[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:56

Zonder grondlijn en in een donker bos. Dat lijkt me voor een paard lastig in te schatten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:58

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:58

Lielle schreef:
Ik moet erbij zeggen dat hij in de wedstrijd wel iets meer grondlijn had gekregen (ik meen met bloemen) maar dit soort hindernissen vind ik dus veel oneerlijker dan zoiets:
http://www.bokt.nl/wiki/Afbeelding:Smalletje.JPG

Die laatste hindernis lijkt me heel hleder en overzichtelijk voor een paard. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:00

Terwijl die 2e een stuk hoger en massiever is en echt niet meegeeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:02

en iets wat me net te binnen schoot. Toevallig lees ik de afgelopen tijd erg veel over paarden die in de sloot belanden en dan verdrinken. Dat is idd een risico als je je paard in de wei zet, maar dat is vooor mij niet voldoende om dan maar ze op stal te houden. Wel denk ik dat je moet zorgen voor goede omheining, afgeschuinde kanten etc zodat je het zoveel mogelijk voorkomt en de impact beperkt (risk management Knipoog ) en datzelfde geldt ook voor alle sporten die je met je paard doet.

En de laatste en dan ga ik weer aan de slag
http://www.bokt.nl/wiki/SGW_hindernis
heel wat voorbeelden van SGW hindernissen op diverse niveaus.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:29

Lielle schreef:
En nog een voorbeeld van een oneerlijke hindernis vond ik het smalletje van Neede vorig jaar. Dat was een lage sprong (80 cm) midden op een open veld met een front van een meter of. Op zich al niet erg logisch, maar het enge waren de armen die er aan de achterkant aan zaten (het was dus zeg maar een U die je vanaf de bodem aanreed). Op het moment dat je paard daar maar enigszins scheef springt, land je bovenop de balken en dan weet je niet wat er gebeurt. Die hindernis heb ik dan ook van de andere kant gesprongen, waarbij je tussen de armen afzette en een vrije landing had. Gaffels vind ik ook niet altijd even veilig. Grappige is dus wel dat dit soort hindernissen er voor de buitenstaander dus heel onschuldig uitzien, terwijl de massief ogende dikke sprongen veel enger tonen.

Nessa, ik ken ook zeker voorbeelden waarbij ik mijn hart vast houd.

Moniek, je geeft net zelf aan dat je niet wist dat paarden diepte beter inschatten dan mensen. Dan oordeel je dus over een sport (en afsprongen) terwijl je foutieve informatie gebruikt. Die coffin opmerking was maar een voorbeeld, het doet er niet toe wie dat zei want dat was niet in dit topic.

ik sprak over diepte van het water!
verder was ikniet op de hoofte van dat andere ik heb gezegd bedankt voor de info die ik niet wist.
ben echt niet laf uitgevallen om mijn fouten toe te geven.
maar dat was ook het enige wat je nu kunt opnoemen,met de rest wat ik heb gezegd heb ik geen tegen argumenten gehoord,behalve zeggen dat het niet waar zou zijn,ja zo lus ik er ook wel een paar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:30

Moniek, wind je niet op, joh, nergens voor nodig, is toch leerzaam hier?... Ach gut

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:31

De diepte van het water is trouwens ook aan regels gebonden. Er is een maximum diepte zodat de ruiters en paarden daar op kunnen vertrouwen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:35

En die diepte is 25 cm, even zo uit het hoofd.

Moniek, het gaat me er niet om dat je fouten toegeeft, het gaat me erom dat je mening hebt over een sport en die verder niet wil aanpassen terwijl je iig deels op foutieve informatie (en onwetendheid) baseert. Dat is lastig discussieren Knipoog Waar zou je verder tegenargumenten voor willen horen?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:44

nee soory ik ben je echt even kwijt.
als het alleen om het diepte gaat ja dat heb ik uitgelegd.
maar ik hier verder info gezet wat wel onderzocht is zoals bij voorbeeld de hoeveelheid botbreuken onderandere in de eventing.
Ik heb daar een link bijgezet die ook voor jullie leerzaam kan zijn.
verder berusten al mijn uitlatingen op persoonlijke ervaringen.
dat lijkt me nu niet bepaald foutieve informatie.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:44

detour schreef:
Moniek, wind je niet op, joh, nergens voor nodig, is toch leerzaam hier?... Ach gut

waarom zal ik me opwinden? ben heel kalm hoor Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:45

Moniek schreef:
maar ik hier verder info gezet wat wel onderzocht is zoals bij voorbeeld de hoeveelheid botbreuken onderandere in de eventing.

