[SGW] Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:45

TG is af en toe wel een buffel maar het wordt steeds beter. In het begin is ie af en toe nog wel erg enthousiast maar ik kan nu echt gaan zitten en hem opsluiten en dus terugrijden.
Moet eerlijk bekennen dat ik er wel een ander bitje in het tijdens de cross/springen.
Maar de lange tussen blijft ie mooi in 1 tempo door lopen en hoef ik er dus bijna niet aan te zitten.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:47

MelanieB schreef:
Bonny is echt een heethoofd met cross, maar toch krijg ik haar altijd weer terug voor de hindernis, en als ik wil dat ze juist versneld doet ze dat ook.

We mogen dan beide een hekel aan dressuur hebben, al die lessen etc zorgen ervoor dat je goed controle hebt, zo zie je maar weer hoe belangrijk het is. (ja, en dat zegt iemand die het echt nooit leuk vond met Bonny :o )

Peps moet ik nog even afwachten tot zaterdag. :)
Wel luistert ie goed met crosstraining, en zondag soort oefencrossje gereden, en daar luisterde ie ook super.
Al gallopeert hij liever op zijn eigen tempo, dus verruimen moet bijv. nog aan gewerkt worden, maar terugnemen gaat dan weer wel makkelijk.

Dit vind ik een beetje neerbuigend klinken, alsof ik nooit dressuur >;) Ik dressuur ongeveer 5x per week, waarvan minimaal 2x echt intensief. Ik heb 2x per week les, 1x privé en 1x groepsles. Alsof ik niet weer dat dressuur de basis van al het andere is :?
Maar de rest van de reacties heb ik wat aan, bedankt :)

Teegee, ik heb met crossen ook een ander bitje. Een ongebroken trens ipv een dubbelgebroken. Hier reageert ze super op, tijdens trainingen gaat het veel beter, alleen ook met dat bitje heb ik nog niet genoeg controle in de cross.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:53

@ Shanouk: Jij hebt je paard echt veel beter dressuurmatig voor elkaar dan ik hoor :o Ik hoop dat je wat kan met onze tips. Welke trainer bedoel je eigelijk in een van je vorige posten? Michiel of Jeroen?

Edit: typo

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:02

Ik bedoel Michiel, maar kan ook eens met Jeroen overleggen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:03

Oh sorry Shanoek, ik doelde daarmee niet op jou :o Sorry als het zo overkomt!
Maar ik bedoelde dat dat bij Bonny heel erg zo was.
Sorry :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:05

Inderdaad, twee zien er meer dan 1 ;)

Michiel kon gelukkig goed omgaan met het gretige karakter van mijn paard. Sommige instructeurs willen dit perse anders zien, maar als je paard eenmaal zo is kan je er maar beter mee leren omgaan ipv het te veranderen.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:16

Violin is er in Chaam een keer met mij aan de haal gegaan... Daarna gelukkig nooit meer :) Ze moet nog wel leren om zich makkelijk te sluiten voor de hindernis. Nu moet ik al redelijk ver van tevoren beginnen met opsluiten.
Sunny kan zich wel sterk maken, maar als er een hindernis aankomt luistert ze wel goed. Soms moet ik wel een flinke ophouding maken, maar ik denk dat het komt door haar gretigheid in de cross. In de dressuur staat ze namelijk liever stil, dan dat ze vooruit gaat ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:44

Maakt niet uit Melanie :)
Bedankt allemaal voor de reacties! Ben blij dat ik niet de enige ben zeg :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:46

Tijdens HM stond ik naast een meneer met een schimmel volbloed. Ik geloof dat hij in Vlietlanden één van de parcoursbouwers was en ik was echt jaloers hoe dat paard zich liet schakelen. Die meneer hoefde er alleen al aan te denken en hij ging van een rengalop naar een arbeidsgalop. Ach, zo heeft elk paard zijn voor- en nadelen!

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:16

Mijn paarden zijn over het algemeen ook 100% schakelbaar en onder controle. Vind dat toch wel een vereiste voordat ik er de cross mee in ga. Ik ga ook pas voor de tijd rijden als mijn paarden ook op elk moment te schakelen zijn. Zijn ze dit nog niet dan oefen ik op het schakelen in de cross en ligt mijn basis tempo laag en neem ik ze voor elke sprong terug zodat ze leren om te luisteren.

De controle begint bij mij in de dressuur en springbasis. Verder begin ik met een jong paard ook vanuit draf (cross) hindernissen te springen. Volgens mij zij Dorien het al eerder, dan leren ze de juiste afstand te lopen en een goede sprong te maken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:09

Met Nick heb ik heel hard moeten werken voor controle en nog steeds werken we daar hard aan, vooral in het springen.
In de cross heb ik op dit moment een goed gevoel van controle, maar pas wel na hindernis 1.
Als Nick vanuit het starthok de eerste al kan zien hebben we moeite om in het starthok op 4 benen te blijven, vliegt ze over 1 en daarna mag ik me er mee bemoeien.
In Castenray had ik zo verbazend veel controle waar ik nog niet aan gewend was, dat ik voor het water te hard remde en zelfs een weigering veroorzaakt heb.
Het gaat nu dus na heel veel trainen heel veel beter!

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:44

Ik beschouw mezelf als een hooguit middelmatige ruiter en Rose lost ook nog wel eens mijn problemen op. Ik heb geen volledige controle, krijg wel steeds meer beheersing over tempo (terug, vooruit, constant houden) en over route, maar ik ben soms niet tot beter in staat dan Rose zonder te storen netjes bij de hindernis te rijden waar zij 'm springt. Ook in het M. Dat gaat niet altijd goed en dan heb ik een hindernisfout.

Vind ik dit een probleem? Ja en nee. Ja overweegt want ik heb meer controle, meer precisie nodig om op niveau betere resultaten te boeken: de vermijdbare fouten inderdaad vermijden. Nee want mijn ambitie met Rose is niet per se het hoogste te bereiken maar om - wanneer en indien ze straks terug is van haar blessure - met plezier als team wedstrijden te rijden; dat teamgevoel wordt wel gevoed door een vorm van controle maar is daar niet toe beperkt.

Hoe versterk ik mijn controle en (nooit te vergeten) de responsiviteit van mijn paard? Trainen, trainen, driewerf trainen. Geconcentreerd trainen. Tempotrainingen en intervaltrainingen op de drafbaan, dressuurmatige oefeningen, springoefeningen. Reacties testen tijdens buitenritten. Kortom: samen werken aan zo licht mogelijke hulpen en zo snel mogelijke reacties van Rose.

Met Sipali heb ik onder (bege)leiding van Rob Janssen tijd en moeite geïnvesteerd om Sipali onder controle te krijgen. Dat is niet gelukt. Wij worden dus geen crossende combinatie.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:44

Met de hengst had ik heel veel moeite met controle in de cross.. hij was zó enorm gretig en ik niet sterk genoeg. Er werden ook jachten met hem gereden en dan reed er een man op, hij was dus zo enorm sterk geworden in zijn galop en naar hindernissen toe (in een jacht gaat het er wel even anders aan toe, zo heb ik gezien), hij ging altijd op de hindernis af, maar zijn hart lag soms nog niet over de hindernis en toch ging hij en dat is een foute combinatie. Ik heb me verder nooit onveilig gevoeld op hem, tot ik hem niet meer op de rem kreeg voor een dikke boom omdat ik wist dat hij niet goed uitkwam en hij klapte erop... met name ik met mijn kop %) . Ik ben hier toen wel enorm van geschrokken, vóóral omdat hij gewoon niet meer stopte. In de dressuur gek genoeg was hij op mijn pinken te rijden, met springen werd hij zo sterk. Heb een keer met een pessoa gereden, maar dat werkte niet. Nadat hij als een jekko op die boom was geklapt was hij daar flink van onder de indruk..ook omdat ik er naast vloog, daar schrok hij van. Ik heb alleen maar oefencrosses gestart met hem vanwege dit, werd wel beter.. maar na elke jacht en na elke cross die zijn baas met hem reed was het weer opnieuw.

Met Wolin had ik tijdens mijn eerste crosstraining eigenlijk het gevoel alsof we dit al jaren deden :) , ze wist precies de afstanden te schatten en deed het gewoon zelfstandig, dat geeft mij een heel zeker gevoel, als ik me er te veel mee bemoeide.. dán ging het fout!! Michiel viel dat ook op. Terwijl ze praktisch gezien nog nooit gesprongen had. Dressuur is wel een echt een struikelblok voor ons, regelmatig gaan we door de bak alsof ik haar aan het beleren ben.. het wordt wel beter, maar ik rij eigenlijk nooit langer als 20 tot 30 minuten dressuur, want dan gaat de kookwekker af bij Wolin en vind zij dat de tijd om is, dit is puur haar karakter, het is heel erg belangrijk om te stoppen wanneer het nog goed gaat, want dan start Wolin namelijk de volgende keer weer met veel zin op, als ik haar nog moet triggeren tot meewerken op het laatst, wordt het een gevecht en kan ik er een uur op zitten of twee uur, maar dat gaat niet werken, dat heeft niet met controle te maken, maar met kennis van m'n paard. Op buitenrit kan je geen beter paard mee hebben, in de galop merk je dat ze bijna 50% volbloed is, dan komt er gewoon een versnelling bij en kan ze ook op de milimeter galopperen. Al is ze wel op 5 dec 2008 alleen thuis gekomen van een buitenritje := .... ze blijft een paard apart, geen dag is hetzelfde met haar :) .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:24

Na 4 oefen crossen is het misschien wat voorbarig oordelen. De eerste 2 moest ik vooral remmen, de 3e gas geven en bij de laatste hadden zaten we echt in een 'flow'.

Bij de eerste paar hindernissen moet ik echt even gas geven en overtuigen. Daarna gaat de knop om en wil hij galopperen. Dan is het even zoeken naar een fijne galop en dan is het ook heel makkelijk rijden. Stevig tempo, goed terug te rijden (al voel ik hier dan wel enige 'moet dat echt?'). Mijn paard blijft dan ook echt voorwaarts denken en zoekt ook echt zelf naar hindernissen. Heerlijk is dat dan.

