[SGW] Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:05

En is het niet te doen om die op een paar plekken wat breder/dieper te maken? Kan weer wat liters schelen? Ale, ik heb er geen zicht op :P Hier hebben we zo'n brede beek, tegen dat die volstaat.. We hebben die nog nooit hoger dan 20cm weten staan :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:10

Die valt onder het beheer van waterwegen volgens mij. Ze is al ruim 3m breed en 2m diep. In de zomer staat er vaak amper 50cm in, tijdens de winter staat ze veelal halfvol en in periodes zoals deze, dus met de sluizen zicht, staat die vol. Er loopt een MTB-route over de brug achter stal, dat is zo een metalen rooster. Het wateroppervlak staat daar nu 10cm vanaf. Vorig jaar heeft die verschillende keren onder water gestaan. Je vindt de brug dan alleen terug omdat de relingen boven het water uitkomen.

Het is echt heel verschillend per locatie. Ik heb op 100m van mijn weide (10km verder) ook een hele brede beek lopen en daar staat zelfs nu nog amper de helft water in. Die is iets minder breed maar wel even diep. Ook de grachten daar staan goed vol, maar lang niet zo nijpend als dus aan stal.
En toch heb ik op de weide ook eendjes zwemmen momenteel :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:12

Omg :+
Wel super lastig pff...
Afbeelding
Twenty had er zin in :D

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 23:33

Echt balen zeg Varekaj, ik zou ook gek komen! Helaas geen andere goede pensionstallen in de buurt of... ?

Ik krijg massas zin in het zomerseizoen met al die outdoorwedstrijden! Terwijl ik zelf niet veel ga doen. Vind het bvb leuk om die foto's te bekijken van de eventingfotografen. :P Ben heeeeel benieuwd naar die nieuwe cross in W-P. Mss vragen aan de organisatie of dat ik dag erna beetje mag rondrijden op dat terrein. :+ (niet springen eh! tenzij my first eventing sprongetjes ofzo :') ) tis op wandelafstand van mijn stal en is niet openbaar voor paarden eigenlijk.

Edit: kheb eens op google maps gekeken en kheb er eigenlijk al langs/door gereden. :+ Op een baantje gewoon. Een vriendin en ik zeiden al van amai eigenlijk zijn da wel toffe velden om door te galoperen. :P Heel vlak terrein. Blijkbaar ook al jacht geweest met honden. 'k Zal dan keer fotootjes trekken van de omgeving als ik er nog eens passeer.

Leuk van de flinke paarden Laurie! :D Een goed begin is gemaakt na die lange pauze. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:46

Leuke foto Laurie! Wel fijn dat ze zo goed aanpakken.

Hanne: je bent niet de enige waarbij het kriebelt :P Hier dus ook, juist jammer dat de planning dus vaker overhoop ligt dan dat ik ze kan volgen :')
Het enige wat op de huidige stalling misgaat is de piste. Er zijn wel andere opties in de buurt met binnenpiste maar dan zitten er oftewel nogal bijzondere voorwaarden aan vast, oftewel verhuren ze gewoonweg geen boxen aan mensen die alleen in de winter een stal zoeken. Binnenpistes afhuren is eveneens een ramp, er zijn er maar 2 en daar ben ik telkens een halve dag reistijd aan kwijt voor een uurtje les. Bij de ene is een externe lesgever niet toegestaan en bij de andere kan je meestal koppenlopen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:24

Maai tis precies ook altijd wat :P maar ze geven droog weer dus hopelijk zakt de beek snel :).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:07

