[SGW] voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:16

Die 4 wp is echt onvoorstelbaar..

Wat betreft instructie, die zou ook kunnen verbeteren. Maar ik denk dat dat erg moeilijk is om te reguleren. Er zijn veel mensen die wel slagen maar niet kunnen begeleiden. Maar ook andersom, mensen die nooit een cursus gevolgd hebben maar wel ontzettend goed kunnen helpen.
Ik denk dat je verbetering moet zoeken in zaken waar wel zicht op is. Dus o.a. de eisen voordat je mag crossen en de strafpuntenregeling aanpassen (dressuur en springen).
Is het wellicht verstandig om de jury's meer verantwoordelijkheid te geven en deze laten bepalen of een bepaalde combi wel van start mag gaan in de cross??

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:18

Ik denk dat alle juryleden daar verschillend over denken wat nog wel of niet verantwoord is om te laten starten.
Denk dat je dan eerder de behaalde strafpunten kunt aanpassen, vanaf 12 strafpunten geen cross meer rijden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:18

Ik vind het geen goed voorstel, maar dat is puur vanuit mezelf geredeneerd. In mijn ogen sluit je zo jonge paarden uit van het crossen, terwijl ik denk dat ze daar zo vroeg mogelijk mee in aanraking moeten komen. Voordat je met een jong paard goed door een L parcours komt, is hij minimaal 5 jaar oud. L2 dressuur met wp rijd je ook niet veel eerder dan op die leeftijd. Dat betekent dat als je dan pas mag beginnen aan een B cross, je paard 6 is wanneer je een L cross zou kunnen rijden. (let wel: het WK voor 6 jarigen is op één ster nivo!)
Ik begin liever met een 4 jarige in de cross. Ze zien van alles, lopen een proefje en een (laag) parcoursje en doen veel zelfvertrouwen op. Daarbij weet ik wel zeker dat voor de paarden een B cross makkelijk is dan een L springparcours. Neem nou jouw grote slungelige paard Lielle. Wellicht dat je daarmee een B cross kunt rijden, maar toch nog geen L springparcours? (niet vervelend bedoeld). Toch kan het voor zo'n paard heel goed zijn om wel al B crossen te lopen.

Ik vind dat je het nivo moet beheersen dat op de wedstrijd gevraagd wordt. Dus als je B sgw start, is dat een B proefje, een B springparcours en een B cross. Uiteraard is het makkelijker om al verder te zijn in het springen en dressuur (met Chico was ik Z2 dressuur en L springen en won ik daardoor alle crossen die ik reed). Feit is dat je dan natuurlijk veel meer controle hebt.
Met Koekie en Gin heb ik echt nog lang geen optimale controle. Dat is denk ik ook niet erg, omdat dat ook nog niet nodig is voor een B cross. Er zitten geen technische opgaven in en nauwelijks combinaties. Er kan weinig mis gaan. Met een paard dat redelijk te sturen is, kun je dus prima zo'n cross doorkomen.

Als deze regel nu zou gelden zou ik met beide dit jaar niet starten, simpelweg omdat ik ze er nog niet aan toe vind om ze een L springparcours voor te schotelen.
Laatst bijgewerkt door SGWuppie op 16-03-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:20

wat ik wel stom vindt is dat als je enkele springwinstpunten heb je al meteen in de L mag starten, krijg je van die figuren die amper gesprongen hebben meteen L starten! :( maar ik merk dat veel jonge paarden en pony's crossen veel makkelijker doen dan springen, dus laat staan eenL parcours..
Laatst bijgewerkt door iloonaa__ op 16-03-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:21

Dat je L-springen moet zijn lijkt me wel een goede. Zowel voor ruiter als paard meer springervaring.
Ldressuur met winst... tjah. Daar heb ik nog even geen mening over :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:26

ik denk ook niet dat je eisen voor deelname moet koppelen aan instructie, maar ik denk wel dat dat de meest constructieve weg is om het niveau te verbeteren. En diploma's zeggen zeker niet alles, zie het verhaal van Danielle hiervoor over de ORUN bijvoorbeeld.