Hoe ik werk aan mijn controle? bewust buiten ook de situatie opzoeken waarin hij overenthousiast wordt. Bijvoorbeeld flink galopperen op een lang zandpad. Dan oefenen op vooruit en terug rijden. Dezelfde mega controle als ik tijdens de dressuur heb, heb ik niet in het parcours of de cross. Het is meer functionele controle. Gelukkig ook maar want zoveel controle kan ik helemaal niet gebruiken in het parcours...

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:41

ik probeer eerst naar voren te komen met Frits, die vind het maar niks alleen op pad!

Helvetia wil niet hard, die controleert zichzelf! Ze denkt heel goed mee en nadert de op/af sprongen altijd in draf. Vinden de stijl jury's alleen niet leuk, "ritme houden" staat er dan ;)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:42

Ik kan rustig zeggen dat ik met Hercules matige controle had. Tijdens trainingen ging het aardig en met buiten rijden ook. Tijdens de eerste cross was hij echter niet meer te houden en reed ik rond met 50% controle. Levensgevaarlijk en dit heeft er ook toe geleidt dat ik tegen een boom geparkeerd werd. Ik had toen ook meteen gezegd dat als hij dat bleef doen, ik nooit meer ging crossen met hem. Voor mijn tweede cross had Madelene gelukkig de tijd om hem weer even te rijden en toen had ik wel 90-95% controle. Dat was ook aan mijn tijd te zien, want ik kwam 2 minuten te laat binnen :D .

Met Nanea is het nog even afwachten, maar ik denk dat dat wel goed komt. Al zal die zich misschien de eerste B cross gaan afvragen waarom we zo langzaam moeten. :+

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:33

Ik had met Oasis in Castenray 100% controle.
Lekker rijden op de vingertoppen en zelfs gewoon op de stem kunnen terugkomen.

Afgelopen weekeinde op de hackamore een paar kleine sprongetjes, maar de controle was zoek. Maar kan ook door z'n enthousiasme komen en het feit dat hij al 1,5 maand niet meer had gesprongen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:57

hoi
Ik heb veel te zeggen
Mijn pony is heel erg rustig dus gaat al nooit hard.
Als het moet kan ik haar stil zetten.

Groetjes

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:14

Ik heb genoeg controle om haar weer terug te krijgen. Ik heb nog maar 1x cross gereden dus paard wist denk ik niet wat er ging gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:56

Ik kan Vinet op de langere stukken laten gaan, maar ook terug nemen wanneer ik wil.. Ik hoef alleen maar dieper in het zadel te zitten, bovenbenen aansluiten en ze loopt al een stuk rustiger. Om nou echt rustig naar een hindernis te gaan heeft ze nog wat moeite mee want ze trekt er nogal op aan, maar dit ging vorige keer stukken beter.

Maar vooral met het hard gaan heeft ze echt geen moeite, ook niet in het begin van de cross.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:07

Herkenbaar, ik vond het heerlijk, z'on uber happy paard. Bij mij was het probleem van het te gretig en heet zijn alleen bij het springen en de cross een probleem. Ik heb vooral veel springles genomen en op buitenritten ook veel proberen te oefenen met schakelen en dat ook gedaan in de crossen zelf. Iemand zij het ook al, in het M werd het opeens wel een stukje beter. Meer respect voor de hindernissen hielp dus ook een beetje.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:57

Wat een gave paarden allemaal ! Ik heb echt respect voor wat jullie allemaal rainen en oefenen. Ik doe het jullie niet na zulke hindernissen. Ik heb ook best een kanon van een peerd en heb zeker wat aan dit topic!

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:12

ik heb controle bij mijn pony, maar kan ze sommige momenten wel niet goed sturen ;)

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:27

Ik heb niet altijd controle over mijn paard. Het gaat wel steeds beter maar moet nog beter. Die van mij wil echt super graag van start. Word helemaal gek in het starthok. En dan is het gaan met die banaan. Als ik een lang stuk heb gehad moet ik soms wel een grote ophouding maken. Vaak combinatie sprongen zijn nog lastig. Een losse hindernis ergens midden op een veld niet. Maar ergens waar je moet sturen wel. Hij trekt heel erg op de hindernissen aan, dus ik moet hem goed duidelijk op tijd laten merken dat hij op mij moet wachten en welke hindernis dan komt. Met de tijd heb ik niet vaak problemen. Hij heeft een mega gallopsprong.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:10

Ik heb geen last van gebrek aan controle maar Plato heeft er een handje van om lang te worden in de cross. Dat is voor het grootste deel zijn natuurlijk aanleg (60% Arabier) maar volgens mij ook een beetje gemakzucht. Ik probeer zijn hoofd hoog te houden maar vooral als ik zelf moe wordt, is dat moeilijk. Afgelopen weekend reed Sabine met Plato en het eerst wat ze zei was: "Hij wordt wel erg lang in de cross, he?" :o

Herkent iemand dit en wat doe je er dan aan? Zou een ophaaltrens hier wat voor kunnen doen? Ken nl de naam wel maar wat is de precieze werking van een ophaaltrens?