[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miky0

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:21

nee idd.. winspunten is niet mijn grootste belang. Ik heb nu een heel jaar L gecrosst en heb nog steeds 0 winstpunten.. omdat ik wel dingen probeer maar niets forceer. dan krijg je stops, beter dan kromme sprongen.. maar het is wel eerlijker en safer voor je paard. Ga met beleid om met je paard en jezelf! ik heb maar 1 paard dus ben er zuinig op.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:28

De grond in Boekelo was niets op aan te merken! Na het ongeval hebben ze de bodem geinspecteerd en daar zijn geen afwijkingen aan bevonden!!!!!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:29

Al met al zijn we het er hier wel overeens dat er een groter risico is, maar dat het van de ruiter afhangt of hij dit risico acceptabel vindt. Mooi geformuleerd Knipoog?

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:45

Moniek schreef:
Over het boekerlo incident,,,jij als eventer gaat toch voor je de baan opgaat de baan bekijken en weet je toch wel wat veilig is of niet?
zoneit laten je tegenstanders die voor jou starten dat wel zien.

Ja tuurlijk je loopt de cross en bekijkt daarbij de omgeving/sprongen/grond nja alles waar je aan moet denken

floor01 schreef:
De grond in Boekelo was niets op aan te merken! Na het ongeval hebben ze de bodem geinspecteerd en daar zijn geen afwijkingen aan bevonden!!!!!

Na nu hoor je het eens van een ander Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:08

Allemachtig, wat een topic...

Toch blijf ik bij mijn stelling na alles doorgelezen te hebben dat mocht ik reïncarneren als paard, laat het dan aub een eventingpaard zijn. Gerichte veelzijdige training, goede verzorging, eenheid en aandacht van de ruiter op basis van een wederzijds vertrouwen.

Ik heb al ontelbare keren military wedstrijden bezocht. Voor mijn ogen een paard zien verongelukken door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Toch staat dat niet in verhouding tot het aantal paarden wat ik ken die "gewoon" in de wei ineens op drie benen stonden met een verbrijzeld been.

Die hoge zware hindernissen moet een combinatie naartoe groeien door gerichte training en veel ervaring opdoen.

Ik denk dat de eventing zeker op de goede weg is om de paarden te sparen maar het kan niet zo zijn dat na de dressuur alles al beslist is en de cross een wassen neus is. Enige selectie moet daar wel in zijn. De laatste jaren zijn de hindernissen veel technischer geworden om aan te rijden en valt een onkundige ruiter op het eerste de beste smalletje al door de mand door een langsloper.

Door het afschaffen van de steeple op het hoogste niveau is het gemiddelde eventingpaard tegenwoordig ook vaak anders gefokt. De knettergekke volbloeds die zichzelf letterlijk kapot liepen zijn niet meer zo gewild en het gemiddelde warmbloedpaard met een wat controleerbaarder karakter waar een ruiter mee kan samenwerken in het traject krijgen weer een eerlijke kans om op alle onderdelen hun all-round aanleg te laten zien.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:04

Mooie post Anne. Ben het wel met je eens.

De eventing heeft inderdaad wat meer risico's.. maar ik denk dat het het zeker waard is!
Waarom we het dan toch nog doen, als we weten dat het meer risico met zich mee brengt? Omdat het zo'n ontzettend mooie sport is. Het geeft zo'n ontzettende kick als je een fijne cross training, of fijne cross hebt gereden. Ik merk ook mijn paard zat ze er heel veel lol in heeft, ze komt nog helemaal fris met de oortjes erop uit de cross, en zit vol adrenaline. Na elke sprong spurt ze weer vooruit, attent voor de volgende hindernis. Zou ze dat doen als ze er niets aan vind? Ik denk ook zeker dat mijn paard niet gelukkig zal worden als ze alleen ingezet wordt voor de dresuur.

Zoals Anne al zei, de veelzijdige training is ontzettend fijn voor de paarden. Paarden worden echt niet gelukkig van alleen maar de dagelijkse rondjes in de bak, elke dag dezelfde oefeningetjes. En daarbij bouw je ook zo'n vertrouwensband op met je paard.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:12

Het "enge" van eventing vind ik dat sommige ruiters er niet goed mee omgaan en dus grote risico's blootstellen.. Ruiters op zowel hoog als B niveau.. Ruiters die hun paarden zo hard laten gaan, en scheef rijden of als het paard twijfeld en snelheid afneemt toch gewoon die sprong, van pak weg 1.40, nemen.. Die mensen maken de eveting gevaarlijk.

Ik deed deze sport ook met mijn vorige pony maar nam zo min mogelijk risico.. Waardoor, even afkloppen, ik nog nooit een val gemaakt heb.

Alleen even een vraagje, gewoon belangstelling.. Als je een boomstam hebt met daarachter een diepe kuil, hoe kan het paard weten dat hij na de stam de diepte in gaat? Die sprongen heb ik o.a. in Aken gezien en als ik naar de benen van het paard keek bij de landing en bij de zit van de ruiter ( lieten zich vaak "meetrekken" aan de teugels de diepte in) vraag ik me toch wel af hoe fijn zo'n sprong voor een paard is..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:14

Miky0 schreef:
Moniek schreef:
Over het boekerlo incident,,,jij als eventer gaat toch voor je de baan opgaat de baan bekijken en weet je toch wel wat veilig is of niet?
zoneit laten je tegenstanders die voor jou starten dat wel zien.

