[SGW] SGW Oudkarspel - verslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: SGW Oudkarspel - verslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:30

Dus jij ziet ze liever de hele cross in verlichte zit? En zeker niet het verlichte lichtrijden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:41

Phoe moeilijk uit te leggen. Het is de bedoeling dat je paard onder je door galoppeert en dat je als je erachter zou staan een stukje lucht tussen jou en het zadel ziet.

Daarnaast moet de verlichte zit stabiel zijn. Dat je 3 tot 5 passen voor de sprong gaat zitten is helemaal niet erg en als je zit op het moment dat hij/zij wat engs ziet natuurlijk ook niet. Alleen houden de meeste mensen de verlichte zit niet lang vol. Na een paar galoppassen gaan ze even zitten en dan weer staan. Je moet proberen het hele stuk tussen de hindernissen te blijven "staan". In principe hoef je na de landing ook niet te gaan zitten, behalve als het terrein afloopt. Voorbeeld, over de dikke boom de bult afspringen bij Beukers. Dan moet je je gewicht wel terug brengen, net als over een boom het water in. Zijn natuurlijk nog wel wat uitzonderingen, maar op min of meer vlak terrein, vals plat ook, hoef je niet terug in je zadel na de landing. Dan kan je beter blijven staan, is voor jezelf ook minder vermoeiend.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:46

mistid schreef:
xXEviIXx schreef:
hoihoi,
ik was zondag ook weer van de partij!
was een vrijwilliger....
ik herkende echt niemand!
wel 1 naam van een paard onthouden en die heb ik zien springen!
ging geloof ik wel goed! alleen bij het "muurtje" van het gewone springen ging die een beetje fout...
en toen moest ze nog naar de jury kar komen! :oo
haha ik weer nieuwschierig!
maarja het paard heette crime time!

zal zo wel opzoeken wie het is geweest!

Volgens mij gaat dat over Bonny? Luxket op bokt. Iig, volgens mij heet haar paard Crime Time :)

dat was ik idd maar ik heb altijd ruzie met die jury, mn sporen zijn gewoon goedgekeurd, er wordt nergens over gezeurd, alleen hij zeurt erover, ga nu de knhs bellen voor een brief dan kan ik die mee nemen naar ww want daar zit hij ook

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:49

Wat vervelend. Wat heb je dan voor bijzondere sporen? ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:54

Ik wil even kort iets rechtzetten, zodat het even duidelijk is :)

Ik heb gr_roos niet gesproken in het echt, ik heb de TA en jury verwisseld. Dus ik dacht dat ik allebei de jury's had gesproken, maar dit is niet het geval. Daarnaast heeft gr_roos mij heel duidelijk uitgelegd waarom ik een onvoldoende heb, dus ik kan daar nu mee aan de slag. Bedankt daarvoor :)

Het meisje die toch een 7 kreeg ondanks de klappen was ook niet bij haar. Laat dat even duidelijk zijn :)
Sorry als het allemaal een beetje onduidelijk was.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:02

Veel mooie verslagen gelezen. Gefeliciteerd met de goede debuten/wp en tevreden gevoelens :)
Nessah: volhouden hoor. Ik heb mijn beugels inmiddels 3 gaten korter dan toen ik begon ;) Kon gister echt lekker verlicht blijven zitten, dus daar was ik ook wel blij mee.

@ Ponyparadijs: heb je die foto van internet? Ik sta heel gaaf met Jer op de foto terwijl we over de picknicktafel vliegen....

astrid65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:08

Hoi allemaal, mooie verslagen! Prijswinnaars gefeliciteerd, en voor diegenen die nog wat tegenslag hebben ervaren - gewoon doorzetten!

Senwood en ik hadden gisteren een top dagje. Na de dressuur stonden we 6e met 187 - dat is voor ons doen behoorlijk goed, dus ik was blij. Springen ging foutloos - met nog wel een rare sprong over de dubbel, want hij ging ineens op de rem, en heb hem vanuit stilstand doorgedrukt, dus twee krabbels er tussen in plaats van 1 galopsprong (daar is mijn paard een ster in).

De cross is altijd even inkomen. Senwood kan bij wijze van spreke op rust staan in de startbox, zo relaxed is ie (hartslag 48/66). Moet hem dus ook echt wakker schudden, anders maakt hij er een buitenritje van. Hij komt altijd nog erg terug op de hindernissen (ze moeten eerst aan een zorgvuldige inspectie worden onderworpen), maar ik kon hem gelukkig overal goed doordrukken. De heuvel op met de boom vond ie wel spannend, maar het lijntje daarna met de picknicktafel ging weer veel makkelijker dan ik had gedacht. Bij het water kwam ie wel terug op de boom, maar kon hem net op tijd nog doorduwen. Braaf door het water, maar wel de impuls weer wat kwijt, dus op de dubbele "triple" over de weg krabbelde meneer er rustig weer 2 galopsprongen tussen. Lekker tempo kunnen maken tussen de hindernissen (netjes in verlichte zit!), dus dat maakte de verloren tijd weer goed van de aarzelingen bij de sprongen. Was heel blij met onze foutloze cross, en voor het eerst in onze crosscarriere (we zijn inmiddels anderhalf jaar bezig, dus doorzetten loont!), zijn we binnen de tijd door de finish gekomen!

