[SGW] Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:15

Ik ga ook vanaf volgende week weer aan de conditietraining beginnen, voor paard en mezelf.... Moet nog wel schema maken...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:31

Mijn eigen conditie is gelukkig wel prima :). Paard is ook al aardig in conditie. Ik moet met conditietrainen even wachten totdat het hoge water (de Waal) weer laag is. Ik ga aankomende week maar eens uitpluizen hoe ik het ga doen.

Ik denk alleen niet dat ik elke 4 dagen kan (donker 's avonds dus kan dan niet). Hoe doen anderen dit?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:33

Voor een b cross is echte strakke conditietraining ook nog niet nodig suikermeisje. Gewoon je dressuur en springwerk en een keer per week een lekkere buitenrit volstaat wel hoor.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:03

Toch ben ik wel benieuwd hoe anderen dit doen, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Conditietraining is voor ons wel écht nodig heb ik het afgelopen seizoen wel gemerkt.

In het weekend kan ik wel naar buiten en dan nog maar een 3x3 minuten training in de bak?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:06

Voor mijzelf hoef ik niet echt aan de conditie training te denken, die word al meegenomen zowieso door mijn werk, :D

voor het paard ga ik nu wel specifieker aan de gang, vooral met gymnastische springtraining ga ik nu beginnen bij mijn nieuwe stalhouder, die heeft haar even gereden en wil vooral de spieren bovenop haar billen sterker maken en de buiging naar links mag meer en ook de kracht op het linker achterbeen. Ook wil ik gaan beginnen met draven op het harde (maar hoe je dat opbouwt kwa tijd daar moet ik nog even voorzichtig naar vragen), door de polder wegen kan dat mooi en voor meer explosieve uithoudingsvermogen en kracht ga ik op de dijk trainen langs het Ysselmeer, dat is dan 10 minuttjes met de trailer, maar kan ik mooi de dijk op en neer galopperen voor kracht en voor conditie kan ik dan een paar kilometer langs de dijk rijden. Ook zou ik daar nu op het strand kunnen wat ik mensen hoor zeggen, dus dan zou ik ook water conditietraining kunnen gaan doen. Dat kan dan wel tot het voorjaar omdat het daarna niet meer toegestaan is.

Misschien een keertje met Alice kijken waar zij zoal haar paarden traint in de polder.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:20

_Sim_ schreef:
Voor een b cross is echte strakke conditietraining ook nog niet nodig suikermeisje. Gewoon je dressuur en springwerk en een keer per week een lekkere buitenrit volstaat wel hoor.

Oke dankje!

Al krijg ik hetzelfde probleem uiteindelijk wel denk ik, maar dat is pas over 1 tot 2 jaar. Dus dat komt dan wel.

bianca1980 schreef:
Voor mijzelf hoef ik niet echt aan de conditie training te denken, die word al meegenomen zowieso door mijn werk, :D

voor het paard ga ik nu wel specifieker aan de gang, vooral met gymnastische springtraining ga ik nu beginnen bij mijn nieuwe stalhouder, die heeft haar even gereden en wil vooral de spieren bovenop haar billen sterker maken en de buiging naar links mag meer en ook de kracht op het linker achterbeen. Ook wil ik gaan beginnen met draven op het harde (maar hoe je dat opbouwt kwa tijd daar moet ik nog even voorzichtig naar vragen), door de polder wegen kan dat mooi en voor meer explosieve uithoudingsvermogen en kracht ga ik op de dijk trainen langs het Ysselmeer, dat is dan 10 minuttjes met de trailer, maar kan ik mooi de dijk op en neer galopperen voor kracht en voor conditie kan ik dan een paar kilometer langs de dijk rijden. Ook zou ik daar nu op het strand kunnen wat ik mensen hoor zeggen, dus dan zou ik ook water conditietraining kunnen gaan doen. Dat kan dan wel tot het voorjaar omdat het daarna niet meer toegestaan is.

Misschien een keertje met Alice kijken waar zij zoal haar paarden traint in de polder.

Fijn dat de nieuwe stalhouder daar verstand van heeft, ben benieuwd hoe hij dat soort dingen aanpakt (niet om zelf na te gaan doen, maar om me er in te verdiepen).

