[SGW] [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:58

das balen Noor, maar het zit dus wel goed met je punten :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:13

Eef_Bam schreef:
Joki: Hmmm lastig, ik snap je standpunt, maar aan de andere kant lijkt het me voorstellen dat een paard behoorlijk vervelend wordt als er 4 scheppen haver en een schep muesli in worden gegooid.
Ik ken haver echt alleen als "voor erbij" om de paarden wat heter te laten worden te geven, en dan max. een kilo per dag. Er zijn ook speciale voeders zonder suiker en melasse, waarvan je bovendien (naar hun eigen zeggen weliswaar) maar heel weinig van hoeft te voeren, heb ooit op een concours eens uitgebreid staan praten met een vertegenwoordiger en het klonk best interessant, Hugho heette het geloof ik.
Het kost dan wel wat extra, maar als ik nu kijk hoeveel geld en energie je steekt in lessen en wedstrijden met een paard dat absoluut niet wil meewerken, zou ik dat eerder zonde van mijn geld(en energie) vinden :o .

EvelienH schreef:
Marstal en Dodson & Horrel zijn ook goede voeders met weinig suiker. Absoluut bij Pavo, Subli etc weg blijven als je weinig suiker wilt :o Ik snap het wel, voer is absoluut niet goedkoop! Voor goed voer is 20 euro per zak heel normaal.

Normaal probeer ik me er nooit zo veel mee te bemoeien, maar met bovenstaande dames ben ik het helemaal een.

Mijn merrie kreeg toen ze Z crosste 1,5 schep corn van Marstall en daar deed ze het super op. Toen ze iets meer in de recreatiemodus stond ( B/L springen, L sgw en M1 dressuur) kreeg ze nog geen schep Corn, haar arbeid was dus vergelijkbaar met Ferrose. 4 scheppen haver is echt heel veel en ik zou eens contact opnemen met een voedingsdeskundige.
Marstall heeft een suikervrije muesli (volgens mij de enige, stalgenoot heeft namelijk alles uitgepluisd) Vito genaamd. Daarnaast hebben ze aan aantal soorten mellasse vrij voer. Voor spieropbouw hebben ze Force (is ook melasse vrij)

Van de meer gangbare merken is Havens de meest zuivere. Zij hebben ook een granen mix (kentucky e-lite) en dan is er ook nog een merk dat heeft Vipagraan. Ook alleen maar pure granen.
Ik vraag me af waarom jou DA alleen haver adviseert, dan ga je toch enorm scheef in je CA/P verhouding. Om dit recht te trekken zou je lucerne moeten voeren (zonder melasse) en minimaal 6-8 kg ruwvoer, maar dan weer geen kuil of gesealde balen

Ik vraag me ook eerlijk af of het alleen van de 2 weken brok komt, volgens mij ben je al heel veel langer aan het vechten met je paard.
In ieder geval veel wijsheid en sterkte gewenst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:19

ik kan me wel in bovenstaande opmerkingen vinden. Ik sta nog steeds achter mijn eerdere PB maar ik denk ook dat je nu deels tegen het voer aan het vechten bent. Ik zou zeker eens denken over (veel) minder krachtvoer en veel meer ruwvoer.

Noor, goed gedaan!

Ik heb vandaag voor het eerst in twee maanden weer les gehad (kerst, rug, vorst) en dat ging echt heerlijk. En dat op mijn nieuwe zadel:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

ik heb bewust gekozen voor bruine wrongen en beugelriemen, omdat ik dus zelf bruine laarzen e.d. heb.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:25

@ Bianca netjes toch voor de 1e keer. Temperatuur even omhoog en puntjes op de i en hij loopt zo zijn wp.
@ Watapatja happy birthday!
@ Joki jeetje wat krijgt die van jou veel voer.

Hier gaan vaak wedstrijden ook gewoon door want de organisatie moet gewoon aan de knhs betalen.
Vanmorgen even met de schimmel wat gestapt en gedraafd. Daarna naar Gio geweest. Ik stond in de negeerstand maar hij groeit goed. Foto's staan wel op fb.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:38

Ik heb nog nooit een paard haver gevoerd :oo mijn beesten kregen 3kg simpele sportbrok en verder niets...
Lielle, mooi zadel. Wat is het er voor één? Wat heb je trouwens je beugels megalang!
Wat een knap debuut van Dienke!
Ik ben benieuwd hoe Viv gereden heeft!
Noor, op hockeyschaatsen? Knap hoor, ik heb nog nooit met hockeyschaatsen geschaatst, vind het maar aparte dingen met die ronde ijzers!

Het sneeuwt hier als een malle! Alles is af, het ziet en ruikt heerlijk :9 ik heb alleen zo'n gebaksschelp geproefd en die was heerlijk! Ik heb zelfs geen lepels afgelikt.... :+
Knie is helemaal beurs en blauw van de val van gister, maar ik kan hem gelukkig wel normaal buigen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:41

beugels zijn niet zo lang, maar zitten verder naar achter dan je gewend bent, daardoor ligt mijn knie verder van de wrong af. Voor mijn gevoel zijn ze zelfs aan de korte kant.
Zadelmerk houd ik nog even voor me.

