[SGW] Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:08

Hier staat anders alles onder water haha. Maar dat kan ook wel met de klei hier te maken hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:42

De stal ligt in overstromingsgevoelig gebied en de beek die vlakbij loopt wordt bij te hoge waterstand van de Dender in Aalst afgesloten of beperkt dmv sluizen. Draaien ze in Aalst de boel toe, dan loopt dus bij ons de boel onder water. Staat de beek te hoog, zoals nu, dan kan de afwatering van de drainage ook niet meer weg.
En op het oefenterrein door de geopad is die piste ook absoluut niet bruikbaar op dit ogenblik. Of daar drainage zit weet ik niet, denk het niet.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:40

Bij ons ook wat plassen in de piste :( gisteren met het longeren gingen de beentjes van mevrouw ineens heel hoog met draven, mss toch dressuur toekomst ? :+ ik heb wel geluk dat we nog een binnenbak hebben dus op zich mag ik niet klagen... We zijn dit weekend toch niet op wedstrijd geraakt, jammer. volgend weekend zeker! hoe pakken jullie overgang indoor/outdoor seizoen aan?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:50

Over mijn piste kan ik niet klagen. Heeft nog geen plas opgestaan :D
Hier zal het wss tot juni heel rustig zijn. Veel stage in de weekenden en ik wil niet 1 keer per maand gaan, ik heb echt mijn ritme nodig blijkbaar dus denk dat ik tot die tijd gewoon doortrain en wat oefenjumpings meeneem

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:14

ja dat ken ik! ik denk dat ik ook gewoon een paar keer outdoor ga trainen. voor de overstap naar 105 denk ik dat ik met de eerste wedstrijden telkens 95 en 105 ga rijden. wat denken jullie? of is dit te zwaar...?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:25

Nee hoor, moet perfect kunnen in mijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:13

Vanochtend gereden, op zich was het te doen. Veel plassen en pas op het einde begon het blubber te worden op de plekken waar ik regelmatig langs kwam.
Ik ga er wel een slof om hangen. Zolang het rechtuit is of iets eenvoudig blijft hij netjes lang en laag, in alle gangen en de meeste overgangen. Juist galop-draf is nog slechter dan voorheen en bij zijgangen pakt hij de ruimte die hij nu krijgt om zich op te kroppen en de schouder er radicaal door te drammen. Tijd dat we daar eens korte metten mee gaan maken.

De paddocks zijn nu wel onbruikbaar. Staan grotendeels onder water, het voorste stuk zak je direct tot over de enkels weg en het zuigt uw voeten direct vast. Heb mijn ene testvoet eruit moeten sleuren door mezelf aan een weidepaal naar de kant te trekken :+

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:58

Hier gaat de piste de goede kant op :-) Denk dat ik vanavond eens thuis kan rijden na zo een 2 maand op verplaatsing te moeten gaan :+
Ik heb een vraagje voor jullie als beginnende eventing ruiter (nog nooit een wedstrijd gereden dus :') )
De bodyprotector is verplicht dat weet ik. Is het te doen om zonder ijzers te rijden? Ik spreek hier over de instapklasse/ lage crossen uiteraard.
Qua kleding, wat doen jullie aan?
Onder welke licentie rijden jullie? Ik zit momenteel aangesloten bij de KNHS maar ik zou liever in België willen starten. Dus ik vermoed VLP 03 ?
PB mag uiteraard ook, met alle info :-)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:07

eerste crossen heb ik ook zonder ijzers gereden. het is veiliger zonder ijzers dan met ijzers zonder schroeven.

Ik droeg altijd een polo met lange of korte mouwen.
Licentie zou ik even moeten opzoeken.
C03 is 80-90 Vlaams ( wat het ook mag zijn) ik denk dat deze dan meer voor de jumpcrossen is.
C04 is tot B nationaal
C06 is alles nationaal ( als je ouder bent dan 18)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 14:44

Hier ligt de piste top. :) Gisteren alleen wat sprongetjes genomen. Wat in eerste instantie werd afgeraden omdat Luxor zo wispelturig kan zijn. Maar ik denk dat ik de hele simpele dingen toch wel vaker alleen ga doen op ons tempo. Want hij heeft niets mis gedaan. Hij trok naar de sprong, ruim erover en na de sprong soms nog wat enthousiast hehe. :P Ook bij een mindere afstand trok hij zijn plan en sprong gewoon. Geen 1 weigering of een balk eraf. :) Blij baasje!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:31

@Hanne super! Altijd fijn al ze meedoen en enthousiast worden! gewoon blijven gaan ;)
@Hi five ik heb tot voor kort ook altijd zonder ijzers op gras gesprongen zonder problemen. Hangt soms wel wat van de bodem vanaf en het weer maar normaal moet dat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:13

Op lang nat gras en natte bodem eronder zou ik zeker niet met ijzers zonder vijzen starten, voor de rest is het te zien hoe stabiel uw paard uit zichzelf is. Ik heb bijvoorbeeld wel altijd ijzers met vijsgaten, maar ik ben meestal 1 van de laatste om vijzen te draaien. Gewoon omdat ik weet dat mijn paard niet snel hinder heeft en best lang redelijk zelfzeker en tredzeker blijft rondlopen. Maar dat is voor dressuur. Voor springen op gras en cross ga ik sowieso wel altijd vijzen draaien maar hij staat dan ook vierkant op ijzers.

Als je een licentie wil aanvragen moet je ook eerst aangesloten zijn bij een VLP-club. Voor dressuur mag je nu zelf de klasse kiezen waarin je wil starten en bepalen wanneer je wil overgaan (tenzij je minpunten rijdt).

Ik rij LRV en dat kost me €82,50/jaar, incl. extra uitbreiding op de verzekering. Een dressuurproef kost tegenwoordig €2, springen ook en een cross €15 geloof ik. Moet je ook wel bij een club aangesloten zijn.
De voorwaarden om lid te zijn verschillen per club, de prijzen zijn normaal overal hetzelfde want die worden vanuit Leuven opgelegd. Ik zit bij een best grote club en onze leden hoeven relatief weinig te doen voor wat ze in de plek krijgen, maar ik weet dat dat bij andere clubs wel eens heel flink kan verschillen.

Net gehoord dat ze dit weekend zo'n goed weer geven, dus ik denk erover om naar Puyenbroeck te gaan voor een rondje :D

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:59

Dit weekend is het lente :j
LRV is best goedkoop dan, zo te lezen. Het lijkt me een grote stap om te verhuizen van vereniging :')
Ik ga misschien volgende weekend naar Puyenbroeck :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:03

Ik probeer mee te lezen, maar vrij druk bezig met vanalles.
Afgelopen zondag heb ik voor de 2e keer met Ny 1.10 gesprongen en het ging heel goed, foutloos. Had me van op voorhand nog een 2e keer ingeschreven, dus met 1 paard ertussen nog eens gereden. Toen 1 balk in barrage omdat ze moe werd. Maar heel tevreden.
Play is intussen ook nog 2x meegeweest op jumping in de 80, beide keren een balkje. Wat weinig getraind ook laatste weken door de sneeuw, maar hij blijft wel braaf dus geen klagen. En ik kan er alleen mijn plan mee trekken op verplaatsing, dus das ook veel waard.
Mijn piste is een echte winterpiste, nooit plas water erop. In de zomer zuipt hij wel water uit de sproeiers :D

Komend weekend ga ik naar Tilburg op zaterdag voor oefencross samen met een vriendin en haar paard, we overnachten bij Laurie en dan zondag trainen ofwel in Baarle-Nassau, ofwel Zundert, ofwel Minderhout zelf. Ik neem enkel Ny mee, 2 dagen voor Play na elkaar vind ik te zwaar.

Ik ben VLP-lid, ik heb geen tijd en zin in die extra activiteiten van LRV en ik wil ook mijn eigen wedstrijden kiezen ipv x-aantal tornooien te moeten rijden. Dus ja, het is duurder, maar ik ben mijn eigen baas...
Op de site van VLP is nu net een overzicht verschenen welke licentie je nodig hebt voor welke niveau.
Qua ijzerloos, als je een stabiel paard hebt, kan je dat wel doen, ik heb vorig jaar mijn jonkie van 3,5 ook wel eens meegenomen om wat te hobbelen, maar dan rij ik wel voorzichtig, bochten traag, zo ruim mogelijk wenden... In die kleinere crossen a la Heusden, Zwijnaarde... rijden er ook veel rond zonder.
Ik zou nu wel geen 'crossmodus' durven rijden zonder vijzen, maar genoeg mensen die het wel doen en die overleven dat ook ;)
Kledij in de cross: meestal witte broek en ik heb een cross-shirt met lange mouwen. Altijd ook een netje in mijn haar omdat ik losse sprieten heel vervelend vind. Heb dat ook met jumping en dressuur aan. En je haar moet sowieso vastgebonden zitten in een knot, geen los haar, zelfs geen staart.

Daaph: neem je Jomo binnenkort zelf terug over, of gaat Sarah het seizoen starten met hem?

Verder nog alles goed met iedereen????

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:19

Bedankt voor de informatie iedereen! Ik twijfel nog tussen VLP en LRV. De extra activiteiten vind ik ookk maar niets bij de LRV, maar ze bieden wel veel keuze aan van wedstrijden in de buurt.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:50

Ik zit een beetje in een dipje. Colorado heeft weer een ontstoken spier (vergelijkbaar met tenniselleboog). Nu wel aan de betere hand maar we rijden maar basic, paar rondjes draf en veel stappen.