Juryleden meer verantwoordelijkheden geven klinkt heel leuk, maar is IMO net zo min te reguleren. Als ik naar de kwaliteit van redelijk wat juryleden kijk, word ik daar niet altijd vrolijk van. Maar in feite gebeurt het nu al wel (een beetje) omdat je dressuurpunten mede bepalen of je mag crossen.

Wup, ik moet zeggen dat ik even niet had stilgestaan bij de consequenties van de leeftijdseisen, want daar heb je wel een punt. Het gaat me trouwens niet zozeer om de specifieke winstpuntgrenzen, B+10 en L1+5 zou ik ook prima vinden, maar ik vind wel dat de eisen verzwaard mogen worden. Wb Cobalt heb je zeker gelijk, aan de andere kant is het voor hem wel heel erg goed geweest om eerst eens een half jaar veel te dressuren en nu hij makkelijk in het L2 zijn wp'en loopt, gaat het crosswerk ook een stuk beter. L springen zou te veel gevraagd zijn, maar een B springparcours kunnen doen vind ik wel een vereiste om te kunnen gaan crossen. Verder heb ik wel geprobeerd deze discussie los te zien van mijn eigen specifieke situatie, dat lijkt me eigenlijk niet relevant hier.

Geen optimale controle vind ik trouwens nog wat anders, maar een behoorlijke tempocontrole en de mogelijkheid om wat te schakelen vind ik wel echt een vereiste om verantwoord te crossen.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:26

Ik ben het er absoluut niet mee eens. Een cross is gewoonlijk lager gebouwd dan een normaal springparcours. Als je meedoen mag in de cross heb je bewezen dat je dat je een springparcours kunt rondspringen, kun je dat niet dan heb je ook niks te zoeken in de cross nee.

Zou je volgens deze regel dan elke keer met springen een klasse omhoog moeten voordat je met SGW omhoog gaat? Nu zijn er ook mensen die hoger SGW rijden dan dat ze met springen zijn, zelfs dat gaat goed, vooral omdat paarden lol hebben in de SGW. En zelfs al zou het niet goed gaan, dan kunnen ze zo weer een klasse omlaag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:28

@SGWuppie, voor een jong paard is dit idd niet van toepassing met een ervaren SGW-ruiter. Die heeft aan de eisen voldaan en mag gewoon met alles starten. Het gaat om de nieuwe SGW-ruiters en herintreders die echt hele oude punten hebben. Denk dat de kans vrij klein is dat ze idd met een 4 jarige willen starten in de SGW.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:28

SGWuppie; ook in jou redenatie kan ik me vinden. Voor de paarden is het beter, maar het gaat natuurlijk om de ruiters die erop zitten ;) En daar zou je eisen aan moeten stellen.

Zoals een tripalon is ook super. Je kunt dan met meerdere rijden, waardoor je een paard spelenderwijs en met vertrouwen achter een ander paard aan kunt sturen, wat evt. al verder is in de opleiding.

rowo

Re: voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:35

@ sgwuppie: ik persoonlijk vind dat jij erg vroeg bent begonnen met crossen. En dan doel ik op de leeftijd van je je paard. Maar daarnaast vind ik wel heel erg dat het eraan ligt wie erop zit. Jij hebt al erg veel ervaring, maar hoeveel hebben dat er niet. Soms is het zwaar bedroevend. EN een erg jong paard, EN iemand die er totaal geen kaas hebben gegeten.
Daar krijg je ongelukken van....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:36

Ik zie het juist wel vanuit mijn situatie ;)

Dat paarden beter worden van dressuur is helemaal waar, maar dat hoeft niet gekoppeld te zijn aan wedstrijdnivo. Als je thuis goed oefent, maakt het voor het nivo van het paard niet uit of je dat aan de jury laat zien of niet. Ik heb geen tijd om met meerdere paarden zowel dressuur, spring als crosstrainingen te doen en dan ook nog eens regelmatig dressuur en springwedstrijden te rijden, plus oefenspringen, ofenecrossen en echte crossen. Dat betekent echter niet dat ze thuis dat nivo niet hebben.

