[SGW] Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bvw

Re: Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:16

corien wat super van je eerste prijs! :D
lien ook een nette tweede plek en heleen ook gefeliciteerd!

Ik ben wel benieuwd wanneer de uitslagen erop komen, ben wel benieuwd waar frits en ik zijn geeindigt. Leek me wel een keer lekker om optijd thuis te zijn dus ben direct weggegaan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:21

Mootje schreef:
Heleen, Wat moest jij zo vlak voor je cross nog bij Canter aanschaffen ;)
Bij de ponyring waar ik schreef (ring 5) waren echt pony's om te kwijlen, maar ook pony's die 100kg te zwaar waren. Ook nog een 21 en 22 jarige pony die er top uitzagen en liepen als een 5-jarige :D

Haha, mijn voorbeenbeschermers bleken stuk te zijn. Tenminste aan een kant. Daar durfde ik niet mee te gaan springen maar gelukkig was Canter in de buurt :D
Heb ik jou over het hoofd gezien daar? Zal een klein beetje door de stress zijn gekomen. Door al dat gedoe had ik nog maar 10 minuten om in te springen. :o

Te dik is ook niet goed inderdaad, maar ik vond vooral een paar paarden meer een Brooke-paard lijken :7

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:43

Lien_ schreef:
Nakeuring leverde weer een klein probleempje op, had iets rond de 70.. Nja, ooit komt het goed :P

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht altijd dat <= 80 goed genoeg is :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:44

Otto en ik waren ook weer van de partij. Het was een heerlijke dag!

Dressuur 179 ptn, was ook wel terecht. Ik snap soms niet dat we ook gewoon in de M1 meedraaien, maar zo is dat bij ons nou eenmaal.
Toen hadden we nog tijd genoeg om tussendoor de cross te verkennen. Leuke vriendelijke cross met weer wat nieuwe hindernissen. Wel wat mulle stukken tussendoor maar geen blubber, ik vond de bodem nog best meevallen.
In het springparcours pakte Otto best goed aan. We hadden twee balkjes maar gelukkig geen weigeringen. Toen de cross in. Otto denkt de laatste tijd dat ie een wilde hengst is geloof ik, hij heeft praatjes voor tien. We hebben laatst in een optocht meegereden waarbij hij het grootste gedeelte op zijn achterbenen heeft gelopen, afgewisseld met een paar grote sprongen. :roll: Dat herhaalde hij vandaag in het starthok. Maar eens zien of ik hem daar wat rustiger kan krijgen… Meer mensen met opgewonden starters? Hebben jullie ervaringstips?
De cross zelf ging super! Hij wilde echt KEIhard. Op sommige stukken vond ik dat een beetje spannend en probeerde ik hem een beetje terug te nemen, wat maar moeizaam lukte. Voor de hindernissen kon ik hem wel weer prima terugrijden.
Ik kon duidelijk merken dat hij de route kende, want na dat “zandbruggetje” over een slootje waar we vroeger altijd linksaf gingen maar nu rechtdoor, daar trok hij meteen naar links en moest ik echt flink sturen om het rechtdoor te krijgen. Best opmerkelijk dat hij dat zo goed onthouden heeft.
Ik had me vast voorgenomen de laatste hindernis van de cross niet te raken. Ik hoorde er al een paar flink tegenaan komen en heb hem in het verleden ook al eens flink geraakt. Doordat veel paarden al een beetje moe zijn en flink aangemoedigd het laatste stuk afleggen raken ze die laatste nogal snel. Het stuk na het water nog even flink vaart gemaakt, de laatste galopsprongen voor de hindernis weer opgevangen en goed op het achterbeen gezet, en yes, niet geraakt en op 19 seconden binnen de optimale tijd gefinished.
Goed door de dierenarts, hartslag 66 voor en 48 na de cross. :+: (en dat terwijl hij zó hard gerend had)

Nog even met BvW gekletst en waarschijnlijk wat andere Bokkers. Ik weet soms niet meer of ik mensen van Bokt of van het “echie” ken, maar het was gezellig!

