[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:37

Filmpje kunnen kijken :) Leuk filmpje. De filmer is ook enthousiast :D

Ik vind mijn stem altijd zo raar klinken als ik die op film terug hoor.

Pony waar ik bloed van had laten testen blijkt toch een flinke wormbesmetting te hebben. Toch raar. Ik ontworm alles hier precies hetzelfde. Moet straks of morgen wormenkuur gaan halen bij de dierenarts. Zal eens vragen of ik de rest dan ook nog eens extra moet doen.

Mettee

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:11

Oei das niet leuk percy!!

Nu springles met sjaak en dat meisje weer met epke, het is lekker benauwd!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:15

:wave:

Fijn filmpje Rianne!
Madelein veel crossen hoeven ze niet te lopen om een boel te leren, mijn schimmel heeft vorig jaar 3 crossen gelopen, dit jaar nog een x B in Markelo en toen ben ik L gestart. Ik sprong natuurlijk wel al veel. Als het kwartje maar eenmaal is gevallen kan je lekker gaan rijden, ze lopen ook ineens helemaal alleen in de cross, op een springwedstrijd zien ze vaak nog wel de andere paarden. Jij zit ook wel in een lastige hoek van het land qua crossen of niet?
Percy bizar he, zo'n klein land en toch veel verschil in 'klimaat'. Als Daimler goed de crossen door loopt en zich een beetje laat berijden door Caressa kan het heel snel gaan idd.
Wat balen van de wormen! Spuugt 'ie zijn wormkuur niet weer uit ofzo?

M'n neus moet inderdaad zelf weer genezen en/want hij stond nagenoeg recht. De eerste keer dat ik hem brak is hij later wel recht gezet, toen stond 'ie heel scheef. Ben deze keer niet echt blauw geweest, maar heb ook eigenlijk nooit blauwe plekken.

Vandaag weer gereden want ik moet vrijdag en zondag op concours. Sinds gisteren doet het stukje tussen m'n voortanden en het tussenschotje van mijn neus veel pijn, maar heb er tijdens het rijden niets van vernomen. Chall ging fijn, morgen even springen en overmorgen naar het bos. Er is vrijdag maar 1 parcours en had met mam afgesproken om alleen 2 rondjes L te gaan, even voor het vertrouwen, maar heb nu toch maar L en M opgegeven. Afgroeten kan altijd nog ;) :o

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:50

@percy: he wat naar! Bij Edje is het ook heel heftig geweest, hij had een fikse infectie met rode bloedwormen toen hij uit de opfok kwam ( ondanks dat ze daar beweerden elke 3 maanden ontwormd te hebben..) Dat heeft 3 jaar geduurd voor het onder controle was, maar hij blijft gevoelig voor wormen infecties. Sommigen kunnen dat blijkbaar zijn. Sterkte ermee!

@mette: lekker gesprongen?
@mistid: Ik gok dat wij er wat langer over gaan doen. Ed heeft toen we gingen starten in de dressuur ook echt wel een half jaar nodig gehad om wat stabieler te worden. Alles was eng, en ik was al blij als ik gewoon de bak rond kon komen. Het is er het paard niet naar om hardhandig aan te pakken want dan gaat hij echt over lijken. Hij heeft de tijd nodig, en die geef ik hem ook. Heb me na zondag voorgenomen dat ik blij ben als ik over 2 jaar mijn crossen foutloos uit kan rijden. De ambities zijn wat aangepast zullen we maar zeggen ;). En ondertussen blijven we gewoon lekker springen en gaan we zoveel mogelijk op concours. Dat zal zijn vertrouwen ook wel sterker maken.
Wij zitten inderdaad in een moeilijke hoek. Alleen vlietland en lisse is hier om de hoek.
Hou dat wel even in de gaten dan! Was dat niet gebroken? Zou rot zijn als je er weer een klap op krijgt en je bovenkaak ligt aan barrels... AU!

