Vandaag op jumping geweest. Blits 2x gestart, ieder parcours 1 ruiterfoutje. was al 5 maanden geleden dat hij nog eens was op wedstrijd geweest. Cas was qua hindernissen foutloos. Maar hij deed bij ieder parcours 1 keer vervelend. toen effe op zijn plaats gezet en was hij echt een engeltje. Heel leuk te rijden fijn wachten en luisteren. Al een super verbetering met de vorige parcours.
Leuk dat ze fijn gingen op jumping Daaphh! Paarden zijn hier nog niet aan het verharen hoor, en hengstig (helaas) ook nog niet!
En idd echt stom van Minderhout als het klopt. Dus we kunnen er zowel met VLP als LRV geen A of B rijden? Gaan jullie naar St. Jan in Eremo (ofzoiets)? Is dat niet heel ver?
Eergisteren had m'n vriend trouwens les met de 5j en de lesgever vond het blijkbaar niet abnormaal hoe ze deed... Ze heeft wel wat meer bloed dan een ander zei hij, maar veel voltes maken en handen laag om ze rustig te houden. Ook in het springen, altijd heeeeel rustig naar de sprong, met veel been rijden maar weinig handhulpen. Het ging best goed met m'n vriend! Wel heeft ze een dik uur les gehad met amper adempauze en mevrouwtje was nog niet moe... conditie en uithouding lijken alvast geen probleem. Zondag zijn we gaan buitenrijden (ik met de fiets voor de zekerheid erbij), en ze was eigenlijk geweldig leuk. Wel wat kijkerig maar met wat aanmoediging ging ze overal langs. M'n vriend kan het dan niet laten om alle mogelijke boomstronken, bergjes, waterplassen, hekken, ... mee te pakken. En dat deed ze allemaal wel super braaf, ze leek het ook echt leuk te vinden en was veel ontspannender dan op stal in de binnenpiste. Ik denk dat de zomer haar ook deugd zal doen!
Ikzelf ben na mijn examens terug begonnen met mijn 6j waarmee ik wilde starten met crossen dit seizoen. Man man die is mega dik en totaal uit conditie na 2 maanden rust, daar heb ik nog werk aan! Ga voortaan samen met m'n vriend mee les volgen, voorlopig enkel het half uurtje dressuur. Springen ben ik momenteel nog niet aan toe!
Anoniem
Geplaatst: 09-02-15 16:12
Sint-Jan-in-Eremo is richting Eeklo en Sint-Laureins. Vanaf mijn stek, Aalst, is dat ongeveer een uurtje rijden. Vooral veel grote baan, meestal vlot verkeer. Valt goed te doen.
Antonius
Geplaatst: 10-02-15 09:31
Goed gereden Daaphh!
Hier ook nog geen paarden in de rui, mijn Fi heeft wel al paardig gestaan!
In Minderhout effectief geen A, B of L, enkel de ponyreeksen via LRV en M en Z via VLP. Ik ben nog zwaar aan het twijfelen wat ik ga doen. Ik ga sowieso laatste weekend van februari op crosstraining naar Minderhout en Genk, en dan ofwel starten in St-Jan-in-Eremo maar dan moet Fi L lopen, ofwel riskeer ik het om haar in Minderhout dan toch direct M te starten en hopen dat de crosstraining voldoende 'inloop' was voor haar... En dan zou Koko een derby/jumping bij ons op manege kunnen lopen op dezelfde dag als St-Jan-in Eremo want dan kan hij niet mee naar Minderhout.
Moet wel nog mijn kwalificaties halen voor Arville, als ik Minderhout niet doe, heb ik maar 2 kansen, in Waregem en Tongeren, dus dat is misschien wat riskant, alhoewel ze die 3 jaar geleden ook alletwee correct gelopen heeft in M... En ik twijfel ook beetje over de ondergrond in St-Jan-in-Eremo, heb enkele filmpjes op YT gezien, en is allemaal maïsveld. Gelijk het nu al geregend heeft, weet ik niet of dat goed zal liggen.
Steph: gewoon rustig aan beginnen rijden met jouw 6-jaar, in de opbouw liever dikwijls korte ritjes dan maar enkele keren lang rijden. We zijn nog maar midden febr hé, nog wel even tijd tot het seizoen echt start. Welke zou je willen beginnen?
Anoniem
Geplaatst: 10-02-15 09:46
Heeft er iemand een paar tips voor conditietraining, maar in de piste? Die van Icaro is door vakantie en examens echt flink achteruit gegaan. 50 minuten flinke basisles dressuur en hij is moe. Momenteel staat hij nog te kort op de hoeven om op wandeling te gaan of voor ijzers, dus tot einde van de maand moet ik het proberen redden met pistewerk en longeren.
