[SGW] Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:13

Ik moet om 06.50 in de auto zitten. 2 dagen p/w ben ik op zijn vroegst om 18.00 op stal, andere dagen kan dat 16.30 zijn. In deze tijd van het jaar is het dan gewoon donker. Ga mijn paard echt niet om 17.00 en 20.00 rijden :o

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:29

vera_pino schreef:
Maar houd er rekening mee dat je in het seizoen zelf weinig conditietraining zal doen omdat je met je wedstrijden en rustmomenten zit. (10/10 voor en na de inspanning)

Maar dan lijkt mij het ook niet heel goed voor een paard om weken na elkaar crossen te rijden (je mag er max. 3 achter elkaar geloof ik?) Maar dat lijkt mij dan nog te veel? (Ik doel op B/L wedstrijden, dus niet heel hoog niveau).

Maar goed dat ik weet dat ik om de conditie niet te druk moet maken, gewoon dus verder blijven rijden zoals ik al deed.

vera_pino schreef:
Vergeet niet dat ik toen ik dat deed ook om 5 uur uit mijn bed ging om 6 uur op mijn paard zat en om half 9 tot 6 op school zat om na 6 uur weer aan de slag te gaan met de paarden.

Het was maar een voorbeeld hoe ik het toen indeelde, en ik bedoel alleen maar te zeggen dat je creatief moet zijn. Snap dat het lastig is bij mij schiet het er ook regelmatig in maar heb het voordeel dat ik flexibel mijn tijd in kan delen op dit moment.

Ik snap wel wat je bedoeld. Maar is niet voor iedereen haalbaar gok ik zo. Ik reis 1,5 uur (enkeltje) naar school en ook weer naar huis, heb ook mijn huiswerk etc. Ik denk dat als ik straks werk heb dat ik het prettiger heb (onderwijs) en dus zelfde als nu alleen geen/minder huiswerk.
(En voor nakijkwerk neem je stagiaires, dat is waar je aan gezet wordt door docenten :Y) )

_Noor schreef:
Euh nee, dat zegt ie niet.

Kosten voor wekelijks verenigingsles dressuur zijn €165,- per jaar. Wat kost dat bij jullie?

Ik wil overigens ook meer op het harde gaan werken, maar daar zit ik dus met het probleem dat Jer nogal een monster is langs de weg, dus ik kan alleen wandelen. Zal laatst ook dat de buren een stuk land hebben dat braak lijkt te liggen. Misschien vragen of dat zo blijft, dan kan ik daar wel lekker galopperen!

Wanneer starten de crosstrainingen weer? <<)

Hier betalen we ongeveer 130, 1x per week dressuur, en knhs lidmaatschap. Springlessen kosten extra en startpas natuurlijk ook.

_lautje_ schreef:
Vriendje is nogal sportgek en van mening dat als je iets doet het goed moet doen.
Daarnaast als we gaan samenwonen zijn we voor huis etc niet afhankelijk van mijn inkomen. Alleen mijn paarden en mijn eigen onderhoud. En dat red ik makkelijk.

Fijn zo'n vriendje!
Mijn vriendje vindt het prima, als het maar niet teveel wordt. Vooral zijn moeder zit op mij in te praten dat ik het moet verkopen wil ik ooit op mezelf gaan... Nouja prima, als zij er zo over denkt.. Dat zie ik tegen die tijd wel weer, en als ik hier in de buurt zou blijven zijn er genoeg plaatsen waar je zelf iets meer moet doen maar wel goedkoper staat. Dat is dan ook geen probleem. Ik ga me nu nog niet druk maken om dingen die er nog helemaal niet zijn.

esje01

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:45

Vanochtend oefenrondje Deurne gereden. Morgen en overmorgen wedstrijd.
Op dit moment rijden we 3 keer in de week dressuur waarvan 1 keer les. We springen 1 keer per week, of rijden een stevig rondje bos en 2 keer per week wordt er gelongeerd. Pony staat elke dag 3-4 uur buiten.
Af en toe in het weekend een springwedstrijd of een dressuurwedstrijd en de conditie is goed te noemen.
misschien moeten we nu ook wat meer training op het harde mee gaan nemen. Komend seizoen is het de bedoeling om M te gaan starten.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:01

Creatief moet je zeer zeker wel zijn ja! Ik heb helaas ook geen galoppeerbaan om mijn huis liggen! Gelukkig ben ik met de vrachtwagen in 15 minuten in Groesbeek en daar kan ik precies 7 minuten flink galopperen zonder scherpe bochten en op een goede bodem. Als het langer moet ga ik naar de baan in Schaijk. Sprintjes trekken (30 seconden) tijdens handgalop kan bij Rob op het baantje, mooi te combineren met een crosstraining voor het andere paard.
Ben nog op zoek naar een locatie voor watertraining, vennen genoeg hier, maar dat durf ik niet vanwege de bodem.
Carolien had een vrij strak schema voor mij gemaakt, dus dat was ook passen en meten. Gelukkig kan ik redelijk mijn eigen tijd indelen op het werk, dus geen haan die er naar kraait als ik doordeweeks 1 dag om 10.uur begin zodat ik 's ochtends nog kan galopperen.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:57

Erg interessant.. Ik lees ook ff mee!!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:59

Vera: jij hebt het over 2 x perdag rijden, wat ik toch best opmerkelijk vind want als ik met verschillende topruiters praat is geen 1 van alle daar enthousiast over!
Noor: je betaald bij ons 280 :wow:

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:02

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een plek waar je een fijne watertraining kan doen. Jonkie is wat bangig op het water, dus vind het strand voor de eerste paar keer nog wat heftig voor hem.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:07

Minderhout is prima, maar veel te ver weg voor mij om dat regelmatig te doen. Twee keer per dag rijden is met een normaal paard ook niet erg zinvol lijkt me, maar sommige heethoofden hebben er zeker wel baat bij!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:35

suikermeisje schreef:
vera_pino schreef:
Maar houd er rekening mee dat je in het seizoen zelf weinig conditietraining zal doen omdat je met je wedstrijden en rustmomenten zit. (10/10 voor en na de inspanning)

Maar dan lijkt mij het ook niet heel goed voor een paard om weken na elkaar crossen te rijden (je mag er max. 3 achter elkaar geloof ik?) Maar dat lijkt mij dan nog te veel? (Ik doel op B/L wedstrijden, dus niet heel hoog niveau).

Maar goed dat ik weet dat ik om de conditie niet te druk moet maken, gewoon dus verder blijven rijden zoals ik al deed.

Ik bedoel eigenlijk precies wat jij zegt, in je normale wedstrijdplanning moet je eigenlijk al rekening houden met het feit dat fysiek gezien een topprestatiegeleverd kan worden na ong. 10 rustdagen en na de inspanning heeft het paard weer 10 dagen nodig om te herstellen. Betekend dus dat er eigenlijk steeds meer dan een week tussen De wedstrijden moet zijn. Tenzij je de wedstrijd zelf als conditietraining/oefenronde ziet en niet als een te leveren prestatie. Let wel dat ik het voor B/L niv. onzinnig vind om je speciefiek druk te maken over conditietraining. Als blijkt dat je paard die cross niet uit kan lopen vraag ik me af hoe intensief de drs/spring training en andere activiteiten zijn voor het paard.

Evony, Ik ben er ook geen voorstander van maar als je de trainingen verschillend houd kan het wel waardevol zijn in de training. Ik heb inderdaad een verschrikkelijk heethoofd. En zoiets is ook gedeeld paardafhankelijk. Doe het zelf nu niet meer thuis omdat ze intussen veel gehoorzamer is geworden en voldoende heeft aan 1 keer. Desondanks zul je eens voor de grap naar een internationale wedstrijd moeten gaan en je stoeltje op het rijterrein moeten zetten. Hoeveel ruiters zie je niet 2 of zelfs 3 keer voorbijkomen met hetzelfde paard.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:47

Vera: o dan kan ik mij er iets bij voorstellen! Ja op wedstrijd zie je het wel weer heel vaak inderdaad :j al staan paarden daar natuurlijk anders ook op de box.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:42

Lau @ thanks blijf ik draven op en neer, ik zal als ik daar ben eens een foto nemen.
Vera P@ die van mij schakelt al 20 minuten in galopwerk.... :o anders krijg ik haar ook eigenlijk niet eens echt moe en na 10 min komt ze ook wat losser in de hand en beter voor mij te rijden, ik rijd nu al meestal 1.15 uur dressuur (uiteraard rijd ik niet elke dag want ik heb ook mijn kazernedagen), ze staat nu wel dagelijks (of geloof het weekend niet) een uurtje stappen in de molen.
Suikerm@ elk paard zal een andere training nodig hebben. Ik ga nu vooral in uitjes op de voltes doen om mee te beginnen en balken werk om te schakelen om op het achterbeen te zetten.

De mijne heeft vrij gehad van 10 oktober tot half november, daarna heb ik haar langzaam opgepakt en nu sinds 1 december ben ik al meer aan de bak. Vorig jaar in de M heb ik eigenlijk niets specifieks gedaan aan conditie en ze liep de M uitstekend, maar ik wil nu wel meer voorbereiden, dat mocht ik een stap verder willen ik niet achter de feiten aanloop. Maar omdat dat ook voor mij nieuw word wil ik wel goed zoeken naar wat juist is en lijkt. Daarnaast ga ik dan ook binnenkort een gericht log boek bijhouden, dan weet ik steeds wat ik over een maand heb gedaan. Wil de hoeveelheid longeren ook bijhouden om haar laag in te stellen, want dat heeft ze ook nodig.

gezien mijn kazerne dagen ga ik niet werken met "elke"" 4e of 3e dag etc. De mijne heeft dus eigenlijk altijd een rustdag na zware training dus dat komt ook wel weer goed uit. En ben ik meer vrij, doe ik dus longeren na gericht trainen.

Enige wat ik me dan wel afvraag is hoe je training op het harde opbouwt en wat normaal/gemiddeld is ?? Mijn stalhouder heeft in het verleden met een paard van hem een uur gedraafd op harde bodem. Hij gaat binnenkort weer met zijn paarden trainen bij Michael Whithaker.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 05:12

Eigenlijk wel grappig dat we onder het zadel vrij spastisch doen over draven op t harde, terwijl het voor de wagen vrij normaal is.... Wij sjokken zo een uurje over de weg en hebben nog nooit problemen gehad. En de schat is met 5 lessen beleerd, dus tja, of je dat opbouw kunt noemen?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:13

Vroeger met eerselpostel reed je ook een rally (vele stukken verharde weg) en daarvoor een heel defile door het hele dorp op het harde. Moet je ook goed voorbereiden.

Je moet bij het opbouwen op tijd rustmomenten voor de pezen inbouwen om het zo maar even te zeggen. Dus je kunt rustig een uurtje stappen op de weg zal het paard niet veel van lijden zolang het maar niet te korte bochtenwerk is. Drafstukken moet je afwisselen met stukjes stap/zachte bodem. Het principe van het harde is dat de trillingen langer doorvloeien in de benen waardoor dus de spieren en pezen sterker zouden worden (denk aan de trilplaat in de sportschool, heb ik zelf overigens nooit op gestaan maar is het zelfde idee ;) )

Waar we het hier in het topic sowieso overhebben is dat TE VEEL nooit goed is. En alle gegeven tips er zijn om dit te voorkomen :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:41

Als ik buiten ga rijden kom ik standaard stukken van 10 tot 20 minuten over het harde. Als ik door de berm draaf ga ik de erf opritten ook vaak gewoon in draf over. Daarnaast stap ik voor mijn dressuurwerk standaard 5 minuten over het harde en op rustdagen een wandeling van 10 -15 minuten op straat. Ik draaf verder niet bewust als training. Het zit meer ingebouwd in de dagelijkse routine. Vaak kleine beetjes dus.
Ik heb een beetje en 'op het harde stappen' verslaving over gehouden aan een peesblessure jaren geleden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:43

Gister een mooie rit gemaakt door de duinen (sommige stukken mul zand en lekker heuveltje op heuveltje af), bos en terug lekker gegaloppeerd over het strand.
Ik zou vandaag dressuurles hebben, dat gaat helaas niet door. Straks maar even loswerken en uitstappen over het harde.

Volgende week maandag ga ik waarschijnlijk een proefles rijden op de club!

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:21

Ik kan mijn paard door mn eigen drukke schema maar 4 x perweek trainen, vaak is dat zaterdag zondag maandag dinsdag en heel af en toe nog vrijdag. Ik start geen SGW maar wil toch wel aan een meer kracht en conditie voor mijn paard gaan werken iemand tips hoe ik dit het beste kan opbouwen binnen mijn schema?
Interessant topic trouwens!!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:55

Vandaag heerlijk in het bos gereden en een heel stuk over het harde meegepakt. Pony had in Deurne voor de cross een hartslag van 34 en kwam eruit met een hartslag van 45 na 5 minuten uitstappen. Best netjes toch????

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:15

even een schopje ipv een nieuw topic:

Voor de mensen die met een hartslagmeter werken:
Ik doe mijn galopwerk vaak op een zelfde route langs het kanaal. Dit is het enige overzichtelijke stuk waar ik gas kan geven. Alles gaat prima tot na het eerste stuk galop. Want hij weet; er komt meer. Als ik probeer te stappen om zijn hartslag te laten dalen gaat dat eerst goed, tot een de 85-90. Dan begint de hartslag weer te stijgen en wordt hij drukker en drukker. Op een gegeven moment begint hij wat rond te hopsen want hij wil weer gas geven. Dit is allemaal redelijk te controleren maar die hartslag heb ik dus niets over te zeggen.

