[SGW] [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:56

Jij hebt dus juist druk nodig! Gek is dat, op school en in mijn werk presteer ik ook veel beter onder druk. Als ik het niet zo druk heb op mijn werk komt er niks uit mijn vingers, terwijl als het onwijs druk is kan alles.

Maar met wedstrijden te paard is dat nu even verdwenen, dat presteren onder druk. Ik snap wel wat je bedoeld.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:00

Ik presteer ook beter onder druk.
Bijna altijd schiet ik bijvoorbeeld de 1e keer langs een punt heen, want dat rijdt ik een beetje laks aan. Dat gebeurd me in een wedstrijd niet snel. Dan zorg ik wel dat ik erover kom.
Stom ik dat.

Lielle, dat lijstje lijkt goed zo!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:13

Ik ben er ook weer eens.
Vorige week ben ik erachter gekomen dat ik maar niet moet gaan crossen met Riki.
Ik was in Ermelo op de instructieweek en met de crossles viel ik er [jawel] 3 keer in een half uur tijd af. Met losrijden zag ze ineens de waterbak en ging ineens op de rem. De 1e keer een afsprong sprong ze ongeveer een meter omhoog en dan nog eens 2 meter ver. Tsja dat verwacht je niet en de laatste keer sprong ze nog verder en hoger van de afsprong af en tsja dat verwacht je niet... MIDDEN IN DE BLUB

De volgende dag met de keuzeles had ik crossles staan dus "dappere ik " heb het gewoon nog een keer gedaan en toen gign het wel aardig [heb alleen wel de afsprong overgeslagen]

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:22

Ah joh, zo reageren zoveel paarden in een 1e crosstraining! Wel goed dat je het hebt gedaan!
Op naar een oefencross!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:15

Goed lijstje, Lielle!

Ik presteer ook beter onder druk, dan denk ik ook minder na en handel ik automatisch.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:35

Ik heb hetzelfde als Marieke, de crossen gaan beter dan de trainingen. Ik denk dan niet te veel, en rijd gewoon. In de training probeer ik meer te letten op het correct rijden en dat werkt wel eens tegen je

Enerzijds moet ik in de cross toch ook meer blijven denken aan de basis en anderzijds in de training niet te veel zitten mutsen met afstanden en zo.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:44

Je slaat de spijker op zijn kop Lielle. Zo gaat het ook precies met mij.

Voor je lijstje tbv het sgw-sticky kan ik zo gauw geen toevoegingen bedenken. Denk dat je wel aardig alles op een rijtje hebt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:51

Wat goed van Merlijn. Zal toch wel een opkikker voor haar zijn geweest.

Mij valt even niks te binnen voor je lijstje Lielle.

Ik sluit me ook bij de rest aan. Bij crosstrainingen zit ik altijd te zeuren dat ik het niet durf, en als het al niet passend uitkomt dan durf ik eigenlijk niet meer. Maar als ik dan in een springparcours zit of in de cross (nouja, de enige cross die ik gereden heb is dan Ede), dan rij ik gewoon door en dan maak ik me daar niet zo druk meer om.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:07

In het springparcours heb ik dat ook wel (weer). Maar tijdens de cross draairen mijn hersens volle toeren. Dat is niet echt de bedoeling eigenlijk....

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:00

ow ... dit is echt drama .. , heb ik alles voor elkaar om a.s zondag te starten , is de auto van mn pa kapott !!!!! AAAAAAAAAAA echt TE ERG , en zijn leenauto heeft geen trekhaak , zóóóó stom ... Dus nu zit ik in de piepzak , ik heb al wat mensen van stal gevraagd , maar die kunnen niet ! Echt drama dit ........

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:04

Aiiii dat is wel héél vervelend Soraya! Hopelijk kun je het op 1 of andere manier nog oplossen! (kan je paps de leenauto niet wisselen voor een auto MET trekhaak?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:41

Ik werk hier even verder aan die faq, als jullie tips hebben, zet er maar tussen.
SGW FAQ schreef:

Algemene info

Wat is het?