Ik dacht aan longeerwerk met balkjes (ook voor soepeler te worden), maar kan interval ook in de piste? Onze piste is ongeveer 50x30 en is hellend in de lengte, dat telt waarschijnlijk mee of kan in mijn voordeel werken. Maar hoe?
Antonius
Geplaatst: 10-02-15 10:35
Goh echte tips heb ik niet echt, maar ik galoppeer sowieso heel veel in mijn dressuurwerk. Na het opwarmen ben ik makkelijk 20 minuten aan het galopperen, met overgangen erbij, veel schakelen, contragalop, eens lang en laag en dan weer oppakken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen... Pas als laatste draaf ik nog een kwartier. Maar hierin train je dan niet zuiver conditie, maar ook kracht. Imo ga je met balkjes draven enzo geen conditie bijtrainen. Om zuiver conditie te trainen, moet de hartslag omhoog, en ik denk niet dat er een groot verschil in hartslag zal zijn om gewoon te draven of over balkjes lopen.
Anoniem
Geplaatst: 10-02-15 10:44
Ik gebruik balkjes voor soepelheid en ook om iets meer sprong in de galop te krijgen. Hij valt nog wel eens "plat" zeg maar. Maar veel galopwerk in dressuurwerk kan, het is niet dat je steeds langere rechte stukken moet doen? Goed om weten!
Wat ik nu vaak moet doen in de les is slangevoltes in galop. Eerste boog galop, overgang draf voor 2e boog en na omstellen de 3e boog weer aanzet in galop. Ook regelmatig grote volte in galop, vlak voor X naar draf, omstellen naar andere cirkel en opnieuw aanspringen. Appuyementen en travers beheerst hij nog niet. Kracht kan ook geen kwaad om bij te krijgen, maar nu is dat niet direct het hoogstnodige.
Je kan minderhout wel in de M rijden, maar dan niet rijden om te winnen maar gewoon op een rustig tempo voor rond te geraken. Wij gaan dan niet naar minderhout gaan..
Conditietraining in de piste, misschien wat meer galopperen in je basiswerk maar heb niet echt tips
Antonius
Geplaatst: 10-02-15 11:50
Wel, ik zou geen hoge snelheid maken in de piste, want dat is dan toch steeds kort draaien en dat lijkt me wel belastend voor de benen. Maar voor zover ik weet train je conditie als de hartslag omhoog gaat, en als ik mijn paarden echt aan het werk zet in mijn dressuurwerk, dan gaat de hartslag ook omhoog. Het zal minder effectief zijn dan galoptraining, maar ik ben ook van mening dat specifieke galop- en uithoudingstraining niet nodig zijn om op B-niveau rond te rijden.
Daaphh: ik neig idd op vandaag naar die optie. Zeker als ik nog eens in Minderhout op voorhand ga trainen, zouden de hindernissen in M toch geen probleem mogen zijn. In principe kent de merrie haar werk, misschien zit het meer in mijn hoofd dat ik in het begin van het seizoen graag 1x 'onder' het niveau start.
Anoniem
Geplaatst: 10-02-15 12:28
Normaal doe ik ook geen specifieke conditietraining maar als ie bezweet loopt en echt moe is van een stevige les basisdressuur, dan mag er wel even wat aan gedaan worden. Ik maak geen wendingen in middengalop, daarvoor schakel ik op de lange zijdes of op de diagonalen. Zou het veel effect hebben dat ik dat voorwaarts schakelen vaak vraag als we "bergop" moeten in de piste en terugschakel als we "bergaf" gaan?
Ik moet dringend ook werken aan de conditie van mn paard. Ik doe bitter weinig galop werk eigenlijk, vnl draf werk en galop eerder als loswerken. Heb nu zaterdag veel galop werk gedaan in de piste omdat ik de plek heb mr bv vanavond ga de piste volzet zijn en heb ik nauwelijk plaats vr deftig te galoperen.
Vrees dat ze beetje bekaf gaat zijn op de stage binnen 2 weken. Dat is 1.5 uur. En mn plan om van af deze week meer te beginen rijden valt alweer in het water. Kan pas vanaf volgende week weer meer rijden. In een weekje ga ik geen conditie bij kweken .
Ik zou als ik jouw was ook M starten da in minderhout. Opzich niet zo heel technichs meen ik mij te herinneren maar wel stevige sprongen.
Daaphh
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-15 12:57
Maar misschien krijg je dat gevoel wat weg als je inderdaad er al gaat trainen. Ik ben vandaag nog wat gaan galopperen. Vind het een leuke afwisseling op het dressuur/springwerk.
