[SGW] [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Re: [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:17

Joki: die van mij krijgt redelijk veel tijdens het cross seizoen maar ik vind dat je haar heel veel geeft voor normaal!
Watapatja: gefeliciteerd!
Bianca: toch net debuut hoor!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:19

Jeetje Joki, wat een hoeveelheid voer zeg..... Misschien een idee om eens in overleg te gaan met iemand die echt verstand van zaken heeft over voeren etc. Maar ik zou om te beginnen de boel sowieso halveren en de hoeveelheid ruwvoer verdubbelen. Als er hier een nieuw beestje op stal komt beginnen we eigenlijk altijd met een kilo basisbrok per dag en veel ruwvoer, en dat wordt op geleiding van hoe het gaat in de omgang en gedrag aangepast. En dan met een week of 4 a 6 zitten we meestal wel op een goed rantsoen. Maar de hoeveelheid die jij voert aan Ferrose dat is hier nog nooit gehaald, en dat zal ook nooit gebeuren. Hopelijk komen de problemen van Ferrose voort uit het voer, dan is het simpel te verbeteren. :-)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:34

De sneeuw is dus al in het land. Aan ene kant fijn: dan komt de dooi er ook aan, maar het geeft ook wel weer ongemak. Maar even in de gaten houden, ik wilde nog even naar de Makro, maar als ze over ijzel gaan praten, sla ik dat toch maar over.
Heb ik een post gemist van Hilde over haar moeder? Of is dat van fb geplukt?
Joki, ik geloof dat je inmiddels weet dat "we" 5 kilo voer een beetje veel vinden :+ , maar los van dat: alleen haver voeren lijkt mij heel erg slecht. Haver heeft een heel scheve mineralenverhouding en is geen volledig voer.

De puzzel is al af. De volgende ligt al op tafel 8-) .

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:41

moguh..

ff snel bijgelezen, vanmorgen al vroeg op... ook al geschaatst, dadelijk op concours, blingh en dienke voor't eerst L2... (en vivian nog even bekijken, die moet 45 minuten later :P )

hier krijgen merrie's met veulen aan de voet per dag 5 kilo brok (max...) nu zit alles op 1 tot 2 kg per dag..., alleen blingh op 3 kg.

hier ook al beetje sneeuw... 1cm (bijna)...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:44

Ik bedenk net dat haver niet in kilo's gaat maar in scheppen want een schep haver is veel lichter dan een schep biks dus dat is geen kilo.

Ferrose mag al jaren geen biks ivm suiker (alleen had ik gehoopt dat ze er over heen gegroeid was maar dat is duidelijk niet zo) dus mijn keuze zijn granen, muesli (melassevrij) of haver. En deze stal voert alleen biks of haver dus dan is de keus beperkt (natuurlijk kan je dan je eigen voer geven dan betaal je volledig stalgeld + al je eigen voer, dus dat ga ik niet doen). Vandaar haver, ik geef zelf de voorkeur aan een granenmix. Ik weet dat de verhouding bij haver niet kloppend is vandaar dat ik zelf muesli bijvoer. Dieet is trouwens door een DA bepaald (en eind oktober 2011 nog eens gecontroleerd). Ferrose krijgt op 4,5 schep net genoeg binnen om zich te onderhouden maar kan dan geen spieren opbouwen, vandaar de 5 kilo.

Ruwvoer verdubbelen zou ik graag willen maar ook dat geeft de stal en dan moet ik dus ruwvoer zelf bij gaan kopen en ik heb geen plek waar ik dat op kan slaan.

Kijk als Ferrose thuis zou staan dan kan je vanalles gaan uittesten met voer, maar op een pensionstal behoort dat over het algemeen niet tot de mogelijkheden
Laatst bijgewerkt door Joki op 12-02-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:52

Moeilijk Joki. En een ander plekje voor Ferrose, waar je makkelijker de omstandigheden aan haar aan kan passen is geen optie? (makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik, maar omdat ze toch behoorlijk lastig kan zijn, is het misschien wel het overwegen waard)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:54

Goeiemorgen

@ Joki ik denk dat je het jezelf er alleen maar onnodig moeilijk mee maakt.
@ Watapatja gefeliciteerd!!

Hier sneeuwt het iets, niet veel gelukkig. Geert heeft gister alle paarden thuis in de bak gereden dus we hoeven vandaag niet weg. Maar misschien dat we in de namiddag nog effe naar de manege rijden. Kan hij ff lekker galoperen en dan hopelijk donderdag weer een keer mee naar de dressuur les.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:56

MM wanneer mag je voor de 20 weken echo??

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:56

23 februari Texelse :)

Jou dochter al geweest?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:58

Texelse ik heb binnen 20 km nog precies 1 stal waar ik kan gaan kijken die mogelijk aan mijn eisen voldoet (ga ik ook wel een keer bekijken of dat zo is). Bij de rest zijn er allemaal dingen die ik voor het geld dat ze vragen niet acceptabel vind, daarbij voert 90% van de pensionstallen bij mij in de buurt alleen biks.