Maar de hamvraag: wat wil je ermee bereiken als mensen L springen en L dressuur zijn voordat ze gaan crossen?
Is het nu zo dat de mensen die 'kamikaze' door de cross gaan ongeklasseerd zijn in dressuur en springen of zijn dat mensen die het gewoon niet helemaal begrepen hebben?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:37

En het is en blijft een tak van de paardensport die heel snel onder vuur ligt. Daar mag iedere ruiter en amazone zich best bewust van zijn vind ik..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:38

Ik ben er (voor me)zelf ook niet helemaal uit wat de regels dan wel moeten zijn. Aan de ene kant heb je
Veiligheid
Paarden moeten beschermd worden tegen idioten die ze door een cross jagen zonder voldoende voorbereiding en controle. Ieder ongeluk wat gebeurt door onkunde is er 1 teveel.

plezier voor de paarden
Ik ben ervan overtuigd dat je heel veel paarden blij zou maken met een sgw. Verschillende disciplines in een leuke omgeving. Blije paarden die eens wat andere mogen doen dan hun rondje in de bak: Ook dat vind ik welzijn.

Je moet naar mijn idee dus wel regels hebben maar waar leg je die grens? Of moet je het helemaal anders aanpakken dmv trainingen en lagere klasses?

Bdressuur+5 & BBspringen+5 & een kwalificatie systeem waarbij je eerst bijvoorbeeld 3 oefencrossen/ trainingen onder begeleiding gereden hebt--> BB SGW.
Begeleiders aan te wijzen door de knhs.
organisatorisch natuurlijk weer verschrikkelijk lastig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:38

Ja dat laatste moet het zijn. L springen of niet, ze meoten het wel begrijpen. En ik zie zo vaak dat ze totaal niks van weten en letterlijk denken dat het CROSSEN is. Zo hard mogelijk, zonder controle en echt gevaarlijk... Veel zien het gevaar volgens mij niet. Ook ouders niet, die hun kinderen IMO soms veel te jong en te vroeg al laten crossen.

Waarsch komen ze hier nooit uit. Maar wat mij betreft mag de regel wel zwaarder wordt. Iig B + 5 springen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:40

rowo schreef:
@ sgwuppie: ik persoonlijk vind dat jij erg vroeg bent begonnen met crossen. En dan doel ik op de leeftijd van je je paard. Maar daarnaast vind ik wel heel erg dat het eraan ligt wie erop zit. Jij hebt al erg veel ervaring, maar hoeveel hebben dat er niet. Soms is het zwaar bedroevend. EN een erg jong paard, EN iemand die er totaal geen kaas hebben gegeten.
Daar krijg je ongelukken van....

Oke, dan hebben we het over een andere situatie. Dan gaat het dus alleen om de ruiter. Uit de openingspost had ik begrepen dat het om de combi ging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:41

wup, er zit wel een heel groot verschil in het feit dat jij al met meerdere paarden hebt gecrosst, en dat punt heb ik in het begin ook al eens gemaakt ;)
En vanuit mijn eigen situatie bekeken, ik heb 3 paarden in het M geklasseerd, dus blijf toch wel buiten schot in dit hypothetische geval. Neemt niet weg dat ik er het nut van inzie, net zoals bv de aangescherpte dressuur- en springregels (waar ik met Vos wel de dupe van zou zijn geweest).

wat je ermee wil bereiken? Iets meer voorwaarden scheppen voordat iemand 'zomaar' een cross in kan, kortom meer bewustwording. Want die punten haal je toch wel, daar maak ik me ook geen illusies over.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:42

De eis van L-springen zijn voor het mogen starten in de SGW vind ik wel wat aan de hoge kant. Ik vind wel dat er wat strengere eisen moeten zijn voor je van start mag in de SGW, maar ik vind dat je dat dan ruiter-gerelateerd moet doen. Zo ondervang je het probleem van ervaren ruiters die met jonge en/of onervaren paarden willen starten.
Maar die regel is er eigenlijk al. Als je bv M-SGW bent geweest mag je zó met een ander paard in de B starten en daar zie ik dan geen problemen in (al vind ik dat je dan wel een bepaald aantal wp's moet hebben gehaald in het M).

