Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karennnn schreef:Nog een vraagje: Ik krijg wekelijks dressuurles en onderhand terug wekelijks springles, is het noodzakelijk om ook SGW les te krijgen of red je het ook zonder? (ik wil natuurlijk niet meteen een mega proef binnen rijden dus we hebben tijd)
caroline78 schreef:Ik heb zelf wel ervaring in de SGW maarhet paard wat ik ga starten niet. Ik heb juist naast mijn eigen training ook een les genomen. Je kan het zonder doen maar van elke les leer je wat en kun je handige tips krijgen en kan je gewezen wordt op je eigen fouten. ik weet ook weer waar ik op moet letten
Indien het zonder kan, ga ik het zonder proberen, moesten er ergens problemen komen haal ik er sowieso een lesje bij. 
Zonder enige speciale crosstraining.
)
anneliesdj schreef:Mallodie schreef:Ik heb mijn jonge paard na 3 maanden onder het zadel te lopen (was overigens al 5jaar) in SGW gestart . De derde wedstrijd liep hij foutloos in de tijdZonder enige speciale crosstraining.
Dat is wel heel erg snel hoor.

sfranken schreef:Ik begrijp dat een ruiter met al wat ervaring die zelfstandig wat crosshindernissen traint best door een B of L cross kan komen. Ik snap alleen niet dat je geen les wilt. Ik ga er even van uit dat je jezelf en je paard wilt verbeteren en zonder instructie val je toch steeds weer in je eigen valkuilen? Ik vind het juist fijn om regelmatig op mijn 'fouten' gewezen te worden. Ik kom echt wel rond in de cross zonder die instructie maar ik wil het graag op de goede manier doen, mezelf en mijn paard verbeteren en naar een hoger niveua toe werken. Ik ben er van overtuigd dat je daar instructie bij nodig hebt, iemand die het van de grond bekijkt en rustig kan zien wat je doet en hoe je paard daarop reageert. Dit lijkt me zowel in de lagere als hogere klassen noodzakelijk.
) als ik dan nog eens crossles zou nemen zou ik 4x in de week aan het lessen zijn. Ik heb nog andere paarden en jonge paarden die ook veel aandacht opslorpen, dus dat neemt veel tijd in.