[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:50

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:53

Vind wel leuk dat er zoveel georganiseerd wordt de laatste jaren daarrond. Vroeger viel me dat precies niet zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:54

In wallonië? Is toch Vlaamse liga? Dat ze nou niet gaan zeggen dat er in Vlaanderen niet genoeg geschikte locaties zijn :+

Vandaag nog over gehad met instructice, dat mijn hengst toch wel een eigenaardig ding is. Thuis is hij amper voorruit te branden, moet er echt vaak been en zweep enorm bijhouden, vaak bijsporen etc om hem beetje actief te houden. Springen gaat iets vlotter en enthousiaster, maar is toch regelmatig aardig werken.
Op verplaatsing daarentegen! Ofwel werkt hij goed mee en is hij heel vlot aan het been (zelfs te gevoelig soms), lekker nageeflijk en zelfs richting té enthousiast ofwel zegt hij "foert" en wringt hij aan alle kanten tegen. In ieder geval komen de hengstenkuren altijd wel boven, maar tot nu toe niet op zo'n manier dat het voor andere of mezelf gevaarlijk wordt.
Feit is wel, ALS hij meewerkt (en da's altijd met springen, dressuur hangt er beetje van af hoe goed ik de spanning eraf krijg) dat hij dan echt heel goed loopt. Dat krijg ik er thuis met de beste wil ter wereld bijna nooit uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:38

De merrie die drachtig is van Ado is super braaf, zet geen pas verkeerd, dus geen 'hoekje af' :P maar ze is gewoon bloedheet. Op zich is ze makkelijk te rijden, ik cross bv met rubberen bitje, maar ze kan niet om met 'druk'. Dus opstappen en tussen hand en been rijden, kan niet. Dan gaat ze niet stout worden, maar ze springt dan door de teugel ofwel erachter en gaat lopen, en geloof me, ze heeft snelheid :D .
Ik hoop dus met Ado haar rust in haar hoofd te verbeteren, alhoewel het ook een stuk aangeleerd gedrag is, ik was getuige jaren geleden toen een ruiter bij de vorige eigenaar haar zo over de zeik heeft gekregen dat ze mentaal volledig gecrasht is. Moeilijk uit te leggen, maar je zag eigenlijk iets knappen in haar hoofd. Daarvoor was ze ook al heet hoor, maar ze kon nog om met druk. Dus mijn hoop is dat het veulen van nature al wat meer rust zal hebben en dan met de voorkennis die ik heb over de moeder om het anders aan te pakken. Uiteindelijk loopt (of liep) Ado zelf met een weliswaar goede, maar toch amateur ruiter de grootste parcoursen, oa Lummen 1m60, dus supermoeilijk kan die toch niet zijn denk ik dan? En ik heb al veel nakomelingen gezien, echt heet lijken die mij toch niet. Natuurlijk, er zitten er altijd tussen hé zoals die van Steph, maar komt ook uit volbloedlijn dus das nog weer iets anders.
En ik wou ook springvermogen en achterbeentechniek verbeteren, waar ik dus wel zeer over te spreken ben bij Ado. Maar goed, we zullen wel zien, over anderhalve maand verwachten we de baby :D

Er worden inderdaad veel dingen georganiseerd de laatste tijd voor eventingruiters, wel leuk! Helaas kan ik de 22e niet gaan naar H*endrik, ik ga de dag ervoor naar Ndl voor die indoor cross. Heb wel gezien dat hij ook springlessen geeft, heb je daar meer info over PP? Kan iedereen ook van buiten de club daarnaartoe gaan? Kan je dat eens als losse les doen, of wordt er verwacht dat je wekelijks komt? Met hoeveel zit je in die les en wat kost het? Alé, mocht je dat toevallig weten hé :)

Over die getten: ik ben nog steeds aan het uitkijken om achteraan nieuwe te kopen voor mijn vos, die Styles die ik heb zijn toch aan de kleine kant voor hem, maar deze lijken mij niet zover over de kogel te lopen?

Tja die dressuurstage in Gesves, vind het ook raar om ginder te laten doorgaan. Misschien zij de juryleden eerder van die kanten?

Varekaj: zouden zijn hormonen niet meespelen in dat wisselende qua rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:57

@ Antonius: Ik denk zeker dat de hormonen meespelen in het rijden. De enige uitzondering dat hij altijd enthousiast is, is om op wandeling te gaan. Daarom twijfel ik zo hard over castreren, als hij dan op wedstrijd even "lui" wordt als thuis en denkt "rustig aan kan ook", dan mis ik effectief dat tikje meer om er volledig voor te gaan. Het wordt eigenlijk de grote uitdaging om de hormonen zodanig onder controle te houden dat ze in ons voordeel als combinatie spelen. Voorlopig lukt dat dus nog.

