[SGW] Voorbespreking SGW Lisse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:00

Freggle_Edge schreef:
Kiddokids dan weet ik welke haf van jou is en wie er op reed. Leuke haflinger!
Apple, toppie van Mike en paardebeest!
Max heeft ook super gereden, helemaal top!
Mamamier haar hart heeft het weer overleefd. :P En dochter en pony reden een super L debuut.
Percy is ook blij met paardebeest zijn L debuut. Paard met hartritme-grapje, haha! Op de foto in de waterbak staat je dochter er alleen niet zo heel fraai op met bovenhands zweepgebruik. Misschien tot fijner voor het paard om voor een L cross eerst wat ervaring in het terrein op te doen?

Ik ben benieuwd of er nog meer foto's gaan opduiken, mocht iemand iets weten dan lees ik het graag!

Ja leuk hè.. Voor zijn eerste Keer een springlichaam heeft hij niet echt maar leuk vind hij het wel..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:02

Weet je de rede van de stop ook Altos? :)

Ik had een stop op hindernis 11? Die simpele boom voor het heksenoog. Verder kan ik echt geen weigering bedenken. Heb ruim voor het puntje geroepen dat ik voor het alternatief op het puntje zou gaan dus dat zou ook geen weigering kunnen zijn.

Blijf het echt heel bijzonder vinden.

Snoekiej

Re: Voorbespreking SGW Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:09

Je zou de organisatie kunnen mailen om na te vragen waar je weigeringen hebt aangerekend gekregen Vibabu. Misschien dat je dan achteraf wat wijzer wordt :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:21

Heb ik inderdaad maar even gedaan. Voelt voor mij nu echt een supercross met een rouwrandje er omheen. Had ik nu nog maar even gewacht....

Ondanks dat heb ik wel een super leuke cross gehad. Hij liep zo makkelijk overal overheen. Kostte totaal geen moeite en enige wat hij wilde was springen. Het meest lastige vond ik toch wel de krappe bochten. Mijn paard is lang, groot met een giga galop en wil graag rechtuit (overigens niet te verwarren met lomp onstuurbaar en racend want dat is hij totaal niet) dus ben regelmatig in draf gegaan om een bocht te maken. Erg veel tijd op verloren maar dat maakt me niet uit.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:30

Nee Vibabu. En ik bedoel het ook niet persoonlijk (ik heb namelijk geen idee wie je bent en ik was niet in Lisse dus heb je ook niet zien rijden) maar over het algemeen zie je veel combinaties maar zo snel mogelijk de lage klasses doorvliegen zonder echt ervaring op te doen en de paarden ervaring en vertrouwen in het terein te geven. Ik zie trouwens dat je L springen bent. Als je daar wel winst in hebt gereden met dit paard dan zou je zowieso L SGW mogen starten.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:41

Ook dan moet ze eerst B+4 zijn Altos ;)

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:44

Artikel 307
1. Deelnemers, die bij het vormen van een nieuwe combinatie een keuze mochten maken tussen meer klassen
en de keuze hebben gemaakt voor een lagere klasse dan waarin zij op grond van de inschalingstabellen
(bijlage 2) hadden mogen uitkomen, mogen promoveren naar de op grond van deze tabel hoger toegestane
klasse zonder dat het minimaal aantal winstpunten voor promotie is behaald.
2. Een combinatie, die in het springen klasse L geklasseerd is mag direct uitkomen in de eventing klasse L.

Dus als ze winstpunten in de L heeft gereden is ze L geklasseerd (KNHS gaat uit van de hoogst behaalde stand in een klasse). Als ze 1 x is gestart en toen verlies heeft gereden dan zou het niet mogen. Ten minste.......dat is mijn interpretatie ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:02

Als je L springen bent mag je inderdaad meteen L gaan crossen.

Paard heeft wat oefencross lessen gelopen maar hij vond deze waterbak vreemd. Misschien door de schittering. In Zundert, Baarle en Meer liep hij er zo in. Je kan moeilijk elke waterbak eerst oefenen. Paard had er overigens overduidelijk verder wel lol in en kwam met een hele lage hartslag de cross uit.