Verder dan 20km reizen is voor mij op dit moment ook geen optie want ik heb geen eigen auto alleen een scooter.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:03

@Joki: lastig probleem hoor. En een particulier in de buurt? die nog een box over heeft naast het eigen paard(en)?? ik roep ook maar wat, maar ook omdat ik denk dat Ferrose beter af is als je haar kunt behandelen/onderhouden op een manier die bij haar past, en niet op de manier die bij de pensionhouder past. En een stal 20 km verderop zou ik met een auto ook te ver vinden, niet alleen met een scooter.
@MM: morgen!!!! Vrijdag op de keuring even een aardigheidje gekocht voor de "kleinkinderen". Toen ik dat aan middelste sms-te kwam meteen de vraag terug of het wit,bruin of zwart was, hahahhaa, die dacht dat we al een welsh A-tje gekocht hadden. Maar zo gek doen we (nog) niet, hoewel ik wel weer leuke beestjes gezien heb. Maarop de keuring vind ik vooral de welsh A-tjes veel en veel te vet. Het is meer spek keuren dan pony's keuren wat ze doen. Er stond er eentje bij daar zag je het vet op de billen gewoon "drillen". Jakkes!! Ze hebben allemaal last van cellulitus.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:07

hahahaha dik bil pony's dus! ;)
Wij hebben hier nog 2 shetjes staan, een B pony, een grote C pony dus die van ons heeft keuze genoeg :D
Mocht hij/zij willen rijden.

Spannend morgen dus! Willen ze het geslacht weten?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:20

Danielle netjes! Gefeliciteerd!
Knappe pony texelse! Jammer dat hij niet door is.
Bianca nette punten toch voor de eerste keer Z.
Sanne gefeliciteerd!!
Mooi dat Noor officieel Z2 is! Ben wel benieuwd nu naar haar verhaal. :D
Joki jeetje dat is dan welveel haver.
MM spannend!!

Hier heeft het een heel piep klein beetje gesneeuwd, niet de moeite. Vanmiddag maar even schaatsen nog!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:25

ja, als het goed is weten we dus morgen wat het wordt. Hiet hebben we het oude C-tje van middelste, maar ik ben bang dat die het niet lang genoeg vol houdt.... we zullen het wel zien...

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:40

Morgen!!

Danielle: Fijn dat tessa zo goed gaat en zo veel energie heeft, al is dat nu niet heel handig maar betekend wel dat ze lekker in haar vel zit ;) En nette punten met perfect!!! :)
Lau: Knap hoor 50 km! _/-\o_
Anne: Wat fijn dat vies zo lekker liep!
Texelse: Ik weet dat niet op jacht moert gaan, dan komt dat puntje juist niet meer. Maar heb nu nog maar 1 dressuurwedstrijd staan en dan begint cross seizoen weer, kijken of ik ergens nog een gaatje heb en of er dan in de buurt wedstrijd is. Om regelmaat er in te houden.
Die pony van jullie is wel echt een plaatje <3
Watapatja: Gefeliciteerd! *\o/*
Als een bak bevroren is en springen en niet aflassen :x Echt geld vangen!
Joki: Wow 5 is wel veel maar lastig met dat voer. Succes met een oplossing vinden. Hier paarden altijd al ongeveer naast huis gehad en zelf in voer kunnen kiezen.

Urban krijgt nu 1 zo'n gele schep(is 1 kg volgensmij) sportbrok hippostar + halfe schep reform muesli hippostar en dat dan 's ochtend & 's avonds. En we passen dat steeds aan naar hoeveelheid werk hij doet in een bepaalde periode en weidegang.

Gister naar War Horse geweest, mooie film. Voor paardenliefhebbers aan te raden maar mensen die niks met paarden hebben, nee dan niet zo.
Zo maar eens aan de slag voor school.......

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:40

Spannend Margriet, Suus moet nog een dikke 6 weken en tot nu toe gaat alles goed. Noor heeft voor de komende trainingen en wedstrijden een standby achter de hand. Ik vind het allemaal heel erg dubbel en merk dat ik steeds pieperiger wordt maar goed laten het dan maar tranen van blijdschap zijn, dan kan ik mezelf nog iets wijs maken.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:52

@Margreet: ik herken het... met mijn eigen kinderen ging het allemaal vanzelf en stoorde ik me aan mijn moeder die dan vroeg "heb je ze niet eventjes met de auto naar school gebracht? het regent zo", terwijl dat in het dorp zelf was, en mij liet ze als 5-jarig kleutertje in de winter van 62-63 lopend naar school gaan,door de bulten sneeuw, terwijl dat 2 km was, vanaf de boerderij langs een weggetje met een kanaal, waar verder niemand woonde. En betrap ik me erop, dat ik ook zo mieperig wordt als het om de kleintjes gaat...... Nou ja, zolang ik er zelf erg in heb, is nog niet alles verloren denk ik maar... Fijn dat het met Suus goed gaat. En 6 weekjes is zo om..
@Sanurie: 2 volle zussen van deze pony lopen bij jou om de hoek op het Dijkje!
@MM willen jullie weten wat het is (wordt)?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:22

Wata, gefeliciteerd met je verjaardag :D
Bianc, 197 is netjes als debuut!

