MissM ik heb het al!
Kijk! Voor overige geintereseerden!
Nee, geiten hoef je niet in te enten. Sommige mensen laten geiten enten tegen enterotoxinaemie en tetanus. Maar er zijn ook genoeg dierenartsen die zeggen dat dit niet nodig is. Ik zal hier even kort wat informatie typen over enterotoxinaemie (dat ook wel 't Bloed wordt genoemd). Je kunt het beste aan je dierenarts vragen wat hij/zij het beste vind.
De informatie die ik hier nu typ komt uit het boek Geiten Gezond - A.A.A. Vendrig.
"Deze ziekte komt bij de geit veel voor. De oorzaak is opname va giftige stoffen uit de darm. Deze giftige stoffen zijn weer afkomstig van de darmbacterien Clostridium perfringens type C en D. Deze komen normaal in darm en voedsel voor.
De ziekteverschijnselen verschillen per vorm. Je hebt namelijk een peracute, een acute en een chronische vorm [daar kun je vast veel info op internet over vinden]. Preventieve vaccinaties kunnen de ziekte voorkomen. Het effect bij de geit is duidelijk minder dan bij het schaap/ Daarom moet de vaccinatie ook vaker herhaald worden dan bij het schaap, minstens eenmaal per half jaar.
Bij vaccinaties tegen enterotoxinaemie wordt vaak ook gevaccineerd tegen tetanus. Er bestaat de indruk dat de vaccinatie zonder tetanus een betere immuniteit geeft tegen enterotoxinaemie.
Ik heb mijn eigen geiten nog nooit geent hiertegen. Op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger was gebeurde dit ook niet. Op plekken waarik heb stage gelopen, ook niet. Maar dit (zeer goede) boek raad het dus wel aan. Daarom kun je het beste gewoon advies aan je dierenarts vragen.
Ook worden geiten soms gevaccineerd tegen Ectyma (Zere Bekjes) maar dit gebeurd ook lang niet altijd.
Zover ik weet zijn er geen andere vaccinaties bij geiten. Vroeger werden ze natuurlijk gevaccineerd tegen mkz maar dat gebeurd al lang niet meer.