Bij ons in België is de Nederlandse L overigens B en heel normaal om mee te beginnen. Nederlandse B en L verschillen ook niet zoveel van elkaar, vandaar dat je de B al mag overslaan als je L springen bent met het paard of M met een ander paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:10

Bedenk je wel Percy, daar wees iemand mij net op dat het bovenhands gebruiken van de zweep goed is voor uitsluiting en een Officiële waarschuwing. Misschien Dochterlief met teleurstellingen om leren gaan een eerlijk leren blijven naar het paard?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:18

Ik ben een paar keer in de L gestart (springen). 1 winstpunt gehaald en een keer een verliespunt en ik dacht ook dat het zou mogen maar heb voor de zekerheid mailtje naar de KNHS gestuurd. We trainen op vreemd terrein op L/M niveau. en dat pakt hij erg goed aan! Hij wordt er moediger door en merk dat hij het door meer uitdaging veel leuker gaat vinden. Zijn interesse ergens in is snel over.

Heb wel gemerkt dat soms weinig verschil in de klasses zit. Of je nu een B cross rijdt die max gebouwd is of een L cross die "simpel" gebouwd is.

Had het gewoon leuk gevonden om "dubbel" L te mogen crossen :) Heb een mailtje naar de vereniging gestuurd om te vragen waar mij een weigering aangerekend is aangezien ik zelf echt niet kan bedenken waar het gebeurd zou kunnen zijn.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:24

Percy schreef:
Als je L springen bent mag je inderdaad meteen L gaan crossen.

Paard heeft wat oefencross lessen gelopen maar hij vond deze waterbak vreemd. Misschien door de schittering. In Zundert, Baarle en Meer liep hij er zo in. Je kan moeilijk elke waterbak eerst oefenen. Paard had er overigens overduidelijk verder wel lol in en kwam met een hele lage hartslag de cross uit.

Bij ons in België is de Nederlandse L overigens B en heel normaal om mee te beginnen. Nederlandse B en L verschillen ook niet zoveel van elkaar, vandaar dat je de B al mag overslaan als je L springen bent met het paard of M met een ander paard.

Niet heel gek dat het paard het vreemd vind aangezien hij nog maar een paar lessen gelopen heeft...

Dan nog moet je vind ik persoonlijk het paard 'de tijd' geven desnoods 1 x b starten om ritme op te doen.

En Percy als jou dochter zo goed kan rijden en M is met een ander paard en toch de B maar overslaat want dat was niet nodig met dit paard, moet ze ook weten ze ook donders goed weten dat ze der zweep ( foto's gezien en zelf haar zien rijden afgelopen zondag) niet bovenhands gebruikt mag worden.
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 23-09-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:25

Het lijkt mij logischer om eerst een paar B crossen foutloos te rijden en dan pas over te gaan. Ik vind ook dat er veel verschil zit per cross in het niveau. De ene B cross is de andere niet en dat geldt net zo voor de L. Echter ben ik wel van mening dat je Lisse toch wel simpel foutloos zou moeten kunnen rijden (zonder alternatieven!) wil je in de L kunnen crossen.

Bovenhands zweepgebruik is volgens mij inderdaad niet toegestaan en als je je paard zo door de cross moet rijden lijkt mij dat er iets misgaat in de training. Een 4jarige die zo door een L cross moet gaan (ongeacht of het in België heel gebruikelijk is om gelijk dat niveau te rijden) is opleidingstechnisch gezien echt niet handig, zo krijgt het paard toch nooit vertrouwen? Wat is er dan mis met een paar keer B starten, het paard de tijd te geven en vertrouwen waardoor het L en M straks ook veel makkelijker gaat?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:52

Ik denk dat dat een hele discussie an sich is 'wanneer ga je over naar een volgende klasse' en totaal niet relevant in dit topic.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:14

hetismij schreef:
Het lijkt mij logischer om eerst een paar B crossen foutloos te rijden en dan pas over te gaan. Ik vind ook dat er veel verschil zit per cross in het niveau. De ene B cross is de andere niet en dat geldt net zo voor de L. Echter ben ik wel van mening dat je Lisse toch wel simpel foutloos zou moeten kunnen rijden (zonder alternatieven!) wil je in de L kunnen crossen.

