[SGW] SGW Lisse - verslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadua

Re: SGW Lisse - verslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:31

Maar mogen wij die site ook hebben, of krijgen wij ze alleen maar via jullie site?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:33

Staat al ergens een paar pagina's terug vermeld ;) die van Boelo Meijer (weet even niet precies de link)

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:37

oh ja klopt heb ik wat van gezien, sorry :D

Chantal1902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:18

Ik heb zaterdag bij de B paarden mee gereden en ben heel benieuwd naar de uitslagen. Weet iemand wanneer die online komen?
Ik vond het een leuke cross wel veel bochten maar leuke hinnernissen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:23

kort verslag:

dressuur boven middenmoot 183

springen een balk

en cross weigering op die belachelijke lijn van de manden, maar wel heel fijn gereden.

Vond alleen heleboel dingen niet zo goed geregeld.

Los springen in die zand bak waar je paard wegzakte tot aan koot in het losse zand.

dan geen eens een los spring hindernis voor de cross :?

en ik heb begrepen dat dit een cross was die iemand gebouwd heeft voor een examen cross bouw, dan zou die wel een beetje rekening hebben mogen houden met de gesteldheid van de bodem naar mate zo'n dag vordert. ik was een van de laatste starters maar op sommige hindernissen met name het heksen oog was het geen doen meer.

Ook het gebruik van kinderen als hindernisrechters vond ik nou niet handig, resulteerde bij een kennisje al weer in 2 spontane weigereingen :(.

ook geen mogelijkheid om je paard af te spuiten vond ik minder.

ik vond canter wel helemaal top voor der hulp ! :D
en den mensen bij het secretariaat echt super aardig! en snel!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:33

Klopt Nelis, daar had ik ook last van. Ik startte natuurlijk ook als 1 van de laatste, en was bij sommige hindernissen echt mul gelopen. Springbak vond ik ook echt erg, heb 2 keer klein stijltje gesprongen en vond goed.. Want Fjordy had het echt moeilijk daar haha :=

Welk nummer was je trouwens :D ? Heb je vast gezien

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:34

Ik denk dat dat amper te voorspellen is, hoe die bodem eruit ziet na 200 paarden. Het verbaasde me ook, maar als je gezien had hoe de bodem er in het begin uitzag dan kon je je geen betere voorstellen. En dat heeft verder weinig te maken met het feit dat het een examen betrof. Denk dat deze cross beter geinspecteerd is daardoor dan een gewone cross, de commisie van de KNHS is de hele vrijdagmiddag bezig geweest om alle hindernissen te inspecteren en uit te meten. Er is bijvoorbeeld expres gekozen om niet het laatste stuk van het pad te nemen als finish maar om eerder te finishen, omdat dat zo'n zwaar stuk is. Dus niet gaan loeien dat er nergens rekening is meegehouden...
Ik heb altijdngeleerd zelf water meenemen, een afspuit mogelijkheid vind ik een luxe die je niet kan eisen. Losspringboom heb ik daar idd nog nooit gezien eigenlijk, zal het als suggestie voor volgend jaar eens doorgeven. Jammer dat die bak verder zo slecht was.

nelis

95 !

ik vond dat echt slecht, pak dan een sleper of zo!

Amber_

Je kon trouwens wel nat gooien :))
Er stond een badkuip met water, dus kon Fjordy lekker afkoelen !

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:39

Talida schreef:
Ik denk dat dat amper te voorspellen is, hoe die bodem eruit ziet na 200 paarden. Het verbaasde me ook, maar als je gezien had hoe de bodem er in het begin uitzag dan kon je je geen betere voorstellen. En dat heeft verder weinig te maken met het feit dat het een examen betrof. Denk dat deze cross beter geinspecteerd is daardoor dan een gewone cross, de commisie van de KNHS is de hele vrijdagmiddag bezig geweest om alle hindernissen te inspecteren en uit te meten. Er is bijvoorbeeld expres gekozen om niet het laatste stuk van het pad te nemen als finish maar om eerder te finishen, omdat dat zo'n zwaar stuk is. Dus niet gaan loeien dat er nergens rekening is meegehouden...
Ik heb altijdngeleerd zelf water meenemen, een afspuit mogelijkheid vind ik een luxe die je niet kan eisen. Losspringboom heb ik daar idd nog nooit gezien eigenlijk, zal het als suggestie voor volgend jaar eens doorgeven. Jammer dat die bak verder zo slecht was.