Ik ga zo met Eddy naar het strand, dat is wel het voordeel van hier wonen ;). Zin in!
Wij gaan trouwens over 2 weken rijden tijdens het concours hippique hoofddorp, HET paardensport evenement van deze regio. Altijd een druk bezocht concours dus een goede training voor hem. Vind het alleen zo apart, er mag maar 1 ronde voor punten gereden worden, en dat mag alleen de 1e ronde zijn. Nou ja ik wil er wel 2 rijden, dan maar als training.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:51

__Rianne schreef:
Ja jammer idd.
Die van mij is ook al heel anders dan in Markelo Potdijk hoor. Waar we 66 tijdfouten hadden in het springparcour omdat hij zo overdonderd was door alles om hem heen. Hij wilde gewoon niet meer verder.. Bij de start van de cross wilde hij toen ook niet weg..
Nu heeft ie wat meer gezien en gaat het beter, maar dat was wel de reden dat ik Westerbork toen had afgemeld, omdat hij er toen nog niet klaar voor was. Hij is idd ontzettend braaf en springt eigenlijk altijd dus daar ben ik heel blij mee. Tis vooral een kwestie van veel km's maken, beetje wat jij ook hebt.

Wel grappig dat hij nu zo lekker ging dan!
Ach daarom ben ik ook super trots op Ed, 12 fouten in het parcours en gelijk weg vanuit de startbox en de eerste 2 hindernissen super gesprongen. Hopelijk zijn het er de volgende keer 2 meer ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:35

Madelein is dat raar bij jullie in de buurt? Hier heel vaak twee parcoursen, maar dan is het tweede parcours een progressief parcours oid en niet voor punten. Meer voor het spektakel zegmaar :P .
Wij beoefenen de sport ook voor de hobby, het moet niet meteen allemaal foutloos en goed. Gewoon de tijd nemen die je paard nodig heeft :)
Ik houd m'n neus wel in de gaten, maar volgens mam is het een teken dat het aan het genezen is.

Ik was bezig draadje te trekken zodat er even twee pony's voor de parkeerplaats konden lopen, maar de grond is zo hard dat ik de prikpaaltjes de grond niet in krijg :') nu de draad dus eerst maar gespannen aan de palen die er al/nog stonden, dan mag pap de rest doen. .

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:48

Als je in de regio Den Haag woont zijn de crossen in Brabant op zich ook nog wel goed aan te rijden Madelein. Alleen zijn wij hier in de buurt natuurlijk Princenhage en Alphen-Chaam kwijt. Lekker om naar het strand te gaan. Vroeger ook veel gedaan.

Jan vindt mij maar een watje als ik een cross in Nederland of België ver rijden vind. Hij heeft al gewaarschuwd dat we er maar aan moeten gaan wennen om ver te reizen. Hij heeft gelukkig toch nog een plekje in zijn veewagen over voor Daimler dit weekend dus hoeven wij alleen maar zondag naar de cross te gaan kijken.

Rustig aan is inderdaad niets mis mee alleen [naam] heeft wel haast omdat ze wel graag verder wil komen en Jan maakt haar daar natuurlijk ook helemaal enthousiast voor. Die vindt Daimler wel een leuk crosspaard

Daimler is wat dat betreft een heel ander type dan Ed. Die maakt zich niet druk. Past zich aan elk onderkomen aan alsof hij er al jaren staat en kijkt niet op of om van vreemd terrein of gekke hindernissen. Hij is ook nog eens gek op water :) Wat dat betreft is het een koele kikker maar zodra hij mag springen wordt hij wel heel erg heet.

In Brabant is het trouwens ook vaak eerste parcours voor de punten en het tweede progressief maar nog vaker is er gewoon maar één parcours te rijden. De rubrieken lopen hier vaak snel vol. Wij zitten wat betreft de wedstrijden natuurlijk ook nog eens in een regio waar heel veel prof ruiters wonen en meedoen met hun jonge paarden.

Je moet wel wat voorzichtiger zijn met je neus Mistid. Al twee keer gebroken en je bokst niet eens ;)

Hoe is het gegaan Mette? Lekker gereden?

Wat onze Desje betreft: ik baal er ook ontzettend van en ik snap het niet helemaal maar de één schijnt inderdaad gevoeliger te zijn dan de ander. Het zijn in elk geval geen bloedwormen maar wat dan wel weet ik niet. Totaal eiwit en albumine was veel te laag en dat schijnt dus te duiden op een worminfectie. Ik heb nu een wormmiddel wat ik door het voer moet doen gedurende vijf dagen. Omdat hij zo klein is ga ik nogal wat overhouden dus ik ontworm zijn weidemaatje voor de zekerheid maar mee. Daimler staat als hij thuis is ook bij hun, daar ga ik ook maar een extra kuur indoen. Daimler is echter wat aan de dikke kant, denk dat het bij hem wel zal meevallen.

Hij heeft in elk geval geen Cushing, dat is dan weer een opluchting.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:54

Even een snelle post op deze hete dag:
Springles vergeten we maar gauw, ging niet zo lekker. Nu even dresuuren.
Morgen jarig :)

Gelukkig maar percy!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:13

Hmm tja hier heb ik tot nu toe alleen maar 2x een parcours voor punten gereden. Ook de wedstrijden waar ik me tot nu toe voor ingeschreven heb is allemaal 2 rondes voor punten. Net als je in de dressuur 2 proeven mag rijden.
Daarom vond ik het vreemd. Het 2e parcours is dan wel vaak een ander dan het eerste.
Ik vond het vrij bijzonder omdat ze een klasse B uitschrijven op zo'n concours voor de beginnende ruiter, dan vind ik het gek dat je dus niet zelf kan kiezen wel parcours je voor punten rijd. Ik zou zelf liever het eerste hc rijden, zodat hij in dat parcours de ruimte krijgt om alles te bekijken en indrukken te verwerken. In de B weinig spektakel ;).
Is ook geen ramp, maar vond het wel jammer. Daarom heb ik me dus ook voorgenomen om daar te starten voor de ervaring en niet voor punten te rijden. Is ook prima!

@percy: Afstanden naar Brabant zijn fors. Baarle nassau is ruim 2 uur hiervandaan. Breda gaat niet door, welke blijven er dan over in die regio?
Klinkt inderdaad als een makkelijk type die Daimler! Ed is ook heel makkelijk, in de omgang ;). Het is echt een schoothondje, zo lief als hij is. Maar met rijden is hij fel en schrikkerig. Ach het is al veel minder dan 2 jaar geleden. Als ik toen in ede had gereden waren er ongelukken gebeurd denk ik!

Strand was heerlijk!! Lekker door het water gegaloppeerd en veel door de duinen gestapt. Lekker ontspannen en goed voor z'n spieren!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:14

O nog een vraagje, er staat voor as zaterdag een spring concours gepland voor ons, maar het wordt 30 graden... Starten jullie met die temperaturen?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:15

1 keer gehad maar viel zelf bijna flauw dus niet echt prettig.. Kom net van sjaak af en voel me al duizelig van de hitte!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:23

Ja ik vind het zelf ook te warm eigenlijk... Vind het daarom ook niet eerlijk om van m'n paard wel het maximale te vragen. Ik laat het denk ik van de starttijd afhangen. Als ik vroeg moet ga ik wel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:45

Jan en [naam] hebben de cross zaterdag. Daarna gewoon flink koelen en dan gaat het wel.

Daimler is nou juist weer geen schoothondje :D Die heeft een karakter. Hij moet je echt wel lief vinden om je een blik waardig te gunnen. Hij is heel snel beledigd en kan dan heel boos worden. Echt, ik heb nog nooit een paard meegemaakt wat zo nukkig kan zijn. Hij had een keer zijn hooi nog niet gehad toen de bijrijdster kwam. Zij wist dat niet en snapte maar niet waarom hij niet wilde draven en galopperen als ze het vroeg. Hij deed het uiteindelijk wel maar duidelijk niet van harte. Hij keek ook echt boos.

Ed en Daimler zijn denk ik tegenpolen :)

Twee uur rijden vind ik ook ver maar daar wordt ik dus om uitgelachen. Als alle plannen doorgaan die Jan met [naam] en Daimler heeft zal ik vrees ik ook de grotere afstanden moeten gaan rijden. Wil dan wel eens wat trailerlessen gaan volgen want ik kan nog steeds geen bochtje achteruit.

[naam] heeft tot nu toe nog nooit een wedstrijd gehad waar twee ronde's voor de punten waren. Is denk ik erg verschillend per regio.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:51

Grr alles bijgelezen gaat het weer weg...

Madelein: Vaak als het kwartje eenmaal valt gaan ze het spelletje heel snel leren. Maar groot gelijk dat je de tijd lekker neemt, doe ik ook!
Jaloers woonde ik maar aan het strand!

Percy: Balen van die bloedwormen zeg. Wij doen altijd mestonderzoek. Kun je gericht ontwormen en worden bloedwormen ook (op tijd) ontdekt.

Als het zo heet is start ik vaak niet. Meer omdat ik het zelf echt niet fijn vind en mn paard ook niet, maar gelukkig komt dat bijna nooit voor.

Zondag moet ik 10 uur springen en 11 uur dressuren dus dan kan het nog net.

Heb deze week een paard extra te rijden van een stalgenootje en moet wss ook nog het ponytje van mn buurmeisje longeren komende twee weken. Drukdrukdruk...

Afbeelding
Twal in Ede! :) Dacht dat het een lelijke foto zou worden omdat ie te vroeg afging maar vind m nog best leuk haha!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:00

Percy zal ik iets grappigs vertellen? Is al de derde keer dat ik hem heb gebroken, en hij is 1x operatief gebroken en rechtgezet :') :+
Wormmiddel door het voer heb ik nog nooit van gehoord, dat is denk ik wel een stuk beter te controleren/er in te krijgen. Hopelijk knapt ie snel op!

Madelein ik start gewoon met hoge temperaturen. Pas het losrijden er wel een beetje op aan.

Ik moet voor de meeste crossen twee uur rijden. Als je maar onderweg bent dan ben je er ook zo. Ermelo halverwege het land in (+- 140km) ben ik in een dikke 1,5 uur want dat is bijna alleen maar snelweg, maar naar Vinkega (45 km) ben ik bijna een uur kwijt omdat ik dan geen meter snelweg kan pakken zonder heel erg om te rijden :P

Rianne leuke foto! Je ziet wel dat hij wat vroeg af ging maar echt storend is het niet.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:14

Hallo dames, ff een snelle reactie druk druk, werk, pensioenstal, kind enz..

@Rianne goed gedaan, is best een leuke foto je kunt wel zien dat hij net iets te vroeg afzet.
@Madelein, wel weer een ervaring rijker en vast ook leerzaam.
@percy, sterkte voor de pony
@mistid, nou je neus heeft het er niet makkelijk mee. Beterschap

Sorry als ik iemand ben vergeten, heb snel door gelezen. Vanavond weer rijden heerlijk, wel warm....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:30

Gave foto Rianne! Het zijn dus geen bloedwormen want het spul wat ik heb gekregen om te ontwormen is niet tegen bloedwormen volgens mij. Het heet panacur equine guard en het moet een breedspectrum ontwormingsmiddel zijn maar er staat dat het voor de controle en behandeling van kleine strongyliden is. Weet het ook niet zo zeker eigenlijk.

Ik heb hier nog nooit mestonderzoek laten doen, is hier niet zo evident als tegenwoordig in Nederland.

Die arme neus van jou Mistid, straks krijg je nog zo'n dikke boksersneus ;)

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:38

Zo ook weer een heel eind bijgelezen :P

Rianne: Gave foto!
Percy: Wat balen van die bloedwormen zeg. Hopelijk knapt de pony gauw weer op.
Mistid: Beterschap met je neus, wat rot dat dit al de 3e keer is dat je m breekt.
Mette: Balen van je les, hopelijk volgende keer beter.
Madelein: Midden op de dag zou ik niet starten, maar 's ochtends of eind vd dag zou ik wel gewoon doen. Idd zoals mistid zegt losrijden erop aanpassen. Wat vervelend trouwens dat voor jou alle crossen zo ver weg zijn. Dan ben ik toch wel verwend hier in het oosten.

Ik ben trouwens super blij, want ik heb vandaag de eerste crossles gereden met m'n puppy.
Ze deed het fantastisch, en werd ontzettend fanatiek.
Als ze het zo lekker doorzet binnenkort maar ns BB springen en van t najaar oefencrossje meepikken.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:55

Jij zit dus ook niet zo handig mistid. Zelfde afstanden als ons. Wel jammer dat er nu een tijd niks is, en in september ineens ieder weekend. Slecht verdeeld!

