[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:49

Leuk Loesvan, ze speelt af en toe duikboot maar het is een leuk paardje, komt helemaal goed! Ziet er inderdaad best netjes uit.

Shetan begint hier inderdaad ook al een vachtje te krijgen, Daimler niet.

Ben heel benieuwd wanneer we wat te horen krijgen en wat het is. Morgen gaat [naam] eerst twee paarden rijden waar ze wat voor verdiend en dan gaat ze in de middag Free uitproberen op een crossterrein. Doet ze het goed dan gaat ze daarna naar de manege van school en wordt ze van [naam]. Spannend.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:18

Caro :wave: heb me ook op geven voor de link. Wat heeft ze Caro,Is er vooruitzicht dat het beter word?
Rianne, van harte gefeliciteerd *\o/* Succes vandaag, vast al bezig ben benieuwd?
Pecy, wie weet manlief als bijrijder voor de paarden ;) shetan, heeft mss uitdaging nodig.
Madelein, heb het ook zitten googlen interessant spul dat equi-n-ice. Hoe is nu met Ed?
Tia, gefeliciteerd! Ik ga hier ook kijken bij de action.
Mirte, wauw meter. Knap.
Xsiep, netjes gesprongen. Volgens heb je echt een fijn paard onder je!
Loesvan, leuke foto grappig dat je dan hebt in geschreven voor een oefendressuur.

Emy verhaart nog niet veel, ze verhaart sowieso niet extreem heeft een heel dunne vacht.

marloes_s

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:44

Dank jullie!

Ja dat verharen is heel apart. Ons andere paard is ook nog spiegelglad.
Doen ook 's nachts de dekens op en het licht wat langer aan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:41

Zo zeg heel wat bij te lezen, hoop dat ik niemand vergeet:
@xsiep: Leuk filmpje! Maar wat is ze heet tussen de sprongen! Je hebt er veel werk aan of niet? Goed te lezen dat dit al minder wordt, komt echt wel goed! Gewoon lekker km maken :)
@loes: Mooie plaatjes! Ach die nagevelijkheid komt echt wel.
@Mistid: Wauw zeg!! Super gaaf dat je geselecteerd bent!! Wat houdt het vanaf nu in?
@Percy: Mooi debuut voor Shetan, helemaal niet slecht voor de eerste keer!

@verharen: Doet Ed ook al volop. Ik vind het wel even best. Ik vind het echt nog te warm voor een deken. Als ik die nu al op doe heb ik in de winter een probleem, dan moet ik met 400 grams dekens gaan klooien als het gaat vriezen. Ed staat trouwens in een buiten stal met grote uitloop, en hier staan ze ook in de winter de hele dag op het land of in grote paddocks, dus hij krijgt altijd wel een teddy vachtje :D.

ZIjn been gaat nog steeds niet goed, slecht eigenlijk. Ben inmiddels van het idee af dat het wel mee zal vallen, er moet iets stuk zijn. Gister dacht ik dat het been voor het eerst weer wat dunner was, maar vanmorgen weer dikker en weer warm. Ik hoop eigenlijk een beetje dat het een of ander stom botje is wat kapot is, en geen pees. Maar eigenlijk denk ik, als ik heel eerlijk ben, dat het wel een pees of bandje is. Is veel te typisch een peesblessure. Het zou een korte spring carriere betekenen voor ons.
Ik probeer niet te veel na te denken daarover, maar het spookt de laatste dagen enorm door mijn hoofd. Ed gaat nooit weg, ook niet als ik niet meer met hem kan springen, maar ik zou het zowel voor hem als voor mij heel erg vinden... Hij vind het zo leuk! Dit jaar zit het crossen er sowieso even niet meer in.
Nog 2 dagen afwachten en dan hoop ik meer te horen...

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:04

Wat *** Madelein.
Hoop echt voor je dat het meevalt.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:12

xSiep: Fijn paard, ziet er al braaf uit!

Percy: Tis wat..of te snel of te langzaam haha, iig goed dat ie zo aanpakte!

Loes: Wat een leukie <3 Fijn dat ie zo braaf was

Die van mij is nog niet aan het verharen. Voordeel dat wij een kleine stal met relatief veel paarden hebben en het dus vrij warm is + licht altijd lang aan. Eigenlijk zijn bij ons altijd alle paarden 's winters super glad in het haar en hoeven ze nooit geschoren, ideaal!