SGW betekent samengestelde wedstrijd. Het geeft al aan waar het om gaat, namelijk een wedstrijd die uit meerdere onderdelen bestaat, namelijk dressuur, springen en een cross-country. Dressuur en springen zijn bekende onderdelen, in de cross leg je een vooraf bepaalde route af door het terrein waarin diverse natuurlijke hindernissen zijn opgenomen.
Al deze onderdelen moet je met hetzelfde paard doen, en de resultaten daarvan worden opgeteld en bepalen uiteindelijk de winnaar. De meest veelzijdige combinatie wint dus.

Is het niet gevaarlijk?
Een groot verschil met een springparcours is dat de hindernissen die je springt vast zijn, er kunnen dus geen balken vallen. Dit lijkt voor veel ruiters eng, een hindernis geeft namelijk niet mee als je er tegen stoot.
Toch is dit niet zo gevaarlijk als je zou denken, natuurlijk is er een risico aan verbonden maar door goede training en voldoende bescherming kun je dit al behoorlijk verminderen.
Bovendien wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenoemde 'breekbomen' die breken als een paard deze hard raakt. Omdat ze van een soort kunststof en karton gemaakt zijn, ontstaan er geen scherpe punten die het paard ofe de ruiter kunnen verwonden. Verder zouden juist vallende balken een paard kunnen laten struikelen, in het hogere crosstempo vliegen die ook een heel eind.

Kan ik of mijn paard dat wel?
Het belangrijkste in een sgw is dat jij en je paard er lol in hebben en elkaar vertrouwen. Als je daarnaast in staat bent om een B parcours redelijk rond te rijden heb je voldoende basis om aan wat trainingen mee te doen. Je kunt dan onder begeleiding kennis maken met de diverse crosshindernissen en zo ben je al snel toe aan je eerste cross.
Voor de hogere niveaus zijn de eisen wel zwaarder, en dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn maar een B/L-cross is in principe voor iedereen haalbaar.

Hoe zit het met sgw/military/eventing?

Welke eisen zijn er

Wat heb je nodig

Training
Oefenterreinen
Regiotrainingen
Oefencrossen

Algemene informatie over wedstrijden
Klasses
Winstpunten
Promotie
Kalender

De wedstrijd zelf
Voorbereiding
Inschrijven
Wat neem je mee

Dressuur
Toelichting op de dressuurbeoordeling
Welke dressuurproef moet je rijden
Harnachement

Verkennen
Informatie vooraf

Springen

Veterinaire keuring

Cross
Instructie hindernisrechters
Soorten hindernissen
Wat doe je bij een weigering
Optimale tijd

Verzorging achteraf

Klassement

Protest
Overige info
Nuttige sites
www.sgw-eventing.nl
Boeken
Basisboek Eventing
Handboek voor de Militaryruiter

Topics op bokt
HK topic

Bekende ruiters en amazones

Reglementen

foto's van evenementen

/edit

paar kleine dingetjes toegevoegd.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:44

pfff, lekker uitgebreid, daar ben je wel even mee bezig!!!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:50

Zeker lekker uitgebreid Lielle! Mooi duidelijk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:54

ach, als je bezig bent, schiet je steeds meer te binnen. Ik vind dit ook wel leuk om te doen, en ik gebruik het straks als basis voor de faq over springen en dressuur. Dan kunnen we dat op WD zetten, en naar verwijzen als er weer vragen gesteld worden over hoe het springen voor het B is

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:03

Hele klus, Lielle! Je pakt het goed aan. Hier kunnen heel wat topics mee vermeden worden.

Goed van Merlijn trouwens!

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:11

ziet er al goed en overzichtelijk uit lielle !!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:19

Lielle schreef:
Ik werk hier even verder aan die faq, als jullie tips hebben, zet er maar tussen.
SGW FAQ schreef:

Algemene info

Wat is het?