3 jaar terug heb ik ook lisse gereden, destijds was de bodem van het springen net zo slecht als nu, ik vind het jammer dat je als organisatie dat niet verbetert daar je daarmee tenslotte ook heel wat blessures kan voor komen.

en loeien? ik zie geen koeinen hier :+ ik ventileer alleen een mening van een ruiter die daar zelf heeft gereden gister.

en 3 jaar terug was de start anders van de cross en was er een losse boom verder op het pad.

imo is het vrij simpel om een slag aan een water aansluiting te hangen?

op vlietlanden verzorgen ze ook in the middle of nowhere een trekker met water.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:51

Denk dat ze als organisatie niet echt heel veel invloed kunnen uitoefenen op een bak die van een manege is die zijn terrein beschikbaar heeft gesteld. Als ze tegen die manegehouders zo hoog van de toren zouden blazen met weet ik wat voor eisen, is er misschien wel kans dat ze zeggen prima, zoek maar een andere plek om het te houden. Weet niet hoe flauw ze daarin zijn hoor maar je weet ook niet wat er eventueel achter steekt dus wellicht is er wel een verklaarbare reden voor.

Enne als je het 3 jaar geleden al niks vond, waarom start je er dan nu toch weer?

Nu je het zegt ja, daar op dat eerste kleine 'pleintje' lag toen wel een boom ja om te springen.

En het is maar net hoe je het ventileren brengt, kan er zomaar uit komen als loeien ;)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:53

omdat je soms ook wedstrijden zal moeten rijden door dat je planning technisch niet anders kan.

keer de bak slepen tijdens de dag was imo kleine moeite, maar kennelijk mag je alleen positieve krietiek geven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:58

Ik heb zaterdag iig wel water en een afspuitplaats gezien, over de zondag kan ik niet oordelen.

Een ruiter mag best een mening hebben, maar ik vind ook dat er best eens wat meer rekening gehouden mag worden met het feit dat de meeste crossen geheel door vrijwilligers wordt georganiseerd en er voor sommige organisties gewoon heel weinig ruimte is.

De crossen in het oosten gaan veel meer over privé terrein. De mensen hebben daar veel meer de tijd om er wat aan te doen. Ik weet ook niet of er hier beperkende maatregelen zijn wat betreft bodem. Ik kan me voorstellen dat je in een wandelbos niet zomaar een paar kuub zand kan storten.

En iets wat helemaal losstaat van bodem, ik vind dat iedere crossruiter best eens iets terug kan doen door zich voor 1 wedstrijd aan te melden als vrijwilliger. Er staan zoveel mensen altijd klaar om ons te kunnen laten crossen, dan is het imo niet meer dan logisch om ook eens iets terug te doen. Kost je 1 vrije dag in het jaar want als niemand meer vrijwilliger wil zijn is het snel afgelopen met onze sport.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:03

Nee hoor, gaat alleen op de manier waarop het gebracht wordt. Heb je op 3 van de 4 punten geen ongelijk gegeven dus waar je dan uit concludeert dat het alleen maar positief mag zijn weet ik ook niet.

edit: Roos, mee eens

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:10

Mij kan je niet rekenen ik "vrijwillig" dit jaar op 4 crossen, waarvan Dikgatsbos uiteraard het meest. Maar heb vrijwillig gejureerd in Lisse en dat zal ik ook op Texel en in Princehage doen.

Ik geloof dat je er 20€ voor kan krijgen, maar dat weet ik niet zeker. Je mag er zeker geld voor vragen, maar dan denk ik, ik sponsor de vereniging wel even. Alleen voor Texel vraag ik de bootkosten vergoed, omdat het me anders even te gek wordt.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:16

en je hebt nog niet eens zelf gecrosst verder dit jaar ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:22

Jawel, heb Markelo rondje Mhc gereden.

Ook als ik wel rij, vrijwillig ik iig 3 dagen Dijkgatsbos en had ik Texel er ook zeker bij gepakt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:38

Het is als zo vaak "de toon die de muziek maakt".

Zelf was ik gisteren ook in Lisse en heb ook wat dingetjes gezien waarvan ik me afvroeg of dat anders/beter zou kunnen. Als organisatie moet je ook blij zijn met opmerkingen van de deelnemers en/of toeschouwers, omdat je daar voor het volgende jaar je voordeel weer mee kan doen.

Een van de dingetjes die voor verbetering vatbaar zijn, maar die bij het randgebeuren horen en niet bij de cross: de eco-c'tjes. De dameskant was echt "vol". Letterlijk vol. Simpele oplossing is om er volgend jaar nog 1 te plaatsen.
Het kwam een beetje vreemd over dat de manege 's morgens open was, en later dicht ging en dat je dus ook niet meer binnen van de toiletten gebruik kon maken. Een pirma-oplossing was dit keer dat je vanaf de weg langs de springtuin naar de tent kon komen.

Ik hoorde tijdens het crosslopen dat leden van de organisatie aan het overleggen waren om het pad naar het heksenoog/de finish op de een of andere manier op te knappen, zodat het een volgende editie minder mul zou zijn.

