[SGW] [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:10

Enkele tips:
Smakelijk, kwalitatief goed dieet.
§ Enkel elektrolyten bijgeven wanneer veel verlies wordt vermoed bij zware inspanningen.
§ Toegankelijkheid tot een zoutblok en altijd de mogelijkheid tot vers water.
§ één tot twee uur voor de wedstrijd elektrolyten geven kan voordelig zijn omdat men dan
een reserve opbouwt in de darmen van het paard.
Opgelet: het geven van elektrolyten peroraal aan uitgedroogde paarden is ten sterkste
afgeraden, omdat deze elektrolyten vocht uit de circulatie naar de darm aantrekken en de
uitdroging nog verergeren. Wanneer toch nood zou zijn aan het geven van elektrolyten, dan
dient dit door een dierenarts intraveneus te gebeuren
Wanneer men elektrolyten geeft, moet men ook altijd het paard voldoende water laten
opnemen wegens de juist genoemde reden. Men zou anders het paard zelf doen dehydrateren.
Gebruik zeker geen elektrolytenpreparaten die glucose of sucrose bevatten. Deze suikers
zorgen snel na opname voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Suikers worden echter snel
opgebruikt, waardoor een suikertekort ontstaat, meestal tijdens de wedstrijd. Het paard wordt
futloos, een “appelflauwte” zoals in de volksmond gezegd wordt. Kleine hoeveelheden suiker
zijn wel nodig voor de goede werking van de darm, bijv. om de opname van water en natrium
te stimuleren.
Ook grote hoeveelheden vetten kunnen de opname van elektrolyten verhinderen. Vetten zijn
wel essentieel in het dieet tijdens de training om een energiereserve op te bouwen.
§ supplementatie van vocht en elektrolyten (vooraleer het paard uitgedroogd is) in vroege
stadia van de wedstrijd. Tekorten worden aangevuld alvorens er tekenen van tekorten zijn.
§ gebruik geen elektrolytenpreparaten met bicarbonaat. Door het zweten met bijhorend
elektrolytenverlies is het paard al alkalisch (d.w.z. een bloed-pH boven 7,4). Het
bicarbonaat zou dit nog verergeren.
Paarden, die na de wedstrijd nog in goede conditie zijn, moeten naast water ook elektrolyten
krijgen. Water alleen verdunt het bloed, waardoor de concentraties van de elektrolyten
afnemen, en de tekorten relatief toenemen.
Ook het geven van droog hooi is nefast, omdat dit water naar de darm haalt en zo de
dehydratatie nog verergert. Daarom is het nat maken van hooi aangeraden.
Koel het paard op een verantwoorde manier. Hiermee wordt het paard geholpen om zijn
warmte kwijt te geraken en moet het minder zweten, waardoor het minder vocht en
elektrolyten verliest. Door het snellere verlies aan warmte, is er minder bloed nodig ter hoogte
van de huid en is er dus meer bloed beschikbaar om vocht en elektrolyten te absorberen ter
hoogte van de darm.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:16

Zo wat een verhaal sim.
Maar welke gebruiken jullie of welke is het beste?

Wat kun je nog doen als paard niet wilt eten en drinken op cc of sgw?
(eet alleen gras of beetje hooi)

muts_marijke

Re: [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:19

Heel veel plezier Sanurie!!! Geniet ervan!!!!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:20

Wij geven ze op concours altijd roggebrood Mendy. Vinden ze heerlijk en er zitten een heleboel goeie dingen in volgens mijn instructeur.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:21

Ik gebruik geen electrolyten omdat mijn paard slecht drinkt op wedstrijd. Ik blijf wel altijd water aanbieden (neem het ook van thuis mee zodat het "bekend" water is) maar ze drinkt amper tot niks. Heb al van alles geprobeerd om haar te laten drinken (o.a. limonadesiroop door het water) maar niks helpt. Gelukkig drinkt ze thuis 9 van de 10 keer meteen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:23

_Sim_ schreef:
Ik gebruik geen electrolyten omdat mijn paard slecht drinkt op wedstrijd. Ik blijf wel altijd water aanbieden (neem het ook van thuis mee zodat het "bekend" water is) maar ze drinkt amper tot niks. Heb al van alles geprobeerd om haar te laten drinken (o.a. limonadesiroop door het water) maar niks helpt. Gelukkig drinkt ze thuis 9 van de 10 keer meteen.