Ik had gisteren een goeie wedstrijddag in St-Jan!
Play moest als allereerste beginnen met springen en nadien cross. Die kijkt dus niet naar de hindernissen, maar alles errond is echt werken om hem vooruit te houden, want als hij bang is, stopt hij en snokt hij meteen om, om ervan weg te geraken. Dus dat is tussen mijn benen houden, vooruit rijden en hem vooral rond houden vooraan. Als de kop erop gaat, is het geen beginnen :+
En zeggen dat het thuis de meest sensibele is die ik ooit had, wat beendruk en hij is al weg...
Springen was foutloos, in het parcours zelf heeft hij niet gekeken, terwijl er ook felgekleurde bakjes stonden. De cross zelf ook foutloos, maar veel moeite gehad om hem in 1e Vitesse te krijgen bij de start :') . 10m vooruit (was al blij met stappen, over galop spreken we niet ;) ) en dan omsnokken, weer 10m en zo verder. Ben dus in stap over het 1e boompje gegaan en dan ging de knop om en was hij vertrokken. Putje, afsprong, water (geen mooie waterbak, moeilijke aanrijlijn en smal), gekleurde bakken... Allemaal geen probleem. Hij moet dus leren vertrekken!
Na 3u dan nog dressuur met hem, intussen héél veel wind en hij voelde nog even fris aan alsof hij nog niets gelopen had. Opnieuw veel last dus om tot de ringen te geraken, je moest langs de cross passeren dus hij zag vanalles, maar in de ring zelf is die supergefocust en liep hij een hele nette proef in SUPERZWARE grond, omgeploegde landbouwgrond waar het die nacht massaal geregend had en de dag zelf ook nog veel regen en hagel...
We behaalden een 5e plaats.
Ny moest eerst dressuur doen, ging netjes en braaf. Hier lag 1 stuk van de ring heel zwaar, rest was nog ok. We waren 3e na dressuur. 2u later dan jumping en cross, beide foutloos en 6 secondjes binnen de tijd. We hadden een fantastisch gevoel in de cross. Had maar B ingeschreven (gelukkig want de grond lag zwaar), en heb elke sprong vanuit voorwaartse galop genomen, niet zitten prutsen om veel terug te komen, zo net die laatste 2 foule's even attent maken, maar niet echt terugnemen. Ze pakte zalig aan, gewoon sturen en ze deed de rest. Heb nog een stuk moeten inhouden want ze was te snel :D . Echt leuk rondje!
Heeft veel vertrouwen gegeven voor de volgende!! Voor Ny zal dat wellicht Waregem zijn en voor Play Maarkedal. Die moet nog kilometers bollen.

Laurie: paarden zien er goed uit hé!!!

PP: leuk om te horen dat Canch er goed uit ziet! Begin je gewoon rustig met rijden of ga je eerst longeren? Heb je nog iets met Winston gepland?

Hanne: is het de vaste smid/bekapper van de stal die jij zelf ook hebt? Eventueel iemand anders zoeken? Voeten zijn wel belangrijk hé, zeker als je ook regelmatig wandelt.

Varekaj: ik kan het bijna niet geloven dat je maar zo weinig andere opties van stallingen hebt? Ik woon toch wel in het hol van Pluto maar kan op 10 km zo meteen al 10-15 stallingen opnoemen. Vaak ook kleinere of particulier, maar meestal wel met goeie (buiten)pistes. Dat soort stallingen maakt wellicht geen reclame, maar als je er eens passeert en rondvraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:21

Met wat zon en wind is de piste meestal rap droog :j
Er zit alleen een groot gat van 30cm diep op een onhandige plek maar daar kan ik nog ietwat omheen.

Vroeger was er veel meer keuze. Ik had binnen 5km al 2 binnenpistes die gehuurd konden worden. De ene plek vroeg €20/u en dan zat je nog tussen spelende kinderen. Die is vorig jaar gesloten en afgebroken. De andere verhuurt de piste niet meer sedert paar jaar ivm eigen klanten en ze verhuren uitsluitend boxen op jaarbasis.

Als je een beetje accommodatie wil waar je in de winter iets mee bent, dan is dat aan deze kanten echt moeilijk geworden.
Er is privé wel nog wat maar met zulke regels dat ik denk, no thx.

Was je man blij met je prijs trouwens :')

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 15:34

Leuk verslagje Antonius! :D

Hier deed ik idd mee met iemand anders voor hoefsmid maar omdat Luxor maandelijks bekapt moet worden ipv ong 2 maandelijks (zodat de correcties niet meteen te heftig zijn voor de voeten), laat ik nu iemand anders komen. Dat ik zelf afspraken vastleg enzo. :) En expres voor iemand gekozen die heel ervaren is in het corrigeren van voeten zonder ijzers. Hij is ongeveer 3x per week in de buurt dus makkelijk om afspraak vast te leggen. Vandaag aan de longe laten lopen en ik was blij wat ik zag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:38

Het probleem van wateroverlast op stal wordt wss niet veroorzaakt door de waterhoogte van de beek mazr wel door iets geheel onverwacht... en het gaat niet makkelijk op te lossen zijn :')
Het alleen zoiets absurd dat het grappig is.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:46

Varekaj schreef:
Het probleem van wateroverlast op stal wordt wss niet veroorzaakt door de waterhoogte van de beek mazr wel door iets geheel onverwacht... en het gaat niet makkelijk op te lossen zijn :')
Het alleen zoiets absurd dat het grappig is.