Slapen

Wat heeft het voor zin om je zo te verdedigen? Je kunt toch leren van elkaar? Ach gut

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:46

detour schreef:
Moniek schreef:

Slapen

Wat heeft het voor zin om je zo te verdedigen? Je kunt toch leren van elkaar? Ach gut

Slapen ?
laat maar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:00

Ik ben even aan het terug lezen, en kom voorlopig op de volgende opmerkingen van je.

Diverse doden in 1999: zonder meer een drama, maar het geeft meteen aan dat er in de sport veel wordt gedaan om het veiliger te maken.

Het afgemaakte paard dit jaar in Boekelo: wederom een drama maar als je goed leest zie je dat het met galopperen op een pad is gebeurd, wat je dus ook met buitenrijden kan overkomen. En het kan zeker zijn dat het een streesfractuur is geweest maar ook dat is niet uniek voor de eventing, ik ken helaas een aantal voorbeelden uit de dressuur in mijn directe omgeving.

Het Tubantia artikel schetst juist heel mooi wat er gebeurt om de sport veiliger te maken.

Verder geef je aan dat alleen de reden dat een paard het leuk vindt voor jou geen argument is om het hem dan maar te laten doen. Dat is jouw mening en daar heb je recht op, maar anderzijds ben ik van mening dat ik de plicht heb om mijn paard een leuk en paardwaardig bestaan te bezorgen maar dat ik wel het recht heb om te kiezen in welke discipline dat is. Maar, en dat is een heel grote maar, je hebt daarmee ook de morele verplichting om te zorgen dat je paard het ook daadwerkelijk kan en wil doen voor je. Dus goed trainen, goede les, goed materiaal en met gezond verstand rijden. Risico en impact minimaliseren, zoals ik al eerder aangaf.

http://query.nytimes.com/gst/abstract.h ... 946196D6CF
is een jacht, geen cross

De tragische ongevallen in Kentucky zijn precies dat, en daarnaast lijkt daar het weer een akelige factor te zijn geweest.

Jij wil jouw 4jarige niet 'over vaste hindernissen knallen' en daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Ten eerste zou ik dat met rust en beleid doen, en ten tweede zijn voor jou die vaste hindernissen zo eng/indrukwekkend/onveilig dat het waarschijnlijk ook dat problemen gaat leiden als je het toch zou doen.

Wb een hindernis waar de helft van het veld op valt, als zo'n hindernis in een cross zou staan, zou ik die dus idd niet meer springen. Ik heb overigens een paar jaar terug iemand heel naar zien vallen op een molenwiek en dat bracht me best van streek, zeker omdat ik direct daarna zelf moest starten en dus ook die sprong moest nemen. Maar het was ook meteen duidelijk dat de ruiter een flinke fout had gemaakt met aanrijden (veel te hard) en ik vertrouwde erop dat ik zelf wel verantwoord kon aanrijden, en dat bleek ook.

Samenvattend, ik zie geen argumenten van je tegen de sport in zijn geheel, alleen voorbeelden van tragedies, en niemand heeft hier ontkend dat het een sport met risico's is. Alleen zijn het niet per definitie onverantwoorde risico's, net zomin als je paard op de wei met sloten zetten dat is. Het zijn alleen argumenten waarom JIJ het niet wil doen, en dat volste recht heb je.

En even voor mezelf, ik heb dit jaar in Neede de trakehner niet gesprongen omdat ik hem niet safe genoeg vond voor mij en dat paard. Genoeg anderen die het wel gedaan hebben maar ik vond het in mijn omstandigheden niet verantwoord. Bovendien heb ik na een nare val dit voorjaar ook heel lang gedacht over de risico's en gevolgen.

/add
persoonlijke ervaringen zijn ten eerste per definitie gekleurd Knipoog en bovendien kan dat hooguit voor JOU een reden zijn om de sport af te keuren maar dat maakt het nog geen universele waarheid. Bovendien vind ik jouw stalgenoten weinig representatief als ik dat waterverhaal voor de geest haal.