Heb er ook zo 1 staan. Zelfs naar België ging er NH water mee :+ Plassen hetzelfde verhaal, hoewel dat met een paddockje wel goed gaat.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:24

Als ik jou stukje zo lees Sim mogen er geen glucose of sucrose in zitten en bicarbonaat. Welk merk is dan de beste Electrolyte?

Wat een geluk dan dat Zeus rustig van zich al plast en altijd wil drinken. Nemen wel altijd water mee van thuis maar geloof dat hij ook wel vreemd water drinkt.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:25

jeetje, wat gaan jullie snel!!
Ik zag goede wedstrijd verslagen! Gefeliciteerd!!
en een hele mooie vos, gaaf dier!!

xxitsmexx: gelukkig eet mijn paard wel. maar ik heb ook een pony die moeilijk eet.. heb je wel eens iets van luzerne of grasmix geprobeerd.. of slobber? Daar zijn ze vaak gek op !!

Ik heb dit weekend mn M1 debuut gehad,
Ik had wel lekker gereden.. maar er zaten wel nog teveel fouten in!
zo had ik een mooie vliegende wissel ( ipv contra galop ) :=
en werd schouderbinnenwaarts meer een soort van kontjebuitenwaarts :+
is toch wel een stuk moeilijker met alleen bordjes dan wanneer je ook een bakrand heb :P
maar niet ontevreden met mn punten 176, 179, 178 en 166 :+
hoorde zelfs van mensen dat er erg streng gejureerd was.
Nou even oefenen en wie weet is er dan nog hoop! ;)

Springen ging super, 2x foutloos 49,5 voor de stijl en 1e :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:27

gr_roos schreef:
_Sim_ schreef:

Heb er ook zo 1 staan. Zelfs naar België ging er NH water mee :+ Plassen hetzelfde verhaal, hoewel dat met een paddockje wel goed gaat.

Gelukkig plast die van mij wel gewoon. Zelfs als ik er op zit. :D

muts_marijke schreef:
Als ik jou stukje zo lees Sim mogen er geen glucose of sucrose in zitten en bicarbonaat. Welk merk is dan de beste Electrolyte?

Daar heb ik geen antwoord op, eenvoudigweg omdat ik mij er niet in verdiept heb omdat ik het mijn paard dus niet geef. Ik zou zeggen bekijk de verschillende merken en welke ingredienten er in zitten. Of gebruik gewoon de huis-tuin en keuken electrolyten. (maak je zelf van o.a. grof keukenzout en bruine suiker) exacte verhoudingen weet ik niet, maar de doorgewinterde enduranceruiter weet dat vast wel!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:33

Bedoel het ook niet wijsneuzerig maar ik geef elektrolyten omdat ik vind dat hij dat op dat moment nodig heeft en dan wil ik het daar natuurlijk niet ''slechter'' mee maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:37

Ik vatte het ook niet zo op hoor Marijke!
Als jij vind dat Zeus het nodig heeft moet je het zeker geven! Ik had Sim vorig jaar met Maarsbergen (ruim 30 graden) graag electrolyten bij willen geven, maar omdat ze slecht drinkt (zelfs met die warmte nam ze maar 5 slokken) heb ik het dus niet gedaan. Heb haar van tevoren wel rustig laten wennen aan werken met die temperaturen.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:38

Gelukkig :)

Vroeg het namelijk juist om er weer wat van te leren.
Zeus zweet altijd zo en heeft zo'n dorst dat elektrolyten geven heel makkelijk gaat.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:39

Nou Marijke ol eet zelfs geen roggenbrood snoepjes appels wortels etc op wedstrijd. Thuis gast meneer wel meteen drinken.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:42

Jee das dan wel heel lastig Mendy. Heb je het hem al wel eens voorgedaan?? :+ :P

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:18

WOW wat een verhaal over elektrolyten. Ik geef het dus niet, omdat ik eruit begrijp dat je het moet geven wanneer het paard vermoeid is en zo van zware inspanning. Dat idee heb ik bij Bull niet echt.... :P met een hartslag van 54 uit de cross komen en hij drinkt super, als hij dorst heeft WIL hij ook water hebben en dwingt hij het ook wel af bij mij, dus daar ben ik wel heel blij mee ;) . Mijn vorige paard was net als SIM ook al zegt een slechte drinker, niks nemen op ander terrein, echt een ramp was dat met haar. Ook met vreten niks nemen, dus meerdaagse concoursen waren wel een probleem.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 06:20

goeiemorgen/avond
even een berichtje vanaf de "camping"
was heel gezellig zitten alleen nu met het probleem dat er iemand naar de eerste hulp moet en er niemand meer nuchter is...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 06:42

Da's nie handig bvw.

