[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

reeskees

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:51

Nou dat weet ik niet. Maar als je nu toch naar die geitenhouder toegaat , kun je het m gelijk vragen

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:53

hmmm das nou jammer!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:00

ok, dat gaat dus niet door...
Maar over dat enten weet ik dus niet. Ik heb vroeger wel geiten gehad, maar die werden nooit geent (net zoals de hond en de katten bij ons op de boerderij). Ze werden ook nooit ziek en leefden net zo lang totdat ze doodgingen.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:01

MM: Voor zover ik weet worden de drie geiten die bij ons op de manege lopen niet geënt oid.

Maar in de bieb hebben ze boeken over geiten, ka het morgen wel eens voor je opzoeken! Ga je over op de Geiten??

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:02

Leuk dat bokt wat vernieuwd gaat worden

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:04

MM als je dat zou willen doen? Zou ik wel leuk vinden! En nee ik ga niet over op de geiten! Ik vind paarden toch nog wel wat leuker!!

RK Dat meende ik dus ook. Tien hier op bokt ent ook niet en die geit leeft ook nog!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:06

MM, blijkbaar moet je niet enten, dan blijven ze langer leven

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:08

Alle prijswinnaars gefeliciteerd! Super zeg!

Renske  Leuke foto’s! Ik had vannacht ook wel kunnen gaan computeren.. Was naar Boode geweest en voor de verandering was ik deze keer de BOB.. Naja was verder heel gezellig maar al met al moest ik een uur extra rijden om iedereen naar huis te brengen! Uiteindelijk was ik om half 3 thuis, maar ik kon toch nooit meer in slaap komen.. ik had de hele avond cola gedronken dus dat begon lekker te werken…

Jiska  Leuke besteding van je gewonnen geld!

BT  E rijbwijs is superssss handig hoor! Ik heb hem ook en rij overal heen met de paarden!

Ik had dus zaterdag dressuurwedstrijd in Gorssel gehad en kwam toen met 153pnt thuis. Omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de proef (vooral super veel spanning met doorzitten en in de galop) heb ik zondag L1 HC gestart. Deze proef heb ik zo voorwaarts gereden als maar kan en jawel, nu zaten de knopjes erop en deden ze het ook nog!!! Resultaat was 157pnt met als commentaar: Plaatje ziet er goed uit, oefeningen worden wat slordig gereden. Nou dat klopte precies bij mijn gevoel! Ik had de oefeningen expres niet zo netjes gereden, alleen maar omdat ik Lucky lekker aan het lopen wilde hebben en dat is zekers gelukt!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:09

hmm ja miss wel!

Ow en wat ik raar vond. Dat het niet verplicht is om tegen rhino te eneten en wel tegen influenza. Terwijl rhino (mits het de verlammingsvariant is) toch veel schadelijker is? Of niet??

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:10

Slim Chantal, fijn dat je nog een extra rondje kon

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:14

MissM ik heb het al! Kijk! Voor overige geintereseerden!

Nee, geiten hoef je niet in te enten. Sommige mensen laten geiten enten tegen enterotoxinaemie en tetanus. Maar er zijn ook genoeg dierenartsen die zeggen dat dit niet nodig is. Ik zal hier even kort wat informatie typen over enterotoxinaemie (dat ook wel 't Bloed wordt genoemd). Je kunt het beste aan je dierenarts vragen wat hij/zij het beste vind.
De informatie die ik hier nu typ komt uit het boek Geiten Gezond - A.A.A. Vendrig.

"Deze ziekte komt bij de geit veel voor. De oorzaak is opname va giftige stoffen uit de darm. Deze giftige stoffen zijn weer afkomstig van de darmbacterien Clostridium perfringens type C en D. Deze komen normaal in darm en voedsel voor.
De ziekteverschijnselen verschillen per vorm. Je hebt namelijk een peracute, een acute en een chronische vorm [daar kun je vast veel info op internet over vinden]. Preventieve vaccinaties kunnen de ziekte voorkomen. Het effect bij de geit is duidelijk minder dan bij het schaap/ Daarom moet de vaccinatie ook vaker herhaald worden dan bij het schaap, minstens eenmaal per half jaar.
Bij vaccinaties tegen enterotoxinaemie wordt vaak ook gevaccineerd tegen tetanus. Er bestaat de indruk dat de vaccinatie zonder tetanus een betere immuniteit geeft tegen enterotoxinaemie.