Madelein: Vind het zo vreselijk poedersuiker voor je.... het is je zo gegund na al die ellende. Blijven duimen! :(:)

Nou hier superrrblij na vandaag!! Had 213 met dressuur (wel erg hoog gepunt haha) maar ging daarmee wel aan de leiding :D Balkje in het springen en foutloos gecrosst. Tijd geen idee van en denk ook wel te langzaam. Prijsuitreiking dus niet op gewacht, maar ik ben weer erg blij met m'n paard! +:)+

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:10

Madelein, he wat balen zeg.... Klinkt niet oké Hoop dat het niet de pees is.

Rianne, super!!! Top gedaan, lekker na genieten van jullie mooie wedstrijd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:53

Rianne, wat een topprestatie! Echt super.

Van de post van Madelein word ik niet blij. Hoop zo dat het mee gaat vallen. Dit is gewoon niet eerlijk. Jij hebt al zoveel op je bord gehad. Het mag nu wel weer iets positiever. Ga heel hard duimen dat het met Ed mee gaat vallen en dat het iets tijdelijks is wat goed gaat komen.

Wij hadden vandaag een lunch van onze menclub en moesten haasten om op tijd in Genk te zijn waar [naam] het paard van haar beste vriendin zou gaan uitproberen in de cross. Supergaaf daar trouwens, echt een aanrader om eens te oefenen. Is vrij toegankelijk. Wel een beetje ver voor de Nederlanders tenzij ze in Limburg wonen.

Free (eigenlijk Frieda van de Rossehoeve) pakte het super op, getraumatiseerd of niet.

Waterbak was even HELP maar ze deed het wel.
Afbeelding

Ze pakte het echt super op
Afbeelding

Heb nog veel meer foto's, gaaf paard maar wel heel erg op zichzelf. Wilde haar een aai geven toen ze bij ons in de trailer stond en ze draaide zo haar hoofd om en negeerde mij. In haar stal duikt ze weg zodra je binnenkomt. Dit paard heeft heel wat meegemaakt en niet al te positief. Toch sprong ze voor een relatief vreemde ruiter de meest gekke crosshindernissen dus we hebben goede hoop dat we haar weer op de rails kunnen krijgen.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:56

Percy: Wat een leuk paard en wat doet die het braaf. Eenkennige paarden zijn erg lastig en kost erg veel tijd om ze vertrouwen te geven, maar tis wel een uitdaging!

Had geen prijs gisteren, had veel tijdfouten wat me de tweede plek gekost heeft. Maar ach, ben nog net zo trots! Hij sluit zich door de spanning af voor m'n been...iemand nog tips hiervoor behalve veel km's maken en hem ervaring laten op doen?> :D Denk namelijk dat het echt puur de spanning is van alles om hem heen, want heb echt geprobeerd door te rijden gisteren maar lukt dan gewoon niet.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:08

Percy, wat knap van free ze pakt het wel op.
Rianne, 2de plek is ook een mooie plek.

Hebben een jullie ervaring met devoucoux springzadels? vandaag een gepast en opgereden. Kan deze inruilen met mijn endurance zadel. Zat gegoten op haar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:52

Free lijkt de cross echt leuk te vinden. Nu maar hopen dat ze dressuurmatig en in de springring het ook weer gaat oppakken. Dit paard heeft heel veel pech gehad in haar leven. Ze heeft veel verschillende eigenaren gehad en er moest ooit flink voor haar betaald worden maar deze merrie doet het niet voor iedereen en ze is niet zomaar je vriendin. Blijkbaar zijn daar mensen ook door gefrustreerd geraakt want ze is best bang voor mensen.

Het laatste half jaar heeft ze het wel goed gehad bij de beste vriendin van [naam] en ze doet het beter maar die vriendin durft niet te crossen en dat lijkt het nu net te zijn voor dit paard om verder te komen.

Met die zadels heb ik geen ervaring Neesa maar heb daar wel heel positieve geluiden over gehoord.

Jammer Rianne maar als de dressuur goed voor elkaar is ben je al een heel eind. Vrees dat het inderdaad wel kilometers maken is en jezelf rustig te houden. Kan je helaas niet echt tips geven, heb zelf veel te weinig ervaring.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:06

