Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WiPaLa
Berichten: 245
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:37

Oja, halster met wol heb ik ook en dat staldeken van kentucky ook (omdat hij van andere dekens schuurplekken kreeg).... Haha dat deed Lipton ook als hij zijn getten met wol de eerste keer aan had, daar heel de tijd willen aan ruiken zo van what are thoooose :+
Bij zo een bodybandage heb ik wat schrik dat dat schuurt op de rug, kweenie da lijkt mij niet echt iets fijn..
Is dat voor een springsingel dat je zo een overtrek hebt? Dat is anders mss ook een (iets goedkopere) oplossing voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:43

Hier geen wolletjes. Al zou het misschien wel mogen, Icaro heeft in 1 oksel kalende plek.

Ik wist niet dat wolletjes bestaan voor om de teugels? En van al die wol en de koude droge lucht, worden de paarden daar dan niet statisch van :P

@wipala: prachtig deken van kentucky maar vind ze persoonlijk wel duur... Ale, toch om maar af en toe te gebruiken zoals ik zou doen.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 21:55

hahah toevallig dat je het over statische elektriciteit hebt, heb me vandaag gesnukt aan de fleece van Luxor. :+

@WiPaLa: 't is overtrek van gewone singel. :)
Afbeelding

Luxor ook schuurplekken van de dekens. :( Maarja heb al borstbeschermer, 'k zal niet veel meer kunnen doen zeker... 't Is wel al wat uitgerokken door al even te gebruiken (ook bij m'n vorig paard). Volgend jaar ook een nieuwe kopen wss.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:19

Ik geef/krijg stroom van alles. De auto, de staldeur, vandaag al 3x de kat en ook met de lichtknop in de keuken. Die laatste deed echt pijn.
Ik zorg dan ook dat ik altijd "aflaat" voor ik Icaro of de pony's vastpak. Zou echt erg zijn dat ik door die wolletjes alles helemaal statisch krijg.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:07

Varekaj: Geen idee wat haar eigenlijk overtuigd heeft :P Onze stalhouder is heel erg bezig met fokken en had haar afstamming eens bekeken en was zo enthousiast haha. Ook DA is enthousiast over Julie en de lijn die erachter zit dus ik denk dat de doorslag was dat ik eigenlijk niet meer alleen was die zei dat het een goed idee was :+

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:38

Varekaj: ik heb dat ook. Echt op mijn werk elektrocuteer ik iedereen }>

Wat helpt zijn gladde onderdekens opleggen. vb. gladde liners of amigo insulator. Sindsdien nooit schuurplekken hier! Mijn 3 paarden dragen een 200grams insulator + bucas dik buitendeken.
Met deze koude temperaturen gaat er nog een gewoon staldeken tussen van een goedkoper merk. Maar aangezien het onderste en bovenste deken goed blijft liggen zorgt dat niet voor schuurplekken.

En dat Kentucky deken is inderdaad prachtig, maar ik denk als je daar een regendeken bovenlegt, dat nog voor meer schuurplekken zorgt omwille van de stof. :o

WiPaLa
Berichten: 245
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:37

Dat elektrocuteren heb ik eigenlijk nog niet voorgehad tot nu toe
Ik had een staldeken met gladde binnenstof maar in combinatie met mijn bucas zorgde dat voor echt drukplekken op de schoft dan..
Die kentucky geeft wel echt goed schoftvrijheid ook door dat wolletje en zelf met regendeken of ander deken boven blijft alles goed liggen omdat het wolletje echt niet kan worden platgedrukt. Dus gelukkig geen schuur of drukplekken meer nu, zelf niet met ander deken er boven *\o/*
Ik vind ze ook enorm duur maar ik heb het 400gr staldeken en niet het showdeken dus hij draagt het wel elke dag, het is zoooo zacht en lekker warm en ik had toch een nieuw deken nodig :o Enkel het plekje waar het ticketje zat heeft hij een plekje maar dat blijft hetzelfde nu ik dat ticketje er heb afgedaan.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:30

@Laurievc: Die hengst hortaxe du seigneur al gezien? Ken niets van fokken, dus weet niet of het een match kan zijn maar die hengst spreekt mij aan. :P Vanaf april ter dekking.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:59

Hanne_SP schreef:
@Laurievc: Die hengst hortaxe du seigneur al gezien? Ken niets van fokken, dus weet niet of het een match kan zijn maar die hengst spreekt mij aan. :P Vanaf april ter dekking.
heb hem gezien idd. Aansprekend dier maar ik ben eerder voor bewezen hengsten zodat ik al nakomelingen kan zien :D

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 13:04

Groot gelijk! :D

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:06

Heb al enkele leuke hengsten op m'n lijstje staan. Per toeval ook de hengst tegengekomen van m'n vorige topper en nu willen mama en ik eigenlijk door hem laten dekken :+ Dus nu nog even het emotionele met het rationele afwegen haha

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 13:41

Leuk! Welke is het? :D

Hoeveel gram hebben jullie nu op met deze polar vortex? :roll: (zo koud amai)
Ik heb 800gr + fleece (zonder hals).