Resultaat: 4e plek! Ons beste resultaat tot nu toe. Op naar Vlietlanden!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:40

heb sporen met een rubber horizontaal draaiend wiel, dit is tegen open rijden, ga wel even afbeelding zoeken,

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:42

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:04

"even" alles gelezen...
Voor iedereen die het wat minder deed, kop op, volgende keer beter!
En voor degenen die het wel goed deden, gefeliciteerd!

Nu mijn verslagje
Wiso deed de dressuur heel braaf maar niet spectaculair. Had 185 en stond geloof ik 7e dus was niet heel verkeerd.
Springen deed ze super, liep een heerlijk fijn
foutloos parcoursje!
DA, was prima hartslag 60
Los springen voor de cross deed ze ook heel enthousiast!
In de cross begon ze ook heel enthousiast, mijn moeder was zelfs onder de indruk! Ze ging echt heerlijk weg uit het starthok en ging met een enorme wapper over h1!
H2 was voor mijn paard erg moeilijk, probeerde haar goed op te sluiten en op de achterhand te zetten maar helaas deed ik dat niet goed genoeg en liep ze er de eerste keer langs.
Ze ging wel vol enthousiasme verder en deed alles echt perfect!
Totdat we bij de boom voor het water kwamen...
Ik weet dat ze nog niet heel zeker is op het water dus na ik het tempo al erg terug en ging langs de hekken galopperen zodat ik vervolgens schuin langs het water over de boom kon springen. Helaas zag ze het niet zitten zo vlak bij het water en hadden we drie weigeringen. Vroeg of ik het nog wel één keer mocht proberen en dat was mocht! Ze zag het nog steeds niet echt zitten maar ze deed het toen toch maar (heel voorzichtig), dus toch nog trots!
En volgende keer gaan we door de finish ;)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:00

Jammer dat je de finish nu niet gehaald hebt bvw, maar toch een goed gevoel, begrijp ik. Dat is het belangrijkste!
Gefeliciteerd Astrid!
Aparte sporen Luxket. Kan me wel voorstellen dat een jury niet weet wat hij ermee moet. Ik heb ze ook nog nooit gezien. Lijkt me verstandig om een verklaring mee te nemen, om verdere problemen te voorkomen.

Ik cross en spring zelf eigenlijk alleen maar zonder sporen of zweep. Vind ik niet nodig.
Ik heb me gisteren wel rot geërgerd aan veel ponyruitertjes die wel erg met de zweep aan het meppen waren. Zo jammer!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:05

Dan toch even een berichtje van mij.. ;(

Fjordy liet me gewoon zwaar in de steek. Hij sprong heerlijk over 1 <3 , en stopte promp op 2. Ik kon nog blijven zitten. Helaas daarna nog een weigering en de laatste was op hindernis 3. Het was helemaal niet nodig :n.

Mijn instructrice was er ook bij, en de snapte er ook niks van. De springlessen gaan super en dit parcours was zeker goed te doen voor ons ! Ze was ook super verbaasd dat hij zo op de rem ging ..

Evie_Bandido schreef:
Balen zeg Snoekiej, fijn dat je wel de oefencross hebt kunnen rijden om het vertrouwen terug te krijgen.

Amber startte voor mij, ze is het nichtje van een stalgenootje van mij, dus ik kijk altijd even als ik haar langs zie crossen.
Het was inderdaad heel vervelend dat hij zo in de stop ging, het was ook wel een heel flink parcours voor zo'n pony, balen voor Amber :(:) .

Dit parcours was echt super te doen voor Fjordy, ik had ook niks geen zenuwen toen ik erin ging. Juist omdat dit lager is dan we in lessen aan oefenen zijn. Daarom lag ik er ook bijna naast met de weigering omdat ik het niet zag aan komen.

Simmie schreef:
Stond het zo hoog dan Evie?
Weet wel dat Fjordy idd moeite heeft met de afstanden in dubbels. Maar ik begreep dat Amber tegenwoordig regelmatig springles heeft, dus ik had goede hoop voor haar dat het beter zou gaan.

Simmie schreef:
Evie_Bandido schreef:
Zo hoog stond het helemaal niet, maar die Fjord is niet zo groot.. ;) .

Dat weet ik, maar ze springen ook B bij de paarden bij individuele wedstrijden. De hoogte is het ook niet voor Fjordy. Het zit 'm meer in de afstanden.

