[SGW] SGW Maarsbergen 13 en 14 april - Verslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:50

Balen, Evie en dat rijdt dan in het M :x fijn dat de TA je had zien rijden en je protest goedkeurde!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:55

Dat is wel de bedoeling Mendy, wil wel eerst even Castenray afwachten om te kijken hoe het daar gaat, die schijnt redelijk pittig te zijn in de M dus dat is een mooie test denk ik zo :) .

Het is idd heel jammer, het is ook niemand zijn schuld ofzo, goed dat meisje had aan de kant gemoeten maar blijkbaar heeft zij mij dan echt niet opgemerkt, kan ik me ook wel een klein beetje voorstellen als je middenin de cross zit, ik zou het niet merken als er 20 m achter mij ineens een bom afging bij wijze van spreken.
het gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden, toevallig net die val, al te dicht op elkaar beginnen en dan diegene een paar weigeringen met een langzaam tempo, en ik net iets te hard. Maar het geeft idd een beetje en raar gevoel.

Evony

Re: SGW Maarsbergen 13 en 14 april - Verslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:58

Balen evie! En idd je hele ritme is dan weg, heb het zelf ook wel eens gehad.

Weet alleen wel dat je het haast niet opmerkt als er iemand vlak achter je rijdt, heb het zelf ook wel eens gehad en hoorde het pas bij de finish. Erg vervelend voelde ik me toen. Gelukkig was zij wel foutloos.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:24

Jeetje Evie wat een verhaal!
Wel,goed gereden dus!

De rest die goed gereden heeft toppie!
De andere die minder gereden hebben :( volgende x beter

Heb ook fijn gereden heb de prijsuitreiking niet meer. Gewacht heb toch geen prijs dek ik :)
Ben wel benieuwd naar fotos

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:32

Mij hoor je trouwens wel schreeuwen hoor als ik er langs wil O:) :D
Ben benieuwd hoe C'ray straks gaat, Evie!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:35

Mij ook. Ala iemand dicht op mijn paard komt dan merk ik dat echt wel want dan wordt zij heel vervelend.

@ Evie keurig opgelost van de TA. Wel jammer van je gevoel.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:42

Er was bij hindernis 7 ook iemand die heel dicht op de ander zat, degene die daarvoor zat heeft toen wel daar een volte
gedraaid maar hoorde degene erachter al vloeken :P.
Maar wel balen, geeft toch direct een heel ander gevoel als wanneer je hem gewoon lekker door kunt rijden.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:42

Leuk om al die verslagen te lezen :) MB is voor mij een kwartiertje fietsen, dus ik was toeschouwer. Ik was er tussen half 4 en kwart over 5.. Dus volgens mij had ik Evie inderdaad gezien, ik zag je al steeds verder inlopen, vervelend zeg! Verder wel 2 nare vallen gezien, Gert Jan Lozeman inderdaad, en nog iemand op hindernis 5, waarvan het paard toen het idee kreeg de rest van de cross zelf te doen.. Toch wel erg leuk om te zien, en ik hoop over een jaartje (of 2) zelf ook is mee te kunnen doen, begint wel heel erg te kriebelen als ik er zo naast sta :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:56

netjes opgelost evie! Maar wel jammer. Ik merk het denk ik wel. Pony let dan niet meer op mij. Maar mijn tempo ligt ook wel aardig hoog dus heb dat niet super snel.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:01

Heb dat hele verhaal met mr. Lozeman helemaal niet meegekregen! jeetje....

En nog een :(:) voor Lielle... Ook best een baaldagje gehad dus....

Eef Bam: gaaf dat je CIC* wil gaan starten in Maarsbergen! Daar ben ik ook over aan het denken, zou goed te doen moeten zijn lijkt me.

Ik zag in de L ook opeens 2 ruiters wel heel dicht achter elkaar de 2 laatste smalletjes springen! :x

Ik heb ook een gemengd verslagje van ons M ritje van vandaag :o

Drs ging niet lekker, Ungaro heeft al geen geweldige draf, maar in zo'n slecht terrein blijft daar dus niet veel van over.... Losrijden was al moeilijk, en in de proef vierde hij feest (=veel spanning) op de stukken betere bodem :+ Volgens mij stond ik ergens op 3/4 vd groep na drs.

Met losspringen was ik eerst zelf ah prutsen, daarna maar echt gaan rijden. Springparcours ging erg netjes (volgens mezelf en de omroeper :D ) en foutloos.

Cross ging redelijk. Ungaro begon te trekken, en naar 4 was hij echt vervelend. Heb dus toch maar een volte gedraaid naar 5 (punt), had ik eigenlijk graag rechtstreeks willen doen... Daarna had ik helaas een stop op de hindernis voor het water. Had het gevoel dat hij naar de tent en het publiek ah kijken was en de hindernis pas te laat opmerkte waardoor hij afkapte _-:( Daarna even rustig laten snuffelen ad hindernis en toen opnieuw aangereden met beter resultaat, water uitsprong was ook een wapper... Rest ging goed tot de laatste hindernis :roll: Daarvoor hadden we de 2 smalletjes op 2 gallopsprongen genomen >;) en liet ik Ungaro teveel lopen, daarvoor heeft hij me op de laatste sprong gestraft...
Daar moesten wij de rechter helft springen, maar meneer trok in de laatste 2 gallopsprongen opeens heel erg naar links. Resultaat was dat we precies over de bordjes in het midden sprongen :roll: Ik heb nog naar de hinderniscontroleur geroepen of t wel of niet goed was, maar die reageerde niet. Later zei hij dat t niet goed was. Nouja....
Ik heb nog lekker bijgekletst met allerlei mensen :D Om kwart voor 7 was er nog geen uitslag vd M en hield ik t voor gezien. Ben wel erg benieuwd wat de met die laatste sprong hebben gedaan...

Al met al baal ik wel dat we een stop hadden voor het water... Dat blijft ons zwak punt ^) Maar goed, was onze eerste cross dit jaar. Heb nog genoeg te oefenen :Y) Verder heeft Ungaro eigenlijk bijna nergens moeite mee, ik moet alles blijven rijden en hem niet te veel z'n gang laten gaan.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 06:06

@ eventinggek, jammer dat het niet helemaal lukte. Heb je stop op het water gezien, hij leek idd een beetje overdonderd dat er in een keer een hindernis stond, misschien als 'm iets verder uitgereden had dat iets meer aandacht had gehad. Het was natuurlijk wel erg interessant daar rondom de tent.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 07:29

Wat jammer Suus! Hopelijk hebben ze je uiteindelijk met de laatste sprong gematst....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:29

Kasmir schreef:
Er was bij hindernis 7 ook iemand die heel dicht op de ander zat, degene die daarvoor zat heeft toen wel daar een volte
gedraaid maar hoorde degene erachter al vloeken :P.
Maar wel balen, geeft toch direct een heel ander gevoel als wanneer je hem gewoon lekker door kunt rijden.

Idd, na de sprong wou ze er gewoon voor blijven, dus ik heb maar even geroepen dat ze ruimte moest maken.
Waren wel meer mensen die niet netjes reden in dat opzicht. Een combinatie die gewoon 1,5 minuut op een achterblijver bleef wachten om er achteraan te sjeesen of combinaties die na fout parcours gewoon doorrijden...

@eventinggek: bij jou werd doorgegeven dat je de laatste hindernis naast het witte vlaggetje bent gesprongen. Ben bang dat er dus fp genoteerd is...