Heb gemaild naar vlp ivm die vrijstellingen :) Als je 4x 60% haalt op een officiële wedstrijd, dan mag je gewoon je licentie voor dressuur aanvragen. Je moet pas de theorie afleggen indien je het volledige effectieve brevet wil.
Stel dat je dus niveau 0 4x 60% hebt gescoord en minstens 4x een parcours 95cm-1m foutloos hebt afgelegd op officiële wedstrijden, dan kan je gewoon licenties aanvragen in die disciplines zonder brevetafnames te moeten doen. Voor eventing heb ik het nog niet bekeken, da's een hele andere mouw volgens mij.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:36

En dan moet je het voorlopig via daglicenties doen? Toch nog vrij omslachtig niet?
En die daglicenties gaan volgens mij nog vrij duur uitkomen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:30

Het komt duurder uit, dat wel, maar voor mij is het praktischer. Als je op 1 wedstrijddag zowel op E7 als E5 60% scoort, dan hoef je maar 2 wedstrijddagen te rijden. In het meest gunstige geval dat je telkens 60% rijdt natuurlijk. Er zijn 2 locaties in de buurt in april waar het brevetafname is, maar dat is op een vrijdag in de paasvakantie: razend druk ivm (kleine) kinderen + de kans is heel klein dat ik die dag vrijaf ga kunnen krijgen, ik doe dan namelijk stage. De andere data zijn een eind verder weg. Dan kan ik even goed gewoon tussendoor starten met daglicentie en het zo proberen :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:00

Die lessen de woensdag zijn per les en ik denk 10 euro. Met hoeveel hangt er van af hoeveel er zijn ingeschreven :). Je moet wel lid van de club zijn (65 euro)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:05

Heb jij die lessen al gevolgd PP?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:36

Oh even voor de duidelijkheid, ben op zich zeer tevreden over Ado*rado! Onze merrie is veel beter dan haar moeder! Een abnormale verbetering qua springen. En op zich is ze ook heel braaf hoor. Gisteren bvb waren ze in de piste een paard zadelmak aan het maken en die bokte niet normaal. Dan geeft ze geen kik. Maar ze is eerder zoals antonius haar merrie omschreef :). Maar ach fokken is gokken, je weet niet vanwaar het dikwijls komt. Kan goed zijn dat een volle zus van mijn merrie een hele koude zou zijn.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:44

Tis al heel lang geleden. Mr als de stage mij bevalt zal ik mss afentoe die lessen volgen ook, aangezien ik nog steeds op zoek ben naar een springlesgeve/geefster

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:02

Ik zag net dat minderhout voor de LRV enkel A en B is. Zou dat voor de vlp ook zo worden?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:14

Vlp is er enkel pony zwaar

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:34

Heb er net voor gemaild naar s.ien, vlp organiseert M en Z. Heb nu mailtje gedaan naar lrv om te vragen of ze effectief enkel A en B organiseren, dan zou er dus geen L zijn...

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:18

LRV zou zelfs niet organiseren in Minderhout volgens de laatste nieuwsbrief :(

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:07

Oei nee? Staat wel nog op equester en er zijn al inschrijvingen

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:16

Er staat inderdaad op equester nog.
Waar vinden jullie dat er M en Z is ik vlp?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 01:33

Heb ik per mail van S.ien gekregen

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 08:39

Ohh oke! Wat gek dat ze dan geen L/J doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:07

Ohja, voor wie het interessant kan zijn: je mag met een licentie HROV gewoon overal starten waar je wil, dus ook HGVBB, WVUR etc, je moet niet meer binnen je eigen provincie blijven. Blijkbaar schrijven ze dat op als je je aanmeldt op je wedstrijddag.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:02

Ook even lrv gemaild, in minderhout GEEN paarden rubriek, enkel pony's. En vanuit vlp enkel M en Z. Verdoeme, mijn planning alweer naar de knoppen |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:13

Met zo'n regeling vallen er toch heel wat combinaties uit de boot, en da's toch een groot verschil in organisatie? Ik bedoel, pony's en dan paarden M-Z...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:22

Waaw, dat valt echt tegen!!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:23

Op de kalender van de vlp staat er enkel PZ, toch al een verbetering dat ze M en Z ook geven nu, anders wast heel triestig voor mensen die kwalificaties willen rijden.

Aach dat wist ik al dat je als lid van bv wvur ook hrov mag rijden en dergelijke, heb ik al gedaan :), maakt niets uit, juist voor provenciaal kamioenschappen denk ik.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:27

In het begin stond op de lrv kalender dat ze van B tot Z zouden organiseren