[SGW] Oefencross lunteren 17 juli voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Oefencross lunteren 17 juli voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:19

O sorry :o
Daar had ik even overheen gelezen op telefoon :o

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:02

Jammer Simone, maar wel erg begrijpelijk! Kom je nog wel even kijken?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:05

Zie dat je ook meedoet met Nikay Martine!
Leuk! :D Zie ik je vast wel!

Zie dat mevrouw bedrieg van mn vorige paard ook meedoet. :roll: hopelijk zie ik dr niet :=

En zie ook dat Herry meedoet, die geeft altijd de tinkercrosslessen in leusden haha.

Marleen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:12

Ik vind dit juist wel een cross voor beginners. De meeste hindernissen kun je omheen als je het te eng vindt.
En 60 cm, dat kunnen de meeste paarden/ponies vanuit draf of stap en zelfs uit stilstand nog springen.

Afgelopen donderdag hebben we een beginnerscrosstraining georganiseerd onder begeleiding van Wouter Hazeleger op dit terrein. Iedereen heeft een leuke ervaring opgedaan (alle combinaties waren zo groen als gras)
http://picasaweb.google.nl/Dijkruiters/LandsmaatCross201078# en ja... het was best stoffig! :D

Ik vond nog wat filmpjes van eigen trainingen van vorig jaar, helaas niet al te beste kwaliteit! Helaas werken ze niet! :(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf doe ik mee op de meter dit keer. Wie weet ga ik eind dit jaar over naar de L.... dus moet toch proberen!
Laatst bijgewerkt door Marleen_S op 10-07-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:14

@Marleen, tuurlijk kun je eromheen.Kan bij de meeste oefencrossen.
Maar het gaat niet om de hoogte alleen, maar niet alles is fair, denk aan geen grondbalk, geen goede afstanden, hindernissen niet echt goed onderhouden. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:15

Oja, je filmpjes doen het niet, zijn gewoon plaatjes.

Marleen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:19

MelanieB schreef:
Oja, je filmpjes doen het niet, zijn gewoon plaatjes.

klopt, filmpjes vanuit hyves doet hij blijkbaar niet.

Marleen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:28

MelanieB schreef:
@Marleen, tuurlijk kun je eromheen.Kan bij de meeste oefencrossen.
Maar het gaat niet om de hoogte alleen, maar niet alles is fair, denk aan geen grondbalk, geen goede afstanden, hindernissen niet echt goed onderhouden. ;)

ik ben er afgelopen week nog geweest en er lag weer een hoop hout en bielzen, die ze komende weken gaan gebruiken om een nette cross neer te zetten. Ze zijn dus volop bezig om te onderhouden. Heb je de op/afsprongen al gezien op de link van mijn vorige bericht? Geheel gerenoveerd....
Ik zou zo niet weten welke hindernissen op het terrein niet fair zijn, maar ik moet toegeven dat ik het hele terrein de afgelopen periode niet helemaal bekeken heb, er kan dus best wel ergens een grondbalkje missen. Ik ga ervanuit dat dat allemaal tiptop in orde komt voor zaterdag. +:)+
Het lijkt mij belangrijker dat je niet helemaal onvoorbereid aankomt, dus wel een gewoon sprongetje kunt maken thuis van 60 en ook zo af en toe eens een bos in duikt met je paard.
En zoals ik al zei: je bent niet verplicht er over heen te springen! Als jij het niet fair vindt voor je paard, sla je hem toch over? ;)

Ben trouwens benieuwd of de paarden, koeien en schapen dan van het terrein af zijn }:0

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:39

MelanieB schreef:
Zie dat je ook meedoet met Nikay Martine!
Leuk! :D Zie ik je vast wel!

Zie dat mevrouw bedrieg van mn vorige paard ook meedoet. :roll: hopelijk zie ik dr niet :=

En zie ook dat Herry meedoet, die geeft altijd de tinkercrosslessen in leusden haha.

Yep, ben ook van de partij, heb er zin in! Voor het eerst weer een cross rijden sinds erg lange tijd, ben benieuwd hoe het gaat!

Ik ken het terrein in Lunteren ook en weet dat er inderdaad hindernissen bij zitten die niet fair zijn. Neem bijvoorbeeld het heksenoog met het gat er achter. Ook weet ik nog dat we (volgens mij twee jaar geleden) een dag van tevoren parcours gingen lopen, volgens mij met Simone en met jou Melanie. Toen hebben we bij een heleboel hindernissen nog professorisch grondlijnen gelegd, kregen toen nog op ons kop van iemand die daar rondliep :-) Maargoed, ik heb het al een tijd niet gezien dus heb geen idee hoe het er nu uit ziet. Ik vind die nieuwe wal in ieder geval erg leuk!!

Ik ga in ieder geval absoluut geen risico nemen en als ik een hindernis (of de bodem er voor of er achter) niet vertrouw, rijd ik er gewoon omheen, het is per slot een oefen-cross!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:18

Weet iemand eigenlijk of er ook een veterinaire keuring is?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:43

Ja was er vorig jaar ook :)
Denk nu ook wel, ik kan t wel ff navragen.
Die van vorig jaar hadden mij toen geholpen met een crosstraining waar ik over de kop vloog haha, dus dat was wel grappig. :P
Dus neem aan dat er nu wel weer keuring is :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:59

Ok.. . in ieder geval fijn om te weten dat er een dierenarts is, ook vanwege de warmte. Vandaag heb ik ook even gereden, maar hij was erg aan het hijgen... Ik hoop zo dat het wat minder warm is!

Marsafuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:35

ik doe ook mee met Bart, 80 cm bij de pony's. ;)

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:39

Nog 5 dagen en dan is het zo ver! :9

Wie van jullie gaat de cross lopen met begeleiding? Ik moet om 13.50 pas starten en de gezamenlijke verkenning is al om 12 uur. Daar zit wel erg veel tijd tussen, of zie ik dat verkeerd? :? Wordt voor mij en mijn paard allereerste keer, dus de planning vergt nog wat voorbereiding. Tips zijn meer dan welkom! Zeker ook nu ik lees dat er een keuring gehouden wordt.

Hoeveel tijd vantevoren zijn jullie in Lunteren?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:43

Ik zelf doe niet mee, maar ik sta er waarschijnlijk wel bij met mijn camera. Kan wel naderhand een linkje hierneer plaatsen naar het album toe? :)
Succes iedereen alvast!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:48

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:49

Ik zag het al inderdaad, had even bij de zoekfunctie gezocht.
Sorry!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:47

mireilledons schreef:
Nog 5 dagen en dan is het zo ver! :9

Wie van jullie gaat de cross lopen met begeleiding? Ik moet om 13.50 pas starten en de gezamenlijke verkenning is al om 12 uur. Daar zit wel erg veel tijd tussen, of zie ik dat verkeerd? :? Wordt voor mij en mijn paard allereerste keer, dus de planning vergt nog wat voorbereiding. Tips zijn meer dan welkom! Zeker ook nu ik lees dat er een keuring gehouden wordt.

Hoeveel tijd vantevoren zijn jullie in Lunteren?

Ik wil eigenlijk ook de cross lopen met begeleiding, maar dat is om 8 uur of 10 uur. Ik moet om 11.04 starten en uit dedemsvaart komen, dus 8 uur ga ik niet halen maar 10 uur is te kort voor mijn starttijd denk ik? Heeft iemand een idee hoe lang het cross lopen duurt?

Mijn planning was 9 uur aanwezig en cross lopen (had in ong een uur voor aangehouden) dan heb ik nog even tijd om een paar ruiters te zien. 10.30 uur opgezadeld en naar medische keuring en dan losrijden. en dan 11.04 starten.
Zit ik zo ongeveer in de goede richting met mijn planning?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:38

Meestal ga je ongezadeld naar de veterinaire keuring, toch? en ik denk dat het parcourslopen ongeveer een half uur duurt. Of iets langer. Volgens mij is het parcours ongeveer 2.5 km. (wandelen is 5-6 km per uur..)

Maar goed.. ik ben ook een leek, dus weet het niet zeker...

Ik hoop zaterdagochtend om 8:00 parcours te lopen. Moet om 10:20 starten.

Weet iemand overigens of dat Heksenoog ook in de 60 zit? Lijkt me wel een erg spannende hindernis. Heb ik nog nooit geoefend.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:47

Hmm.. Goede puntjes hier. Ik ben ook een leek en ook geen flauw idee hoelang ik voor parcourslopen uit moet trekken. En die veterinaire keuring, helemaal niet bij stil gestaan dat dat er ook bij hoort. Hoe is dat geregeld?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:53

Veterinaire keuring is normaal gesproken na het springen en na de cross. Na het springen (ofwel voor de cross) ga je volledig opgezadeld naar de keuring. Na de cross willen sommige DA-en alles af hebben. Is dit het geval, zullen ze dit de eerste keuring melden.

Een normale cross loop je in drie kwartier tot een uur (als je doorloopt). Houd er rekening mee dat wanneer de cross al is begonnen, je regelmatig aan de kant moet voor de ruiters op de route. Sommige hindernisjury's willen niet dat een hindernis verkend wordt wanneer de cross bezig is.

Bob, vragen of je gefotografeerd wordt door iemand, is hier niet de bedoeling.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:02

Moderatoropmerking:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=96&t=1264121
Bovenstaand topic is in de gaten te houden, waar iemand post als hij of zij foto's heeft. Hier geen vragen om foto's dus.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:43

Nog een echte lekenvraag: we starten om de twee minuten, maar stel dat ik niet zo hard ga en bijvoorbeeld twee weigeringen heb, dan kan het zijn dat ik ingehaald wordt.... Wat moet je dan doen? En stel dat ik zelf iemand in haal?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:51

Je moet altijd iemand die jou achterop komt de gelegenheid geven om in te halen. Dus, ruimte maken. Je mag wel op gepaste afstand (30 mtr) volgen.
Als jij iemand in wilt halen moet degene voor je jou dus voor laten gaan en ruimte geven.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:12

Simmie schreef:
Je moet altijd iemand die jou achterop komt de gelegenheid geven om in te halen. Dus, ruimte maken. Je mag wel op gepaste afstand (30 mtr) volgen.
Als jij iemand in wilt halen moet degene voor je jou dus voor laten gaan en ruimte geven.

Dank voor de uitleg.... belangrijke dingen om even te weten!