Ferro heeft wat last aan zijn rug vermoed ik, de laatste 2 jumpings begon hij in de scherpe bochten op de rechterhand te bokken en wou moeilijk vooruit gaan. Maar duidelijk niet uit blijheid maar uit pijn. Zijn ene achterbeen geeft hij moeilijk om de hoeven uit te kuisen.
Donderdag komt de osteopaat. Zo een gedrag is niet normaal, hij laat mij anders nooit in de steek op jumping en linksom springt hij nog steeds top.

Iskander is gelukkig wel nog oke, enkel wat lastig als het zo koud was maar ondertussen is dat weer over :)

Ik reageer vanavond nog op de rest.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:18

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje. Bij ons op stal lopen de spanningen de laatste tijd wat hoog op wat betreft hooi. Ik ben dus nu op zoek naar iets anders. Het liefst vanal zou ik alles in eigen beheer doen maar een weide zoeken is niet zo simpel en dan moet ik nog een maatje zoeken voor erbij. Dus moest iemand, een stalling kennen waar half pension/doe het zelf mogelijk is, of iemand die een vriendje zoekt voor zijn paardje op een weide omgeving Gavere en in een straal van 10km daarrond, shoot!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 20:11

Flinke Ny en leuke plannen Antonius!! :)

Ah balen Florence :(:) Hopelijk allemaal snel over. Ik duim!

Wat is het probleem met het hooi Jessol?

Vandaag ook een hele brave en losse Luxor onder mijn kont, was echt heerlijk onder dat zonnetje. :) Morgen weer dressuurles van A. Hos*tyn, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 01:38

In onze club mag je ook zelf je wedstrijden kiezen :P We hebben een paar leden die we eigenlijk zelden zien, die alleen maar eventings rijden. Bij de springruiters zijn er die de indoors meedoen en andere gaan elke week naar Bomaco. En ik, ik doe niks :+

Buiten mij bijna verongelukken op buitenrit omdat een vrachtwagen zo nodig mijn paard zowat in zijn gat rijdt waardoor die er vandoor vloog. Gelukkig goed afgelopen.

Antonius: Ny gaat goed zo te horen, heb dat filmpje gezien. Nog crossplannen voor de zomer?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 20:39

Jaaaaaa leuke les gehad in het zonnetje. :D De N1.3 eens doorlopen en hij doet het goed! :D De basis van die proef zit er zeker in. Juist middendraf moeilijk stukje omdat hij nog niet die mooie verruimingen heeft. Daar moeten we nog wat op trainen. :j Dus op wedstrijd voornamelijk mooie diagonaal rijden en vooruit rijden en zorgen dat hij niet in galop gaat. Lesgeefster zegt dat we het zeker kunnen volgende week zondag op wedstrijd.
Maarja dat wacht ik nog af, want als er spanning is bij Luxor, komt er weinig uit van wat hij thuis toont. :+ In ieder geval rijden we die proef zonder verwachtingen. ;) Ik ben al benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:02

Oeh spannend Hanne!

Ik ga morgen nog eens een poging doen om de dressuurles mee te rijden, 't zal wat worden :+ Zaterdagochtend gaan jureren en zondag dan rondje Puyenbroeck. Ze geven voor volgende week ook nog zo fijn weer! Misschien dan eens tripje naar zee met paard...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:54

Iedereen een leuk zonnige weekend gehad? Ik zag al dat Antonius gaan crossen. Fijn om te lezen dat NY ook zo goed gaat in de jumping.
Hopelijk snel uit het dipje Florence en vind je de oorzaak. Zo een gedrag zal er idd niet zomaar zijn.

LR.V is idd soms een heel gedoe. Maar meesten Er hier meer lr.v crossen zou zou ik mss ook wel bij de L.RV gaan. Maar ze zijn bijna allemaal in de Limburg.

Ik ben vandaag ook nog eens op jumping gegaan met Winston, rondje 80. Had 1 (hele lelijke) stop op hindernis 3 maar eigenlijk anders wel goed gevoel, gek genoeg :P. Kheb het op film vr de geïnteresseerden. Was de eeste keer dat ik nr de Bree.meersen ging om zelf te rijden. Leuke piste, maar veel vertraging.
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 17-02-19 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:55

Hier een productief weekend.
Zaterdag gaan springen buiten en vandaag gaan crossen in Tongeren. Jomo pakte 2 dagen goed aan.

Ik zag dat er veel van ons aan de oefencross in Nederland hadden meegedaan. Was het goed geweest?

<3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:55

Jessol, ik weet er niet zoveel stallen zijn. Ken wel ene in Zing.em, enkele in Kruish.outem en D.eurle. Is dat in de buurt?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:56

Woow Daphne!!! Ziet er mega goed uit :D!