SGW betekent samengestelde wedstrijd. Het geeft al aan waar het om gaat, namelijk een wedstrijd die uit meerdere onderdelen bestaat, namelijk dressuur, springen en een cross-country.
Deze 3 onderdelen doe je meestal op 1 dag; het kan echter voorkomen dat je bv op vrijdag al moet dressuren en dan op zaterdag het springparcours en de cross aflegt. Dressuur en springen zijn bekende onderdelen, in de cross leg je een vooraf bepaalde route af door het terrein waarin diverse natuurlijke hindernissen, zoals wallen, waterpartij, boomstammen, greppels etc., zijn opgenomen.
Al deze onderdelen moet je met hetzelfde paard doen, en de resultaten daarvan worden opgeteld en bepalen uiteindelijk de winnaar. De meest veelzijdige combinatie wint dus.

Is het niet gevaarlijk?
Een groot verschil met een springparcours is dat de hindernissen die je springt vast zijn, er kunnen dus geen balken vallen. Dit lijkt voor veel ruiters eng, een hindernis geeft namelijk niet mee als je er tegen stoot.
Toch is dit niet zo gevaarlijk als je zou denken, natuurlijk is er een risico aan verbonden maar door goede training en voldoende bescherming kun je dit al behoorlijk verminderen.
Bovendien wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenoemde 'breekbomen' die breken als een paard deze hard raakt. Deze bomen breken dan precies in het midden en vallen dan recht naar beneden op de grond. Op deze manier kunnen de breekbomen niet meerollen tussen het paard zijn benen. Omdat ze van een soort kunststof en karton gemaakt zijn, ontstaan er geen scherpe punten die het paard ofe de ruiter kunnen verwonden. Verder zouden juist vallende balken een paard kunnen laten struikelen, in het hogere crosstempo vliegen die ook een heel eind.

Het belangrijkste in een sgw is dat jij en je paard er lol in hebben en elkaar vertrouwen. Als je daarnaast in staat bent om een B parcours redelijk rond te rijden heb je voldoende basis om aan wat trainingen mee te doen. Je kunt dan onder begeleiding kennis maken met de diverse crosshindernissen en zo ben je al snel toe aan je eerste cross.
Voor de hogere niveaus zijn de eisen wel zwaarder en dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar een B/L-cross is in principe voor iedereen haalbaar.

Welke eisen zijn er

Wat heb je nodig

Training
Oefenterreinen
Regiotrainingen
Oefencrossen

Klasses
Winstpunten
Promotie
Kalender

De wedstrijd zelf
Voorbereiding
Inschrijven
Wat neem je mee

Dressuur
Harnachement

Verkennen
Informatie vooraf

Springen

Veterinaire keuring

Cross
Soorten hindernissen
Optimale tijd

Verzorging achteraf

Klassement

Protest
Overige info
Nuttige sites
www.sgw-eventing.nl
Boeken
Basisboek Eventing
Een praktische gids voor de eventingruiter (Karin Donckers)

Topics op bokt
HK topic

Reglementen

foto's van evenementen

/edit

Zie mijn aanvullingen in het blauw weergegeven. Als je het er niet mee eens bent verwijder je het maar weer!
Laatst bijgewerkt door Sim op 13-07-05 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:21

Mss een link naar de SGW-eventing site erbij?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:23

Simmie, ik zie niets blauws, muv dan van de link naar de sgw site (scum, bijna onderaan bij overige info)

/edit
simmie, kepput al gezien;)

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:24

Ziet er goed uit Lielle!

Je zou bij "is het gevaarlijk" nog iets kunnen opnemen over de snelheid waarmee je de hindernissen springt, waardoor het juist levensgevaarlijk zou zijn als de hindernis omver te werpen zou zijn. En misschien nog wat over de massaliteit van veel hindernissen waardoor je paard makkelijker over de hindernis heen kan glijden of zelfs een voetje erop kan zetten. En dat de zwaarte niet echt bepaald wordt door de hoogte en breedte van de hindernis, maar wel door een hindernis technisch moeilijker te maken (om de bocht, smal, combinaties, lastige lijnen)

En bij "soorten hindernissen" natuurlijk foto's....die heb je genoeg!

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:25

Dat wordt nog en hoop schrijven Lielle! maar het ziet er overzichtelijk uit.