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:49

Ik heb ook iemand gezien die bij H4 het vlaggetje er af reed (moest nog een reparatie-team aan te pas komen). Is dat dan fout? Ik heb overigens geen idee hoe het omgeroepen is hoor, maar dat maakt voor mijn vraag niet uit.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:59

Gisteren een hele lekkere cross gereden, echter een super slechte dressuur!! Moet zeggen dat je dan wel even moet slikken, als je je cijfers krijgt te zien. Het is en blijft op zo'n moment een jurysport. Waarom kan ze niet iets meer rekening houden met de bodemgesteldheid? Ik was de een na laatste ruiter in de ring. Voor mijn gevoel liep mijn paard niet minder dan Markelo echter mijn punten waren meer dan 20 punten lager!!

Volgende week maar proberen alle 3 de onderdelen te scoren!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:06

Albert1975 hoeveel punten had je? Maar wel vervelend zeg! En vind zelf dat daar idd wat meer rekening gehouden mag worden! geloof best dat die ring niet meer optimaal zou zijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:17

Leliaardje schreef:
Ik heb ook iemand gezien die bij H4 het vlaggetje er af reed (moest nog een reparatie-team aan te pas komen). Is dat dan fout? Ik heb overigens geen idee hoe het omgeroepen is hoor, maar dat maakt voor mijn vraag niet uit.

Nee, als er binnen de vlaggen wordt gesprongen (hoofd en schouder van het paard binnen rood en wit) dan is het geen fout als de vlag er af wordt gesprongen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:17

Eventinggek: Balen van je stop het water en de laatste hindernis, zonde! Volgensmij heb ik je nog zien starten, toen was ik net aan het losrijden voor het springen, daar zag het er netjes uit.
Fleur_yen: dat kan wel kloppen, ik was de eerste die startte nadat de cross was stilgelegd door de val van mr, Lozeman bij het water, dus ging om exact 5 uur van start.
Albert: Balen van je dressuur, heb ik ook weleens gehad, ineens echt belachelijk lage punten en daardoor al geen wp meer kunnen rijden, echt heel zuur is dat.
Sim: ik dacht dat minimaal 50% van paard en ruiter binnen de vlag moest zijn?

Oja, normaal gesproken ga ik altijd te paard terug naar de trailer, niet omdat ik zo lui ben maar omdat die van mij weleens een enorme draak kan zijn na de cross, soms denk ik weleens dat ik hem beter twee keer achter elkaar kan laten starten, zodat ie een keertje echt moe is :+ . Maar omdat ik iedereen vandaag terug zag lopen naast zijn paard en mijn moeder al een flink tijdje gestapt had met hem aan de hand op het losrijdterrein terwijl ik bij de TA was, dacht ik, vandaag toch ook maar weer eens proberen. Nou dat heb ik geweten hoor :Y) .
Hij zette heel zijn nek erop, waardoor hij als een kasteel boven me uit torende en liep als een debiel in een soort piaffe-passage naast me, echt zo gek als een deur, kon hem echt niet meer onder controle houden, gelukkig was het daar net rustig dus had niemand er last van, maar op een gegeven moment stonden wij ergens op het gras (sorry daarvoor :o ). Mijn moeder had dit al zien aankomen dus gelukkig wel het zadel erop gelaten, al piafferend opgestapt en zo in piaffe terug naar de trailers := . (als ie dat nou een keer in de dressuuring zou doen :Y) ) . Hij was inmiddels al flink over de zeik, maar gelukkig kon ik erop de spanning langzaam laten afvloeien.
Dus mocht iemand zich ooit nog afvragen waarom ik zo onsportief op mijn paard blijf zitten als ik terugga naar de trailers, geloof me, het is een stuk veiliger voor iedereen :+ .

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:28

Eef_Bam schreef:
Sim: ik dacht dat minimaal 50% van paard en ruiter binnen de vlag moest zijn?