Ik heb mijn eigen geiten nog nooit geent hiertegen. Op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger was gebeurde dit ook niet. Op plekken waarik heb stage gelopen, ook niet. Maar dit (zeer goede) boek raad het dus wel aan. Daarom kun je het beste gewoon advies aan je dierenarts vragen.
Ook worden geiten soms gevaccineerd tegen Ectyma (Zere Bekjes) maar dit gebeurd ook lang niet altijd.
Zover ik weet zijn er geen andere vaccinaties bij geiten. Vroeger werden ze natuurlijk gevaccineerd tegen mkz maar dat gebeurd al lang niet meer.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:17

MM, het rhinovirus is een herpesvirus. Dit heeft zoveel varianten dat het bijna onmogelijk is om een passende entstof te maken. (net als voor de menselijke griep).
Alle paarden dragen het rhinovirus min of meer bij zich, maar het slaat pas toe wanneer het dier verzwakt is, stress heeft, etc. (net als bij mensen dus).

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:18

Nog even en we starten het forum: Vooruit met de Geit!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:26

ja precies maar waarom dan niet er tegen enten? Die enting die er nu is helpt toch tegen verlamming? Of niet?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:38

MM als je de dierenarts vraagt of het zin heeft, zeggen de meesten van niet, Want je moet dan een hele serie entingen afwerken voordat het eventueel zou kunnen werken...
het enige die er wat er beter van wordt is de bankrekening van de dierenarts. (dat is wat de dierenartsen hier zeggen, en dat zijn dan dus ook nog de paardenartsen, en dat hoor ik dan uit verschillende dierenartspraktijken)
Het enige wat je met rhino kunt doen is het niet opzoeken... En zorgen dat de infectiedruk laag blijft in de stal.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:40

Ow Glas (onze DA) zegt dat het wel helpt! Maar wij enten ook niet! Mijn stagebedrijf wel!! En die hebben vorig jaar een nieuw paard op stal gehad met rhino. Gelukkig in de buitenste buitenbox. Maar een medewerkster haalde die uit de box en de achterbenen werkten dus niet meer. De eigenaar heb hem direct opgehaald en hun de box ontsmet!

Nou ja! Ik ga nu!! Zus word ongeduldig en ben moe!! Doei!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:41

Jep reeskees, precies hoe het mij ook wordt verteld door de da! Dus die enting slaan wij mooi over!

@Jitske, waar woon jij?????????????? Ik zat net even de uitslagen van wanroy te bekijken, maar waar jij woont, daar had ik echt nog nooit van gehoord!! Vond het wel een rare naam, vroeg me eigenlijk af of het wel echt bestaat

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:42

Morgen weer vroeg dag, dus truste allemaal

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:45

weltrusten, ik kruip er ook maar eens in!

Heb trouwens vanmiddag op het strand weer met stopwatch getraind, Os deed het goed. Ik heb 2-3-3 minuten gegaloppeerd, hij bleef gaan! Echt leuk dat ie steeds sterker wordt

Alleen jammer dat ik nu mijn kuiten al voel, ik mag wel flink gaan trainen voor chaam

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:45

Chantal; fijn dat je nog L1 HC kon starten en dat dat beter ging!
MJ; leuke foto! Wat staat er op die lijst van Wanroij dan? Puiflijk of Afferden? Ik woon nl in Afferden (Gelderland, in de buurt van Nijmegen) en onze ponyclub is in Puiflijk (2 dorpen verder dan afferden)
Lielle; dat wordt dus behoorlijk veranderd met de indeling van bokt
Britt staat ook weer lekker thuis op stal.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:46

Puiflijk!
Echt geweldig, ik moest er gewoon om lachen!

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:49

Haha, maar hier word het meer uitgesproken als 'Puifluk'
Alhoewel het altijd erg leuk is om een omroeper te horen stuntelen met Puiflijk met een springparcours ofzo (als ze niet hier uit de buurt komen, merk je meteen)

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:19

iedereen die prijs had dit weekend gefeliciteerd!!
Jiska succes met je rijlessen!!
Reeskees: wat bedoel je met mijn onderschrift veranderen?
gr

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:31

'SGWay of life' moet ervoor. Bijna alle SGW-mutsen/zwammers hebben dat in hun onderschrift veranderd.

Ben ik ook weer eens. Ik lees mee, maar heb zelf niet veel te melden.

complimenten voor alle prijswinnaars!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:39

Hoi, ik ben er ook weer Wadje zijn peutertijd is voorbij, hebben we gisteren besloten. WE halen hem voortaan een paar keer in de week van de wei om alvast eens wat te gaan prutsen met los longeren