Shanouk, gefeliciteerd met je verjaardag!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 06:57

Ai bvw, waarschijnlijk zijn ze op de SEH ook niet heeeeel blij met de patiënt.....

Zo, pluk de dag! Klaar om een dagje te jureren. Iedereen die op cc gaat, o.i.d, heel veel succes, en plezier!!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 07:30

Zo ook al weer wakker.
Paardjes maar eens gaan voeren.
Hoofdpijn is wel stukje beter maar nog niet helemaal weg
Vanmiddag training met bay bij rob.

Ja dat heb ik wel voor gedaan Marijke. Dus als er gras is laat ik ol dat maar eten is in ieder geval iets.
Bianca. Zo te zien heeft jou paard het dan ook niet nodig.
Bvw dat is niet zo handig.
Texelse veel plezier

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:48

Goedemorgen

Wat een verhaal over electrolyten. Ik geef het niet. Ik ben al blij dat paardlief onlangs heeft besloten om ook op CC water te drinken. Meer dan een 1/2 emmer is het niet maar toch..
De hartslag van mijn paard is na het springen en de cross altijd tussen de 60 en 75. Mevrouw vind de DA nooit zo leuk.

@ bvw sterkte op de Seh
Iedereen die CC heeft of lekker gaat trainen succes! Ik ga naar stal...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:23

Goeiemorgen,
Jaa ik ben jarig :D! Werd vannacht op werk al gefeliciteerd, was lief! Nu naar stal met gebak, en vanmiddag BBQ met vrienden en familie :)
Bedankt Sim! Goed onthouden! Wat was je vroeg op zeg!

Jammer van je eerste proef Anthea
Godver, wat onwijs kl.ote van je tentamen Sannn! Hebben ze geen foutje gemaakt?
Fijn dat het wel goed ging gister Annetje. Ik kan altijd naar stal, heb geen openingstijden.
Jammer dat het niet lekker ging Joki
Veel plezier MM
Jeetje Lielle, wat een gekke dag had je gisteren idd!
Veel plezier Itsme
Gefeliciteerd Sussie, mooie punten!
Wauw, wat een gaaf dier is die Belisar Lau!
Jeetje Mootje, dapper dat je daarna nog te paard bent gegaan dan!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:31

Ik geef ook geen elektrolyten. What is na de cross tot nu toe niet vermoeid in mijn ogen. Vaak is zijn hartslag voor de cross stuk hoger dan erna. Mocht hij wel vermoeid gaan ogen later ga ik er wel over na denken. Hij drinkt gelukkig wel, dat is super fijn. Vero deed dat nooit.
Ben idd bang dat ze foutje gemaakt hebben Snoek of dat ze bepaalde vragen eruit gehaald hebben. Klasgenootjes vonden 2 vragen allemaal super moeilijk die ik super goed te doen vond. Die hebben hem wel gehaald en ik niet. Dat is me al eerder gebeurd, dus vandaar ook dat ik inzage wil.
Gefeliciteerd nogmaals he!

Hier nog even 1 rustig dagje voor 3 dagen cc.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:32

Goedemorgen!
Interessant stuk over electrolyten!

Snoek: Gefeliciteerd met je verjaardag
Sann: Wat balen van je tentamen zeg
Bianca: Is het nog goed afgelopen op de SEH?
Lielle: Idd een enerverend dagje voor jou gisteren
Joki: Jammer dat het niet zo goed ging. Maar veel succes met je kür!
Sussie: Gefeliciteerd met je punten

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:38

Gefeliciteerd Snoek

Nou mijn dag begint al goed. Ik ging Ferrose en Nes naar het land brengen, tegelijk zoals ik altijd doe. Komen we langs een paard dat zo ongeveer over de omheining komt zetten om ze aan te vliegen. Nes kon ik houden omdat ik die op de hengstenketting had al vloog die ook alle kanten op. Ferrose raakte er zo van in paniek dat die wegsprong, precies op mijn enkel en kuit. Dus dat doet behoorlijk zeer en wordt hopelijk niet al te dik want ik moet vandaag nog 2x laarzen aan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Joki op 03-07-11 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:42

Gefeliciteerd Snoek! Waar zit die cyste eigenlijk, in welk bot van de sprong? als je nog meer uitleg wilt kan ik je wel een pb sturen...
BVW: ajj, hopelijk knapt diegene snel op!

Ik heb donderdag privé dressuurles :D. Ben blij om eindelijk weer fatsoenlijk les te krijgen :)). Ik ga zo ook weer rijden :) .