Als de ruiter zelf onervaren is, vind ik dat er idd strengere regels moeten gelden voor het mogen uitkomen in de SGW. En ik pleit helemáál voor regels voor het mogen uitkomen in de BB. Want wat je daar ziet is toch over het algemeen :=

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:43

Ik ben geen voorstander van crossen met 4 jarige paarden. Ook 1* voor 6 jarigen vind ik eigelijk absurd.

Jij weet waar je mee bezig bent, maar hoeveel weten dat niet en gaan kwakkeloos met een jong paard de cross in. Daar vind ik dan echt niks :n

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:44

@sgwwuppie: die kamikaze idioten in een oefencross hebben vaak geen tot erg weinig ervaring met springen, laat staan in een parcours. Die kwamen dus in bijvoorbeeld princenhage al niet redelijk door het voorafgaande springparcours.
Daar staat wel tegenover dat er daarna ook ruiters waren die constateerden dat wat spring- en crosslessen zowel slim als leuk zouden zijn. De volgorde daarvan is dus nog niet helemaal in orde. Het leermoment was er iig wel.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:44

Dat begrijp ik wel, maar voordat er nieuwe eisen worden gesteld, is het wel handig om eerste te bezien wat je ermee wil bereiken en wie er de dupe van worden. Ik heb niet de illusie als mensen een bepaald nivo in dressuur hebben gehaald, perse safer door de cross gaan. Ik zie meer in het aanstellen van controleurs in de cross die mensen eruit halen die als gekken crossen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:45

pol013 schreef:
Ik ben er (voor me)zelf ook niet helemaal uit wat de regels dan wel moeten zijn. Aan de ene kant heb je
Veiligheid
Paarden moeten beschermd worden tegen idioten die ze door een cross jagen zonder voldoende voorbereiding en controle. Ieder ongeluk wat gebeurt door onkunde is er 1 teveel.

plezier voor de paarden
Ik ben ervan overtuigd dat je heel veel paarden blij zou maken met een sgw. Verschillende disciplines in een leuke omgeving. Blije paarden die eens wat andere mogen doen dan hun rondje in de bak: Ook dat vind ik welzijn.

Je moet naar mijn idee dus wel regels hebben maar waar leg je die grens? Of moet je het helemaal anders aanpakken dmv trainingen en lagere klasses?

Bdressuur+5 & BBspringen+5 & een kwalificatie systeem waarbij je eerst bijvoorbeeld 3 oefencrossen/ trainingen onder begeleiding gereden hebt--> BB SGW.
Begeleiders aan te wijzen door de knhs.
organisatorisch natuurlijk weer verschrikkelijk lastig.

En daarin ligt nog meer een taak voor de jury vind ik (en ja die moeten natuurlijk wel kundig zijn).. Zij kunnen in de ring bepalen of het een kundig persoon is op een onervaren paard of een kamikazepiloot en dus uitsluiting. Terwijl ze beide bv evenveel strafpunten hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:47

Simmie, we gaan er volgens mij vanuit dat de aangescherpte regels moeten gaan gelden voor onervaren ruiters en (relatieve) nieuwkomers in de sport. Zou te gek zijn dat iemand die al M of Z is geklasseerd met haar jonkie het hele traject van springen en dressuur verplicht moet doorlopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:48

rowo schreef:
Ik ben geen voorstander van crossen met 4 jarige paarden. Ook 1* voor 6 jarigen vind ik eigelijk absurd.

Jij weet waar je mee bezig bent, maar hoeveel weten dat niet en gaan kwakkeloos met een jong paard de cross in. Daar vind ik dan echt niks :n

_/-\o_ _/-\o_ meestal gaat het wel met (eraf) kwakken gepaard :))

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:48

rowo schreef:

Jij gaat er dan van uit dat crossen op een bepaalde manier 'zwaar' is voor een paard, maar waar baseer je dat op? Ik weet zeker dat een M1 proef en de daaraan voorafgaande training voor Koek veel zwaarder is dan een B cross, dat stelt qua lichamelijke belasting echt niet zo veel voor.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:49

Lielle schreef:
rowo schreef:

_/-\o_ _/-\o_ meestal gaat het wel met (eraf) kwakken gepaard :))

En terecht! :=