Ik woon hier langs de dijk, stukken galopperen en dan weer op en af, nooit specifiek getraind, maar pony had toch een conditie! Dus met paard ga ik dat ook maar proberen en zie dan wel wat er nog meer aan gesleuteld moet worden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:26

Bianca: je kan beter de dijk op draven heel langzaam dan galopperen. Dat kost meer kracht en brengt de hartslag hoger.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:27

Ik doe nu in de winter wat rustiger aan, om Beat wat te laten herstellen ze is pas 6 natuurlijk en een cross seizoen is toch best zwaar. Ik train nu heel veel over het harde, haar benen zijn dan ook super mooi en droog.
En vanaf januari ga ik weer conditietrainingen mee nemen.

Bianca je hebt PB!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:42

_Noor schreef:
Toch ben ik wel benieuwd hoe anderen dit doen, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Conditietraining is voor ons wel écht nodig heb ik het afgelopen seizoen wel gemerkt.

In het weekend kan ik wel naar buiten en dan nog maar een 3x3 minuten training in de bak?

Ja, maar jij rijdt ook al M Noor, dan is een conditietraining wel op zijn plaats. Zeker als je niet echte lekkere buitenritten kunt maken.

Ik vraag me af of de 3x3 galoptraining in de bak niet te belastend is voor de benen? Omdat je steeds de wending door moet. Ben daar wat huiverige voor, maar misschien zie ik wel spoken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:07

Mede hierom werk ik drie dagen.

Ik ga vanaf januari ook weer aan de slag. Nu hebben ze echt vakantie. Rijdt ze 4/5x per week en alleen wat spring wedstrijden. Beli heeft evenmaandje wedstrijd pause gehad omdat die veel te verwerken had.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:08

ik zit met dezelfde vraag als noor, en het zal toch idd galopwerk in de bak worden. Heb geen andere oplossing.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:10

Als je niet in staat bent om de "conditietraining" waar we het hier over hebben te doen, kun je beter een zware dressuursessie inlassen of het paard 2 keer op een dag rijden. 3X3 galop in de bak lijkt mij nutteloos. Dit omdat je niet de snelheid kunt maken waarbij je de hartslag kunt verhogen en de belasting van de benen is daarbij hoog. Waarbij je dus net zo goed veel kunt gaan schakelen in de galop waardoor je de galop ook weer verbeterd, verzamelen, midengalop, arbeidsgalop, verzamelen etc. En dit om te beginnen 10 min volhouden.

Ik doe nu veel galop en watertraining, heb tevens intensiteit van de dressuurtraining verhoogd. Maar voorheen deed ik conditietraining niet regelmatig desondanks waren mijn paarden op topconditie. Ik reed mijn paard wel geregeld 2 keer per dag. Een keer s'ochtends en een keer eind van de middag. Op sommige dagen combineerde ik dit met galoptraining. Daarnaast kwamen ze toen 2 uur per dag in de stapmolen en soms een uurtje in de paddock. De mogelijkheid voor weidegang had ik toen niet. In de weekeinde kwamen ze wel in de wei.

Je moet gewoon creatief gaan denken. Ik dressuur nu veel intensiever en doe daarnaast galop/watertraining en ze lopen hele dagen buiten. Maar ik heb nu geen stampmolen. Dus zal alle training van het paard zelf moeten doen.

Maar houd er rekening mee dat je in het seizoen zelf weinig conditietraining zal doen omdat je met je wedstrijden en rustmomenten zit. (10/10 voor en na de inspanning)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:12

Hier wordt het ook lastig om iedere 4 dagen conditietraining te doen. Als ik dit seizoen start zal dat op zijn vroegst Oudkarspel zijn en dan nog misschien in het L. Voor B/L vind ik conditietraining wat overdreven, dat moet gewoon met de basisconditie kunnen.
Mocht ik wel M starten dan is het alweer langer licht en hoop ik in de avonduren te kunnen trainen. Ik moet gewoon 5 dagen p/w werken om alles te kunnen betalen, waardoor ik moet schipperen met tijd en licht :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:13

idem hier roos, het moet uit de lengte of uit de breedte komen. En twee keer per dag rijden is leuk bedacht, maar ook niet haalbaar met een volle baan.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:17

Vergeet niet dat ik toen ik dat deed ook om 5 uur uit mijn bed ging om 6 uur op mijn paard zat en om half 9 tot 6 op school zat om na 6 uur weer aan de slag te gaan met de paarden.