Shuddy heeft een steengoeie conditie, aleja een heel goeie basisconditie. Moest ik nu 4000m willen galoperen, die doe dat zonder moeite. Maja renpaard geweest eh. Ook wandelingen van 30km doen we vlotjes. 'k Doe nu eerder voorzichtig om 'm niet te veel te overvragen. Hij zweet bijna nooit tijdens het werk in de winter. En als hij zweet, droogt hij vrij snel op. Gelukkig, want zo moet ik niet scheren. (al wil ik wel weten hoe mijn paard er geschoren uit ziet. ) Te zien hoe Shuddy het doet in de occ's, zou ik megagraag in de B starten, maar de prioriteit is dat Shuddy het goed aanpakt dusja we zien wel!
Hanne_SP
Geplaatst: 10-02-15 14:34
En Shuddy is (in tegenstelling tot vroeger) eentje die zich wa spaart, hij doet niet nerveus ofzo, tijdens het stappen doet hij altijd op het gemakje en aan/in de vanne ook heel kalm Als hij niet moet werken, dan is hij superkalm maar als hij weet dat hij mag/moet lopen, dan is hij helemaal wakker en geeft hij zich!
Antonius
Geplaatst: 10-02-15 14:59
Varekaj: hoe vaak kan je nu rijden en hoe lang rijd je per keer? Je had een tijdje ook wat minder kunnen doen meen ik me te herinneren omdat je ziek was/examens had? Ik zou het niet forceren en eerder proberen een keer meer te rijden om er regelmaat in te krijgen, liever dan nu de intensiteit plots te verhogen. Ik zou het schakelen zowel vooruit als terug alleen op het beropwaartse stuk doen. Je zegt dat hij soms uit elkaar valt, dan zou ik hem niet laten verruimen op het bergafwaartse, want dan zal hij nog meer uit elkaar vallen. En terugkomen (en dus zakken in achterhand) in bergafwaarts is ook alweer een stuk moeilijker. Op het bergafwaartse stuk zou ik gewoon proberen een actieve galop te houden zonder moeilijker te gaan.
Hanne: dat zijn de leukste paarden hé, diegene die veel power hebben als het moet, maar naarnaast rustig zijn. Al beslist of je naar Wa*regem gaat?
Heb net gebeld of we 28 febr kunnen gaan trainen in Minderhout, ik moet vanavond eens terugbellen, ze gingen het bespreken, want is dan op 4 weken van de wedstrijd... Als Minderhout niet lukt, denk ik om eens naar Baarle-Nassau te gaan.
Antonius
Geplaatst: 10-02-15 15:02
Nog even planning aan het herbekijken, hoe is Marchin in L? Zou eventueel daar mijn vos laten overgaan van B naar J, hij wordt 5 dit jaar.
Anoniem
Geplaatst: 10-02-15 15:54
Hij heeft 2 weken vakantie gehad en dan maandje voordien 2x/week les ipv 3x. Normaal doe ik regelmatig buitenritten tussendoor maar dat ging niet afgelopen weken met het slechte weer, was meer schaatsbaan dan wat anders. De smid heeft het ook even afgeraden omdat de hoeven sneller slijten dan aangroeien (de winter probeer ik altijd ijzerloos door te komen). In hoofdzaak zijn dus vooral de buitenritten weggevallen en heb de indruk dat dat toch flink meespeelt. Omdat ik nog tot minstens einde van de maand moet wachten vooraleer hij weer op ijzers kan, zoek ik dus een alternatief
Hanne_SP
Geplaatst: 10-02-15 16:09
Idd zeer aangenaam zo! Zeker aan/in de vanne. Kan altijd heel rustig op/afzadelen, hij roept gewoon soms heel luid. En kan mijn paard gerust alleen in de vanne laten voor eventjes. Om te wachten voor uitslag enzo, dat is allemaal geen probleem, hij heeft meestal hooinet. En als het op is, blijft hij kalm, want dan heeft hij gegeten. Mijn paard mag gewoon geen honger hebben dat is 't.
En idd 'k zal meedoen in Ware.gem. 29 maart is genoteerd. Voor nu toch niet zo echt mooi te staan in bespiering, liep hij echt gemakkelijk in Moo.rsele in de 80 cm ondanks de balkjes. Soms wat lomp, maar goed dat is niet erg. Ik heb filmpjes van beide rondjes, je moet maar pb sturen als je ze wilt zien. Dusja hij gaat de 80cm cross wel aankunnen. Maar kan wel niet trainen ervoor ofzo, dr gaat dan plots een boomstam voor zijn neus komen. Springen en cross aansluitend heeft hij op eventingkamp gedaan in ware.gem, dus hopelijk herinnert hij het snel genoeg haha.
Ik keek net eens op de site van cross.heu.sden hoe de inschriivingen daar liepen mr de site is zelf nog niet aangepast vr editie 2015. Zijn zijn niet gehaast precies .