Vertel :+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 17:19

Ik gok bevers. :') :') (ik heb werkelijk geen flauw idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:44

Hatsikidee.... Zag net op HLN dat jumping aalst nog een (hele) tijd in de ijskast blijft zitten. De stedenbouwkundige vergunning, die voor de 3e keer was uitgereikt, is voor de 3e keer door Raad van State weer geschorst.
Nu is het omdat die beweging denkt dat dat daar een verkeersinfarct gaat geven met de "wegen" die hij wil aanleggen en het gebied tussen de bomen als parkeerplaats wil voorzien.
Serieus zeg. Die zijn zeker nog nooit tijdens de spits daar gaan kijken wat er passeert aan (sluip)verkeer? Hoeveel auto's er geparkeerd staan aan beide kanten zodat je amper door kan als de boogschieters een namiddag houden? Wat een volk daar aanwezig is als de voetbal eens speelt (en hoeveel lawaai dat die produceren)? Of op zondagochtend aan de hondenclub die daar een scheet verder zit?

Bij de VLP-wedstrijd vorig jaar was de straat zodanig ingericht dat je aan 1 kant erin reed en verplicht via de andere kant eruit. Alle parking was op zijn private domein.

En nu gaan ze de milieuvergunning uit 2017 ook nog aanvechten.

Er staan 2 tornooien deze zomer op de kalender, ik hoop echt dat die gewoon kunnen doorgaan. Ik heb geen zin om zoals vorig jaar tot op het laatste te moeten afwachten of we een vervangend tornooi toegewezen krijgen of er gewoon 2 minder kunnen/mogen dan de rest, want voor het provinciaal heeft dat wel gevolgen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:45

Staan er ook niet 2 HROVs op gepland? Staat me precies iets van voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:51

1 in het voorjaar en 1 in het najaar dacht ik, toch wat dressuur betreft. De laatste keer dat ik de HROV-kalender zag, paar maanden terug, was de volledige kalender bevestigd maar die 2 stonden nog "on hold".

Dat was vorig jaar ook. De HROV is dat weekend doorgegaan, zowel springen als dressuur. De tornooien zijn allebei afgelast (Affligem en Haaltert). Wij hebben toen voor 1 tornooi een alternatief toegewezen gekregen, voor het andere niets. Dat had tot gevolg dat veel clubs dus niet aan de minimumnorm kwamen voor selectie voor het provinciaal. Daarom mocht afgelopen najaar iedereen die minimaal 2x tornooi had gestart zich inschrijven voor het Provinciaal Kampioenschap.

Voor mij is die locatie tevens immens interessant, want op 3km van mijn weide. Kan er te paard naartoe.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:26

Toch een geslaagde dag Antonius :)! Op naar war.egem en maar.kedal.

Met Winston ga is zaterdag nog eens op jumping. Hopelijk geen frats lijke de vorige keer. Met Canch niet echt longeren, dat is niet zo haar ding, ze heeft dat eigenlijk nooit echt geleerd als ze jong was :P. Maar we gaan er wel mee beginnen mr niet echt laten werken aan de longe.

Ik hoorde daarnet dat het nog niet 100% zeker is dat Genk door gaat?

In ware.gem zal normaal de nieuwe waterbak klaar zijn tegen dan :).

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 22:40

@PP: aaa vandaar die kranen en hopen aarde op de hippodroom als ik naar mijn werk rij. :P kwas aan het denken voor wat dat was.