Ja tuurlijk je loopt de cross en bekijkt daarbij de omgeving/sprongen/grond nja alles waar je aan moet denken

floor01 schreef:

Na nu hoor je het eens van een ander Knipoog

mag toch hopen dat het laatste niet op mij slaat.
dit was gezecht door een andere eventer op bokt.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:22

Nessah, het klopt dat er, helaas, ruiters tussen zitten die onfatsoenlijk met hun paard omgaan in de cross.

Daarom zou de stijlbeoordeling beter voor elkaar moeten zijn. Er zouden mensen moeten zijn, die met verstand kunnen beoordelen. Als die mensen dan zo'n combinatie langs zien komen, moet die gewoon een onvoldoende voor stijl krijgen, mét verstandig commentaar! Zo'n combinatie krijgt dan dus ook geen winstpunten, en kan nog niet promoveren naar de volgende klasse.

Ik zie voornamelijk in de B pony's combinaties rond crossen, met een tempo dat niet verantwoord is. Ze jakkeren dan vaak op de laatste hindernis af of hun leven er van af hangt. Naar mijn mening komt dit door onwetenheid. Mogelijk hebben zij weinig, of geen training gehad. Mogelijk hebben zij ook ouders die geen verstand hebben van paarden en hun er dus niet op kunnen wijzen dat het onverantwoord is. Daarom zouden er dus stijlbeoordelers moeten komen die dat doen in de B.

Nessah, zoals al eerder gezegd is zo'n sprong als jij beschrijft moeilijker voor de ruiter dan voor het paard. Wanneer zij op zo'n sprong af komen, beginnen zij al met inschatten zodra ze de sprong in beeld hebben. Hoe dichterbij ze komen, hoe beter ze kunnen inschatten. De meeste paarden op dat niveau, kunnen zich vervolgens keurig laten zakken. Zo gaat het ongeveer denk ik..

Je kunt dit testen door er zelf eens recht op af te lopen, je ziet dan al dat het achter de sprong dieper is, en hoe dichterbij je komt, hoe beter je de diepte in kan schatten. En houdt er dan rekening mee dat jou oogpunt nog wat lager is dan dat van een paard (behalve als je een pony'tje hebt dan natuurlijk Clown).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:25

Bedankt voor je uitleg Lachen Klinkt inderdaad logisch..

En inderdaad ze moeten stijlpunten geven, net zoals bij B springen..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:28

AnneMieKe_89 schreef:
Nessah, het klopt dat er, helaas, ruiters tussen zitten die onfatsoenlijk met hun paard omgaan in de cross.

Daarom zou de stijlbeoordeling beter voor elkaar moeten zijn. Er zouden mensen moeten zijn, die met verstand kunnen beoordelen. Als die mensen dan zo'n combinatie langs zien komen, moet die gewoon een onvoldoende voor stijl krijgen, mét verstandig commentaar! Zo'n combinatie krijgt dan dus ook geen winstpunten, en kan nog niet promoveren naar de volgende klasse.

Ik zie voornamelijk in de B pony's combinaties rond crossen, met een tempo dat niet verantwoord is. Ze jakkeren dan vaak op de laatste hindernis af of hun leven er van af hangt. Naar mijn mening komt dit door onwetenheid. Mogelijk hebben zij weinig, of geen training gehad. Mogelijk hebben zij ook ouders die geen verstand hebben van paarden en hun er dus niet op kunnen wijzen dat het onverantwoord is. Daarom zouden er dus stijlbeoordelers moeten komen die dat doen in de B.

Nessah, zoals al eerder gezegd is zo'n sprong als jij beschrijft moeilijker voor de ruiter dan voor het paard. Wanneer zij op zo'n sprong af komen, beginnen zij al met inschatten zodra ze de sprong in beeld hebben. Hoe dichterbij ze komen, hoe beter ze kunnen inschatten. De meeste paarden op dat niveau, kunnen zich vervolgens keurig laten zakken. Zo gaat het ongeveer denk ik..

Je kunt dit testen door er zelf eens recht op af te lopen, je ziet dan al dat het achter de sprong dieper is, en hoe dichterbij je komt, hoe beter je de diepte in kan schatten. En houdt er dan rekening mee dat jou oogpunt nog wat lager is dan dat van een paard (behalve als je een pony'tje hebt dan natuurlijk Clown).

Enn dan komt toch het andere verhaal om de hoek kijken,een paard kan namelijk helemaal geen diepte inschatten,hij kan wel gaan inschatten maar hij weet het niet daarom is het zo gevaarlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:30

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:36

Nessah schreef:
Bedankt voor je uitleg Lachen Klinkt inderdaad logisch..

En inderdaad ze moeten stijlpunten geven, net zoals bij B springen..

Geven ze nu al wel.. alleen wordt het (ook) beoordeeld door mensen die zelf niet heel veel met eventing hebben.
En er wordt nu slechts een enkele keer commentaar gegeven. Da's erg jammer.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:36

ok sorry ik was anders van mening ik dacht echt dat het zo was.
bedankt voor de info
maar is dat ook met diepte van water etc?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:38

Enige punt is dat een paard vlak voor de hindernis even de hindernis niet meer ziet, dan zit deze in zn blinde vlek. Een paard moet dus al de gelegenheid hebben gehad om alles goed te bekijken voor de afzet.

Wat paarden wel moeilijk vinden is ondoorzichtig water, ze kunnen daarvan niet inschatten hoe diep het is. Dan komt het echt neer op vertrouwen op eerdere ervaringen en op de ruiter (mijn ruiter zal mij nooit blindelings in een te diepe poel storten) waardoor een paard een waterhindernis neemt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:39

Nessah, er worden ook stijlpunten gegeven in de sgw, alleen is dat wel voor verbetering vatbaar.

Moniek, ik vind het dus jammer dat je je mening over eventing baseert op een aantal dingen die gewoon niet kloppen (zoals dit diepte voorbeeld weer). Ik snap heel goed dat mensen kiezen om die risico's niet aan te gaan maar ik vind wel dat je goed geinformeerd moet zijn voordat je wat roept. Het ergste voorbeeld vond ik wel van iemand die riep dat de coffin (soort hindernis) wel genoeg aangaf over het gevaarlijke van de sport, omdat daar zoveel doden vallen. Dat is dus je reinste onzin, die hindernis heet zo omdat de greppel in het midden de vorm van een doodskist heeft.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:42

Lielle schreef:
Nessah, er worden ook stijlpunten gegeven in de sgw, alleen is dat wel voor verbetering vatbaar.

Moniek, ik vind het dus jammer dat je je mening over eventing baseert op een aantal dingen die gewoon niet kloppen (zoals dit diepte voorbeeld weer). Ik snap heel goed dat mensen kiezen om die risico's niet aan te gaan maar ik vind wel dat je goed geinformeerd moet zijn voordat je wat roept. Het ergste voorbeeld vond ik wel van iemand die riep dat de coffin (soort hindernis) wel genoeg aangaf over het gevaarlijke van de sport, omdat daar zoveel doden vallen. Dat is dus je reinste onzin, die hindernis heet zo omdat de greppel in het midden de vorm van een doodskist heeft.

sorry wat is dan fout geinformeerd?
over dat water waar ik op doelde zat ik dus goed maar je hebt idd verschillende vormen van diepte en ik vond die link juist heel intressant.
en over die coffin daar weet ik niks van wie dat heeft gezegd.
dus ben heel benieuwd wat niet klopt.
ik alleen gesproken wat ik heb gezien en gehoord van mensen die op hoog en laag niveau rijden hier in de eventing.
dus wat niet klopt snap ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:44

En nog een voorbeeld van een oneerlijke hindernis vond ik het smalletje van Neede vorig jaar. Dat was een lage sprong (80 cm) midden op een open veld met een front van een meter of. Op zich al niet erg logisch, maar het enge waren de armen die er aan de achterkant aan zaten (het was dus zeg maar een U die je vanaf de bodem aanreed). Op het moment dat je paard daar maar enigszins scheef springt, land je bovenop de balken en dan weet je niet wat er gebeurt. Die hindernis heb ik dan ook van de andere kant gesprongen, waarbij je tussen de armen afzette en een vrije landing had. Gaffels vind ik ook niet altijd even veilig. Grappige is dus wel dat dit soort hindernissen er voor de buitenstaander dus heel onschuldig uitzien, terwijl de massief ogende dikke sprongen veel enger tonen.

Nessa, ik ken ook zeker voorbeelden waarbij ik mijn hart vast houd.

Moniek, je geeft net zelf aan dat je niet wist dat paarden diepte beter inschatten dan mensen. Dan oordeel je dus over een sport (en afsprongen) terwijl je foutieve informatie gebruikt. Die coffin opmerking was maar een voorbeeld, het doet er niet toe wie dat zei want dat was niet in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-12-07 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:45

Moniek, dat van die blinde vlek en diepte zien is absoluut waar; dat heb ik ook tijdens colleges van een ehtologe gehad.. Vlak voor de hindernis is het even spannend voor een paard maar daarvoor is de afstand, hoogte en diepte al ingeschat.

Als jouw theorie klopte zouden er weinig mensen met hun paard springen vrees ik..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:46

Wat is een gaffel Blond

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:48

Lielle, dat voorbeeld van jou, dat lijkt me inderdaad een mogelijk oneerlijke sprong voor paard en ruiter. Er valt dan voor het paard niets te corrigeren in de landing en maar even scheef springen zorgt ervoor dat er grote ongelukken komen.
Fijn dat de sprong ook van de andere kant aangereden kon worden Lachen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:51

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:51

De gaffel is een hindernis in de volgens mij; zo'n vorm van een gaffelgewei bij een ree, toch? Is die niet hetzelfde als zo'n katapultvorm?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:53

thnx Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:55