Klopt Sim, parcours was goed te doen! En zelfs de dubbels, want ze stonden erg ruim. Dus wij hadden ze gewoon op 2 kunnen doen. :j De hoogte was het echt niet, stond erg mooi gebouwd. Momenteel zijn we in de lessen bezig met rust en wachten. Helaas was Fjordy alles weer vergeten blijkbaar, want met inrijden was het al een bommetje.. }:0
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 07-06-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:06

Daar ben ik het helemaal mee eens Heleen, ben dan wel niet te kijken geweest in Oudkarspel op zondag maar heb dat wel veelvuldig gezien bij de andere SGW's, en het zijn vooral die ponyruitertjes. En niet alleen bij de SGW hoor, maar ook bij springwedstrijden... ze scheuren als een gek door de baan, en maar de sporen erin en de zweep voor een hindernis. Maar wat mij ook opviel op de zaterdag in Oudkarspel dat er best wel door veel ruiters slecht werd gereden in de dressuur en dan heb ik het echt over de zit, de benen, de handen. Sommigen waren echt aan het hobbelen dat had niks meer met dressuur te maken. Misschien is het verstandig om de ondergrens van de dressuur wat omhoog te trekken, dan moet je wel netjes rijden om aan je punten te komen. Maar er waren er gelukkig ook die wel netjes konden rijden hoor, en zo zullen er ook wel ponyruiter zijn die "normaal rijden".

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:11

Grappig dat jullie de ponyruiters zo neerzetten. In de cross reden ze bij mij gemiddeld genomen beter dan de paardenruiters.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:16

Als je het hebt over het rijden in de verlichte zit dan geef ik je gelijk hoor Roos, dat doen ze inderdaad een stuk beter dan de meeste paardenruiters.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:23

Het algehele beeld vond ik wat fijner, heb weinig pony ruiters zien jagen. Pony's hadden mooi tempo en die kinderen zijn/lijken niet bang waardoor er bijna geen prutafstand gereden werd.

Vooral de allerkleinste reden op hun (op het oog) ervaren pony's fijn in het rond

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:28

zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel meningen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:29

Ik heb gisteren een tijd bij de waterbak zitten kijken en heb daar zowel ponies als paarden voorbij zien komen. De paardenmensen vind ik vaak slordig rijden en zelf slecht zitten, maar dat zweepgebruik viel me echt bij de ponies vooral zo op.
Wat ik ook vaak zag, was een pony die het water niet indurft, uiteindelijk toch gaat en dan alsnog in het water helemaal verrot geslagen wordt. :(

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:36

Het scheelde misschien ook dat ik aan het einde zat, dan is de waterbak ook al scherprechter geweest.

Was alleen een jongetje dat boos was op zijn pony en die riep een paar keer GRRRRRR en dat was het. Niks geen zweep erbij. Kwam ook een meisje voorbij en die aaide der pony met de zweep, pony liep er geen pas harder om.
Heerlijk die ervaren pony's

Bij de paarden zag ik er een paar als een dwaas in de buurt van hindernis 3 en de meeste kwamen niet meer bij mij langs, maar der was er 1 die alle kanten opschoot en maar blijven schoppen. Gelukkig bleven ze wel zitten :D

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:38

was het niet te warm om te rijden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:39

mijn ervaring uit bv EL is idd ook dat de ponyruiters niet best rijden. Idd veel zweep, schreeuwen, maar zelf stoppen met rijden. Paarden B heb ik weinig gezien en kan ik ook niet beoordelen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:42

Astrid, wat goed! Gefeliciteerd! Lekker hoor.
Bianca, jammer dat het op het water weer moest misgaan, volgens mij heb je daar met al je paarden en abbo op.

Jammer Amber! Vooral als je er zelf zo'n vertrouwen in hebt. Had precies hetzelfde in VP.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:46

Ik heb het ook wel anders gezien hoor, Princenhage was wat dat betreft wel een dieptepunt.

Was nu een meisje die kwam over de finish en die viel der pony meteen op zijn hals. Andere bedankte der pony dat hij over de haaientanden ging. Denk ook dat het afhangt wat voor begeleiding de kinderen krijgen. Reden hier ook een aantal lessers van Beukers en Chantal Mechelenbrink mee en dat was duidelijk te zien. Bij Ronald moet je zeker niet proberen je pony op te jagen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:57

gr_roos schreef:
Bij Ronald moet je zeker niet proberen je pony op te jagen.

Klopt, ik heb onderweg echt goed aan zijn tips gedacht. Was helemaal trots op mezelf dat dat lukt "in het heetst van de strijd". :=

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:15

ik heb de knhs gebeld heleen en kan dispensatie aanvragen ben benieuwd wat er uit komt. Ik ben met die gaan rijden omdat ze mee draaien in de richting waar je been heen gaat dus langs de huid inplaats van erin. Zo een stuk zachter en veel minder kans op openrijden. Al ben ik van mening dat wanneer je een paard open rijd en je been niet stil genoeg is je niet met sporen moet rijden.. Deze merrie heeft gewoon dun huidje, mijn oude paard reed ik altijd met stompe spoor..

Maar om even on topic te blijven, in de dressuur niet mee gereden, rij ik eigenlijk nooit met een spoor... nu ook fijn gevoel, heb weining moeten pushen.. Ik had 2 stops voor de boom bij waterbak, zijn er veel geweest daar had ik van iemand gehoord..

Heb wel nog paar knappe foto's van edwin, die heeft jou ook gefotografeerd noortje

Afbeelding

Afbeelding
http://94.100.114.68/982500001-98255000 ... _Q8qj.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-06-10 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.