[SGW] [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Re: [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:56

Wij hebben nu zoveel hooi van de hoge wei dat we de helft meteen verkopen. Het is wel veel werk hoor dat zelf hooien. Gelukkig doet opa het meeste en hoef ik alleen maar traktor te rijden als er geperst is. Maar niet afhankelijk zijn van een ander zijn hooi is wel fijn. Hopelijk kunnen jullie een stuk overnemen van de buurman voor een schappelijke prijs.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:58

Hoeveel baal voer je per week dan? 216 kleintjes is toch niet veel voor 3 paarden?

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:08

Nee, maar dit was de tweede keer hooien en van de vorige keer hadden we tegen de 250 pakken. Hiervan is ook een deel verkocht. We hebben er nu ongeveer 300 (iets meer) binnen zitten. Maar omdat ze bij ons meestal van half 8 's ochtends tot half 8 's avonds buiten staan in de zomer krijgen ze maar twee keer per dag hooi. Per dag gaat er dan ongeveer een baal doorheen. Maar ze staan bij ons wel heel ruim in het stro waar ze ook van eten. In de winter krijgen ze nog een keer extra hooi en dan gaat er ongeveer 1,5-2 balen per dag in.

edit: eerst keer hooien is bij ons meestal in mei, tweede keer juli, derde keer september. Dit keer door de droogte en daarna natte zomer: eerst keer in mei, tweede keer september.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:11

Oh ik wou al zeggen. Want met die droge periode (amper gras) en veulen voerden wij al 2 balen per dag, in de zomer dus. We kwamen gewoon op 13 in de week, dus reken maar uit. Dan heb je er zo een paar honderd per jaar nodig.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:13

Als je weinig gras hebt dan moet je inderdaad meer hooi voeren. Maar hier staan ze altijd goed in het gras (oppassen op te dikke paarden) dat ze als ze binnenkomen niet zoveel hooi meer nodig hebben.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:14

Bij mij kunnen ze alleen in de bak/paddock een paar uurtjes per dag. Zitten wel beetje rond te kijken voor een kleine stapmolen.

Wij hebben gewoon balen kuil die per drie worden gebracht door een buur uit de buurt.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:16

Wij hebben 1 keer ons gras wat korter laten drogen en in plastic laten doen. Dat doen we dus niet meer. Ze vonden het super lekker, maar we kregen er ook moddervette paarden van. Dat in combinatie met Vivre die er niet zo goed tegen kon heeft ons doen besluiten het gewoon bij hooi te houden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:21

Ik voer ook het liefst gewoon hooi, ook al heeft de pony stofallergie en moet het natgemaakt worden. Van kuil heb ik al eens paarden met dikke benen gehad, plus dat we niet voldoende voersnelheid hebben. T ging dus vaak kapot.

edit: wordt juist door mijn pa gebeld dat we het stuk van 2,5 ha bij kunnen huren van de buren :D Hebben we dus 4ha bij elkaar... heerlijk!!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:31

:z
Ik ben echt ka-pot!!
Ben nu even vrij, maar ik moet nog 2 opdrachten maken en om half 9 moet ik werken. Zou het liefst gewoon mijn bed in gaan!

Jij hebt idd onwijze mazzel Rowo! Wat fijn dat je extra land kan huren :D
Jij hebt het ook goed voor elkaar Sussie!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:44

rowo: dat is fijn!
snoekiej: nog even doorzetten dus.

Hoefsmid is net geweest. Alles staat er nu weer netjes op.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:51

Even de tanden op elkaar, Snoek! :(:)

Ik ga zo met Jer naar het IJsselmeer, hopelijk is hij weer zo braaf. :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:37

Ik ben heel studie-ontwijkend bezig, ben nu Bring it On aan het kijken :o

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:52

Pfff, ik heb gelukkig deze week nog vrij, maar ben al een beetje aan het lezen. Maar wat een scheitboek hebben we voor Europees recht. Gortdroog.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:53

Heb net ons hotel geregeld voor in Miami Beach (mocht de keuze maken van vriendje :D )
www.clayhotel.com/

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:56

PB: ziet er gezellig uit!
Snoekiej: af en toe studieontwijkend gedrag moet kunnen. Maar blijven uitstellen heeft geen zin (zegt de ervaringsdeskundige).

Ben blij dat ik van de gortdroge studieboeken af ben. Sommige zijn nog wel leuk geschreven, maar er zijn erbij waar je gewoon niet doorheen komt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:04

@Rowo: Zo hé dat is fijn zeg!! :D

Pfff.. ben gaaaarrrrrrrrrrrr :o ...
Eerste dag op de Cardiologie zit er op... je voelt je echt weer een 'no no' :+ , onderaan beginnen, want je weet weer even helemaal niks op zo'n afdeling. Heb een mooi boekwerk meegekregen, dus zo maar eens even bladeren.

Wolin is helemaal uit haar panty gegaan toen haar grote paardenvriendin uit het land gehaald werd, dus springschoen vloog door de lucht, gelukkig geen ijzer.. maar het land is echt bizar nat en modderig, morgen dus even op stal blijven.. Ze loopt wel weer beter, maar haar hoef is zo nu en dan nog wel warm.. Nog even kampjes an ;) .

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:06

Wol hield zich dus niet aan haar voorgeschreven rust.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:20

Dat die paarden zelf niet snappen dat ze rustig aan moeten doen :+ ;).

Ik ben ook weer een beetje tot leven gekomen.Praktijk is erg leuk, maar super vermoeiend. Ik lig nu ook alweer op bed := 4.50 gaat de wekker weer, dus ik moet echt vroeg op bed. 1 paard gereden en de ander gelongeerd.
Morgen laatste dagje en dan vrijdag lekker bijkomen want dan ben ik vrij :D. Dan kan ik beide paarden ook even normaal rijden :).

Heb nog niet helemaal bijgelezen, en dat ga ik nu ook nog even niet doen :O.
Eerst maar slapen..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:26

Sussie85 schreef:
Ben blij dat ik van de gortdroge studieboeken af ben. Sommige zijn nog wel leuk geschreven, maar er zijn erbij waar je gewoon niet doorheen komt.

Die moet je ook gewoon niet lezen! }>
@ Rowo: mooi dat jullie extra land kunnen huren. Luxe hoor!!
@ Kim: slaap lekker! :(:)
@ Lotte: Wel leuke collega's?

Bij ons gaan de paarden morgen ook niet meer op het land, maar een paar uur in de paddock. Land is echt zeiknat en met die kleigrond hier... Jer stond te zweten onder zijn dek dus heb ik er weer afgehaald. Morgenvroeg gooi ik hem er weer op en dan haalt mijn instructrice hem er weer af. Mooi geregeld. Zijn vanavond bij het IJsselmeer geweest. Jer stapte direct, zonder aarzelen en lekker voorwaarts het water in!! Was ik blij mee! :) Konden niet op het strandje want daar waren kitesurfers bezig, en met dit vertrouwen springen we natuurlijk heel zuinig om!! Maar het meertje ging prima. Paar keer heen en weer gestapt en gedraafd en toen vond ik het wel prima. Hebben we er een wat langere buitenrit achteraan geplakt. Langs de plek waar ons nieuwe huis straks komt te staan. Nog niet begonnen helaas >;) en een lekker stuk gegaloppeerd.

Ga misschien nog even in de boeken of gewoon eens een keer lekker op de bank!! ;)

Edit: kennisje heeft nog een leuke E-pownie te koop staan. Tienjarige Goodlord (= Goodtimes), van 1.54 ongeveer. Weet eigenlijk niet of het een merrie is of een ruin :o? maar schijnt een leuk beest te zijn voor de sport. Dus als jullie nog iemand weten?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:34

Pfff, ik sta nu in de keuken te koken. Alle deuren lekker open. Voel ik ineens wat aan mn billen snuffelen. Was de shet de keuken binnen gekomen met haar veulen. Vervolgens ontdekte ze de fruitschaal en zette haar tanden in een sinaasappel. HAd de keukendeur naar de woonkamer openstaan. Gaat ze daar rustig naartoe en alles besnuffelen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:35

Als het maar bij besnuffelen is gebleven PB. Als ze aan de achterkant activiteit vertoont zou het erger zijn....

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:43

Simmie schreef:
Als het maar bij besnuffelen is gebleven PB. Als ze aan de achterkant activiteit vertoont zou het erger zijn....

:D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:47

@ vief. Wat kan die van jou springen. Zat vermogen zit in haar!
@ Noor en margreet erg lachwekkend deze reactie zo vroeg op de morgen
@ pb gefeliciteerd met de punten

Heb de rest wel bijgelezen maar is niet echt blijven hangen sorry.
vanmorgen al om half 8 begonnen op het werk zodat ik om 1600 weg kon. Daarna racen voor de les van Jennie om half 6. Wat sprong die merrie super <3 . paar sprongen op 1.30m en mevrouw gaat nu ook meer moeite voor mij doen. Ze gaat nu wat meer vechten om er foutloos over te komen. Moest wel hard werken. Zowel paard en ik waren drijfnat en niet van de regen :+ Morgen komt de oude merrie nu echt onder de man. Ben benieuwd. Kreeg gisteren een niet zo leuk berichtje dat haar zoon wrs weer te koop komt. Heb een bod gedaan maar denk niet dat ik hem voor dat geld krijg. Is denk ik een derde van wat zij ervoor heeft betaald maar dan kom ik hem wel ophalen, geen keuring en verder geen gezeur. Ben benieuwd. Hij is nu 6 jaar, rond de 1.56m/1.60m en geen officiele KNHS wedstrijd ervaring. ik heb hem schaapmak verkocht als erg braaf paard alleen heeft hij ontdekt dat hij ook ondeugend kan zijn. Ja een cavalier is nu eenmaal slim :o . ben benieuwd wat voor reactie ik krijg haha. Ga nu bankhangen. Ben erg moe!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:51

Nee, activiteit aan de achterkant bleef achterwege :P
Bij ons staan de deuren bijna altijd open met mooi weer dus ze staan regelmatig in de kamerdeur/net in de kamer. Maar ze worden nu wel heel vrij. Zit nu aan de keukentafel en er wordt nu aan mijn teen geknabbeld door Elisabeth.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:53

Avond :wave:

@Vief: Wat een mooie foto's! Die kan springen zeg :D
@Mootje: Leuk paard heeft je vriendin gekocht!
@PB: ziet er leuk uit dat hotel. Leuk filmpje ook.
@Rowo: Fijn dat jullie extra land erbij kunnen huren! :)

Simmie schreef:

_O-

Verder wel bijgelezen. Maar was zoveel dat niet alles is blijven hangen...

Gister les van Johan Hamminga gehad. Heel goed bevallen, hij heeft mij in dat uur zoveel tips gegeven. Heb stiekem voor over 4 weken nog een les afgesproken. :o
Net i.p.v. naar Alice thuis even wat sprongetjes gedaan. Ging lekker, vrijdag nog even bos in en door paar plassen en dan vol vertrouwen naar Gorssel! :D