Even een snelle reactie van mij via m'n mobiel, dus even onhandig om op iedereen te reageren.
Dierenarts is net geweest, en we lijken weer door het oog van de naald gekropen te zijn!
Het is toch een overbelasting van de pees schede , waarschijnlijk door verdraaiing van zijn kogel ( en dus niet door overbelasting door het rijden). Alle pezen en bandjes zijn wonderbaarlijk genoeg nog helemaal perfect!!!!
We moeten voorlopig wel rust houden, totale revalidatie zal rond de 3 mnd gaan duren. Hij moet in totaal 6 wk rustig aan doen, dus nu nog 5 weken. In die periode stappen en koelen, waarbij na 2-3 wk het stappen uitgebreid mag worden. Ik krijg nog een schema thuis gestuurd. Ook krijgt hij de komende 2 weken nog novacam.
De komende week moet hij echt rust houden, dus geen rare fratsen. Als hij druk wordt moet hij sedatie krijgen. Hopelijk is dat niet nodig. Hij staat nu met zijn vriendin op de wei, zij is altijd heel rustig. Zij komt vanaf nu ook naast hem te staan op stal, dus hopelijk is hij daar dan ook rustiger.
Ik ben wel heel opgelucht, want dit heeft natuurlijk een veel betere prognose voor onze toekomst dan een peesblessure!!!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:20

Gelukkig valt het mee *\o/*
Nu hopen dat ie zich rustig houdt :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:48

Blij dat het geen pees is maar hij is alsnog wel een tijd uit de running. Als het nu maar allemaal goed komt dan is het dat wel waard.

Hier weer net bloed laten trekken van ons Desje. Kleine ding blijft maar mager. Wordt nog eens een totaal bloedbeeld gedaan en, als daar niets uit komt, gaat de veearts voor lyme testen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:34

Gelukkig maar madelein!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:56

zo weer thuis.
@percy: mooi paardje die Free! Mag ik vragen hoe het trauma zich bij haar uit?
@rianne: jammer van je 2e plek, maar alsnog heel goed gereden! En weer 2 wp rijker dus! Dan mag je nu naar de L toch? :)
@neesa: Nee ken ik niet, maar als hij zo goed lag en jij zit er goed in zou ik het doen!

Ik ben net wat gaan lezen over wat Ed nu heeft, en wordt daar toch ook niet heel blij van. Ik moet er wel iets meer dan die 6 wk voor uit trekken geloof ik. Velen zijn tussen de 3 en 6 mnd zoet voor het weer goed is, en het schijnt vaak een zwakke plek te blijven. Ed krijgt nu sowieso 3 weken volledige rust doordat ik op vakantie ga. Hij gaat wel het land op en in de paddock, dus wel wat beweging. Daarna begin ik met stappen. Ik denk dat ik er de rest van het jaar voor uit trek hem rustig aan te laten herstellen. Hopelijk gaat hij dan nog heel lang mee :)
Overigens denk ik wel dat er een verschil is tussen een peesschede ontsteking/overvulling door een trauma dan door overbelasting. Lijkt me dat er bij overbelasting sprake is van langdurige lichte schade, wat uiteindelijk tot dit probleem lijkt, waar bij Ed alles natuurlijk harstikke gezond was voor dit gebeurde. Wat denken jullie?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:32

Denk ook dat het bij overbelasting ernstiger kan zijn dan door een acuut trauma maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Free is allereerst geen mensenvriend (meer). Ze duikt helemaal tegen de achterste stalwand aan als er iemand binnenkomt die ze niet of niet goed kent en ze houdt er niet echt van om geaaid te worden. Het gaat nu wel al wat beter maar ze gaat wel in de negeermodus.

Met thuis springen schijnt ze niet zo'n problemen te hebben maar op wedstrijd schijnt ze vreselijk in de stress te schieten en daardoor tikt ze er balken vanaf in het 1.20m. Deze merrie kon voorheen 1.50m. springen. Met de dressuur schijnt ze dan weer heel heet te worden.

[naam] heeft vandaag op school voor het eerst met haar gesprongen. Ze kennen elkaar natuurlijk nog niet en Free had heel veel spanning in het springparcours. Ze kan er niet tegen om tegengehouden te worden. Nu heeft [naam] zowel van de instructeur hier in het dorp als op de rabo talentendag hele goede tips gehad die voor Free lijken te werken maar het paard heeft gewoon geen vertrouwen meer in de ruiter. Grappige is dat ze met de cross zo enthousiast werd dat daar niets meer van te merken was. De vader van de moeder is trouwens Pion, die geeft toch al paarden die niet voor iedereen willen werken.

Heb op youtube een filmpje van haar gezien waar ze boven elke sprong een behoorlijke ruk in de mond krijgt dus zo vreemd is dat niet. Kan dat uiteraard hier niet neerzetten.
Officieel heet ze Frieda van de Roshoeve.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:35

Nee ik ook niet. Nou ja afwachten maar.