Waar ga je op jumping?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:51

Jeps, en ze zijn ook bezig met het ophogen vd galoppiste, zodat die evenhoog is als het gras.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:09

leuk verslag antonius :)

een goeie hoefsmid is inderdaad van belang. Wij hebben een platvoet ( geen hiel en zeer brede voeten). Onze smid is daar nu al jaren meebezig omdat beetje per beetje te verhogen maar dat is niet zo gemakkelijk. er is in elk geval al veel verschil bij vroeger.

pp: ik had dat van genk vorig jaar al gehoord. Zou wel echt jammer zijn. Is voor ons toch altijd een beetje op reis gaan :) leuk dat ze in waregem een nieuwe waterbak aanleggen. Was wel ook een beetje nodig vond ik :) maar 1 ding met een keer natuurlijk :)

Bij ons in de buurt zijn er ook wel redelijk wat stallen waar je terecht kan. dan wel kleine stallen en meer prive. maar waar je zeker terecht zou kunnen. Wij wonen ook in het hol van pluto :p kan me moeilijk voorstellen dat in de buurt van Aalst er bijna niks is...

Wij gaan waarschijnljik naar de oefencross bij Virginie C*aulier begin april. Verder verloopt alles rustig :)
Verder wandel ik heel veel zowel met het paard als te voet :) Mijn trektocht staat ook vast :) kleine 60 km in 3 dagen :) wordt een uitdaging met redelijk wat hoogte meters. maar ik kijk er wel naar uit :)

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:58

ik moet nog bijlezen :+ wat een drukte. iedereen gaat hard blijkbaar. top! bij ons staat de eerste wedstrijd dit weekend op de planning. ik ben voor de safe optie gegaan 85 en 95. woensdag les en we zien wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:55

Oeh Mila lijkt me tof! Welke route stond er alweer op de planning en wanneer?

Stallen zijn er zeker, alleen zijn er maar weinig die alleen tijdens de winter boxen willen verhuren. Logisch ook, ik zou ook voorkeur geven aan iemand die er jaarrond staat en 365 inkomsten levert dan alleen in de winter en voor de zomer met een lege box blijven zitten.
Ik weiger ook om TA en hoefsmid te moeten veranderen. Ik ben meer dan tevreden van diegene die ik nu heb, ik wil die heel graag behouden. Lesgever is wel te overwegen want soms mag je alleen bij de stalbaas les pakken. Voor mij geen probleem, op voorwaarde dat hun methode bij ons past en dat er geen verplichting is zoals bijvoorbeeld "minimaal 2x/maand". Ik rij ook nog de lessen van onze club mee, ik wil dat graag zelf kunnen combineren en invullen per maand.

Er zijn een aantal stallen waar ik met plezier nog eerder gisteren dan vandaag naartoe zou gaan, maar dan zit ik sowieso met reistijd (40-50min enkel) en over de prijs gaan we dan maar helemaal zwijgen :+ (En nog meer over hun wachtlijst...)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:59

Ja dat zal wel.. Hier wordt er ook nogal doorgevraagd in de buurt haha. Hoorde dat mijn vorige stalbaas ook was opgeslagen...
Het is dat ik hier nu verhuur, want ik heb er al ZOVEEL vraag naar gekregen, abnormaal...

Succes Nana, naar waar ga je? de VOR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:05

Goedkoopste hier is €350/maand geloof ik. Vind ik een prima prijs op zich als er niet teveel restricties aan zitten. En binnen die prijs is er toch flink veel variatie in wat je ervoor krijgt.
Zo weet ik ook een stal met echt toplocatie, toplesgever, heel open-minded voor de rest aan €550/maand. Alleen moet je voor gebruik van de paddock €5/dag nog bijbetalen en binnen-buitenzetten is nog eens €10/dag extra.
Daar moet ik toch echt de Lotto voor winnen :')

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:08

voor 350 heb je hier toch ook wel een binnenpiste en buitenpiste hoop ik? Dat zijn toch wel zotte prijzen.

Wij doen een deel van de mullerthal trail in luxemburg eind mei begin juni :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:11

Een vriendin van mij betaald 350 (in anz.egem) zonder piste... maar ze wordt wel continue dekens gewisseld overdag naar gelang de temperaturen, buiten gezet, elke dag de stal gemest, super duur eten (want ze mag niets anders krijgen of ze krijgt maagzweren), hooi in hooinetten. Kvind er wel wat over ook :P. Ik betaal heel wat minder, maar heb dan ook geen piste en stal wordt niet elke dag gemest. Tis wat de 'zot' wil betalen zeker en hoe 'verwend' je je paard wil.