Hier staan de schelpen van Lielle in de koelkast... Taartina is nog best moeilijk om netjes te verdelen :o boterkoek staat af te koelen, millionaires shortbread is bijna af en de eerste lading muffins zijn bijna klaar om uit de oven gehaald te worden.... Tweede lading kan er dan in en dan ga ik nog chocolate chip cookies maken :9 banoffee wordt denk ik te veel van het goede!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:49

Happy B-day Sanne!!! :*
Bianca, 197 zit al aardig in de buurt, goed hoor!
Texelse, commentaar krijg je toch, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar het moet allemaal wel zo veilig mogelijk imo. Je moet toch voor/over heel wat mensen een beslissing nemen.
Joki haar voer wordt besproken
Texelse, dat valt mij ook op dat die Welsh A'tjes heel vet zijn. Ik heb een gruwelijke hekel aan vet, heb ze liever ietsjes aan de dunne kant dan te dik.
Mo :9 ik kom bij jou eten vanavond haha
En een heel verhaal van een of andere spammer

Ik had gister net het licht uitgedaan, nog even muziekje aan en toen kreeg ik telefoon of ik nog zin had om te stappen (de dag dat ik geen zin heb moet nog komen haha). Dus snel weer aangekleed en toen werd ik opgehaald, ik heb echt een lieve buurjongen! Bij de 3e kroeg was het gezellig, ik heb volgens mij een nieuwe liefde op zien bloeien en ik geef een cursus kerels ontwijken haha. Het was echt beregezellig. Zo even op de schaats :)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:29

@ Texelse wij willen graag weten wat het wordt. Ik ben namelijk veel te nieuwsgierig en ik wil graag het kamertje erop aan passen :) De c-pony van hier is de liefste pony maar die is nu al 17. Maar uber-fit :D
@ Margreet ooooooh 6 weken nog maar! Ik wou dat ik al zover was!!!
@ Bianca volgens mij had ik nog niet op jou gereageerd, maar nette punten hoor voor je debuut!!!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:47

wat een vreemde post, heb ik laatste tijd al vaker gezien...
@ bianca: nette punten!!
@ marijke: beetje nieuwsgierig dus! :P
@ mistid: toch nog lekker op stap geweest!

net terug van concours, L2 debuut van blingh en dienke, 188 en 179.. wel zeer tevreden, maar 2 proeven doorzitten op een knol van 1.77 met grote bewegingen viel nog niet mee :P

vivian nog even gezien, maar die moest nog toen wij weggingen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:08

Joki: Hmmm lastig, ik snap je standpunt, maar aan de andere kant lijkt het me voorstellen dat een paard behoorlijk vervelend wordt als er 4 scheppen haver en een schep muesli in worden gegooid.
Ik ken haver echt alleen als "voor erbij" om de paarden wat heter te laten worden te geven, en dan max. een kilo per dag. Er zijn ook speciale voeders zonder suiker en melasse, waarvan je bovendien (naar hun eigen zeggen weliswaar) maar heel weinig van hoeft te voeren, heb ooit op een concours eens uitgebreid staan praten met een vertegenwoordiger en het klonk best interessant, Hugho heette het geloof ik.
Het kost dan wel wat extra, maar als ik nu kijk hoeveel geld en energie je steekt in lessen en wedstrijden met een paard dat absoluut niet wil meewerken, zou ik dat eerder zonde van mijn geld(en energie) vinden :o .

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:15

ik denk dat als je uiteindelijk met wat minder lessen kan dat je nog minder duur uit bent, en jou instructie laten rijden op je paard zal ook niet gratis zijn. Wil niet gemeen over komen Joki, maar ik denk dat je goed naar je paard moet gaan kijken en kijken wat het beste voor hem is. Kun je geen afspraak maken over dat hij bijvoorbeeld meer ruwvoer krijgt en dan geen haver etc meer en dat je dan krachtvoer zelf koopt?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:21

Marstal en Dodson & Horrel zijn ook goede voeders met weinig suiker. Absoluut bij Pavo, Subli etc weg blijven als je weinig suiker wilt :o Ik snap het wel, voer is absoluut niet goedkoop! Voor goed voer is 20 euro per zak heel normaal.

Super debuut Dienke!

Net lekker een rondje over straat gestapt, koud maar weer eens wat anders dan de binnenbak.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:51

Middag!
Net een paar uur geschaatst, ik op van die hockeydingen en de rest op Noren.... vriendje heeft me af en toe een stuk op sleeptouw genomen, verder ging het lekker.

Gister dus 205 in de eerste proef en 205-2=203 in de tweede... beetje zuur dus, maar eigen schuld dikke bult.

Bianca, net debuut hoor!!
Danielle, gefeliciteerd met je wp!