[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:14

Nogmaals, ieder voor zich, ik wil niemand van een methode overtuigen, als ruiter ken je je paard het beste.

Elke:Wb de pezen gaat het niet over de conditie vh paard maar de mate waarin de pezen getraind en gehard zijn. Peesweefsel is weinig tot niet doorbloed, daarom duurt herstel maar ook training vd pezen zolang. Het is wel zo dat je tijdens conditietraining de pezen traint maar als de training ook deels over een harde ondergrond gaat, worden de pezen ook gehard. De conditie kan dus al best goed zijn terwijl de pezen de belasting nog niet goed aankunnen.

Dus een Zpaard wordt al meer getraind dan een Lpaard, dat klopt maar de belasting van een Z-springparcours of Z-cross is vele malen groter dan in de L. Bij het Z komt vaak de kogel tot op de grond in de landing agv de hoogte, als dit week in week uit zonder tussentijds rust gebeurt, lijden de pezen eronder. En zwakte vd pezen is bijna altijd de oorzaak vd botbreuken in de cross. Heb dat ooit aan een teamveterinair gevraagd hoe dat zat en wanneer de pezen oververmoeid raken, kan het kapsel het gewricht niet meer controleren en slaan de botten door en eindigt dit vaak in een stressfractuur, gewoon omdat er tussen bv knie en kogel teveel draaiing ontstaat... (in jip-en-janneke taal)

Dat was voor mij de reden om bewust rust in te plannen maar nogmaals, ieder beslist voor zijn eigen paard.

_Elke

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:24

Kijk jip en janneke taal snap ik haha :-)

Dat pezen moeten uitharden weet ik, daarom ook voor mij regelmatig buiten rijden over de harde ondergrond !

Mede hierdoor cross ik dus ook alleen in het seizoen en niet ook nog es indoor.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:04

Wat een rust hier. Ik heb vandaag mijn eerste indoorwedstrijd gehad. Heerlijk een foutloos rondje b gesprongen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:15

Mijn man gaat straks dressuur starten. En volgende week doe ik als ik weer een beetje fatsoenlijk rond kom mee met de onderlinge van de vereniging. Heb pas twee keer weer erop gezeten, erop komen valt niet mee :+

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:34

Succes Susan, leuk topic over jou en je paard! Stoer dat je het allemaal maar hebt gedaan!

Gefeliciteerd joki, dat is fijn beginnen indoor.

Ik heb gister rondje B en L gereden. Allebei foutloos en B 8e plaats en L 4e plaats. Helemaal blij dus! :-D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:39

Netjes Elke, en bedankt :)

Joki: goed gedaan!

Mijn man heeft het ook netjes gedaan vandaag, eerste proef 186 punten en eerste plaats. Tweede proef beter met 188 punten en net buiten de prijzen. Nog maar even in de B door, hij is nu B + 15.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:46

Fijne punten zeg! Waarom nog even in de B blijven? Zijn ze al wel aan het trainen voor het L1?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:50

Hij rijdt al L proeven met de SGW natuurlijk, maar hij wil de werkpunten nog wat beter krijgen. Tijdens de SGW heeft hij meestal rond de 185 punten voor zijn L proefje. Hij heeft altijd (terecht) commentaar dat het rustiger moet, en dat de aanleuning stiller moet. En mijn man vindt zelf dat je pas over kan als je dikke winst scoort, dus 190 of meer.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:43

Is ook wat van te zeggen. Ik heb ook gewacht hoor voordat ik over ging dat ik een beetje constant 190 reed. Andere zeggen , hup over naar het L en daarin dan weer groeien..

Met springen wachtte ik helemaal lang voordat ik nadacht over het L.. nu vier keer gestart en zelfs daarvoor elke keer nog B. Over twee weken meteen L voor de selecties voor Gelderse.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:50

Springen is wat dat betreft een stuk flexibeler en SGW ook trouwens. Daarom wachten we nog maar even. Het is ook echt geen dressuurpaard, dus wat dat betreft doet hij het eigenlijk gewoon heel goed.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:59

Nou helemaal goed toch. Altijd doen waar je zelf het prettigst bij voelt. :)

Zijn jullie ook zo benieuwd naar de sgw kalender? Ik heb nu al zin om te plannen :D

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:15

Mag je als je L springt ook gewoon B ervoor springen? Of is dat dan hc?

Goed gedaan allemaal met de wedstrijden.

Ik train nog effies door, wij hadden vd week de cross modus nog wat aan in de binnenbak :') Ik train dus nog ff door en wil dan weer opgeven dressuur en springen :j

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:54

Vincy schreef:
Mag je als je L springt ook gewoon B ervoor springen? Of is dat dan hc?

