recht stuk met meerdere hindernissen uit te zoeken. BV houtstapel of wal. Andere plek is altijd gereserveerd voor mijnheer Coster ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:03

Ik vind een stijljury er gewoon bijhoren. :j
Balen als je onvoldoende hebt, maar dat betekend dus dat je niet goed genoeg hebt gereden om bijv. een volgende klasse aan te gaan.
Wel vind ik dat er commentaar bij moet, anders heb je er alsnog niks aan.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:58

Dus ik moet in WW eerst langs Roos om te vragen of mijn beugels kort genoeg zijn ;).

Even zonder flauwekul, ik denk dat de meeste nuttige punten wel aangehaald zijn. Verder vind ik best dat je een stijljury op een nette manier om uitleg kan vragen. Dat heb ik ook een keer gedaan in C'ray, omdat ik 3x 7 had op een hindernis, maar ik totaal geen controle had op dat stuk. Ik wou toen wel graag weten waar de jury op gelet had en of ze dat niet gezien had...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:31

Ik ben het voor het grootste gedeelte met alles eens.
Ik kreeg in Westerbork te lezen op mijn briefje bij 1 jury te lange beugels. Ik kan ze wel een gat korter doen maar dan kom ik met mijn knieen voor het zadel uit en dat zit echt niet. Ik ben van diverse cross instructeurs lesgehad en die vonden mijn beugels altijd prima. Ik kan er beter mee in balans blijven zitten.
Ik had gelukkig wel voldoendes en dus een wp. Ik maak mij er verder niet druk om maar de ene stijljury vind de beugels prima en de ander niet. Daarnaast ga ik met een paard wat net start in de cross anders rond dan met een paard dat ervaring heeft dus ik ga ook wat eerder voor de sprong aandacht vragen en wat minder verlicht zitten. Kunnen de stijljury's ook niet altijd waarderen.

Ik vind wel dat er stijljury's moeten zijn maar van mij mag dat ook in het L of zelfs wel tot de Z. Nu zullen er genoeg mensen niet B gaan starten ivm de stijljury's en in het L rijden er ook genoeg rond die in de B denk ik niet eens in de buurt komen van een voldoende.

Daarnaast vind ik wel dat de KNHS hier een cursus voor moet uitschrijven met daarbij duidelijke richtlijnen en een verplichting dat juryleden op het lijstje zetten bij welke sprongen zij opmerkingen hadden. Dat verklaard soms een hoop..

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:42

Jullie maken er een leuk gesprek van - inclusief de inbreng van ervaringsdeskundigen aan de jurykant. Ik maak voor mezelf even een "tussenstand".

* Hoe nuttig zijn hindernisjury's? Vrijwel iedereen vindt ze nuttig en nodig maar met vraagtekens. Goede jury's zijn nuttig omdat ze voorkomen dat jakkeraars en brokkenpiloten te snel promoveren en omdat ze duidelijk kunnen maken wat er aan jouw rijden goed is of wat er juist aan schort.
* Wat maakt een jury goed? Ook daar kan ik jullie snel samenvatten: hij / zij heeft verstand van zaken, als 't even kan ervaringskennis, hij kan de situatie "lezen" (hoe zijn de omstandigheden, wat voor combinatie zijn jullie, hoe komen jullie naar de hindernissen, wat doen jullie om gecontroleerd tempo te rijden en om gecontroleerd de hindernissen te springen enz.), hij kan overdragen wat hij heeft waargenomen en hoe hij dat beoordeeld heeft.
* Hoe krijg je goede jury's? Door ze op te leiden, door ervaren SGW-ruiters te kiezen, door een soort register van erkende jury's in het leven te roepen: dat zijn zo de belangrijkste suggesties.
* Wat mogen de gevolgen van onvoldoende beoordelingen zijn? Jullie vinden dat een beoordeling "onvoldoende" moet betekenen "geen winstpunten". Niet meer, niet minder.

Over één ding zijn jullie het ook gloeiend eens: je wilt iets kunnen overhouden aan het papier waarop de stijlbeoordeling staat. Jullie willen informatie over wat je goed doet of juist minder goed. Misschien moeten we ons hierop concentreren: hoe zorgen we ervoor dat je "thuis" aan het werk kan met wat een jury je naar aanleiding van de wedstrijd aanreikt?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:36

Heb het even mee gelezen, maar ik kan me in deze samenvatting prima vinden.
Een onvoldoende is nooit leuk, als je dan maar wel iets mee krijgt aan thuis aan te kunnen werken.

Hebben ze in Engeland ook niet een soort periodiek beoordelings systeem?