@loesvan: leuk dat ze het zo goed oppakt! BB starten klinkt als een goed plan.

Ik heb de startlijst binnen, moet om 11 en 12 uur. Ik verwacht wel dat het inloopt, er zijn namelijk maar 18 starts, en er is een uur gepland voor de eerste ronde. Of iedereen moet z'n parcours afbreken natuurlijk ;). Denk dat ik wel gewoon ga. Ga wel nog even mailen of her terrein in de volle zon ligt.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:36

Haha Mistid hoe krijg je het voor elkaar :+

Loesvan: Wat leuk dat het zo goed gaat!!

Madelein dat moet te doen zijn! En desnoods als het te warm wordt rij je 1 parcour.

Ik heb vanochtend een pittig lesje gehad. Hij vond het niet zo nodig om hard aan het werk te moeten... maaaaar uiteindelijk legde die zich er bij neer. :D

Heb nog hele gave foto's gekregen van een vriendin van afgelopen zondag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na afloop allebei blij :D
Afbeelding

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:53

Ik zou gewoon gaan Madelein, je kan idd altijd nog 1 parcours starten.

Leuke foto's Rianne! Vooral die laatste, kijken jullie allebei zo blij :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:22

Leuk dat het zo goed ging Loesvan!

Het zijn dus GEEN bloedwormen :D

Wat een ontzettend gave foto's Rianne. Die laatste moet je eigenlijk uitvergroten, plezier straalt er van af.

Inderdaad gewoon gaan Madelein. Je kan ter plekke altijd nog kijken of je het bij een of twee parcoursen houdt inderdaad.

Vanmorgen is Daimler door Jan gereden. Springen is geen enkel probleem maar aan de dressuur zit nog wel werk. Hij schijnt er nu weer redelijk doorheen te zijn. [naam] is vanmiddag eindelijk weer eens thuis. We moeten ook alles gaan klaar leggen voor het weekend. Altijd tien keer nadenken of we echt wel alles hebben. De laatste keer was ze haar dressuursingel vergeten :o Gelukkig had Jan die van hem wel bij zich zodat ze haar zadel toch nog kon aansingelen :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:58

Zo wij zijn goed voorbereid denk ik. Ed vanmorgen om 11.00 flink gereden om te kijken hoe hij de warmte trekt. Na 25 min flink draven en galopperen had ik denk ik bijna z'n max bereikt, hij was goed nat en moe in ieder geval ;). Dus toen uitgestapt en gekoeld en lekker z'n eten met extra elektrolyten gegeven.
Als hij vandaag 25 min hard werken redt, kan hij morgen ook wel 2 parcoursen springen. Hij krijgt morgenochtend nog een keer extra elektrolyten, en was hem voor hij de trailer opgaat, dan gaat hij koel de trailer op.
Ga voor parcours lopen alleen maar stappen, spieren losmaken. Daarna pak ik hem op, moet als 8e dus dan kan ik mooi nog wat sprongetjes maken.
Dan 1e parcours, daarna koelen en laten drinken en stappen in de schaduw tot aan de start van het 2e parcours.
Volgens mij moet dit te doen zijn, en zo niet gaan we gewoon weer weg!

@percy: oei nog wat werk voor caressa dus! Ik vind de combi soms ook lastig. Je bent zo bezig met conditie training en springen dat regelmatig dressuur oefeningen erbij inschieten.
Succes voor ze morgen!

@rianne: super leuke foto's!! Trotse blik :)

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:45

Heeft ze mooi wat om aan te werken Percy! :)

Madelein klinkt alsof je er goed over na heb gedacht, komt vast helemaal goed succes alvast!

Kheb nieuwe laarzen gekocht:
https://www.facebook.com/14081542596790 ... =1&theater

Vanavond nog even rijden en morgen weer de hele dag werken. Balen met dit mooie weer, ga liever zwemmen en mn bruine kleurtje van de vakantie een beetje behouden haha!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:47

Succes madelein!! Komt vast goed :)
Gave laarzen rianne ze zijn echt mooi!

Ik ga zo nog om 9 uur even de paardjes rijden, als t iets koeler is..
Heb voor mn verjaardag een borst tuig voor sjaak gekregen dus even opdoen:)