[SGW] Je eigen conditie en SGW wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:14

billy1 schreef:
martinev schreef:
Ik ben altijd blij dat de dierenartskeuring na de cross alleen voor de paarden is en niet voor mij... Ondanks dat ik een goede conditie heb (loop heel regelmatig hard en ga zo'n drie keer per week naar de sportschool), kom ik volledig buiten adem over de finish. Zelfs als de cross heel makkelijk liep en ik niet veel speciaals hoefde te doen. Ik heb het idee dat ik toch niet goed adem haal, probeer er steeds op te letten, maar in het heetst van de strijd vergeet ik het weer.
Misschien iemand die tips heeft om er aan te denken dat ik adem moet blijven halen??

heel bewust goed uitademen, het helpt vaak om te gaan praten of bv een liedje te zingen. Gewoon je paard belonen met je stem als ie het goed doen is ook heel erg goed voor je eigen ademhaling!

Ik denk ook dat het te maken heeft met spanning/gezonde zenuwen die je misschien nog hebt tijdens je cross Martine. Ik weet dat dat beter wordt naarmate je meer ervaring krijgt en dus meer met routine je cross kunt rijden. Als je jezelf kunt ontspannen tijdens je rit ga je automatisch ook beter ademhalen.
Misschien kun je van tevoren vragen of je groom, of mensen die met je mee komen kijken en ergens onderweg in de cross staan, willen roepen "denk aan je ademhaling". Klinkt misschien gek, maar het werkt wel.
Of, rijd je met horloge? Laat je die oplopen? Dan heb je bij elke minuut een piepje. Prent jezelf vantevoren in dat je bij elke piep aan je ademhaling denkt.

Oja, stoppen met roken helpt ook! Je hebt echt heel veel meer lucht! ;)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:34

Op dit moment doe ik eigenlijk niks aan extra sporten naast het paardrijden. Maar heb gelukkig wanneer ik uit de cross kom ook niet meer het idee dat ik doodop ben. De eerste paar keer wel :+ Het was zo'n indruk en veel spanning erbij natuurlijk. Afgelopen seizoen met 2 paarden op 1 dag viel me eigenlijk ook nog reuze mee.
Nu scheelt het ook een heel stuk dat Nika eigenlijk uit zichzelf de hele cross loopt en ik niet veel hoef te doen. Jipje daarentegen moet je altijd in de gaten houden, voor je het weet is hij omgedraaid :+ Maar ook daar wen je aan.

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:55

Ik heb niet veel conditie, sporten = paardrijden en verder niet, maar geen last na de cross. soms wel met crosstraining als m'n paard erg sterk is. Goed ademhalen is denk ik het belangrijkste en een paard dat je niet voortdurend hoeft te pushen...

pol013

Re: Je eigen conditie en SGW wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:35

Ik ben vorig jaar naar aanleiding van mijn eerste spring- en crosslessen wel wat gaan hardlopen. Ik ben nu ook weer aan het beginnen.
Ik ga op een verkeerde manier adem halen waardoor ik buiten adem raak. Meer conditie kweken is voor mij dus een manier om meer buffer op te bouwen. Mijn conditie op zich was dus niet verkeerd.
Het stelt op zich niet zo veel voor wat ik doe (deed) maar het was wel voldoende om me net dat beetje reserve te geven.
Naast het 5/6 x rijden per week dans ik 1 x (is vergelijkbaar met een potje tennis) en ga ik 1 á 2 keer een stukje hardlopen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:40

Een liedje zingen ga ik nog proberen :D Belonen met m'n stem doe ik wel veel.

En ja, ik denk ook zeker dat het ligt aan de spanning. Ga het aan m'n groom vragen, en er zelf maar weer heel erg op letten, hopen dat ik in Chaam fatsoenlijk over de finish kan komen!

roken doe ik alleen in het weekend, maar denk dat ik er maar eens helemaal mee moet gaan stoppen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:08

Ik fiets best veel. Naar stal halfuur heen en halfuur terug + naar m`n werk of school wat ook een halfuur heen en halfuur terug is. Erg prettig als je tegenwind heb, maar niet heus :o .. Bovendien doe ik werk waar ik ontzettend veel voor moet lopen!!
Op zich qua conditie kon ik de cross prima aan met de hengst. Alleen waren mijn armen helemaal slap, totaal geen kracht meer daar in. Ik zou eigenlijk wat meer aan krachttraining moeten doen, wetend dat ik niet hele sterke spieren heb qua kracht.

