[SGW] Setjes ruiter en paard in de sgw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Setjes ruiter en paard in de sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:46

Oke! Dan weet ik dat ook weer. Het is zonde als het shirt te groot op je schouders is, dat is zo lelijk :P

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:55

@ BvW Vorig jaar had ik springwedstrijd op het veld! Rondom stiften! Max was zo opgewonden van het wachten op de roset dat hij achteruit ging ipv vooruit met de ereronde! Hij heeft toen met allebei z'n achter stiften z'n kroonranden doorgeprikt! Bloedde als een gek!
Durf dus wanneer er erg veel spanning is niet meer zonder!

Max is geen doetje hoor :P

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:57

Dat roze met blauw is wel echt gaaf! Indd nog leuke zweep en springschoenen in het roze!
Bij equimatch hebben ze ook roze bitringen en teugelstopjes! Als je dat wat vind!

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:59

Oja nu valt het kwartje Bianca! Je bedoelde met je eerste bericht niet waarom zitten ze achter ipv voor omdat ze zo leuk zijn maar waarom ik ze überhaupt om had! :o? !!!!!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:46

hennydehart schreef:
Hij heeft vorig jaar in MB z'n hoefbal kapot getrapt voor met z'n achterijzer! In de cross galoppeerd hij zo groot! Daarom moet ik voor nu die hoefbalbeschermers om!
Zonde heh..... |(

Zijn dat van die Scalpers? Ik heb ze ook, maar ik verlies ze steeds tijdens het rijden. Ik maak ze echt op de hoef vast. Hoe doe jij dat?

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:20

Ik heb achter ook springschoenen.
Urban heeft vorig jaar met de SGW Markelo Snorrewind ook een gat geslagen met zijn stift in zijn andere achtervoet. Precies op de kroonrand, bloed als een gek. En er zit nu nog steeds een gat in zijn hoef.
Als je paard wat nauwer is gebouwd achter heb je hier meer kans op.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

Er worden ook veel te vaak veel te grote stiften gebruikt waardoor paarden zich sneller verwonden. Van die grote joekels zijn meestal overbodig.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:58

_Sim_ schreef:
Er worden ook veel te vaak veel te grote stiften gebruikt waardoor paarden zich sneller verwonden. Van die grote joekels zijn meestal overbodig.

Klopt, er is veel onbekend over stiften en hoe ze te gebruiken. Bij een gemiddelde ruitersportwinkel krijg je ook niet echt lekker advies ofzo... Heb ook jaren standaard met grote punten gereden, omdat ik niet beter wist!. Dit jaar moet ik nieuwe en ik ben dus serieus aan het overwegen of ik er kleintjes bij zal nemen en of ik voor punten of van die afgeronde dingen ga. Maar ik vind het wel een beetje hogere wiskunde hoor ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:03

Ik heb eigenlijk altijd kleine puntjes, of ik nou ga springen, dressuren of een SGW heb. Alleen als het écht nat/mul is pak ik vierkante maar ook geen groters hoor.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:06

Tis heel simpel:

Normale bodem: kleine vierkantjes (lengte 10 mm)
Natte bodem: grote vierkanten (lengte 12/15 mm)
Harde bodem: punten (lengte 12/15 mm)

Noor, wat is jouw beweegreden om altijd puntjes te gebruiken?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:09

Simpelweg dat ik er goede ervaringen mee heb :+
Ik moet mezelf trouwens even corrigeren, ik gebruik aan de buitenkant punten en aan de binnenkant vierkantjes (in dezelfe maat uiteraard) en alleen bij harde bodem rondom punten.

Zou het beter zijn om gewone vierkantjes te gebruiken, Sim? Why?

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:13

Ik heb ooit 1 set van taxt gekocht. Wat daar precies inzit, geen idee!
Maar eerste draaide ik ook altijd punten. Maar sinds tijdje ook niet meer. Enkel als de bodem heel hard is. Ik wil wel denk nog wel een x wat kleinere erbij.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:14

_Sim_ schreef:
Tis heel simpel:

Normale bodem: kleine vierkantjes (lengte 10 mm)
Natte bodem: grote vierkanten (lengte 12/15 mm)
Harde bodem: punten (lengte 12/15 mm)

Thanx _Sim_

*heeft het lijstje uitgeprint en gaat dit in dr stiftenkoffertje plakken :D *

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:17

@ Noor,
Punten hebben niet zoveel nut op een normale bodem. Punten zijn echt om door te dringen in een hardere bodem. Voor een normale bodem wil je geen sterk remmende werking hebben, maar meer grip en dat krijg je door een wat groter draagvlak van de stift.
In de paard en sport ( paar edities geleden) stond een heel artikel over het gebruik van diverse stiften. Diverse profs (o.a. hoefsmid, DA en profruiters hadden onderzoek naar het gebruik, en vooral naar het effect op het afrollen en remmende werking op de paardenvoet, van diverse stiften gedaan. Volgens mij heb ik die P&S bewaard omdat ik het een zeer interessant artikel vind.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:22

Op een normale bodem hebben punten dus een remmende werking? Vandaag dat we buiten de tijd binnen komen :P Nee hoor, gekheid.
Dat artikel heb ik gemist helaas, maar bedankt voor de info!

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:23

me moeder heeft gwn vierkanten ofzo

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:26

dat was zeker een heel interessant artikel sim! Vooral het punt dat de meeste mensen hun paarden te vast op de grond zetten en daardoor juist meer blessures creëren

Noor ik zou juist andersom doen, aan de buitenkant die ik altijd de "grootste" en blokjes vallen bij mij in de categorie groter oppervlak dus buiten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

Heb het even opgezocht en het is de P&S van maart van dit jaar. Ik heb 'm idd nog liggen.
Verschillende stiften per ijzer ben ik persoonlijk geen fan van. Waarom een punt en een vierkant? :? Dan staat je paard in onbalans.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:31

Ik zit ook altijd te twijfelen over de stiften en ik kom altijd weer uit op hele kleine. Zo klein dat ze niet eens overal te krijgen zijn. Meestal zelfs puntjes. De reden is dat die makkelijker de bodem in gaan dan vierkante naar mijn idee. Áls ze de bodem maar in gaan bieden ze naar mijn idee al grip.
Nou moet ik er bij zeggen dat ik
a. geen stampvoetende paard heb (hij zet zijn voeten niet echt krachtig weg)
b. ik achter geen ijzers heb en niet een té groot verschil in grip wil creëren
c. mijn paard eerder maait dan strijkt dus de kans op aantikken van voorvoeten vrij klein is.
d. grote me gewoon echt niet fijn lijken lopen (rem rem rem rem bij iedere pas)

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:35

Sim hoezo zouden ze dan in onbalans raken? Gaat toch gewoon de bodem in? En ik denk niet dat een paard een verschil in weerstand zal voelen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:38

Ik wissel braaf per ondergrond, al zat ik in Westerbork een beetje in tweestrijd. Grond in het bos was zo los, dat kon wel bijna zonder stoten. Gras was spek en spek glad, en dan de boomstronken in het bos waar een grote stoot me ook niet aangenaam leek... Met het oog op het gras toch maar voor grote vierkante gegaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:39

Een punt gaat anders de bodem in (dieper) dan een vlakke stift. Of ze verschil in weerstand voelen, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik vlak die optie niet uit.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:36

Ik doe dus ook wisselende stiften in en nog nooit iets van gemerkt, wel in ogenschouw genomen dat je alleen op zachte grond rijd, maar ik doe heel vaak buitenkant langer dan binnenkant. Buitenkant vierkant en binnenkant van die afgewerkte ronde (geen punten) Punten doe ik nooit aan de binnenkant.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:40

Maar de grond van de cross en het springen is niet de enige grond waar je op loopt met je paard. Denk ook aan het 2 keer opdraven bij de DA en soms moet je nog vaker een stuk over het asfalt!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:42

Loetie84 schreef:
_Sim_ schreef:

Klopt, er is veel onbekend over stiften en hoe ze te gebruiken. Bij een gemiddelde ruitersportwinkel krijg je ook niet echt lekker advies ofzo... Heb ook jaren standaard met grote punten gereden, omdat ik niet beter wist!. Dit jaar moet ik nieuwe en ik ben dus serieus aan het overwegen of ik er kleintjes bij zal nemen en of ik voor punten of van die afgeronde dingen ga. Maar ik vind het wel een beetje hogere wiskunde hoor ;)

Ik zet aan de binnenkant achteraan altijd afgeronde, aan de buitenkant ook als het niet te vettig ligt, als het vettig ligt neem ik vierkantjes met punten op.