Een aantal hindernissen vond ik pittig. Zoals de tafel bij de L-paarden, en de afsprong gevolgd door een smalletje op 3 galopsprongen door het mulle zand, die waren niet misselijk.
De bollenmanden was een technische hindernis waar je heel rustig op in moest komen. Maar het traject zelf is zo bochtig dat het voor paarden met een van nature ruime galop moelijk is om in het ritme te komen. In de L de laatste 2 hindernissen voor de finish waren niet moelijk, maar wel verradelijk, want als je met teveel gang over de eerste kwam, was de bocht naar de 2e niet meer te halen, maar dat is een kwestie van goed parcours lopen en goed inschatten.

@roos: voor onze leden hebben we een "vrijwilligersregel" als ze mee willen doen aan onze eigen sgw. Dat betekent dat ze zelf moeten helpen in de aanloop naar de sgw en op de dag zelf voor vrijwilligers moeten zorgen. Het klinkt heel streng, maar nu is iedereen er aan gewend en gaat het vanzelf. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de sgw-ruiters zelf ook hun verantwoordlijkheid hierin nemen en ergens op een sgw meehelpen. Zelf heb ik dit jaar geholpen in het secreatriaat van Dijkgatsbos (en ik rij zelf niet ). Als je het met elkaar doet, hou je het leuk en is het nog te organiseren.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:47

Ik ben in het bos achter een boom gegaan, toen er (eindelijk) even nietzoveel mensen overal liepen :D Zal eens vragen of ze daar in die hoek ook niet een setje kunnen plaatsen, want in de 20 min pauze red je dat niet als poster, ff heen een weer :D

En heel soms is het een voordeel als je paard mini hupsjes maakt 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:00

Inspringhindernis miste ik dit jaar ook voor het eerst maarja kan een reden hebben denk ik of gewoon vergeten door al hectiek, kan gebeuren.
Ik weet dat het ieder jaar moeilijker wordt om in het keukenhofbos iets te doen, de opzichter ligt daar erg dwars, jammer maar het maakt het voor de organisatie wel moeilijk.

Water kon je in ieder geval wel aankomen maar afspuiten vindt ik ook een luxe waar je niet van mag verwachten dat het er is.

95??? nou ik heb er toch iets meer geteld over 2 dagen en ja dat een bodem dan wat minder wordt dat is bij iedere cross.

De inspringbak is inderdaad erg zwaar maar het is dat of geen cross want een andere locatie is er niet.
Het zelfde geldt voor het dressuurterrein, niet zo super maarja je moet wat.

Kortom ik heb van de cross genoten en vindt het heerlijk al die bochtjes en smalle paden en petje af weer voor de organisatie en alle andere vrijwilligers, in zo,n korte tijd zoiets neer zetten vereist een hoop inzet. En de minpuntjes waar je als organisatie niet altijd iets aan kan doen tja die neem ik maar op de koop toe of ik start niet. In Gorssel vondt ik vorig jaar de paden een stuk slechter en veel meer last van boomwortels e.d. Het springterrein daar vondt ik toen ook best ploegen en zo heeft iedere cross denk ik wel zijn minpunten.
De lijn van de 3-sprong bollenmanden vondt ik best te doen gewoon even rustig aan en dan kan je makkelijk je lijn bepalen en ook een scherpe bocht maken, te hard gaan leverde daar problemen op maarja cross is nou eenmaal geen race daarvoor moet je naar Duindigt.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:05

Nelis bedoelde dat ze startnummer 95 was volgens mij ;)

Ik heb in het blocknote boekje wat iedereen kreeg 8-) het volgende genoteerd:
- meer wc's
- een losspringboom
- onderhoud springpiste?
- posters onder de 16 extra instrcutie geven en op een risicoloze hindernis zetten (nr 1 ofzo, of 11, ik ha decht de meest saaie volgens mij!)

Sjips bedenk me nu dat ik misschien al op vakantie ben dan, ff kijken of we dan maar na dat weekend gaan, iemand moet de site toch doen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:09

Dat zullen ze wel leuk vinden als de Hubertus hun bak gaan onderhouden of voorzien van een superbodem!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:11

haha nou zover wil ik niet gaan, maar misschien 's ochtends even sproeien ofzo, geen idee wat je eraan kan doen verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:12

nelis schreef:
omdat je soms ook wedstrijden zal moeten rijden door dat je planning technisch niet anders kan.

keer de bak slepen tijdens de dag was imo kleine moeite, maar kennelijk mag je alleen positieve krietiek geven.

De bak slepen helpt niet echt in zo een zware mulle bak maar had inderdaad wel de kuilen er uit kunnen halen die daar om een onverklaarbare reden waren ingelopen

De bak heel nat maken kan hem misschien wat minder mul maken maar ik betwijfel het.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:14

Misschien anders inrijden om nog een deel van het springterrein ofzo? dat ze die grote tent in de zandbak zetten? Geen idee of dat past hoor