Leuk dat de wedstrijd van je moeder goed ging, lekkere opsteker als je zolang niet gestart hebt.

Soraya: Da's balen, ik hoop dat het je lukt om iets te regelen (je hebt nog 3 dagen, dat is al beter dan een dag van tevoren!)

Vanmorgen springles gereden, dat ging echt lekker! De controle onderweg gaat steeds beter, we leren het nog wel eens

MissJumpy: als ik de foto's van jou en je paard zie gaat het vast goedkomen als je het knopje 'wedstrijdstress" uit kunt zetten. Wat is voor jou het verschil tussen een wedstrijd en een oefencross?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:26

Lielle schreef:
Simmie, ik zie niets blauws, muv dan van de link naar de sgw site (scum, bijna onderaan bij overige info)

Ik zat te slapen. Inmiddels moet je "blauw" zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:40

SGW FAQ schreef:

Algemene info

Wat is het?

SGW betekent samengestelde wedstrijd. Het geeft al aan waar het om gaat, namelijk een wedstrijd die uit meerdere onderdelen bestaat, namelijk dressuur, springen en een cross-country.
Deze 3 onderdelen doe je meestal op één dag; het kan echter voorkomen dat je bijvoorbeeld op vrijdag al moet dressuren en dan op zaterdag het springparcours en de cross aflegt. Dressuur en springen zijn bekende onderdelen, in de cross leg je een vooraf bepaalde route af door het terrein waarin diverse natuurlijke hindernissen, zoals wallen, waterpartij, boomstammen, greppels etc., zijn opgenomen.

Is het niet gevaarlijk?

Bovendien wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenoemde 'breekbomen' die breken als een paard deze hard raakt. Deze bomen breken dan precies in het midden en vallen dan recht naar beneden op de grond. Op deze manier kunnen de breekbomen niet meerollen tussen het paard zijn benen. Omdat ze van een soort kunststof en karton gemaakt zijn, ontstaan er geen scherpe punten die het paard of de ruiter kunnen verwonden. Verder zouden juist vallende balken een paard kunnen laten struikelen, juist in het hoge crosstempo zouden rondvliegende balken levensgevaarlijk zijn.
Het massieve karakter van de hindernissen heeft ook als voordeel dat een paard makkelijker over een hindernis 'glijdt' en zich er zelf op kan afzetten als dat nodig mocht zijn.
Bovendien zie je dat de moeilijkheidsgraad in de klasses steeds meer wordt gezocht door de hindernissen technischer van aard te maken ipv van steeds hoger en breder. Een smal sprongetje na een scherpe bocht is bijvoorbeeld moeilijk aan te rijden; een paard dat onvoldoende onder controle is zal er al snel langs vliegen en zo zullen toch de beste combinaties eruit komen zonder dat het risico op vallen wordt vergroot.

Voor de hogere niveaus zijn de eisen wel zwaarder en dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar een B/L-cross is in principe voor iedereen haalbaar.

Welke eisen zijn er

Wat heb je nodig

Training
Oefenterreinen
Regiotrainingen
Oefencrossen

Klasses
Winstpunten
Promotie
Kalender

De wedstrijd zelf
Voorbereiding
Inschrijven
Wat neem je mee

Dressuur
Harnachement

Verkennen
Informatie vooraf

Springen

Veterinaire keuring

Cross
Soorten hindernissen + foto's
Alternatieven
Optimale tijd

Verzorging achteraf

Klassement

Protest
Overige info
Nuttige sites
www.sgw-eventing.nl
Boeken
Basisboek Eventing
Een praktische gids voor de eventingruiter (Karin Donckers)

Topics op bokt
HK topic

Reglementen

foto's van evenementen

/edit

[/quote]

opmerkingen van simmie verwerkt, suggesties marieke toegevoegd.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:00

Leuk stukje Lielle!

Ik heb zonet even andere vliegenspray gekocht, Atex daas spray. Zo he, wat stinkt dat spul! Ik ga het vanavond gelijk even uitproberen
(arm paard )