Dat is flexibel springen. Je mag een klasse lager starten (niet hoger!!) dan dat je normaal doet. Ik mag dus in de B ook voor winstpunten en prijzen mee rijden. Daarna dus L ook winstpunten en de prijzen. Tenzij je niet meer in de B mag starten als je al heel hoog hebt gereden ;-)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:53

Elke gefeliciteerd met je prijzen
susan netjes van je man

qua dressuur heb ik een andere strategie. Ik houd haar thuis totdat ik haar klaar vind voor de M1 en dan daar maar eens beginnen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:06

Dat is een andere strategie Ja! Mag jij in het M1 meteen beginnen of moet je alles door?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:37

Ik mag in de M2 beginnen, maar M2 vind ik geen fijne klasse dus daarom de voorkeur om toch eerst een paar keer M1 te starten

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:56

Dat hoor ik vaker dat de M2 een rottige klasse is. Wel fijn dat je al meteen M kan.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:04

Ik denk wel dat het met deze makkelijker is dan de twee die ik hiervoor M2 gestart ben, maar ze is voor de M2 nog echt niet klaar. Dat duurt volgens mij ook nog wel een half jaar en waarschijnlijk nog wat langer. dus in de tussentijd kan ze wat M1 lopen als ze daar klaar voor is. Maar dressuur heeft niet qua wedstrijden mijn prioriteit

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:09

Hier ook geen prioriteit hoor, maar je moet wat om de wintermaanden door te komen :) . En slechter worden ze er (meestal) niet van. Chaplin kan nog wel wat vlieguren gebruiken. Dan kan hij wellicht bij de sgw ook eens voor de prijzen mee doen, al is dat niet het hoofddoel voor mijn man. Springen en crossen kan hij zat, maar als je bij de dressuur niet minstens dik in de 190 scoort doe je niet mee voor de prijzen. En dan is het met een B paard in een L proef wel aanpoten omdat de meesten qua dressuur (veel) hoger starten als L.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:36

Fijn Joki! Susan, netjes hoor! Elke gefelciteerd. Ik heb gisteren ook gesprongen. Dagor liep goed maar ik was zo blond om zomaar hindernis 5 voorbij te rijden.......... Ach ja laten we het er maar op houden dat ik liever een fijn rondje heb met een wat minder resultaat dan een rottig rondje met een betere klassering ;).

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:23

Leuk hoe iedereen nu bezig is met dressuur en springen! :D
Ik ben van het weekend ook gestart L1 Dressuur met 187 en 188 punten. Inmiddels genoeg punten voor de L2, maar ik stap voorlopig nog niet over zolang de de concurrentie hogere punten rijdt en ik nog niet helemaal de controle en ontspanning heb in de proef.
Daarnaast is Calippo ook geen dressuurpaard, dus voor ons zal het ook iets zijn dat we af en toe naast het springen en de cross doen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:29

Ik denk dat heleboel hier geen dressuur paarden zijn hihi

Ik heb eens in de maand een dressuur wedstrijdje. Vind alleen de concurrentie in de L1 zo goed.. die echte echte dressuur knallers!
Maar goed, ik rij voor mijzelf zeg ik altijd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:31

Altos: gevoel is het belangrijkste idd.

Amber: zo zitten wij er ook in :j

En idd Chap is Zangersheide gefokt. Die staan niet echt bekend om hun dressuurbloed :D al zit er wel Ramiro in heel,ver weg. En Ramiro nakomelingen kunnen over het algemeen ook best een beetje meekomen in de dressuurring.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:51

amber van harte, jij was voor mij vrijdag. ik heb helaas 2 x moeten afgroeten. ze was zo hengstig dat ze niet wilde lopen haha haar lijft zat helemaal vast en bolde helemaal op

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:22

@ Jenny, Ow dat is toevallig! Jammer dat je moest afgroeten. Je kwam volgens mij ook niet lekker uit met je tijd?
Calippo kon zich ook moeilijk ontspannen tijdens het rijden. Ze vond die spiegelwand achterin de bak doodeng (kleine bakspiegels niet). Ze stond met aansingelen en opstappen met elk spiertje aangespannen te kijken. Dr ogen kwamen nog net niet uit dr hoofd zetten :') Het duurde even voor ik op kon stappen en daarna heeft het mij 15-20min gekost om haar op een volte te krijgen. Ze wilde er continu van wegrennen en liep achterwaart weg, kwam beetje omhoog en draaide dan weg. Tja crosspaard die bang is voor een spiegelwand...