Bij het parkeren hadden we ook nog wat grappigs. Dankzij mijn 4-wheel drive mochten we op het hoofdterrein parkeren. *\o/* We hadden netjes op aanwijzing van de parkeerwacht geparkeerd en toen kwam er een andere man naar ons toe dat we andersom moesten staan want zo kwam onze klep … nou ja ik snap het nog niet helemaal maar het kwam erop neer dat je combinatie korter is als je andersom staat. :D Hihi, wij dus maar omgedraaid. Het grappige was dat we eerst dachten dat hij gewoon uit een andere auto kwam, en hij was ook nog een soort van boos… ~~}> hahaha. Misschien volgende keer beter ook maar een opvallend hesje aantrekken?

@ Bianca 1980: Dat is inderdaad vervelend als er geen briefjes met de wijzigingen per klasse bij hangen, en het moet wel volgens de reglementen. En als ik in jouw verslag lees wat er allemaal onverwacht kwam dan was het wel handiger geweest om er briefjes bij te hangen. Ik snap ook eigenlijk niet waarom niet.
Deze keer had de jury trouwens wel netjes erbij geschreven waar ze zaten, daar ben ik blij mee.

Jetske_ schreef:
Nou Wij gingen bokkend door de dressuurproef (174), bokkend door het springen
Had je je mobiel de hele weg bij je? :=

@ Beli: Fijn dat je zo lekker gereden hebt!

@ riannhuh: Jammer van je chaotische start. Ik heb daar wel eens met ongelijke beugels de cross gereden omdat ik, toen ik de beugels nog aan het korter maken was na het springen, het bos in kwam en meteen van start moest. Ben toen maar meteen gegaan! Hihi. Fijn dat je verder toch lekker gereden hebt.

Ik zie nou aan je foto dat ik jou ook gezien heb Jetske. :D

@ Monri: 66 is een prima hartslag. Zoals je ziet had ik ook een lagere hartslag na de cross. Dit komt af en toe voor, de keuring na het springen doe ik ook meestal meteen en bij de keuring na de cross gebruik ik die 10 minuten wel om uit te stappen en te draven.

Ik lees trouwens veel debuten. Leuk hoor, ik hoop dat jullie allemaal genoten hebben van de eerste cross!

@ Texelse: Jullie waren dit jaar inderdaad supersnel met de uitslagen, goed gedaan!!!

gr_roos schreef:
Speciaal voor Paul, je krijgt geen extra punten als je een blote knie aan de jury toont :P
Ojee, probeerde hij het weer? ;)

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:48

volgens mij reed paul dan voor mij, er reed iets bloots voor me ;)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:51

bloot? :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:52

Fijne dag Motje! Hoog tijd voor weer eens een rondje L vind je niet?

Lien een hartslag van 70 is prima hoor!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:56

_Sim_ schreef:
Fijne dag Motje! Hoog tijd voor weer eens een rondje L vind je niet?

Ja, in Hattem gaat het gebeuren! Moet wel want daar is geen B. :P
Ik twijfel nog over een paar andere crossen... misschien zet ik ze nog om naar L.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:58

Leuk! Ik heb Hattem ook in de planning dus dan zie ik je wel!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:00

Fijn dat het goed ging Motje. Mijn paard stond ook te stuiteren in de startbox. Er moest echt even iemand meelopen tot aan de start. De muggen daar hielpen ook niet mee daarbij.

Dat van het parkeren snap ik wel een beetje. Op dat stukje waar jij stond, stond echt iedereen kriskras door elkaar. Als iedereen nou naast elkaar gaat staan kunnen er veel meer mensen parkeren. Nu stonden er een paar trailers haaks op de anderen geparkeerd. Het was er echt een zootje. Die man probeerde dat een beetje te reorganiseren door jou te laten draaien, maar dat had inderdaad niet zo veel zin. Die andere trailers stonden gewoon beroerd.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:36

Fijn om te horen dat 70 goed is :D , dacht het al wel :) Had in Westerbork zelfs nog iets hoger :o Maar daar stuiterde ze ook iets meer toen dierenarts in de buurt kwam := Nouja, zolang het goed is redden we het wel, zou wel makkelijker zijn als ze relaxed zou blijven. Misschien met wat meer routine ofzo..
Richting start was pony ook knetter, maar in de startbox stond ze tot mijn grote verbazing heel rustig.. Apart dier.
Vond het al met al een zeer geslaagde dag, complimenten voor alle vrijwilligers en de organisatie ook, heb genoten +:)+

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:08

Motje11 schreef:
Jetske_ schreef:
Nou Wij gingen bokkend door de dressuurproef (174), bokkend door het springen
Had je je mobiel de hele weg bij je? :=

Nee joh, mn Ipad natuurlijk!