Eef, dit staat er in het instructieboekje voor hindernisrechters:

4. Bakens
Iedere hindernis wordt aan de rechterzijde begrensd door één of meer rode vlaggen en aan de linkerzijde door één of meer witte vlaggen. Ook los van de hindernissen worden wel rode en witte vlaggen geplaatst. In dat geval heeft men te maken met een verplichte doorgang. Voor het passeren van rode en witte vlaggen of bakens geldt één regel: deelnemers dienen rode vlaggen of bakens steeds aan de rechterzijde en witte vlaggen of bakens steeds aan de linkerzijde te houden. Omver rijden van een vlag heeft geen gevolgen, mits de vlag aan de goede kant wordt gepasseerd. Beoordelingelement voor het goed/fout passeren is: midden over de vlag goed en gezien van uit de horizontale lengteas van het paard/pony, het passeren van de rode vlag links en de witte vlag rechts van die lengteas is de passage fout. Het passeren van een vlag aan de verkeerde zijde heeft uitsluiting tot gevolg, tenzij de deelnemer de fout, uit zichzelf, herstelt. Bij twijfelgeval mag de deelnemer aan de jury vragen of hij fout of goed beoordeeld is. Na herstel van de fout wordt de combinatie wel een weigering aangerekend. Oranje of gele bakens en richtingspijlen in de kleur van de klasse zijn slechts hulpmiddelen voor de deelnemers. Aan welke zijde en op welke afstand zij worden gepasseerd is niet van belang.

Over het wel of niet op je paard blijven zitten: ik zelf vind het altijd wel lekker om even te lopen, daarom neem ik Sim altijd aan de hand mee terug.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:34

Citaat:
midden over de vlag goed en gezien van uit de horizontale lengteas van het paard/pony, het passeren van de rode vlag links en de witte vlag rechts van die lengteas is de passage fout.

Maar dit betekent toch dat je met minimaal 50% van het paard (en niet de ruiter) binnen de vlag moet rijden, want midden over de vlag is goed, maar zodra de lengte-as zich aan de buitenkant van het midden van de vlag bevind is meer dan 50% van het paard naast de hindernis en is de sprong niet goed.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:39

ik dacht dat ik ook ergens heb gelezen dat het schouder van het paard binnen de vlag moeten zijn, maar misschien is die regel ook verouderd.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:40

Ik weet niet wat ik me bij de horizontale lengteas moet voorstellen.
Ik zou mbt de vlaggen denken:
lijn door het midden van het paard (dus van boven naar beneden door gesneden) en dan moet de vlag aan de binnenzijde van de lijn zijn of op die lijn.

Alleen zou ik zo'n lijn een verticale lengteas noemen geloof ik 8)7 B-) .

Oh, wat een bommetje heb je dan Eef!! Als hij na de cross nog zo gek is :Y) .

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:47

een lijntje van de neus tot de staart, zo heb ik het begrepen.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:50

leli dat kan ook ook zijn hoor naar de cross, tenminste dat was hij in chaam ook echt. en bijna niet te houden
markelo heb ik het hele stuk als een van de weinige terug gelopen aan de hand.
Gister ben ik wel op gegaan naar de auto maar als hij maar een halve cross heeft gelopen kan die dat ook nog wel.
maar veiligheid gaat altijd voor evie

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:50

Leliaardje: volgensmij bedoelen ze met horizontale lengte-as, van kop tot staart, en dan idd zo door midden gesneden als jij zegt :D .
En ja het is idd echt een bom, en dan te bedenken dat hij thuis verder echt een superbraaf nuchter beest is, toen ik net begon met crossen was hij zelfs veel te cool, ik sprong nooit de week voor de wedstrijd omdat ie dan net iets fanatieker werd, anders was ie veeeel te relaxt was, nu ben ik express maandag nog op springcc geweest om zijn enthousiasme wat te temperen, maar helaas was hij in het springen net zo dol. (Giga is ook zo'n te rustig paard toch, pas maar op, 't kan verkeren :Y) )

Gelukkig weet hij die energie in de cross goed te gebruiken en is hij wel gehoorzaam, op het losrijdterrein is er ook niks aan de hand maar stappend op een rustig pad waarbij hij in de verte een paard kan zien/horen is hij echt niet te houden, en dus ook in de cross toen ik zo dicht achter mijn voorganger kwam, dat was gewoon gevaarlijk.