Overigens les ik morgen bij Lucinda Fredericks Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:07

Een fijn verhaal wat jij neerzet heb ik met oprechte intresse gelezen,ik snap je helemaal maar ik keur de sport niet goed.
Fijn dat je bij haar gaat lessen heb haar al een paar keer gezien ook aan het werk ze is niet mijn typemaar dat ter zijde.
Ik heb gewoonweg veel crosse'n gezien en ik werd er niet blij van.
Ik vind en blijf erbij dat eht te veel risico's zijn om het te doen.
en ja dat haal ik ook uit de hoeveelheid slachtoffers er vallen tegenover de andere takken van de paardensport.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:11

Moniek schreef:
Een fijn verhaal wat jij neerzet heb ik met oprechte intresse gelezen,ik snap je helemaal maar ik keur de sport niet goed.
Fijn dat je bij haar gaat lessen heb haar al een paar keer gezien ook aan het werk ze is niet mijn typemaar dat ter zijde.
en ja dat haal ik ook uit de hoeveelheid slachtoffers er vallen tegenover de andere takken van de paardensport.

Je woonde toch in schotland?
De rensport is prachtig maar daar gebeurt ook wel eea qua letsel. Toch vinde de paarden dat werk prachtig en doordat ik zelf in die wereld heb gewerkt is het me opgevallen dat ze zo zuinig mogelijk met hun dieren omgaan.
Daar draait het imo om!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:58

prima dat jij dat vind.
misschien is het voor jou ook nuttig omdat artikel eens door te lezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:59

Wb die aantallen slachtoffers, ik denk dat je je niet moet vergissen in de blessures in andere sporten en dan vooral onder de paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:51

Moniek schreef:
prima dat jij dat vind.
misschien is het voor jou ook nuttig omdat artikel eens door te lezen.

Doei, doei

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:54

Tuurlijk heeft eventing meer risico's dan een dressuurproefje rijden enz.
Maar ook als een paard in de wei staat kan je paard zijn been of dergelijke breken.

@ Moniek, Als jij je niet wilt laten overtuigen en lekker stroef doen, ga je gang, maar wij trainen zelf goed, en als iets te gevaarlijk is, of te hoog gegrepen is, zullen we dat niet snel doen.

Het belang van de paarden staat voorop.
Je paard en jij moeten er plezier in hebben.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:56

Moniek schreef:

Het is logisch dat de dodelijke ongevallen in de andere sporten zoals dressuur minder voorkomen. Tenzij anky met paard struikeld en der nek breekt? Maar hoe vaak komt dat voor op een netje gladgestreken baan. Maar zoals al gezegt word. Je moet je niet vergissen in hoeveel paarden met blessures komen te staan en soms niet meer kunnen werken en pijn hebben en soms tot het gevolg dat ze afgemaakt moeten worden. Hier hoor je nooit wat van want welke dressuur ruiter gaat in het openbaar zeggen dat dit gebeurt? Heb je dat artikel van van Balen gezien over training gan Power n' Paint > http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/r ... 51&t=22151 < En denk je nu echt dat ze de enige hier in is? Dit is net als een meer, stil aan het opervlakte maar onderin zwemt van alles. Omdat de ongelukken die in Eventing gebeuren voor het blote oog beter zichtbaar zijn zegt niet dat het meer slachtoffers maakt.

Eventing heeft wel meer (direct) risico dat ben ik met je eens. Maar dit lijkt me een leuk voorbeeld van hoe dingen niet altijd lijken wat ze zijn, zoals jullie weten zijn mensenhaaien nogal gevreest als erge mensen verslinders. Op discovery kwamen ze een keer met leuke feiten. Jaarlijks sterven 3x zoveel mensen aan vallende cocosnoten als aan Haai beten. Raar he!?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:58

Zo is het meest gevaarlijke wilde dier voor mensen nog altijd het nijlpaard Lachen.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:00

Apple schreef:
Zo is het meest gevaarlijke wilde dier voor mensen nog altijd het nijlpaard Lachen.

lol

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:33

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:44

Inderdaad!