Gefeliciteerd met de prijzen kylyco, Heleen en Lien *\o/*

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:31

Heleen, je man was inderdaad 1 van de vele die dankzij een boom weer in het zadel kwam :D

Pony's vond ik er ook beter uitzien dan de paarden, bij de paarden waren er die bij hindernis 4-5 al helemaal af waren, bij de pony's was alles nog fit op 7-8. Wat dat betreft verdient een deel van de paardeneigenaren ook echt een enorme schop onder de kont. Zaterdag zag het gros er wel beter uit, maar ik heb me zondag echt verbaasd over de algehele conditie van de paarden en gelukkig was ik niet de enige ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:50

De paarden op de tweede dag heb ik helemaal gemist.
Heleen, toen stond ik bij de jurywagen... Verder heb ik je niet gezien, want ik heb geschreven bij de pony-dressuur en bij de pony's in de cross :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:10

Motje, als ze echt druk zijn bij de start kun je ze het beste laten lopen. Draven of galloperen om het starthok.
Als hij redelijk rustig is kun je inderdaad vragen of iemand hem vast wilt houden. Als ik die van mij stil zet lig ik er al af voordat ik door de start ben ben. Vasthouden is helemaal geen optie, dan breekt hij echt alles af. Ik laat hem rondjes lopen en bij 3,2,1 rij ik het starthok in en galopeer ik meteen weg. Dat werkt het beste als ze echt heel debiel zijn met starten. :=

Zaterdag zag ik er ook een paar staan waarvan ik dacht, worden die paarden wel getraint en krijgen ze wel te eten?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:46

Zo, ik ben ook weer teruggekeerd naar het bestaan als (werkende) huisvrouw ;) na 2 dagen Dijkgatbos; zaterdag als groom voor Noortje en zondag als assistent van de dierenarts.
Heb (denk ik) veel bokkers gezien dit weekend w.o. Evie, Mirthe, Eef, Bianca, Bianca, Heleen en man, Margriet, en achteraf denk ik nog wel een paar waarvan ik nu denk owja. En natuurlijk hebben we een heel gezellig weekend gehad met Mootje.

Zaterdag heb ik me niet zoveel met andere paarden bezig gehouden, zondag wel. En ik vraag me echt af hoe beginnende mensen naar zo'n cross toe gaan:
* Dit is onze eerste keer hoe werkt zoiets: eh reglementen doorlezen. Waar vind ik die?
* Paarden (en lees overal ook pony's) die al uitgedroogd uit de springtuin kwamen: ik dacht dat paarden tijdens een wedstrijd nooit dronken.
* Kapotte peesbeschermers (of helemaal geen beschermers) (en kapotte broek en allebei nieuw in de auto): kan nog wel een keer.
* Losse ijzers: nou ja ze zitten er pas 3 maanden onder. Gauw nog even naar de hoefmid dan, wat???? moeten we die hier betalen?
* Op ijzers en geen kalkoenen: wat zijn dat?
* Paarden die na het springen al zo moe waren dat het eigenlijk zielig was om ze de cross in te sturen.
* Paarden die na afloop nog even een "paar flinke tikken" kregen omdat ze een verkeerde afslag namen in de cross.
* Paard dat kreupel liep, steentje in de hoef. Oh nou weten we dan ook waarom hij de hele week al niet goed loopt.
* Jongedame, uw paard na de cross graag aanbieden met alleen hoofdstel of halster om. Echt niet, dat hoefde vorige wedstrijd ook niet. Nou hier wel! Nou dan niet, ben toch uitgesloten. Ja en dan heb je dus geen 2e keuringstijd/pols achter je naam staan.
* Paarden die veuls te dik waren en nauwelijks bespiering hadden.

Ik heb zeer prettig samengewerkt met de DA maar wat mij betreft had ze er meer mogen afkeuren of niet de cross in mogen sturen.
Maar ik heb gelukkig ook een hoop hele leuke combinaties gezien die, ondanks een fout of weigering, heel blij met hun paard weer naar de trailer liepen.

Al met al heb ik nog wel diverse aanbevelingen voor het bestuur maar gelukkig kan ik die zo naar Noor doorspelen.
Laatst bijgewerkt door MargreetW op 22-08-11 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:47

gr_roos schreef:
je krijgt geen extra punten als je een blote knie aan de jury toont :P

... toch maar eens een andere list verzinnen ...