Lisse was dit jaar anders niet de "simpele"Lisse zoals we gewend waren... Voor onze dochter hadden we speciaal Lisse uitgezocht om haar L debuut te maken omdat het daar altijd vrij simpel, vriendelijk en laag gebouwd staat. Dat was dit jaar echt wel anders. Springparcours stond technisch redelijk makkelijk maar wel best groot gebouwd. Wel goed te doen hoor maar vorig jaar was het een lachertje wat er stond. De cross stond half gevuld met Vlietland hindernissen, en die zijn meestal nou niet bepaald klein... Ook het "puntje" zeg maar gerust PUNT met hoofdletters :+ voor de L pony's was in mijn ogen best heavy. (lees: deze mama scheet in haar broek toen ze dochterlief over 5 zag komen, wetend dat de smurf nu op weg was naar naar het puntje dat ik niet kon, en zeker niet wilde zien haha) Al met al wel een erg mooie cross en zeker te meten aan andere crossen. Dat vond ik de voorgaande jaren namelijk écht niet.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:16

Ik ben het volkomen met je eens dat het niveau dit jaar veel verbeterd is ten opzichte van voorgaande jaren. Het punt(je) was voor de L ponies ook best pittig. Maar nog steeds blijf ik van mening dat deze cross een redelijk recht toe recht aan cross is met weinig technische dingen, en naar mijn mening hoort iemand die hier niet foutloos rond kan rijden in de B (paarden) niet thuis in het L.

Maar inderdaad is het misschien beter om deze discussie ergens anders te voeren, want het gaat niet meer echt over de cross in Lisse.

Ik heb trouwens heerlijk gereden in de B (HC) afgelopen zaterdag. Was de eerste keer weer na een blessure waar we al sinds november vorig jaar mee bezig zijn. Zowel paard en ik hebben ervan genoten om éindelijk weer te mogen crossen. Dressuur ging goed (198 pt, springen 1 balkje door een stuurfoutje en de cross heerlijk foutloos en een 7 en een 8 voor de stijl. Hele geslaagde dag dus voor ons!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:37

Daarom Had Ik ook alleen je eerste stukje tekst gequote en niet het stukje over wel of niet een klasse hoger. Ik vond het niveau van de cross gewoon echt een stuk hoger dan voorgaande jaren, en dat is zeker een verbetering vind ik.

Wat heerlijk dat je zo lekker hebt gereden, na een lange tijd sinds de blessure. Kan geen prijs of wp tegenop!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:27

Vooral de blik in de ogen van m'n paard zei genoeg, zo'n enorm blij beest na de cross heerlijk gewoon!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:07

hetismij schreef:
Vooral de blik in de ogen van m'n paard zei genoeg, zo'n enorm blij beest na de cross heerlijk gewoon!

Heerlijk!! Kan ik ook zo van genieten. Zat net de foto's te kijken van de waterbak van mn dochter. Rood koppie, smile van oor tot oor, pony zn oortjes naar voren galopperend Door het water richting finish. Wetend dat ze het gewoon geflikt hebben samen, die eerste L cross helemaal uitgereden. Geweldig om te zien, zo trots op haar grote ponyvriend.
Emo-mama haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:30

mamamier schreef:
hetismij schreef:

Lisse was dit jaar anders niet de "simpele"Lisse zoals we gewend waren... Voor onze dochter hadden we speciaal Lisse uitgezocht om haar L debuut te maken omdat het daar altijd vrij simpel, vriendelijk en laag gebouwd staat. Dat was dit jaar echt wel anders. Springparcours stond technisch redelijk makkelijk maar wel best groot gebouwd. Wel goed te doen hoor maar vorig jaar was het een lachertje wat er stond. De cross stond half gevuld met Vlietland hindernissen, en die zijn meestal nou niet bepaald klein... Ook het "puntje" zeg maar gerust PUNT met hoofdletters :+ voor de L pony's was in mijn ogen best heavy. (lees: deze mama scheet in haar broek toen ze dochterlief over 5 zag komen, wetend dat de smurf nu op weg was naar naar het puntje dat ik niet kon, en zeker niet wilde zien haha) Al met al wel een erg mooie cross en zeker te meten aan andere crossen. Dat vond ik de voorgaande jaren namelijk écht niet.

Daar waren wij dus ook enigszins door verrast. Simpele cross, kan gemakkelijk L gestart worden met een jonkie met wel wat ervaring in de training. Mooi debuut.

Wat betreft het de zweep bovenhands houden, dat mag gewoon en daar is niets mis mee. Paard heeft met dat kleine zweepje geen pijn gevoeld, het is meer het geluid.