Wel goed hoor, niets snoepen! En nog gefeliciteerd trouwens. Maar op je knie vallen is niet handig ;) Een gebaksschelp als troost scheelt wel :D (en ze zijn idd heerlijk, erg jammer dat ik ze niet meer eet).

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:42

Bevalt het zadel Lielle? Ik vind het afschuwelijke zadels, mijn moeder heeft er ooit eentje gehad maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. :)

Roos, ik ben het met je eens! Vind zowiezo dat er vaak veel krachtvoer wordt gevoerd terwijl er paarden zijn die echt op hoog internationaal niveau lopen 'maar' 4 kg op een dag krijgen. Dan hebben die beesten van ons het zeker niet nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:44

het bevalt mij echt super, Ukkie loopt er veel fijner op, ik zit stiller en je hebt vind ik veel meer gevoel en contact met je paard. Maar het beweegt wel veel meer onder je, en dan was ik al een close contact springzadel en een flair gevuld dressuurzadel gewend.

(het is dus een wow zadel)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:46

Goed gegokt O:) ik heb nog nooit op zo'n zadel gezeten, dus geen idee....
Wat het het idee van de verder naar achter hangende beugelriemen?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:48

Klopt, flair is wel heel fijn. Vooral de combinatie van wol met flair is super. Dan heb je de stabiliteit van de wol en de bewegingsvrijheid van Flair. Mijn moeder heeft nu een Albion maar Flair voorin voor de bewegingsvrijheid, haar paard heeft hele ongelijke schouders en bewoog bijna niet onder een geheel wol gevuld zadel.

Mo, lijkt dat niet alleen zo?
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 12-02-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:48

*komt ook even binnenvallen*
Ik denk idd als je gewoon kwalitatief goed voer voert, je echt geen 4/5 kilo per dag hoeft te voeren. Puur op haver vind ik zowiezo echt ook een vreemd iets. Haver is 'bijvoer', geen hoofdvoer. Granenmixen of complete muesli's (zoals van Marstall) vind ik fijn. Ik hoef mijn volgende paard echt ook niet per se op brok. Vorstin heeft jarenlang op 3 kg sportbrok gestaan met een halve schep haver. Daar deed ze het altijd prima op. In het crosseizoen verving ik de haver voor Kentucky lite E granenmix, en daar deed ze het ook super op. Nu de laatste periode stond ze op 2 kg sportbrok en een halve schep granenmix, en dat ging ook gewoon super. Die extra kilo brok miste ze echt niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:53

Eef, hoe ik Lielle haar bericht lees, zitten ze idd verder naar achteren :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:54

Mijn schimmel krijgt 3/4 schep brok per keer met een beetje luzerne en meusli plus wortels.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:55

Gefeliciteerd met je winstpunt Noor! En je bijna winstpunt :D .
Hier (nog) geen sneeuw gelukkig. Merk wel dat het warmer wordt: heb net de mesthoop bijgewerkt, kwam er echt oververhit af :Y) .
Veel plezier met je bezoek straks Mootje: lekker smikkelen voor ze!
Fijn dat je zo lekker gereden hebt Lielle!

Wij hebben weer lekker gemakro't. Weer veel te veel gekocht natuurlijk. En we kregen twee tompoucen kado :9 .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:55

sowieso is het goed tegen mijn neiging tot stoelzit, en dit zegt een wow site erover:

Alle WOW zittingen hebben een unieke dubbele beugelriemhaak.

Dit biedt de mogelijkheid de beugelriem op twee manieren te bevestigen en geeft de ruiter de gelegenheid om de beenligging te veranderen voor springen en dressuur. Het is ook handig voor het inrijden van jonge paarden. Door de voorste haak te gebruiken geeft het een rustigere zit en hand totdat het paard leert om zichzelf te dragen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:57

Ah! Daar hebben ze wel over nagedacht. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:58

Lelie, ik kwam ook altijd veel bij de Makro, maar ik kocht echt voor honderden euro's := uit zelfbehoud ga ik er dus maar niet meer heen....
Interessant Lielle!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:05

Fijn dat je nieuwe zadel zo bevalt en dat je weer lekker kan rijden Lielle!
Zuur Noor van je 2e proefje, maar dat gebeurd je niet nog een keer! ;)

Hier weer terug van spring cc, ben echt dik tevreden. Ik reed eindelijk eens echt, had een ritme te pakken en ging niet steeds terug miepen. Was wel ff wennen in de ring zo zonder martingaal omdat hij dan gelijk kop de lucht in wil gooien en bit wou vast pakken wat hij met losrijden niet probeerde. Gelijk zodra de bel ging begon die haha, maar was hem steeds voor! *afkloppen* Zodoende foutloos en nog een redelijk snelle tijd ook wat ons een 4e prijs opleverde. Helemaal tevreden dus. Nu al zin in volgende week, weer rondje L springen. :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:07

Lekker Sannnn!!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:08

Super Sannn!
Ka, hoe ging Bari?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:11

:wave:

Sanne Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd met je WP Noor, jammer van je -2!
Mooi zadel Lielle, vind dat bruine erbij erg mooi!
Wat heb je allemaal lekkere dingen gemaakt Mootje :oo hmm
Net debuut Bianca! 197 is voor de eerste keer inderdaad prima!
Gefeliciteerd Danielle met je WP!
Netjes Sannn, gefeliciteerd!