Margreet: je hebt gelijk die broek was geen gezicht, ik dacht op dat moment niet voldoende tijd te hebben tussen paard één en paard twee (bleek later anders te zijn :o )
gr_roos schreef:
Ik heb wel genoten van mijn naamgenoot, ze was duidelijk blij dat ze er weer bij was.

Ik ook 8-) .

Ik zie veel lief en leed voorbijkomen maar heb de indruk dat de meesten toch met een lach naar huis zijn gegaan. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt zaterdag (lopen) en zondag (rijden). Al ging het niet allemaal even vanzelfsprekend.

Met onze herintreedster reed ik een nette, matig beoordeelde dressuurproef, een strak en foutloos springparcours en een cross (bijna) uit het boekje. Rose èn ik vonden het geweldig. Alles buiten mededinging dus geen prijzen of punten verdiend :D .

Costa knalde in de dressuur twee keer uit de band zodat ik twee keer opnieuw gestart ben (leverde 2 plus 4 strafpunten op); we eindigden met 164 punten. Springen was foutloos maar (bewust) te traag omdat hij bij het losrijden erg onrustig was. In de cross was ik niet snel genoeg om hem te corrigeren toen hij keek en week op de eerste palissade; hier en daar (spoorbomen) had hij wat extra druk nodig om braaf te doen wat hij moest. Ook hier: geen prijzen geen punten maar wel veel plezier.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:08

komen de uitslagen nog op de site te staan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:09

Carmen, Ik had mij bij jou een heel ander iemand voorgesteld :o Althans, voor zover ik jullie kon beoordelen in de 20sec. dat ik je gezien heb!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:17

hahaha in welk opzicht anders mootje? (ligt er ook aan waar je mij gezien hebt misschien ;-))

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:19

Van de start tot hindernis 2. Ik was poster op 1 ;)
Haha, Arany herkende ik wel, maar had een kleiner iemand met een ander gezicht bij jou verwacht!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:28

:-) dan heb je onze mooie vliegende start gezien misschien ook wel gezien. Ik verdenk Arany er nog steeds van dat ze kan tellen, ze weet precies wanneer er afgeteld wordt en ze weg mag (altijd met een sprong)
Maar dit is toch mijn echte gezicht hoor ;-) Jammer dat ik nu nog steeds niet weet wie jij bent!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:34

Mijn verslag (geschreven door moeders) klopt wel aardig ;) Jer was echt super in de cross, zo simpel en braaf alles genomen <3

Carmen85 schreef:
komen de uitslagen nog op de site te staan?

Uitslagen van zaterdag heb ik er net opgezet. Zondag volgt later vandaag of morgen.

Roos, mij herkende je toch ook wel?
PP, balen dat je paard kreupel is, hopelijk valt het mee!

Gister nog gepost bij hindernis 13, 14. Ging op zich aardig alleen op een bepaald moment 3 valpartijen achter elkaar! Zat ik net weer, kon ik weer rennen :') Gelukkig geen gewonden :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:45

Margreet: vanuit de rekenkamer, met zicht op de finish hebben we ook verschillende keren verbaasd gestaan over de houding van de ruiter tov paard/ponylief. Zelfs is er een keer vanuit de rekenkamer een "niet dienst zijnde official" naar buiten gegaan om op te treden ende amazone aan te spreken over haar gedrag. En dat was eentje die al jaren meerijdt.
En ook verbazend, en heel grappig: ruiter uit een familie waarin al jarenlang sgw's gereden worden kwam, samen met moeder, vragen waarom hij 3 weigeringen aangerekend gekregen had, terwijl het er maar 2 waren. Maar die waren er nog nooit achter dat een 2e weigering op dezelfde hindernis 40 strafpunten oplevert...

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:56

Oh lekker dan.... er klopt niks van mijn uitslag! Er staat dat ik een foutieve hindernis heb gesprongen, wat absoluut niet het geval is.

Op hindernis 17 het aambeeld, sprong ik naast de vlag, daar twijfelde ik, dus heb de hindernisjury gevraagd of ie goed was. Zij riep dat ie opnieuw moest, dus netjes gedaan en daarna het hoefijzer gesprongen. oliebol, hier baal ik echt vies van!