Klinkt wel heftig ja. Arm dier. Wanneer gaat acres een keus maken? Zou voor het paard super zijn als zij er mee aan de gang gaat, en het dier eindelijk weer vertrouwen kan gaan opbouwen.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:37

Madelein, aan de ene kant dus een opluchting maar het gaat dus ook weer een hele tijd duren. Wat een domper en wat een pech elke keer. Zou idd nu extra de tijd nemen aangezien hij iedere keer iets heeft. Beter nu (extra) voorzichtig zodat je er nog lang plezier aan kunt beleven dan dat je hem weer te snel oppakt. Enne niet teveel lezen hoor op internet, kun je jezelf helemaal gek mee maken. Zou vertrouwen op je dierenarts en gewoon extra tijd rekenen.

Percy dat is wel erg lastig zo'n paard.. hopelijk gaat het snel beter! Wel zielig voor zon paard :(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:05

[naam] heeft haar al gekocht Madelein (ze moet nog wel betalen). Hierom staat Shetan helaas te koop. Die geldboom wil maar niet groeien. Ik ben gek van Shetan maar zijn grootte zit [naam] toch wat in de weg. Ondanks dat we hem hengst gelaten hebben is hij nog een stuk gegroeid. Veearts zei ook al dat het qua bouw en formaat meer een mannenpaard is. Als het goed is komen er zaterdag mensen kijken. Zondag doet ze mee in Lisse met hem.

Ze mocht haar voor een vriendenprijs overnemen (tenminste als je naar de papieren en de aanleg kijkt).

In principe zou ze dan weer doorverkocht worden als ze weer in orde is maar ze is ook wel heel interessant als fokmerrie en voor de eventing.

Het is inderdaad heel erg zonde van dit paard. Beste vriendin wilde haar wel de tijd geven maar haar vader zag dat niet zitten. Die wil zijn dochter liever vandaag dan morgen in het 1.40m. zien rondspringen. De vriendin is nu blij dat ze bij [naam] terecht is gekomen.

We zien het allemaal wel.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:32

Ja ik doe zeker rustig aan, al hebben de blessures niks met elkaar te maken. Vorige keren was het afwisselend links en rechts voor, en nu dus achter.

O ik had even gemist dat caressa free al gekocht had!! Leuk!
Pff ja zo'n geldboom kunnen wij ook wel gebruiken!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:12

Gewoon stomme pech elke keer idd Madelein... maar wees aan de ene kant blij dat het niet 1 zwakke plek is die continu terugkomt. :(:)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:34

Zeker Rianne! Dat scheelt een hoop! Dierenarts zei ook dat dit echt niet komt door te zwaar trainen, omdat het zo accuut ontstaan is. Dus nu een tijd rustig aan, en daarna lekker opbouwen. Volgend jaar weer lekker de ring in :)
Ga zo mijn crossen voor de rest van het jaar afmelden.

Net heeft mijn staleigenaar zijn ijzers eronder vandaan gehaald, zodat hij niet meer zo uitglijd op de stenen en het natte gras. Hij staat in een stal met stenen uitloop, en hier gleed hij al steeds een beetje. Nu loopt hij wat stabieler, is toch fijner denk ik.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:09

Madelein, Het klinkt iets positiever jullie nieuws, ik zou ook alle tijd nemen. Zo dat de revalidatie goed verloopt, dat hij zijn blessuure goed kan herstellen.
Percy, arm beesje dan heeft zij nu wel een goeie plek bij jullie om de vertrouwen weer terug te krijgen. Interessante paard dus. Ja die geldboom is bij ons ook nog niet gaan groeien....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:37

Zo hard train jij Ed niet Madelein, althans niet zo hard dat hij daardoor blessure's op zou kunnen lopen. Volgens mij evenmin zo weinig dat hij daardoor blessure gevoelig zou zijn. Het is gewoon pech hebben in combinatie met een paard die soms wat te onvoorzichtig is met zichzelf. Fijn dat de ijzers er nu af zijn.

Kan alleen maar hopen dat Free van ons uit weer een leuke toekomst tegemoet gaat. We doen ons best maar we zijn natuurlijk ook maar beperkt.

Paard is alles wat ik niet wil. Pion in de directe lijn, merrie en een schimmel :D Ze is niet van mij maar van [naam]. Ze is natuurlijk wel minderjarig maar ze heeft haar met eigen geld gekocht. Maar ik denk wel dat het uiteindelijk een heel lief paard zal zijn. We gaan er gewoon voor.

Stiekem vind ik eigenlijk elk paard wel lief :o