Het was maar een voorbeeld hoe ik het toen indeelde, en ik bedoel alleen maar te zeggen dat je creatief moet zijn. Snap dat het lastig is bij mij schiet het er ook regelmatig in maar heb het voordeel dat ik flexibel mijn tijd in kan delen op dit moment.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:24

_lautje_ schreef:
Mede hierom werk ik drie dagen.

Dat deed ik ook toen ik nog thuis woonde en geen hypotheek had :Y) Bovendien gaat mijn werk voor mijn hobby.
(niet l.ullig bedoeld overigens, maar het moet wel kunnen natuurlijk)

Een zwaardere dressuursessie zou wellicht een betere optie zijn. Het galopperen in de bak is inderdaad een zware belasting :j
Zat vanmorgen toevallig te kijken naar de dressuurlessen op de vereniging. Dan zou ik 1 x groepsles dressuur hebben, 1 x per 2 weken nog privéles dressuur en 1 x per week springles. Daarnaast heb ik dan in het weekend wedstrijd, crosstraining óf ga ik een buitenrit maken ergens. Twee keer per dag rijden is voor mij ook niet haalbaar. Misschien krijgen we in de toekomst een stapmolen, dat zou dan weer wat schelen.

Edit: Vera_pino, heb even je website bekeken, nu heb ik er een gezicht bij :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:32

Klopt Noor en dat realiseer ik mij ook. Ik heb de luxe dat ik drie dagen kan werken, een Moeder heb die er volledig achter staat en een vriend die zegt paarden gaan voor werk en er volledig in mee gaat.
Anders kan dit niet nee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:34

Bijzondere uitspraak van je vriend Lau. Die moet je zien te houden. :D Ken er niet veel (niemand eigenlijk) die er zo over denkt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:39

Mijn vriendje zegt wel eens: "joh, weet je wel wat een geld we overhouden als je dat paard toch eens zou verkopen" :P Om er meteen aan toe te voegen dat ik dat vooral NIET moet doen, daar wordt het niet gezelliger van hahaha.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:42

Dat is wat anders noor. Denk niet dat R zegt dat jer voor je werk gaat. :D

Hubbie zou ook niet zo gauw zeggen dat ik sim weg zou moeten doen, al is het op het moment voor ons erg pittig om een paard te hebben/bekostigen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:44

Hier inderdaad ook een probleem in de winter. Vandaag toevallig een galoptraining in de bak (20 x40) gedaan. Was op weg naar een mooi zandpad in de buurt hier maar verloor het ijzer op weg er naar toe. Vond het helemaal niets. Veel te veel draaien. Paard vind er ook geen zak aan.
iedere week lukt nu dus niet eens echt. Zal gewoon moeten wachten op meer licht in de avonden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:45

Euh nee, dat zegt ie niet.

Kosten voor wekelijks verenigingsles dressuur zijn €165,- per jaar. Wat kost dat bij jullie?

Ik wil overigens ook meer op het harde gaan werken, maar daar zit ik dus met het probleem dat Jer nogal een monster is langs de weg, dus ik kan alleen wandelen. Zal laatst ook dat de buren een stuk land hebben dat braak lijkt te liggen. Misschien vragen of dat zo blijft, dan kan ik daar wel lekker galopperen!

Wanneer starten de crosstrainingen weer? <<)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:49

Vera, mijn paarden staan ook nog op een half uur respectievelijk een uur autorijden.

Noor, sim, hier ook niet. Werk gaat om veel redenen voor de paarden en hubby is heel lief maar ook niet gek. Ik heb absoluut niet te klagen met natuurlijk ook nig mijn moeder maar ik zal tich echt fulltime moeten werken om dit te bekostigen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:53

Amen! Dus we gaan gewoon roeien met de riemen die we hebben!
Ik zal eerst eens bellen voor een proefles op de vereniging, eens kijken of het klikt. De huidige instructrice rijdt momenteel Grand Prix, dus daar zou ik toch wat van op moeten kunnen steken ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:56

Vriendje is nogal sportgek en van mening dat als je iets doet het goed moet doen.
Daarnaast als we gaan samenwonen zijn we voor huis etc niet afhankelijk van mijn inkomen. Alleen mijn paarden en mijn eigen onderhoud. En dat red ik makkelijk.