[SGW] voorbespreking SGW Ysselsteyn 1 en 2 oktober

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Re: voorbespreking SGW Ysselsteyn 1 en 2 oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:50

Ik neem 51 liter water mee. Zo kan ze genoeg drinken de hele dag en verder zet ik 6 liter bij de finish voor wat verfrissing.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:26

Vorig jaar kon je de paarden ook zo perfect afspuiten, ik denk dit jaar ook wel weer, juist omdat het nu ook nog eens prachtig mooi weer wordt.

bontkwagga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:53

Ik zie zo snel geen adres van de wedstrijd locatie staan, of kijk ik er nu totaal overheen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:54

Het wedstrijdterrein ligt aan de Ontginningsweg (zijstraat van de Middenpeelweg).

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:58

Ik heb er zin in! Paard staat al gewassen op stal.
Ben blij dat ik hem vorige week geschoren heb met de temperaturen van morgen, pfff. Dat wordt zweten. Maar goed, vind dat we niet mogen klagen, we hebben tenminste droog en mooi weer!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:39

Jeh kan nog starten wel heeeel vroeg maar dat maskt me niet uit. Vooral met dit weer niet

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:44

ik neem ook wel veel water mee, ik ben altijd bang dat ik niet door de keuring achteraf kom, omdat die dan nog te hoge hartslag zou hebben ofzo. Vorige keer kreeg ik hele regenbui over mij heen, dus was hij al lekker wat afgekoeld. We zien het wel, hij heeft een goede conditie, dus komt vast wel goed!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:41

Hartslag, ademhaling en temperatuur zijn afzonderlijke dingen. Door te koelen gaat die hartslag niet naar beneden. Ademhaling wordt sneller rustig als het paard het niet te warm heeft, maar breng je niet terug door er water overheen te kieperen, vooral stappen en in beweging houden.

beter is gelijk na de finisch afstappen even na draven vervolgens gelijk apstappen en vooral de crossbeschermers voor er gelijk af zodat er lucht bij de pezen kan. Sperriem eraf en neusriem los. Zadel eraf en blijven stappen. Na even stappen koelen en weer stappen, nog een keer koelen en naar de DA. Maar zo een vaart zal het niet lopen er wordt niet 600 pm gereden :P je paard zal hooguit een beetje meer vermoeid zijn dan na een cross met 15 graden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:17

aanstellen over de temperatuur hoeft inderdaad niet maar goed voorbereid zijn en alvast goed bedenken wat je met warme omstandigheden doet vind ik wel netjes.
Als paard het erg warm heeft koel ik hem ook even. Meteen ook een plens in mijn eigen nek. En inderdaad vaak (zoet) water aanbieden.
Oh en grazen. Dan hebben ze daar ook een vochtreserve van in hun darmen.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:34

ik ben er ook maar zonder paard, heb er geen, wedstrijd is bij mij om de hoek

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:05

ik heb vanavond de L cross gelopen, staan een paar tricky hindernissen/combinaties/wendingen in..verder wel goed te doen..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:31

Wat betreft op adem komen, een paard ademt op het ritme van de beweging, daarom best even uitgalopperen, lekker uitdraven en dan pas stappen. Voorkomt de "dubbele ademhaling" die soms voorkomt bij warme temperaturen of mindere conditie. Als je zelf niet meer kan, iemand anders laten draven om frequentie van de ademhaling omlaag te krijgen vanuit de galop.

Warmte valt wel mee, is maar 2 -3 km, geen 10-minuten cross ;) lekker op adem laten komen en dan lekker afspoelen en droog stappen in het zonnetje, beste manier van afkoelen met dit weer.

Veel succes iedereen, ik schreeuw iedereen wel over hindernis 5-6-7, de berkenhindernis :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:37

Oeh, dat is die combinatie die er vorig jaar ook in zat toch? Dat is een leuke/uitdagende combi!

Enne, uitdraven doe ik altijd na de cross. Ga nooit meteen op de rem na de finish zoals ik wel vaak mensen zie doen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:41

Yep, daar kom ik de dag wel door alhoewel hij voor de zondagsrijders wel moeilijker is dan morgen :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:44

Als ie hetzelfde staat als vorig jaar met het NK moet ik daar wel even goed mijn te rijden lijnen gaan bepalen. Vond 'm niet makkelijk!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:47

Volgens R is die niet veranderd tov vorig jaar, dus idd goed je lijn uitzetten daar.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:48

Ga morgen al lopen dus kan op mijn gemak de hindernis van alle kanten bestuderen. Het M heeft daar ook een leuke uitdaging.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:52

dankjullie, ja sorry ben nogal een leek, het is mijn 2e officiele cross
vorige keer heb ik even uitgegaloppeerd daarna singel bijna los (als het zadel losser zit schijnt het de rug goed te masseren), neusriem los en stappen maar.
Heb er erg zin in, alles zit al in de auto en paard is ingevlochten en lekker in de wei (dag en nacht buiten).
Denk toch wel dat de B stuk makkelijker is dan de L en M natuurlijk?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:53

Ja B is altijd goed te doen in YSselsteyn, vanaf de L wordt het technischer. Veel succes morgen !

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:53

welke hindernis?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:55

Iedereen heel veel succes en plezier het weekend :D
vera_pino schreef:
Hartslag, ademhaling en temperatuur zijn afzonderlijke dingen. Door te koelen gaat die hartslag niet naar beneden. Ademhaling wordt sneller rustig als het paard het niet te warm heeft, maar breng je niet terug door er water overheen te kieperen, vooral stappen en in beweging houden.

beter is gelijk na de finisch afstappen even na draven vervolgens gelijk apstappen en vooral de crossbeschermers voor er gelijk af zodat er lucht bij de pezen kan. Sperriem eraf en neusriem los. Zadel eraf en blijven stappen. Na even stappen koelen en weer stappen, nog een keer koelen en naar de DA. Maar zo een vaart zal het niet lopen er wordt niet 600 pm gereden :P je paard zal hooguit een beetje meer vermoeid zijn dan na een cross met 15 graden

Door te koelen gaat de hartslag wel degelijk naar beneden. Dit is ook 1 van de redenen waarom er in de endurance zoveel gekoeld wordt. Koelen hoeft geen uitwerking te hebben op de ademhaling (maar indirect wel omdat het hart minder hoeft te pompen heeft het lichaam minder energie nodig en daardoor meer energie om te herstellen)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:58

6 Berkensprong voor Bpa/ Lpo
7AB Berkensprong voor M po
Afbeelding

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:00

Deze foto is geen totaalplaatje voor de combi met element B voor het L paarden (en voor het M-paarden, C?) van deze hindernis.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:07

Nee klopt maar meer staat er niet op site :? misschien toch wel veranderd? Dus goed opletten bij parcourslopen morgen dan, Sim. Heb het ook maar van horen zeggen :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

Jawel hoor, het andere element staat ook op de site:

Afbeelding

En je ziet op jouw foto op de achtergrond ook de vlaggen van de combinatie zoals ie vorig jaar was.
Laatst bijgewerkt door Sim op 30-09-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt