[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:20

-dubbelpost-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:20

Heeft wel een website, maar als ik google kom ik op domein registratie uit? Ga het op stal eens aangeven, dat is vast een foutje.

Joki

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:10

Mijn plan is als het een kwakkelwinter wordt nog wel een training mee te pakken. Gewoon omdat het zo leuk is. Indoorcrossen dan weer niet, denk niet dat ze daar echt fijn voor is

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:53

Wat is de reden dat er over het algemeen in de winter minder of zelfs geen crosstrainingen worden gedaan door jullie?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:55

De winter is bij uitstek de gelegenheid om het springen en de dressuur extra te trainen en frequenter op wedstrijd te gaan. Dat schiet er tijdens het SGW seizoen nog al eens bij in omdat ik niet bijna elk weekend op wedstrijd wil gaan.
Laatst bijgewerkt door Sim op 06-11-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:58

Het weer werkt vaak minder mee. Daarbij ligt het seizoen toch stil. Ik gebruik de winter om aan springen en dressuur aan te pakken want zodra het seizoen begint, gaan die weer lager op de prioriteitenlijst. Eind februari pak ik dan de crosstrainingen weer op en na een training of 3 de eerste wedstrijd weer.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:06

idem :j

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:51

Zijn er in de winter geen officiële crosswedstrijden? Indoor cross, vinden jullie dat wat? Das toch gewoon crosshindernissen in een bak?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:23

Ik sluit mij aan bij boven genoemde. De winter is voor dressuur en springen.

jeaninedow schreef:
Zijn er in de winter geen officiële crosswedstrijden? Indoor cross, vinden jullie dat wat? Das toch gewoon crosshindernissen in een bak?

Is zijn wel paar indoor crossen alleen vind ik dat je indoor niet goed in het ritme komt van galoppade en alles is kort op elkaar. Ik vind het meer een spring parcours met vaste hindernissen.

Plus dat er een seizoen is vind ik ook leuk. Jammer dat het stopt maar daardoor leef je er meer naar toe en stelt (wedstrijd)planning op.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:56

Het is ook voor de paarden goed om even een rustpauze in te lassen. Crossen is een flinke belasting en dan is een periode van herstel ook nodig om alles gezond te houden.
Ik gaf mijn paard altijd rust na de laatste cross en pakte de training weer op na Kerst, afhankelijk vh weer. Mijn paard voelde dan ook weer opgeladen aan. Zelf zie ik er nut niet van om veel wedstrijden te rijden id winter, train veel liever thuis en zet mijn paard gedoseerd in maar dat is ieders keuze.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 07:20

Hier hetzelfde als Ibonn, ben nu aan het afbouwen en dan gaat ze een week of 5 op rust. In het nieuwe jaar gaan we dan weer trainen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 07:45

Indoorcrossen zijn niet voor winstpunten. Ik heb geen geschikt paard voor indoorcrossen. Ze gaat te hard en voor het springen heb ik maanden getraind om dat eruit te krijgen en het begint soms te lukken, maar crossen vindt ze nog veel mooier dus ik verwacht dat het dan weer vol gas vliegen word. Dat kan op een lang stuk buiten ook maar binnen niet

vakantie vind ik voor mijn paard niet nodig. Ze loopt fluitend een b cross uit en zou ( en nee dat doe ik natuurlijk niet) dat praktisch iedere week kunnen. Zou ze alleen maar mooi vinden. Misschien dat ik het bij hoger niveau anders ga doen, maar zolang het b is vind ik het niet nodig.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:06

Voor mij beetje hetzelfde als joki.. En ook maak ik mijn paard er niet blij mee. Als ze een week of twee vakantie heeft (als ik bv weg ben op vakantie) word ze ontzettend chagrijnig! Andere paarden klieren, bij het hek gaan dralen, hinniken als ze ander weg is, stampen ,noem maar op haha

Ik geef haar natuurlijk wel rust tussen zware trainingen en cross in. :-)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:11

Ieder voor zich maar juist met die hete, altijd werkwillige paarden zou ik een rustpauze inlassen om ze te "dwingen" tot herstel. Laat ze maar chagie zijn, als die peesvezels maar herstellen. En rustpauze hoeft niet perse stilstaan te zijn, ik reed buitenritten of speelde met dubbele longe maar geen zware training, wedstrijden of galoptraining. Ook lopen mijn paarden standaard 24/7 buiten...

Bij (zware) inspanning beschadigen er altijd kleine peesvezels in de pees, dat is normaal en geen probleem als deze weer kunnen herstellen. Bij continue belasting beschadigt er meer dan er herstelt dus dan zit je in een neerwaartse lijn. Daarom geef ik een periode rust na het seizoen, zou het lichamelijk niet zo werken, helpt het iig mijn gemoedsrust :D

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:43

Ibonn en Roos; Verstaan jullie onder rust dan volledige rust / de wei op of wel lichte trainingen en buitenritjes? (Edit; zie net je antwoord in de bovenstaande post Ibonn ;))

Ik train wel door maar de belasting gaat wel omlaag. Minder wedstrijden wat vaker een rustige buitenrit (heel veel stappen). Nu loopt mijn paard ook pas B (SGW) dat is natuurlijk een andere belasting dan een druk seizoen in de M of Z.

Indoorcrossen loop ik niet zo warm voor geloof ik. Heb vorig jaar wel de training meegereden in de Mortel (bij Rob) dat was wel erg leuk.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:53

Ik ga sowieso altijd in november 2 of 3 weken op vakantie, en dan krijgt die van mij dus ook zoveel weken rust..dit jaar 2 weken, dus 2,5 week rust.
Maar dan pak ik hem ook weer rustig aan op, want met de kerstdagen heeft hij weer 2 weken rust ivm mijn eigen bedrijf dat dan veel aandacht trekt, wel doe ik dan gewoon als het uitkomt een buitenrit maken.

Dus mijn knolliewollie krijgt weer vakantie!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:01

Zo doen wij het idd ook, rustpauze door even een wedstrijd stop en alleen recreatief werk. En als we het trainen nu weer oppakken gaan we echt gericht alleen aan springen en dressuur werken. Even de puntjes weer op de i. Terrein is 9 van de 10 keer toch te slecht in de winter, iig het weiland mag je niet op om te trainen nu (te nat, je rijdt het stuk) en met vorst is de baan geen optie en als het heel nat is is de baan ook geen pretje.

Indoorcross is idd niet voor punten, en wij vinden het een beetje zonde om er dan wel een hele dag voor weg te zijn. Bovendien heeft het imo minder met echte cross te maken. Dan gaan we net zo lief naar een officiele spring of dressuurwedstrijd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:02

Bij mij blijft de belasting redelijk gelijk. In mijn ogen heb ik geen erg zware trainingsweek. 1x per week een buitenrit blijft mijn streven gedurende het hele jaar, maar omdat dat nog niet relaxt gaat is dat meteen de zwaarste belasting die ik kan bedenken

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:05

Voor jou of voor je paard Joki? :P

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:24

Joki schreef:
Bij mij blijft de belasting redelijk gelijk. In mijn ogen heb ik geen erg zware trainingsweek. 1x per week een buitenrit blijft mijn streven gedurende het hele jaar, maar omdat dat nog niet relaxt gaat is dat meteen de zwaarste belasting die ik kan bedenken

Ik heb hetzelfde als joki. Ik heb echt niet iedere dag een zware training en ze heeft altijd twee 'rust' dagen. Mijn buiten ritjes zijn ook wel lekker relax. Plus ik rij B/L niveau. Mocht ik ooit in de zware klasse belanden dan pas naar mijn idee alles aan, dus ook de herstel tijd etc.

Voor mij geld ook dat ik in de winter minder wedstrijden rij. En soms word je gedwongen rustig aan te doen door het weer. Vooralsnog zit mijn paars lekker in haar vel met hoe we het nu doen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:49

Voor allebei gok ik. Aan stappen buiten doet ze (nog) niet. En het kleinste rondje is 10 km.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:50

Hier is ze echt helemaal vrij, dat heb ik ingevoerd toen ik nog postbode was en er in de decembermaand gewoon geen tijd was om wat met de paarden te doen. Toen maakten wij nog dagen van 06.00-22.30.

Ik heb het 1 jaar niet gedaan en het opvolgende voorjaar stond ze zwaar geblesseerd, ik heb in Diepenheim voor het eerst sinds 2008 weer M gecrosst, dus echt wel pittige blessure en herstel. Dit jaar besloten om der gewoon weer vrij te geven, ondanks dat ik pas op Texel mijn seizoen weer begonnen is.

Maddie, dan komt die van jou toch ook aan 4 weken vrij per jaar.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:56

Heel interessant om te lezen allemaal ! Had er geen idee van.

Toch denk ik dat het wellicht niet helemaal uitmaakt welk niveau je rijdt? Tuurlijk, recreantenniveau daargelaten. Maar een B/L getraind paard, dat ook op dat niveau loopt, kan toch niet veel meer hebben dan een M getraind paard dat op dat niveau loopt? Als je goed op laag niveau traint, heb je evenveel rust nodig voor de ontwikkeling van de spieren en pezen als op hoog niveau? Immers de ontwikkeling van spieren en pezen zorgt voor meer belasting aankunnen?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:31

jeaninedow schreef:
Heel interessant om te lezen allemaal ! Had er geen idee van.

Toch denk ik dat het wellicht niet helemaal uitmaakt welk niveau je rijdt? Tuurlijk, recreantenniveau daargelaten. Maar een B/L getraind paard, dat ook op dat niveau loopt, kan toch niet veel meer hebben dan een M getraind paard dat op dat niveau loopt? Als je goed op laag niveau traint, heb je evenveel rust nodig voor de ontwikkeling van de spieren en pezen als op hoog niveau? Immers de ontwikkeling van spieren en pezen zorgt voor meer belasting aankunnen?

Daar heb je wel een punt. Ik zou alleen zeggen dat een Z+ parcours /cross meer vraagt van de pezen dan een L parcours. Je traint op L niveau dus vraagt minder van de benen. En ik denk dat trainingen van een (dressuurmatig) Z paard er anders uitzien dan mijn dressuur trainingen. Of zeggen we nu hetzelfde? :-)

Edit: een paard heeft een basis conditie. Ik denk dat ze daarmee zonder 'extra' (conditie) training of wat dan ook best een B parcours kunnen lopen. (Met een paard dat gewoon paar dagen in de week word gereden dan hè, )

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:17

Elke week kent bij mij piekprestaties (lessen of wedstrijden) en dagen met lichte beweging. Op die manier denk ik dat ik in een week ook al herstelmomenten inbouw