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:47

Mijn geschoren ukkie op stal heeft nu iets van 450gr op geloof ik. Ukkie buiten ook zoiets al is dat al terug een polar bear :+ Vosje niet geschoren 200gr. Bij ons op stal is het wel vrij warm vind ik :)

Het is Triomphe De Muze :)

Anielcaa

Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-09

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:27

Hircan staat nog kort geschoren en onder een 450gr Vari-Layer met 250gr hals. Die gaat 's nachts wel in de stalbandages.
Gucci heeft een 300gr +100gr liner en een 50gr hals. Die staat momenteel terug in een 'zomervacht', enkel z'n benen zijn heel fluffy.
En Lexus staat onder 450gr en een 150gr hals. Is ook geschoren geweest maar heeft nu zo van die lelijke, lange varkensharen.

Staan bij ons gewoon in buitenstallen met luiken langs beide kanten (gaan 's nachts wel langs 1 kant dicht). Maar ze voelen eig altijd lekker warm aan. Niet overdreven, maar zeker niet koud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:32

Triomphe is wel een meer dan gekende hengst, dus nakomelingen genoeg om mee te vergelijken. Zijn naar't schijnt wel hele fijne paarden om mee te werken.

@ Florence: ik elektrocuteer ook iedereen. Hilariteit alom onder mijn collega's dat ik een bordje moet dragen "benaderen op eigen risico" zelfs. Bij Icaro een fleecedeken opleggen is mezelf eerst ontladen. De kat op schoot thuis is garantie dat dat beest met compleet poeffie vacht rondloopt. En gisteren dan ineens een ontlading toen ik het licht in de keuken wou aandoen, dat was toch niet meer om te lachen.

Icaro heeft nu een 350gr outdoor deken van BR op met halve hals. Hij is niet geschoren maar heeft een relatief dunne wintervacht, die is zelfs amper pluizig. De tinker en de 2 shetjes hebben niks, die zijn meer dan teddybeer genoeg.

Dat deken van Kentucky is inderdaad echt prachtig, maar hier staan ze eigenlijk grotendeels van de tijd buiten. Om dan zo'n mooi deken op te leggen, dat vind ik persoonlijk zonde. Binnen de 10 seconden is dat herwerkt tot een modder- of zandtapijt. En 't is ook niet waterdicht + 400gr heb ik niet nodig.
De enige reden dat ik het nog zou aanschaffen is voor/na wedstrijd op de trailer, en daarvoor vind ik het dan weer te kostelijk.

Bij ons zijn sinds gisteren zowel overdag als 's nachts de drinkbakken bevroren. 2 van de 5 ontdooien nog wel (deels) tijdens de dag als de zon op de stallen zit, maar da's geen garantie. Ik ben sedert gisteravond begonnen met zwarte tonnen in de stal en sleuren met bidonnetjes... 't Is echt uitkijken dat ze genoeg drinken en tegelijk ook dat ze niet direct veel ineens drinken als ik bijvul. Ze zijn in staat om zich met dat koude water een koliek te zuipen.
Vandaag dus alles op stal gehouden + buitenluiken dicht, in de hoop dat het zo vanbinnen warm genoeg wordt om de leidingen toch ietsje ontdooid te krijgen.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:35

Triomphe staat bekend om 'zot in de kop' en moet zeggen dat dat zeker klopte bij mijn ruin :P Maar was zo'n fijn paard om mee te werken. Kon ermee lezen en schrijven... Nadeel is dat hij enkel via diepvries te krijgen is. Dus wil nog wel een hengst achter de hand die wel vers te krijgen is. Leuke is ook dat hij doorgeeft wat ik wel zoek voor julie: wat brutaliteit, souplesse, vermogen, niet teveel maat, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:36

Zot in de kop maar bewerkbaar/rijdbaar hoeft zeker geen nadeel te zijn. Liever dat dan niet te zot maar absoluut niet werkbaar en stug.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:38

Zeker en vast! Al moet ik zeggen dat ik enorm gevloekt heb op dat paard :+ Julie kan wel wat souplesse en 'lef' gebruiken dus denk ook niet dat het een slechte match zou zijn. Prijs is ook echt heel aangenaam en voor ons dan toch een ferme emotionele tint erop

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:47

Baarle Nassau wordt verplaatst :( komt voor mij echt niet zo goed uit :(

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:18

Voor canch was maat wel gewenst en niet zot in de kop maar wel lef :Y) Ben zéér benieuwd wat het gaat worden haar veulen.

wnr is BN nu?