Wat doen jullie in zo'n geval? Toch even rustig aan (proberen te) doen? Of inschatten dat de hogere hartslag komt van de opwinding ipv het gebrek aan conditie en weer voor het volgende galop stuk gaan?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:12

Als ie rond de 85 zit kun je zonder problemen het tweede stuk galopperen. Koek komt niet gauw onder de 80 zolang hij weet dat we nog niet klaar zijn. Als ik dan naar de vrachtwagen stap, zakt hij er pas onder richting 60-70. Na de cross blijft hij ook hoog zolang ik erop blijf zitten. Als ik er gelijk afspring, zakt ie wel meteen. Terwijl Ollie juist druk is als je er naast gaat lopen, die kun je beter aan een lange teugel laten ronddraven met de neus over de grond....kwestie van uitproberen. En als ie tussendoor nog aan het hopsen is, zou ik me niet druk maken dat de hartslag niet helemaal zakt ;) Is van zoveel factoren afhankelijk....Koek heeft eens 155 gehad tijdens het schroeven indraaien, omdat ie gewoon zo graag wilde en stond te piafferen op de wagen :roll:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:00

Puur praktisch gezien heb ik ook niet zo veel keus. Hij wordt niet echt makkelijker als ik probeer hem rustig te houden }:)
Wel herkenbaar: pas als ze weten dat ze klaar zijn komt er rust.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:46

Ik probeer met mijn paard ook galoptraining te doen, maar omdat hij wat flegmatiek kan zijn, krijg ik 'm niet echt op tempo. Ja, als ik achter een ander paard aan ga, dan galoppeert hij ze er uit.... Iemand tips om 'm sneller te krijgen? In de cross gaat het wel beter, maar zolang we alleen zijn, zal ik 'm nooit super snel krijgen. Hij is de slipjacht gewend, dan mocht hij altijd achter de anderen aan. En dan ging hij SUPERHARD... haha. We hebben op stal een renbaantje van 300 meter. Dus wel een goede mogelijkheid om te oefenen...

LeeCoTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:54

Probeer eens naast een ander te galopperen neus aan neus houden en steeds wat harder. Ze moeten naast elkaar blijven. Ze trekken zich op aan elkaar. Dat een paar x doen en dan alleen. Bij de mijne werkte het super!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:38

Dank voor de tip @LeeCoTexel, maar naast een ander paard gaat het al wel goed.. Het is juist alleen dat ik er moeite mee heb. Nou ja. dan maar niet zo snel.. ;-)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:34

Even een vraagje aan de mensen die ervaring hebben met galoptraining, denken jullie dat dat ook kan in een grote buitenbak van 45 bij 45 met een goede bodem?
Ik heb inmiddels een hartslagmeter en een bos om te trainen tot mijn beschikking, maar naar het bos en terug ben ik wel zo'n 1,5 uur bezig en daar heb ik niet altijd de tijd voor, bovendien is het bij veel regen daar te nat (vind ik, ik ben een beetje een zeikerd met bodems)

Ik denk dat het wel zou moeten kunnen, er zijn geen scherpe bochten, maar je rijd natuurlijk wel in een groot afgeplat rondje, echt lang rechtuit zit er ook niet in, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:27

Ik zou het weinig vinden opleveren evie als ik heel eerlijk ben. Ik galoppeer wel eens lekker naar voren in mijn bak van 20X60 en dan ben je wel verrekte snel rond. En dat is alleen maar in een dressuurmodus. Met galoptraining zal je toch ook de snelheid moeten gaan opzoeken om te kunnen spelen met de hartslag.

Daarbij als het nou 60X80 was of zo dan heb je minder de belasting op de binnenkant. Frictie van de pezen etc. Je zal nu elke bocht serieus moeten inrijden omdat je anders plat gaat. Daarnaast ben ik van mening dat je als je in zo een situatie zit je dan net zo goed de galoptraining kunt vervangen door een zeer intensieve dressuurtraining waarbij het paard echt moet werken. En dat is weer paard en ruiter afhankelijk. Mijn merrrie rijd ik al gauw 3 kwartier voordat ik kan zeggen echt met haar gewerkt te hebben terwijl met de schimmel ik na een goed intensief kwartier vaak al moet stoppen terwijl ze dan beide 10X zoveel arbeid hebben moeten verrichten, zowel spiertechnisch peesplaten etc. als conditioneel.

Ben ik galoptraining aan het doen dan kan de schimmel op zijn sloffen 30 min galopperen terwijl de merrie hier dan weer meer moeite mee heeft.