Ik heb zondag mijn eerste crosstraining, dus dan kan je vertellen hoe mijn conditie ervoor staat met Wo :P ...

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:00

Na mijn 1e cross had ik enorme zwabberbenen!
Viel knap tegen zo'n heel stuk in de verlichte zit..
Ben toen maar gaan hardlopen, dat scheelt enorm! (zowel voor je conditie als de kracht in je benen)

Ik woon 4 hoog zonder lift best zwaar met al je boodschappen... dus dat is al een training op zich en daarbij vergeet ik nogal eens wat, ben ik beneden kan ik weer naar boven :+
Verder probeer ik ieder dag op de fiets naar het werk te gaan en ga ik 1 pw naar de sportschool.
Als ik tijd over heb, doe ik ook nog wel eens een stukje hardlopen maar ik moet eerlijk bekennen dat dat er de laatste tijd wel bij in is geschoten.. veel te nat en te koud :o

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:45

ik doe ook niet heel veel.. rijd zo'n 8x per week paard (wat nu meer gaat worden met 3 paarden ipv 2). loop ook veel mee met buitenritjes bij beginners..

Dat pijn in de ondenrug heb ik ook een poos gehad maar toen zat ik te hol met me rug.. nu ben ik iets boller gaat zitten en heb geen last meer van me rug..

ben eigenlijk nooit echt buiten adem aan de finish gekomen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:02

Van die zwabberbenen komt me ook echt heel bekend voor. Ik probeer regelmatig in verlichte zit over het zandpad te galloperen. Goed voor ons beide!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:09

hoi
Ik heb eigenlijk nog geen last gehad van buiten adem zijn na de cross (zelfs niet bij ons debuut, waarbij we 19 minuten onderweg zijn geweest :') ).
Het ergste komt bij mij de dag erna. Dan ben ik nog 3 dagen stijf. :+
Ik wil eigenlijk wel ook wat aan mijn conditie gaan doen, al moet ik bij Coby niet echt veel werken. Ze staat best goed aan het been, is voorwaarts van zichzelf, maar ook makkelijk tegen te houden :)
Als ik er iets bij wil gaan doen, zou ik graag tae-bo gaan doen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:06

Ik rijd (normaal gesproken :P ) 3 tot 4 paarden per dag. Daarnaast ga ik nog regelmatig op de trampoline (zo'n lekkere grote, ook erg gezellig als je er met meerdere opgaat) en ga ik af en toe hardlopen en probeer ik 4/5x per week op de spinningfiets te zitten. Daarmee houd ik mn eigen training afgewisseld genoeg. OOk voor jezelf is het belangrijk dat je gevarieerde training hebt en verschillende spiergroepen gebruikt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:58

Jeetje PB, wat ben jij sportief!!! :oo Knap hoor!

Ik loop nu 36uur per week stage, rijdt de 2 paarden bijna dagelijks en verder doe ik niks. Zou ook niet weten wanneer ik dat zou moeten doen. Ben pas om 9 uur klaar met de paarden of lesgeven, dan ga ik echt niet meer sporten :n

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:16

Ik doe niet zo veel eigenlijk.
Ik hoor normaal gesproken op de fiets naar school te gaan, maar omdat het best heel erg koud is in de winter (17 km heen en 17 weer terug :+ ) heb ik al 2 maanden ofzo niet gefietst.
Ik rijd er 3 die ik allemaal minimaal 3x per week doe exclusief de wedstrijden, deze vakantie zal het meer worden + dat ik bezig ga de springweide een beetje in te richten met SGW spul :))
Ik mest natuurlijk ook uit. En 's zomers zit ik dagelijks minstens een kwartier op de trampoline.
Ook probeer ik af en toe hard te lopen, maar dat gaat niet echt van harte :o

Ik ben nog niet echt bekaf uit de cross gekomen, en qua ademhaling zit ik ook regelmatig te zingen op de pony's, wat ik ook onbewust in de cross heb gedaan (niet echt hard, beetje fluisterend :P )