Met dit weer zijn mijn lippen echt stuk, hoeveel ik ook smeer. Ik heb het dan eens niet bij en dan ik het direct omzeep.

Het water bij de paarden die op het circuit zitten is nog perfect. De twee die ik handmatig water moet geven blijft het overdag wel goed (gisteren), maar smorgens was het licht bevroren. Ben benieuwd naar straks, ik hoop dat het nu overdag ook niet bevroren is. Ik zet het water aan de 'warme' kant en goed in het stro.

Savonds krijgen de paardjes nu lekker warme slobber, zijn ze blij mee :D.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:23

Hier ook, PP. Lippen doen pijn ;(
Hier geen paardjes vandaag. Les tot 18u dus hebben een dagje rust :)

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:54

Ik kan echt niks van hengsten.
Vorige jaar wel zelf een veulen gefokt maar een relatief onbekende hengst maar wel 1 die allround is. Mijn merrie heeft namelijk zelf geen papieren en vind dat ook niet zo belangrijk.

Hier zijn de lippen ook kapot (bijna het hele jaar door eigenlijk).

Water heeft tot gisteren niet bevroren maar vanmorgen lag er toch een dun laagje ijs op. vlug wat emmers warm water bij gegoten, paarden vinden dat zo leuk als ze lauw water kunnen drinken :)
Hier krijgen ze smiddag warme slobber :D en in de namiddag gaan ze dan buiten voor een paar uur.

BN wordt verplaatst naar volgende week. het komt voor mij alleen niet goed uit in mijn planning.

Had nu BN dan over 2 weken die stage bij lisa sabbe en dan 2 weken later is het al waregem.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 15:55

Ik ontzie het mij echt om buiten te zijn. Want als ik thuis kom, geraak ik niet opgewarmd en moet ik douchen en/of dikke fleece onesie aandoen. :+
's Ochtends wordt het ijs gebroken en weg gehaald uit de drinktonnen buiten. 's Avonds in de stallen zijn de tonnen nog vrij goed. Ik kijk al uit naar dit weekend dat de temperaturen weer stijgen!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:58

Ik ontzie het mij niet om buiten te zijn als ik bezig ben. Als ik bezig ben in de stallen heb ik geen koud :D kleed me ook wel warm aan. Het is veel erger om gewoon buiten te moeten zijn en niet in beweging te zijn.

Das idd wel vervelend voor iedereen die al verdere plannen heeft gemaakt. Maar dat is natuurlijk het risico met buiten dingen in deze tijd van het jaar nog. En helaas dit jaar dikke pech.

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:01

Ik heb in de stallen verwarmde drinkbakken, er zit hier een pomp op aangesloten die bij vriesweer het water laat circuleren zodat het niet kan vervriezen. In het weekend heb ik de paarden enkel in de namiddag op de wei gelaten, en nu staan ze helemaal binnen. Ik moet ze om 7u buiten zetten tot +/- 16u30 tegen dat ik thuis ben en ik dat vind ik nu echt te koud zeker met die wind erbij.
Piste lag gisterenavond wel nog rijdbaar, ben benieuwd voor vanavond.

Vos heeft een onderdeken bijgekregen, maar mijn eigen paarden niet. De voorbije weken was het 7°gr in de stallen en nu 3°, dus dat verschil voelen ze niet.

Laurie: Triomphe heeft volgens mij niet zoveel gedekt? Waar is hij eigenlijk gebleven? Leeft hij nog? Met het bloed dat erachter zit, verbaast mij dat zot in de kop niet }> en ik gok zo maar eventjes niet de makkelijkste mond ook. Denk wel dat je er een kwalitatief veulen mee kan krijgen!

@ Hanne: waarom spreekt Hortaxe jou aan?

Die stap om naar buiten te gaan steekt mij altijd tegen :+
eens buiten heb ik na 5 min niet meer kou. Heb gisterenavond om 21u gereden met een souspull, gewone pull en dikke fleece erover en ik zat te zweten :P
Florence: veel plezier op reis!