Ik snap het wel omdat jullie het plaatje op de foto zien maar dat is zo betrekkelijk. Dit paard kan je echt geen onterechte knal geven want dan doet hij niets meer voor je.
Paard was heel vrolijk en heeft overduidelijk genoten. Juist daarom is hij terug getrokken uit de verkoop.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:02

Ik ga er toch op reageren. Of bovenhands zweepgebruik nu wel of niet mag durf ik niet te zeggen. Weet wel dat buitensporig zweepgebruik kan leiden tot diskwalificatie en een waarschuwing of zelfs boete van de KNHS.
Waar ik me over verbaas is hoe je het benoemt. "het mag gewoon" en "daar is niks mis mee".
Ik vind het niet gewoon en vind het wel fout. Deze tak van paardensport staat al niet al te best bekend en daarnaast staan er veel mensen te kijken. Die dus zien dat je een paard op zo'n manier het water in slaat. Ik weet heus wel dat het voor het paard niet zo'n big deal is maar het plaatje is wel erg fout en slechte reclame voor de sport en voor je eigen imago.

Daarnaast weet ik niet hoe oud jouw dochter is, maar de reactie van mijn dochter op deze foto's was; Als ik dat was geweest stond mn pony morgen te koop denk ik... En dat heeft ze helemaal goed.
Tuurlijk is het een puber en is ze wel eens teleurgesteld in haarzelf of haar pony. En we hebben ook al eens op het punt gestaan om de pony direct na afladen weer op te laden op wedstrijd omdat mevrouwtje van de zenuwen alleen maar liep te schelden op haar pony.
We zijn geen heiligen hoor, ook wij geven de pony wel eens een mep omdat het gewoon een stronteigenwijs ding kan zijn, maar voor mij zijn deze foto's een stapje te ver.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:36

kiddokids schreef:
Freggle_Edge schreef:
Kiddokids dan weet ik welke haf van jou is en wie er op reed. Leuke haflinger!
Apple, toppie van Mike en paardebeest!
Max heeft ook super gereden, helemaal top!
Mamamier haar hart heeft het weer overleefd. :P En dochter en pony reden een super L debuut.
Percy is ook blij met paardebeest zijn L debuut. Paard met hartritme-grapje, haha! Op de foto in de waterbak staat je dochter er alleen niet zo heel fraai op met bovenhands zweepgebruik. Misschien tot fijner voor het paard om voor een L cross eerst wat ervaring in het terrein op te doen?

Ik ben benieuwd of er nog meer foto's gaan opduiken, mocht iemand iets weten dan lees ik het graag!

Ja leuk hè.. Voor zijn eerste Keer een springlichaam heeft hij niet echt maar leuk vind hij het wel..

Volgend jaar zelf erop of laat je springen/ crossen aan je vriendin over?
Ik heb hem in Lisse ook wel eens gezien met oefenspringen, echt een leuke haf!

Percy in de algemene wedstrijdregelementen omschrijven ze het wat vaag. Maar bij het springen wordt er echt letterlijk genoemd dat bovenhands zweepgebruik reden is voor diskwalificatie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:40

Wij hebben naar aanleiding van dit paard weer uit de verkoop gehaald. Dit paard blijft nu juist langer bij ons. Er is ons ook geen waarschuwing gegeven omdat het geoorloofd is.

Met dat zweepje een paard pijn doen, dan weet je echt niet waar je het over hebt.

Dit is ons maatje, onze grote vriend maar ook een hengst die wel moet weten waar hij aan toe is;

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:45

Percy schreef:
Met dat zweepje een paard pijn doen, dan weet je echt niet waar je het over hebt.;

Volgens mij heeft nergens 1 van de reageerders het over pijn ;) Wel over een groen paard, dat je gelijk in de L wilt uitbrengen, daar dan ook groots over bent, maar die wel enige aanmoediging met een stokje nodig had bij de waterbak. De manier waarop de amazone het stokje in dr hand had, lijkt mij ook geen goed uitgangspunt een jong paard op te leiden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:54

Waarom niet de keuze voor een ander alternatief vraag ik me af. Ze was toch al uitgesloten dus waarom niet wachten op de volgende combinatie om hem daarachter te zetten. Of nummer inleveren en vragen of mag proberen om hem aan de hand de waterbak in mag loodsen. Zeker zo'n jong dier dat Nog veel ervaring op moet doen leert daar meer van dan van een zweep.

Inderdaad niemand Had het over hoeveel pijn die zweep doet. Dus waarom niet gewoon onderhands en tik geven? Maakt qua pijn niet uit maar ziet er toch wat vriendelijker uit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:41

Daaraan wil ik toevoegen dat ik je met een korte zweep best wil laten voelen hoeveel pijn je kan aanrichten :+ zal je vies tegenvallen en kan flinke blauwe plekken geven.

Ik vind je heel nongalant omgaan met de onkunde van je dochter. Ongehoord gedrag tegen het paard omdat ze het rij technisch niet afkan en boos was dat ze er bijna naast lag.. Zonde van het paard