Leliaardje schreef:
Heb ik een post gemist van Hilde over haar moeder? Of is dat van fb geplukt?

Ze is gisteren 3e in het M1 en 5e in het ZZLicht tijdens de Friese Kampioenschappen! :D Ze was in de kur zelfs nog 2e, maar de nummers 3,4 en 5 zaten allemaal rond hetzelfde percentage.

MargreetW schreef:
Hilde, speciaal voor jou: stoere moeder, zoiets vind ik echt super. Dan denk ik ook weleens was blijven rijden maar ja tussen denken en doen....!

texelse schreef:
@Hilde: top van je moeder!! Leuk hoor!! Echt super goed.

Leuke reacties. :D Ik ben ook erg trots ja, vind het heel stoer!
Mijn moeder had het afgelopen jaar een beetje met het crossen Margreet, als ze daar eerder mee was begonnen was dat misschien ook nog wel wat geworden. 8-)

Catweazle was vanmorgen lekker fris aan de longe, stap er morgen weer op. :D Hij begint steeds stoerder te lopen. :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:34

Lielle, zadel ziet er fijn uit. Heb nog nooit WOW gereden.
Lelieaardje, Makro is leuk! Wij gaan ook met regelmaat, ik vind vooral het eten leuk :') . De kleren daar zeggen me niet zoveel, heel veel is basis, en wat leuk is kost meteen veel meer.
Super Sann!
Top van je moeder Hilde!

Ik voer mijn beesten (Beau, Vos, Kino en Yoeri) allemaal een schep basisbrok (huismerk van de leverancier) gemengd met muesli van Hippostar, 2x per dag. Hebben een hele grote bak, en die wordt regelmatig bijgevuld. Dan doet pap een zak muesli en een zak brok (of wat meer, maar verhouding gelijk) in de betonmolen, zit het goed gemengd. Alles is wel eiwit arm. De Vos krijgt als hij het druk heeft een schep haver erbij.

Ik ga belastingsaangifte (??) doen, had net mijn jaaropgaaf bij het werk opgehaald. Ben benieuwd, heb dit nog nooit gedaan. Als ik zo kijk wat ik voor loon heb gehad, valt dat nog best wel tegen :+ .

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:35

Mooi zadel Lielle. Ik heb er nog nooit ingezeten dus ben heel benieuwd hoe het zit. Wel goed over de beugel haken nagedacht.
@ Sannn wauw! Goed zeg!!! Gefeliciteerd.
@ Moootje wordt lekker smikkelen bij jou dus.

Ik heb net heerlijk gereden, Zeus voelt heel fijn aan. Maar ik kon hem niet normaal opzadelen zo gek dus heb Geert er eerst opgezet. Die mocht een paar flinke wappers uitzitten en toen kon ik normaal rijden :=

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:36

Oh ik heb toch net een leuke training gehad met de honden, geweldig.
Ik wilde dat zeg maar een trainer/fluisteraar naar dat beschermende gedrag van Ta ging kijken en daar dan een oplossing voor bood.
Probleem met Ta is dus dat ze maar weinig mensen in haar "ruimte" toelaat en d.m.v. oefeningen gaan we daar mee aan de slag. Ze vond Tayla superintelligent en daardoor ging ze dus voor mij denken en alvast handelen. Tayla begon op het laatst tijdens de oefeningen zelfs te kwispelen.
Tootje is gewoon nog erg speels maar ze vond dat die al goed luisterde voor haar 9 maanden. Ook die heeft oefeningen gekregen en dat gin ook heel goed.
Ik moet dus d.m.v. die oefeningen Tayla leren dat ik het best zelf kan beoordelen en het zelf wel kan oplossen.
Met 4 weken komt ze weer.
Was echt heel leuk.

Mooi zadel Lielle, ik hoop dat je rug goed blijft en dat je straks weer lekker kunt crossen.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:37

Dat klinkt super intressant Margreet! Ben benieuwd of je snel verschil merkt aan Ta.

Oh en nog even tussendoor, ik heb gister jou creme gebruikt! Meine liebe! Wat werd dat warm!!! Maar het was daarna wel over! Heb me echt verbaasd hoe goed het hielp! Super bedankt!!! _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door muts_marijke op 12-02-12 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt